بارها و بارها شنیده ایم که می گویند محتوا پادشاه است اما واقعاً هر محتوایی می تواند پادشاه باشد؟ قطعاً خیر. محتوایی پادشاه است که باکیفیت باشد و بتواند نیاز کاربران را برطرف کند. یکی از اهداف کسب و کارهای مختلفی در مورد تولید محتوا این است که بتوانند رتبه خوبی در گوگل بگیرند. اما گوگل برای آن که بتواند رتبه خوبی برای سایت ها قائل شود، نیاز به محتوای باکیفیت دارد. بنابراین اگر محتوای بی کیفیت برای سایت خود تولید کنید، گوگل متوجه می شود و در نهایت نمی توانید رتبه خوبی بگیرید.

گوگل چگونه محتوای بی کیفیت را تشخیص می دهد؟ در این مقاله می خواهیم ببینیم که محتوای بی کیفیت چیست، چه ویژگی هایی دارد و در نهایت، گوگل چگوه آن را تشخیص می دهد.

محتوای بی کیفیت چیست؟

هنگامی که کاربران چیزی را در گوگل جستجو می کنند، به دنبال محتوای باکیفیت هستند تا بتوانند پاسخ سوال یا مشکل خود را بگیرند. اگر پس از جستجوی یک عبارت کلیدی در گوگل، وارد سایتی شوند و با محتوای خوبی روبرو نشوند، آن سایت را ترک می کنند. در واقع محتوای آن سایت نتوانسته نیاز کاربر را برطرف کند یا آن چیزی که واقعاً کاربر به آن نیاز داشته است، در آن وجود ندارد. در چنین شرایطی کاربر سایت را بسته و به سراغ سایت دیگری می رود. در این میان چه اتفاقی می افتد؟ زمان کاربر هدر می رود و موتورهای جستجو نتوانسته اند تجربه جستجوی مناسبی در اختیار کاربر قرار دهند.

پس اگر بخواهیم مفهوم محتوای بی کیفیت را خیلی ساده بیان کنیم، باید بگوییم که محتوای بی کیفیت محتوایی است که نمی تواند نیاز کاربران را برطرف کند. دلایل مختلفی برای آن وجود دارد! مثلاً ممکن است آن محتوا خیلی حاشیه رفته باشد یا آن قدر کوتاه باشد که کاربر پاسخ سوال خود را به صورت کامل نگیرد. مثلاً یک محتوای بسیار طولانی که نتواند پاسخ سوال کاربر را بدهد، اسپم محسوب می شود! چرا که تنها زمان کاربر را گرفته است و در نهایت هم نتوانسته نیاز کاربر را برطرف کند. پس اگر سایتی دارید، به فکر رفع نیاز یا مشکل کاربران باشید! در این صورت می توانید محتوای باکیفیتی تولید کنید.

ویژگی های محتوای بی کیفیت کدام هستند؟

اکنون که با مفهوم محتوای بی کیفیت آشنا شدید، شاید بخواهید ببینید که محتوای سایت شما با کیفیت است یا نه! فاکتورهای مختلفی برای تشخیص محتوای بی کیفیت وجود دارد که هر یک از آن ها می تواند به شما برای تشخیص آن کمک کند. در حالت کلی می توان 6 فاکتور اصلی و مهم برای تشخیص محتوای بی کیفیت در نظر گرفت که عبارتند از:

  • محتوای ربات گونه

محتوای سایت شما به نحوی نوشته می شود که انگار برای ربات ها می نویسید؟ کلمات می توانند حس ایجاد کنند و اگر برای کاربران می نویسید، نباید ربات گونه باشد. هنگام نوشتن محتوا باید سعی کنید که از طریق کلمات به کاربران حس منتقل کنید و تا کاربر احساس صمیمیت با شما داشته باشد. محتوای ربات گونه شاید بتواند نیاز کاربر را برطرف کند، اما کاربر هنگام خواندن تک به تک کلمات محتوای شما حس خوبی ندارد و در نهایت، نمی تواند با آن ارتباط برقرار کند. شما قرار است برای کاربران بنویسید و نه ربات های گوگل! پس یکی از ویژگی های محتوای بی کیفیت این است که به صورت ربات گونه نوشته می شود.

  • محتوای کپی

گاهی اوقات در برخی سایت ها محتوایی منتشر می شود که از سایت ها یا منابع دیگری کپی شده است! در چنین شرایطی، کاربران هنگام جستجوی عبارت کلیدی می توانند وارد همان سایت شوند و همان منبع را مطالعه کنند. پس چه دلیلی وجود دارد که به جای منبع اصلی، محتوای کپی شما را مطالعه کنند؟ پس یکی از مواردی که باعث می شود تا یک محتوا بی کیفیت شناخته شود، کپی بودن آن است. موتورهای جستجو هم روی کپی بودن محتوا حساس هستند و الگوریتم های گوگل سایت شما را جریمه می کنند! پس همیشه محتوای یونیک و جذاب تولید کنید.

  • عدم استفاده از تصاویر در محتوا

گاهی اوقات محتوایی تولید می شود که هیچ گونه تصویر یا ویدیویی ندارد! درست است که کاربر به خواندن محتوای متنی شما نیاز دارد اما اگر محتوا کمی طولانی شود، حوصله کاربر سر می رود. در این بین، تصاویر هستند که باعث می شود تا کاربر محتوا را تا انتها مطالعه کند. در واقع تصاویر باعث می شوند تا کاربر حس خوبی نسبت به آن محتوا پیدا کند و جذابیت آن را افزایش می دهد. پس اگر می خواهید یک محتوای باکیفیت تولید کنید، حتماً از تصاویر استفاده کنید. گاهی اوقات برخی از محتواهای باکیفیت به دلیل عدم استفاده از تصاویر توسط کاربران به عنوان یک محتوای بی کیفیت شناخته می شود.

  • وجود مشکلات نگارشی متعدد

یکی دیگر از ویژگی هایی که باعث می شود تا یک محتوا از کیفیت کافی برخوردار نباشد، مشکلات نگارشی است! کاربران قرار است محتوای شما را به صورت کاملاً روان بخوانند، نه این که با مشکلات املایی و نگارشی روبرو شوند. چنین مشکلاتی نه تنها سرعت کاربر را برای خواندن محتوا کاهش می دهد، بلکه باعث می شود تا کاربر خسته شود و سایت را ترک کند. اگر نمی خواهید محتوای تولید شده در سایت شما توسط کاربران رها شود، پیشنهاد می کنیم پیش از انتشار مشکلات املایی و نگارشی را رفع کنید تا اگر کاربر تصمیم به خواندن آن گرفت، سرعتش کاهش پیدا نکند.

  • عدم خلاقیت و تکراری نوشتن

گاهی اوقات محتوایی در سایت منتشر می شود که نسخه های دیگری از آن، در سایت های دیگر وجود دارد. در واقع همان محتوا به شکل دیگری نوشته شده است و در سایت های دیگر وجود دارد. تا جایی که اگر کاربر محتوای سایت های دیگر را بخواند، به همان مفاهیم دست پیدا می کند. در چنین مواقعی هیچ خلاقیتی وجود ندارد که باعث شود تا کاربر خواندن محتوای شما را نسبت به سایت های دیگر ترجیح دهد. این مسئله باعث می شود تا محتوای شما به عنوان یک محتوای بی کیفیت شناخته شود و پس از مدتی، نوشته های شما اعتبار زیادی نزد کاربران نداشته باشند.

  • قدیمی بودن محتوا و عدم بروزرسانی آن

اگر از کاربران اینترنت باشید، می دانید که همه چیز در حال تغییر است! بنابراین کاربران به دنبال محتوایی هستند که بروز باشد و علم روز را در خود جای داده باشد. برخی از سایت ها محتوای قدیمی روی سایت منتشر می کنند و پس از آن، دیگر بروزرسانی نمی کنند. این مسئله باعث می شود تا محتوای منتشر شده هیچ گونه ارزشی نداشته باشد و تنها زمان کاربر را بگیرد. پس اگر می خواهید محتوای بی کیفیت منتشر نکنید، حتماً از منابع بروز برای تولید محتوا استفاده کنید. همچنین هر از گاهی محتوای خود را بروز کنید تا علاوه بر جدید بودن اطلاعات، در سئو هم رشد کنید.

چگونه محتوای بی کیفیت را تشخیص دهیم؟

اکنون که با معیارهای محتوای بی کیفیت آشنا شدید، زمان آن رسیده است که ببینیم چطور می توانید محتوای بی کیفیت را تشخیص دهید! تشخیص محتوای بی کیفیتی که تمام معیارهای بالا را رعایت کرده است تنها با کمک آنالیز رفتار کاربران امکان پذیر است. در این بخش از مقاله می خواهیم به بررسی 4 راه کاری که به تشخیص محتوای بی کیفیت کمک زیادی می کند، بپردازیم:

  • نرخ خروج بالای سایت

یکی از مفاهیم بسیار اساسی که در دنیای وب وجود دارد، نرخ خروج است. نرخ خروج به این معنی است که کاربران پس از ورود به سایت شما فقط مدت زمان کوتاهی در آن باقی می مانند. پس از آن از سایت خارج می شوند و از سایت دیگری بازدید می کنند. به نظر شما چه اتفاقی می افتد که کاربر تنها پس از چند ثانیه سایت را ترک می کند؟ این موضوع نشان دهنده این است که کاربر به محتوای خاصی نیاز دارد و پس از بازدید از سایت متوجه می شود که چنین محتوایی در سایت شما وجود ندارد. پس سایت را ترک کرده و این مسئله نشان دهنده محتوای بی کیفیت برای آن کلمه کلیدی است.

  • زمان کم صرف شده در سایت توسط کاربران

هنگامی که یک محتوا نوشته می شود، زمان زیادی برای آن صرف خواهد شد. علاوه بر نوشتن محتوا، خواندن محتوا هم نیازمند زمان زیادی است! پس اگر کاربران واقعاً محتوا را مطالعه کنند، نباید در کمتر از چند دقیقه آن صفحه را ترک کنند. در چنین شرایطی اگر کاربر در کمتر از چند دقیقه و زمان کوتاه، سایت را ترک کند نشان می دهد که آن صفحه از سایت محتوای بی کیفیت دارد. بنابراین یکی از مهم ترین مسائلی که نشان می دهد محتوای سایت شما بی کیفیت است، زمان کم صرف شده در سایت توسط کاربران است و هر چقدر بیشتر باشد، نشان دهنده کیفیت بالاتر محتوا است.

  • ترافیک بالا و نرخ تبدیل پایین

گاهی اوقات سایت شما ترافیک بسیار بالایی دارد اما نرخ تبدیل آن پایین است! ساده تر بگوییم؟ کاربران زیادی از صفحه موردنظر شما بازدید می کنند اما کاری که می خواهید انجام نمی شود. مثلاً اگر از کاربران می خواهید که در خبرنامه عضو شوند، کاربران این کار را نمی کنند. در چنین مواقعی مشخص است که محتوای بی کیفیت دارید! چرا؟ چون کاربر ترغیب نشده است کاری که از او خواسته اید را انجام دهد. حتی گاهی اوقات ممکن است نرخ تبدیل نزدیک به صفر باشد که این موضوع نشان می دهد وضع خیلی خراب است و باید در مورد تولید محتوای آن صفحه تجدید نظر کنید.

  • ترافیک بالا و بدون ایجاد سرنخ فروش

یکی از اهدافی که سایت ها هنگام جذب ترافیک بالا از آن استفاده می کنند، ایجاد سرنخ و در نهایت فروش است. در واقع هدف چنین سایت هایی این که ترافیک جذب کنند تا در نهایت بتوانند محصول یا خدمات خود را بفروشند. گاهی اوقات ترافیک جذب شده بسیار بالا است اما سرنخ فروش ایجاد نمی شود. عجیب نیست؟ خیر. اگر شما محتوای با کیفیت و ارزشمند در اختیار کاربران قرار ندهید، کیفیت محصول یا خدمات شما هم از نظر کاربران پایین است. بنابراین چه دلیلی وجود دارد که بخواهند از شما خرید کنند؟ در چنین مواقعی هم باید محتوای آن صفحه را بهبود ببخشید.

گوگل چگونه محتوای بی کیفیت را تشخیص می دهد؟

یکی از سوالاتی که برای کاربران و کسب‌وکارهای زیادی پیش می آید، این است که گوگل چگونه محتوای بی کیفیت را تشخیص می دهد؟ حقیقت این است که گوگل معیارهای خاص خود را برای تشخیص آن دارد. در این بخش از مقاله قصد داریم به بررسی مهم ترین معیارهایی که گوگل برای تشخیص محتوای بی کیفیت استفاده می کند، بپردازیم:

  • یونیک نبودن محتوا

یکی از مهم ترین شاخص های محتوای باکیفیت این است که به صورت یونیک و اختصاصی تولید شده باشد! در واقع هنگامی که یک محتوا به صورت اختصاصی تولید نشده باشد، ممکن است حتی خوانده هم نشده باشد و این مسئله از نظر گوگل به معنای محتوای بی کیفیت است. از طرف دیگر، محتوایی که در سایت دیگر وجود دارد، دلیلی ندارد که بخواهید در سایت خود منتشر کنید. پس یونیک نبودن محتوا یکی از مهم ترین معیارهایی است که گوگل برای تشخیص محتوای بی کیفیت از آن استفاده می کند! پس کپی کردن محتوا از سایت های دیگر را به صورت کامل فراموش کنید و محتوای اختصاصی برای سایت خود تولید کنید.

  • حجم زیادی از لینک ها

گاهی اوقات سایت ها محتوای بی کیفیت تولید می کنند اما برای آن که بتوانند رتبه خوبی در گوگل بگیرند، حجم زیادی از لینک ها را به صفحه محتوای خود می دهند. در چنین شرایطی گوگل شک می کند که محتوای آن صفحه ارزش زیادی ندارد و آن سایت با کمک روش های سئو کلاه سیاه و گرفتن تعداد زیادی از بک لینک ها، سعی دارد تا به صفحه اول گوگل برسد. حتی گاهی اوقات کاربران برای محتوای باکیفیت خود بک لینک زیادی خریداری می کنند که در این صورت گوگل باز هم آن ها را جریمه می کند. پس گرفتن حجم زیادی از لینک ها در بازه زمانی کوتاهی برای سایت و صفحات آن را کاملاً از ذهنتان بیرون بیندازید.

  • کیفیت لینک های دریافت شده

یکی دیگر از فاکتورهایی که گوگل برای تشخیص محتوای بی کیفیت در نظر می گیرد، کیفیت لینک ها است. گاهی اوقات کیفیت لینک ها کم است و کاربران هم از آن استفاده می کنند؛ آن هم با هدف رسیدن به صفحه اول گوگل. در چنین شرایطی گوگل شک می کند که احتمالاً آن صفحه محتوای بی کیفیت دارد و با گرفتن تعداد زیادی بک لینک بی کیفیت سعی کرده تا به صفحه اول گوگل راه پیدا کند. پس از آن که گوگل صفحه سایت شما را بررسی می کند، اگر با محتوای بی کیفیت روبرو شود شما را جریمه می کند. حتی اگر محتوای شما یونیک باشد، با این کار باز هم شانس شما برای جریمه شدن زیاد خواهد بود.

  • بررسی بازخورد کاربران

یکی دیگر از مسائلی که گوگل برای تشخیص محتوای بی کیفیت استفاده می کند، بررسی رفتار کاربران است! رفتار کاربران نشان دهنده آن است که صفحه سایت شما با کیفیت است یا خیر. اگر صفحه سایت شما بی کیفیت باشد، کاربران رفتار خوبی نشان نمی دهند. مثلاً ممکن است سایت شما را بسته و وارد سایت رقیبان شما شوند. در چنین شرایطی گوگل شک می کند که احتمالاً محتوای بی کیفیت در صفحه شما وجود دارد یا حداقل مشکلی وجود دارد که کاربر سایت را ترک کرده است. رفتار کاربران می تواند منجر به تشخیص محتوای بی کیفیت شود و ادامه این روند باعث حذف شما از نتایج جستجوی گوگل خواهد شد.

  • سئوی فنی محتوا

یکی از مواردی که باعث می شود تا محتوای شما از نظر گوگل یک محتوای بی کیفیت باشد، سئوی فنی صفحه موردنظر است. گاهی اوقات سئو فنی در حالت بهینه نیست و زمان زیادی برای بارگذاری آن صفحه لازم است. در چنین شرایطی آن صفحه از نظر گوگل بهینه و استاندارد نیست و نمی توانید به رتبه های خوبی دست پیدا کنید. بنابراین سئو فنی سایت خود نظیر سرعت بارگذاری، بهینه سازی تصاویر و ویدیو، تایپوگرافی مناسب و… را رعایت کنید.

  • سئوی محتوایی

در مورد سئوی محتوا چیزی شنیده اید؟ گاهی اوقات کسب و کارها محتوای مناسبی تولید می کنند اما سئوی خوبی ندارد. در چنین شرایطی، احتمال آن که محتوا از نظر گوگل یک محتوای بی کیفیت شناخته شود، بسیار زیاد خواهد بود. سئو محتوا چک لیست خاص خود را دارد و پیشنهاد می کنیم با داشتن یک چک لیست، جلوی تشخیص اشتباه محتوای بی کیفیت در سایت خود را بگیرید. سئوی محتوا همچنین کمک زیادی به رشد رتبه سایت شما در گوگل می کند.

  • سیگنال های دریافتی از شبکه های اجتماعی

سیگنال های شبکه های اجتماعی بسیار مهم هستند! اگر محتوای با کیفیت داشته باشید، کاربران شما را در شبکه های اجتماعی به اشتراک می گذارند و این مسئله می تواند به رشد شما کمک زیادی کند. در واقع گوگل سیگنال های دریافتی برای سایت شما از شبکه های اجتماعی را بررسی می کند. اگر سیگنالی دریافت کنید، منجر به رشد رتبه سایت شما در گوگل می شود. پس پیشنهاد می کنیم برای آن که محتوای شما از نظر گوگل بی کیفیت شناخته نشود، در شبکه های اجتماعی فعالیت داشته باشید تا بتوانید بهترین نتایج را در موتور جستجوی گوگل بگیرید.

گوگل رفتار کاربران در سایت شما را برای رتبه بندی بررسی می کند!

تا به حال به این فکر کرده اید که چرا موتورهای جستجو به وجود آمدند؟ موتورهای جستجو برای آسان تر کردن کار کاربران به وجود آمده اند. در واقع کاربران برای آن که به محتوای موردنظر خود دست پیدا کنند، عبارت کلیدی خود را در گوگل جستجو می کنند و گوگل هم محتوای موردنظر را در اختیار کاربران قرار می دهد. در مورد رتبه بندی گوگل چیزی می دانید؟ گوگل سایت هایی که بتواند نیاز کاربر را بهتر رفع کند، بر اساس بررسی فاکتورهای مختلف به رتبه های اول گوگل می آورد. جالب است بدانید رفتار کاربر هم به رسیدن شما به صفحه اول گوگل کمک زیادی می کند.

هر چقدر هم که موتورهای جستجو پیشرفته باشند، باز هم ربات هستند و جای انسان را نمی گیرند. گوگل هم برای آن که درصد خطا رد کم کند، رفتار کاربران در صفحات سایت شما را بررسی می کند. اگر رفتار کاربران مناسب باشد، به معنای آن است که صفحه موردنظر تجربه کاربری و محتوای مناسبی دارد. سپس همان صفحه را به عنوان رتبه های اول گوگل در اختیار کاربران قرار می دهد. بنابراین یکی از مسائلی که می تواند منجر به تشخیص محتوای بی کیفیت توسط گوگل شود، رفتار کاربران است. اگر کاربران رفتار خوبی داشته باشند، به معنای محتوای مناسب برای کاربران است.

محتوای بی کیفیت را چگونه بهینه سازی کنیم؟

با روش هایی که در بخش های قبلی گفتیم، حتماً توانسته اید محتوای بی کیفیت را تشخیص دهید؛ حال ممکن است به کمک معیارهای محتوای باکیفیت آن را تشخیص داده باشید یا رفتار کاربران. اکنون که محتوای بی کیفیت سایت خود را مشخص کردید، احتمالاً این سوال برای شما پیش می آید که چطور می توانید محتوای بی کیفیت را بهینه سازی کنید؟ در حالت کلی 4 راه کار وجود دارد که با کمک آن می توانید محتوای بی کیفیت سایت خود را بهینه سازی کنید. البته این مسئله که کدام روش را استفاده کنید، بستگی به هدف و نوع صفحه شما دارد که در ادامه بررسی می کنیم:

  • حذف محتوا

حذف محتوا یکی از روش های بهینه سازی است؛ البته نه بهینه سازی محتوا، بهینه سازی سایت. گاهی اوقات در سایت شما محتوایی وجود دارد که کیفیت زیادی ندارد و البته کاربران هم به آن نیاز ندارند. حتی اگر آن محتوا را به یک محتوای باکیفیت تبدیل کنید، باز هم نرخ تبدیل شما افزایش پیدا نمی کند! چرا؟ چون کاربران به آن محتوا نیاز ندارند. ممکن است محتوای شما قدیمی شده باشد و دیگر به درد کاربر نخورد! مثلاً سرویس الکسا غیرفعال شده است؛ آموزش آن به چه درد کاربران می خورد؟ چنین محتوایی بهتر است از سایت حذف شود تا آسیبی به شما نزند.

  • اصلاح محتوا

یکی از مهم ترین راه های بهینه سازی محتوا این است که آن را اصلاح کنید. گاهی اوقات محتوای موردنظر شما ایراداتی دارد که قابل اصلاح است. در چنین شرایطی شما می توانید آن را اصلاح و ویرایش کنید تا به یک محتوای باکیفیت تبدیل شود. نیاز به مثال برای درک بهتر این موضوع دارید؟ مثلاً محتوایی را در نظر بگیرید که موضوع جذابی دارد اما در برخی جاها، جملات به شکل غیر استاندارد و با مشکلات کوچک املایی و نگارشی وجود دارند. در چنین شرایطی بهتر است محتوای خود را به جای آن که حذف یا بازنویسی کنید، اصلاح و در سایت منتشر کنید.

  • بازنویسی محتوا

یکی دیگر از راه های بهینه سازی محتوا، بازنویسی آن است. گاهی اوقات محتوا موضوع جذابی دارد اما جملات آن به بهترین شکل ارائه نشده است. در واقع محتوا جذاب است اما به شکل درستی ارائه نشده است. در چنین شرایطی شما می توانید با نوشتن مجدد برخی جملات و همچنین، اضافه یا کم کردن بخشی از محتوا آن را به یک محتوای باکیفیت تبدیل کنید. در بازنویسی مفاهیم حفظ می شوند و تنها محتوا مجدد نوشته می شود تا کیفیت بالاتری داشته باشد. بازنویسی محتوا نسبت به تولید محتوا زمان کمتری می گیرد و در حال حاضر بسیاری از سایت ها از این روش برای انتشار محتوا در سایت خود استفاده می کنند.

  • تولید مجدد محتوا

آخرین روش بهینه سازی محتوای بی کیفیت، تولید مجدد آن است! اگر محتوای شما دارای موضوعی جذاب و پرطرفدار است اما خود محتوا بی کیفیت نوشته شده است و نمی توانید آن را اصلاح یا بازنویسی کنید، بهتر است به فکر تولید مجدد آن باشید. مثلاً ممکن است برخی تیترهای به درد نخور در آن قرار گرفته باشد یا تیترهای ارزشمند از آن حذف شده باشد. کافی است آن ها را بازنگری کرده و محتوای جذابی برای آن تولید کنید. حتی ممکن است نیاز به حذف نظرات آن محتوا نداشته باشید و نخواهید محتوای خود را از ابتدا شروع کنید. بنابراین تولید مجدد محتوا به بهینه سازی محتوای سایت شما کمک بسیار زیادی خواهد کرد.

نتیجه گیری

محتوای بی کیفیت به درد کاربران نمی خورد و گوگل هم دوست ندارد محتوایی که کیفیت عالی ندارد و نمی تواند نیاز کاربر را رفع کند، به او پیشنهاد دهد. همین مسئله باعث شده تا گوگل روی محتوای بی کیفیت حساس باشد و حواسش را برای تشخیص آن بیشتر جمع کند. یکی از سوالات مهمی که برای کاربران زیادی پیش می آید، این است که گوگل چگونه محتوای بی کیفیت را تشخیص می دهد؟ معیارهای مختلفی برای آن وجود دارد.

طراح گرافیک و وب‌سایت، متخصص تولید محتوای حرفه‌ای در زمینه دیجیتال مارکتینگ، طراحی سایت، سئو

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *