اگر چه به روزرسانی‌های ویندوز همیشه قابلیت‌های جدیدی به این سیستم عامل می‌آورند و مشکلات قدیمی را نیز حل می‌کنند، اما گاهی همین به روزرسانی‌ها در ویندوز 10 مشکل ساز هم می‌شوند. یکی از شایع‌ترین مشکلات بعد از به روزرسانی ویندوز 10، کند شدن این سیستم عامل است و ما هم به همین دلیل، چند راهکار برای حل این مشکل به شما ارائه خواهیم کرد.

عوامل کند شدن ویندوز 10 بعد از به روز رسانی

اشتباه نکنید، به روزرسانی‌های ویندوز 10 اتفاقا خیلی هم خوب هستند و یکی از مهم‌ترین کارهایی که انجام می‌دهند، بهینه سازی آنتی ویروس اختصاصی سیستم عامل است که باعث می‌شود تا بدافزارها راه به جایی نبرند. پس حتما باید این به روزرسانی‌ها را انجام دهید.

اما چه اتفاقی می‌افتد که این به روزرسانی‌ها ممکن است باعث کند شدن دستگاه شما شود. چند دلیل برای این موضوع وجود دارد: اشکال در به روز رسانی، فایل سیستم خراب یا برنامه‌هایی که در پس زمینه اجرا می‌شوند است.

با توجه به این مورد، می‌توان چند راهکار برای حل این مشکل پیشنهاد کرد.

  1. بازگشت به نسخه قبل از به روز رسانی

اگر به روزرسانی جدید برای شما مشکلی به وجود آورد، همیشه این راه حل را دارید تا به نسخه‌ی قبلی برگردید. برای این کار باید به Settings رفته و سپس مسیر Update & Security > Windows Update > View update history را طی کنید.

حالا روی گزینه‌ی Uninstall updates کلیک کنید. سپس لیستی از به روزرسانی‌هایی که نصب شده‌اند برای شما به نمایش در می‌آید. شما می‌توانید آخرین به روزرسانی یا هر کدام که فکر می‌کنید، مشکلی برایتان به وجود آورده‌اند را حذف کنید.

به این ترتیب می‌توانید به نسخه‌ی سالم بازگردید و دوباره به روزرسانی را طی کنید یا حتی برای به روز رسانی بعدی صبر نمایید.

  1. تعمیر فایل‌های خراب

گاهی به واسطه‌ی مشکلات اینترنت و یا موقع نوشتن اطلاعات زمان نصب، مشکلاتی به وجود می‌آید که پیامد آن، وجود فایل‌های خراب سیستمی خواهد بود. این مشکل گاهی پا را از کند کردن سیستم عامل فراتر گذاشته و در بعضی از موارد به مشکلات اساسی‌تری در ویندوز 10 می‌انجامد.

اما اگر سیستم عامل ویندوز بالا می‌آید، شما می‌توانید مشکل را به راحتی حل کنید. در واقع خود ویندوز یک ابزار رایگان از پیش نصب شده با نام System File Checker دارد که از طریق command prompt اجرا می‌شود و با آن می‌توانید این کار را انجام دهید.

برای شروع روی دکمه استارت بزنید و با تایپ command prompt، روی این برنامه کلیک راست کرده و آن را به صورت Run as administrator اجرا کنید.

عبارت sfc /scannow را تایپ و اینتر بزنید.

وقتی اسکن دستگاه به پایان رسید، دستگاه را ری‌استارت کنید. اگر فایل خرابی در سیستم عامل باشد، احتمالا با این کار مشکلشان حل خواهد شد.

اما اگر فرمان SFC کارآمد نبود، شما می‌توانید به سراغ فرمان دیگری بروید. دوباره command prompt را باز کنید و این بار عبارت DISM /Online /Cleanup-Image /CheckHealth را تایپ و اینتر بزنید.

بعد از این کار می‌توانید باز هم یک خط فرمان دیگر را نیز اجرا کنید: Dism /Online /Cleanup-Image /ScanHealth

در نظر داشته باشید که اجرای این فرمان‌ها، ممکن است کمی طول بکش، پس حوصله کنید. اگر طی فرمان‌های بالا، فایل مشکل داری پیدا شد، با اجرای فرمان Dism /Online /Cleanup-Image /RestoreHealth و این که مطمئن باشید به اینتنرت وصل هستید، فایل‌های ایراد دار را با فایل‌ها سالم جایگزین کنید.

  1. غیر فعال کردن برنامه‌هایی که در پس زمینه اجرا می‌شوند

همانطور که گفتیم، یکی از مشکلات رایج دیگر، برنامه‌هایی هستند که در پس زمینه اجرا شده و باعث کند شدن ویندوز 10 می‌شوند. حتما می‌دانید که بعضی از این برنامه‌ها به صورت پیش‌فرض روی ویندوز نصب هستند و ممکن است بعد از مدتی، کارکرد خود را از دست داده و در به روز رسانی‌های جدید دیگر نیازی به آن‌ها نباشد. این برنامه‌ها عموما منابع دستگاه را اشغال می‌کنند و باعث کند شدن سیستم عامل می‌شوند.

برای این که لیستی از این برنامه‌ها را ببینید، به Settings رفته و از Privacy به Background Apps بروید.

در این جا لیستی از برنامه‌ها را خواهید دید و شما می‌توانید هر کدام را که خواستید، با خاموش کردن سوییچ، غیر فعال کنید تا دیگر در پس زمینه اجرا نشود.

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *