در سری پست‌هایی که برای آموزش‌های کوتاه فتوشاپ برایتان در نظر گرفته‌ایم، امروز سراغ ساخت یک افکت معروف و محبوب، یعنی گلیچ می‌رویم. برای ساخت این افکت، پریست‌ها و اکشن‌های متعددی ارائه شده است، اما ساخت آن از پایه، باعث می‌شود تا شما احاطه بیشتری بر محصول نهایی داشته باشید و بتوانید قسمت‌های مختلف را مطابق سلیقه خود بسازید.

در این آموزش شما یاد می‌گیرید که چطور به وسیله ابزارها و تکنیک‌های مختلف افکت گلیچ را ساخته و ویرایش کنید. ما از ساده‌ترین و سریع‌ترین مسیر ممکن این کار را انجام می‌دهیم، اما همیشه روش‌های دیگری هم برای رسیدن به افکت نهایی وجود دارد.

قدم اول

عکسی را برای کار خود انتخاب کرده و آن را در فتوشاپ بارگذاری کنید. شما می‌توانید با کشیدن و رها کردن عکس در محیط فتوشاپ این کار را انجام دهید یا از مسیر File > Open عکس را آدرس دهی نمایید. ما در مثال زیر از یک عکس ورزشی استفاده کردیم تا به افکتی که می‌خواهیم آن را انجام دهیم، بخورد. شما می‌توانید از هر عکسی که دوست دارید استفاده نمایید.

قدم دوم

حالا ما یک لایه کاملا شبیه به عکس خودمان می‌خواهیم. برای این کار ابتدا لایه عکس را انتخاب می‌کنید و سپس کلیدهای CTRL + J را می‌زنید. به این ترتیب یک لایه کاملا یکسان با لایه قبلی در بالای آن درست می‌شود.

قدم سوم

برای این که بتوانیم تغییراتی در عکس دوم ایجاد کنیم، باید به Blending Options برویم. برای دسترسی به این بخش، روی لایه کلیک راست کرده و Blending Options را انتخاب کنید.

بعد از این که به Blending Options رفتید، تنظیمات زیادی خواهید دید که ما با چند بخش آن کار داریم. ابتدا در بخش Advanced Blending گزینه‌ی Channels را پیدا کنید. هر کدام از گزینه‌های جلوی آن، کانال‌های رنگی عکس محسوب می‌شوند. شما باید تیک R که کانال رنگی قرمز است را بردارید.

OK را بزنید و وقتی روی لایه دومی که ساختید قرار دارید، عکس را کمی به سمت چپ یا راست ببرید. خواهید دید که ساخت افکت گلیچ در حال انجام است. برای تکان دادن عکس کلید V را زده و از ابزار جا به جایی برای این کار استفاده کنید.

قدم چهارم

حالا نیاز به انجام ریزه‌کاری‌ها در افکت خودمان داریم. شما می‌توانید به صورت دستی این کار را با ابزار مارک انجام دهید، اما این کار زمان زیادی از شما می‌گیرد. همچنین می‌توانید از فیلترهایی مثل Wave، Shear یا Zig Zag استفاده کنید، اما با آن‌ها آزادی عملی که باید را نخواهید داشت. به همین خاطر ما از یک براش مخصوص استفاده می‌کنیم که رایگان است و شما می‌توانید آن را از این لینک دانلود کنید.

ابتدا با فشردن کلیدهای CTRL + SHIFT + N یک لایه جدید بسازید. ما اسم این لایه را Cloning می‌گذاریم. حالا با فشردن کلید S ابزار Clone Stamp را انتخاب کرده و از بالای برنامه، Sample را روی Current & Below بگذارید.

حالا اگر براشی که گفتیم را دانلود و به فتوشاپ اضافه کرده‌اید، براش را روی Glitch #1 بگذارید، حالا لایه اولین عکس را انتخاب کرده، کلید Alt را بگیرید و بخشی از عکس را انتخاب کنید. حالا به لایه Cloning بازگشته و شروع به ایجاد خطوطی همانند عکس زیر کنید.

قدم پنجم

می‌توانید براش‌های دیگر همچون براش گلیچ 3 یا 5 را هم انتخاب کرده و کمی با عکس بازی کنید تا به نتیجه دلخواه برسید. انتخاب بین براش‌ها و همچنین میزان کار روی عکس، به عکس اولیه‌ای که استفاده کرده‌اید بستگی دارد.

این نتیجه نهایی ماست:

قدم ششم

حالا که عکس پایه ما مشخص شد، نیاز به یک پترن خطی در تمام صفحه داریم. بگذارید یک روش ساده برای انجام این کار به شما معرفی نماییم. یک لایه جدید دیگر باز کنید. لایه‌ای که ما اسم آن را Lines می‌گذاریم. این لایه را از مسیر Edit > Fill و انتخاب رنگ سفید، کاملا رنگ کنید. حالا روی لایه کلیک راست کرده و Convert to Smart Object را بزنید تا لایه Lines تبدیل به Smart Object شود. انتخاب Smart Object باعث می‌شود، در صورتی که بخواهید بتوانید بعد‌ها باز هم روی لایه کار کرده و آن را تغییر دهید.

مطمئن شوید که رنگ سفید در پالت شما انتخاب شده است. حالا به مسیر Filter > Filter Gallery > Halftone Pattern رفته و تنظیمات زیر را اعمال نمایید:

بعد از OK کردن، ماهیت این لایه تغییر زیادی می‌کند. اما ما نیاز داریم تا شفافیت آن را کاهش دهیم تا لایه زیرین ما خودنمایی کند. به همین منظور لایه را انتخاب کرده و blending را روی Overlay گذاشته و همچنین opacity را تا 47 درصد کاهش می‌دهیم. با این حال تغییر opacity به رنگ و نور عکس زیرین شما هم بستگی دارد و ممکن است برای عکس شما این عدد کمی متفاوت باشد.

قدم آخر

در قدم آخر ما یک نوشته با افکت گلیچ هم روی عکس ایجاد می‌کنیم تا همه چیز تکمیل شود. ابتدا با فشردن کلید T ابزار تایپ را آورده و نوشته‌ای روی تصویر بنویسید.

با فشردن کلید CTRL + J یک لایه همسان از آن نوشته درست کنید و روی آن کلیک راست کرده به Blending Options بروید. این بار تیک کانال‌های رنگی سبز و آبی را بردارید.

کم عکس زیرین را جا به جا کنید تا نتیجه نهایی به دست بیاید.

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *