روش‌های متفاوتی برای گرفتن اسکرین‌شات از تمام صفحه یا بخشی ازآن درسیستم عامل های مختلف وجود دارد که کمی در مورد آنها توضیح دادیم در این مطلب روش‌های گرفتن اسکرین‌شات درسیستم عامل مک را که اکثرا به وسیله میانبرهای ترکیبی انجام می‌شود آموزش می دهیم .

عکس گرفتن از تمام صفحه

برای این کار کافی‌ست صفحه را خالی کرده و بخش‌هایی که می‌خواهید را باقی بگذارید. سپس کلید‌های Command + Shift + 3 را با هم بفشارید. اگر صدای دستگاه باز باشد یک افکت صوتی شاتر دوربین خواهید شنید که نشان دهنده انجام کار است.

حالا اگر به صفحه دستکتاپ خود نگاه بندازید، فایل اسکرین‌شات که در ادامه اسمش تاریخ روز را دارد خواهید دید. در OS X این نام با ترکیب Picture # ثبت می‌شود که عبارت # در اولین عکس ۱ بوده و به ازای هر عکس بر روی دستکتاپ به اسم یک شماره اضافه می‌شود.

بخشی از صفحه را ثبت کنید

برای این کار باید کلیدهای ترکیبی Command + Shift + 4 را به جای مورد قبلی بزنید.

بعد از انجام این کار موس به صورت یک نشانه در خواهد آمد که می‌تواند آن را به شکل مستطیل یا مربع به دور جایی که می‌خواهید عکس بگیرید بکشید.

اگر در میانه‌ی کار پشیمان شدید، کافیست کلید Escape را بزنید تا عملیات متوقف شود. اگر هم که به کار ادامه دهید بعد از کشیدن و رها کردن موس دوباره صدای شاتر را خواهید شنید.

عکاسی از یک پنجره خاص

این کار با همان میانبر ترکیبی Command + Shift + 4 انجام می‌شود با این تفاوت که بعد از انجام این کار باید اسپیس را بعد از زدن کلیدها بزنید تا بتوانید بین پنجره‌ها سوییچ کنید.

با بردن موس روی پنجره مورد نظر کادری به دور آن نشان داده خواهد شد تا بدانید قرار است از کدام پنجره عکس گرفته شود. با کلیدهای Command+Tab می‌توانید پنجره مورد نظر خود را انتخاب کنید و سپس با کلیک عکس گرفته خواهد شد.

ذخیره اسکرین‌شات در حافظه موقت

و درآخر اگر می‌خواهید اسکرین‌شات بر روی دستکتاپ ثبت نشود و با ذخیره در کلیپ‌بورد بتوانید آن را در برنامه‌های مختلف پِیست کنید، بهتر است چهار کلید Command + Control + Shift + 3 یا ۴ را بسته به حالت‌هایی که در بالا گفتیم بفشارید. تمام مراحل کاملا شبیه به سه حالت بالا انجام خواهد شد با این تفاوت که در آخر کار، عکس در حافظه ذخیره می‌شود.

در آخر می‌توانید با کلیدهای Command + V یا با رفتن به Edit > Paste در هر برنامه‌ای که از این قابلیت پشتیبانی کند -مانند ورد یا برنامه‌های ویرایشگر تصویر، عکس ثبت شده را پیاده کنید.

استفاده‌از نرم‌افزار مخصوص

مک دارای نرم‌افزاری مخصوص است که در بخش Applications>Utilities یا توسط Cmd+Shift+5 باز می‌شود.

این برنامه گزینه‌هایی متفاوت جهت انجام کارهایی مثل تمامی موارد ذکر شده و نیز مواردی مثل تصویربرداری در زمان مشخص دارد. برای تعیین تایمر، به بخش Options رفته و زمان مورد نظر خود را انتخاب کنید. حال در صورت فشردن دکمه‌ی اسکرین‌شات در برنامه، تصویری از آن در پایین سمت راست صفحه نشان داده‌شده و زمان باقی مانده تا لحظه‌ی عکس‌برداری از صفحه را نشان می‌دهد.

ضمنا آپدیت جدید مک قابلیت‌های بسیار زیادی به این برنامه اضافه کرده‌است و در زمینه‌ی ادیت هم به کاربران قابلیت‌های متنوع هدیه کرده‌است.

ذخیره با امکاناتی بیشتر

نرم‌افزار Preview در مک به شما امکان تعیین فرمت و محل ذخیره‌ی فایل را داده و همچنین می‌توانید بلافاصله به اصلاح اسکرین‌شات خود بپردازید.

برای استفاده از امکانات مربوط به اسکرین‌شات Preview، کافیست به مسیر زیر بروید؛ دقت داشته‌باشید که این ابزار امکان تصویربرداری با تایمر را ندارد.

File>Take Screenshot

بهترین نرم‌افزارهای اسکرین‌شات در مک

Monosnap

این سایت به شما امکان تصویربرداری توسط آیکونی مخصوص در نوار منو را می‌دهد و قابلیت‌های اصلاحی متعددی را نیز در خود جای داده‌است.

Skitch

این برنامه هم امکانات متعددی بدون نیاز به نرم‌افزار دیگر دارد و از تصویربرداری با تایمر هم پشتیبانی می‌کند.

Snappy

این برنامه برای افرادی که از اسکرین‌شات به صورت مدام استفاده می‌کنند بسیار کارآمد است؛ چرا که امکان رمزگذاری و نیز به اشتراک گذاشتن آسان تصاویر در این برنامه به صورتی آسان قرار گرفته‌است.

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *