اگر سایت یا کسب و کار آنلاینی دارید، قطعاً برای آن یک بخش وبلاگ هم در نظر گرفته اید. در بخش وبلاگ محتوایی در اختیار کاربران قرار می دهید که برای آنها مفید یا جذاب هستند. گاهی اوقات به بن بست می خورید! چرا که در برخی حوزه ها موضوع کم است و کاربران پس از مدتی نمی دانند که درباره چه چیزی تولید محتوا کنند. ایده تولید محتوا بسیار مهم است و اگر ندانید چه محتوای تولید کنید که کاربران برای آن بازخورد ارسال کنند، تنها زمان خود را هدر داده اید. پس هنگام شروع به تولید محتوا، سعی کنید به دنبال بهترین ایده ها بگردید.

در این مقاله می خواهیم به بررسی این موضوع بپردازیم که از کجا ایده پیدا کنید و چگونه از ایده های پیدا شده به بهترین شکل ممکن استفاده کنید. اگر شما هم کسب و کاری دارید که در پیدا کردن ایده برای تولید محتوای وبلاگ خود به مشکل خورده اید، در این مقاله همراه ما باشید.

برای تولید محتوای وبلاگ از کجا ایده پیدا کنیم؟

همان طور که دیگران مخاطب وبلاگ ما هستند، ما هم مخاطب وبلاگ دیگر کسب و کارها هستیم. خودتان را جای کاربری بگذارید که وارد وبلاگی شده است و می خواهد چند محتوای جذاب و مفید بخواند. اگر عنوان پست های وبلاگ نتواند نظرش را جلب کند، به نظرتان شروع به خواندن آن می کند؟ قطعاً خیر. هنگامی که مخاطبان وارد سایت یا وبلاگ شما می شوند هم دقیقاً همین اتفاق می افتد. اما برای آن که محتوای وبلاگ ما توسط کاربران خوانده شود، چه راه کارهایی وجود دارد تا بتوانید بهترین ایده ها را پیدا کنید؟

خلاقیت در تولید محتوا اصل مهمی است؛ به خصوص زمانی که رقابت بسیار بالا است، با خلاقیت می توانید بهترین نتایج را بگیرید. سعی کنید یک مزیت رقابتی داشته باشید که داشتن عنوان های جذاب می تواند بهترین مزیت رقابتی برای شما محسوب شود. ایده هایی پیدا کنید که کمتر کسب و کاری از آن استفاده می کند. اما چگونه این ایده ها پیدا می شوند؟ در بخش بعدی تمام راه هایی که می توانید به بهترین ایده های تولید محتوای وبلاگ دست پیدا کنید، خواهیم پرداخت.

پیدا کردن ایده های جذاب برای تولید محتوای وبلاگ

راه های مختلفی برای پیدا کردن ایده وجود دارد که برخی از آن ها واقعاً می تواند به رشد کسب و کارتان کمک کند! اگر شما هم از تولید محتوایی که بازدهی خوبی برای وبلاگتان ندارد خسته شده اید و می خواهید انقلابی در وبلاگ کسب و کارتان ایجاد کنید، این راه کارها را بررسی کنید. با کمک این راه کارها می توانید ایده های بسیار خوبی پیدا کنید و از آن برای تولید محتوای وبلاگ خود استفاده کنید:

  • استفاده از کلمات کلیدی مرتبط

در مورد کلمات کلیدی مرتبط چیزی شنیده اید؟ کلمات کلیدی مرتبط کلماتی هستند که مرتبط با یک کلمه کلیدی اصلی هستند و موضوعات حول آن را پوشش می دهند. به دنبال کلمات کلیدی مرتبط بگردید تا ببینید که چه ایده های خوبی از آن برای شما استخراج می شود. سپس روی آن موضوعات کار کنید و بهترین نتایج را بگیرید. در این زمینه هم ابزارهای مختلفی وجود دارد که کمک زیادی به شما می کند تا یک لیست بلند بالا از کلمات کلیدی مرتبط پیدا کنید و بتوانید نتایج خوبی از آن بگیرید.

  • بررسی سایت و وبلاگ رقیبان

همان طور که بررسی و تحلیل رقیبان در کسب و کار اهمیت زیادی دارد، در بخش پیدا کردن ایده برای محتوای وبلاگ هم اهمیت بسیار زیادی دارد. در واقع با بررسی سایت و وبلاگ رقیبان به راحتی می توانید ایده های بسیار خوبی برای تولید محتوای وبلاگ خود پیدا کنید. چرا که در چنین سایت هایی هم تحقیقاتی برای پیدا کردن موضوع و ایده تولید محتوای وبلاگ در نظر گرفته شده است و شما می توانید از این ایده ها به بهترین شکل ممکن استفاده کنید. کافی است هرازگاهی به وبلاگ رقیبان سر بزنید و ببینید که جدیداً روی چه موضوعاتی کار کرده اند. سپس همان موضوعات را در برنامه تولید محتوای خود قرار دهید.

  • پاسخ به سوالات و مشکلات کاربران

کاربران و مخاطبان هر کسب و کاری سوالات یا مشکلاتی دارند که اگر بتوانید آن ها را پیدا کنید، به راحتی می توانید ایده های خوبی برای تولید محتوای وبلاگ خود داشته باشید. یکی از سایت های بسیار خوبی که در این زمینه به شما کمک می کند، ابزار Answer the Public است. با استفاده از این ابزار یک لیست کامل از سوالات حوزه خاص در اختیار شما قرار می گیرد و شما به راحتی می توانید از آن به عنوان ایده تولید محتوای وبلاگ خود استفاده کنید. گاهی اوقات ایده های بسیار قشنگ و جذابی در اختیار شما قرار می گیرد که مورد توجه هزاران کاربر در سایت شما قرار خواهد گرفت.

گوگل یک منبع بزرگ و بسیار عالی برای پیدا کردن ایده های تولید محتوا است. اکثر افرادی که به دنبال تولید محتوا هستند، موضوعات خود را با کمک گوگل پیدا می کنند. در واقع این دسته از افراد به دنبال این هستند که ببینند کاربران در گوگل چه چیزی را جستجو می کنند. برای این کار هم می توانید از خود جستجوگر گوگل و پیشنهاداتی که به شما ارائه می شود استفاده کنید! چرا که این پیشنهادها دقیقاً بر اساس جستجوهای کاربران هستند و همه چیز واقعی است. همچنین ابزارهای مختلفی هم برای این موضوع وجود دارد که یک لیست کامل از کلمات یا اصطلاحات جستجو شده توسط کاربران در اختیار شما قرار می دهد.

  • نظرسنجی از مخاطبان و کاربران

یکی از راه هایی که با استفاده از آن می توانید ایده های خوبی برای تولید محتوای وبلاگ خود پیدا کنید، نظرسنجی از مخاطبان است. محتوای وبلاگ شما را در نهایت قرار است کاربران بخوانند و اگر موضوعی را انتخاب کنید که کاربران به آن علاقه داشته باشند، به راحتی می توانید محتوایی تولید کنید که توسط کاربران خوانده می شود. نظرسنجی راهی است که می توانید ببینید کاربران به چه محتوایی نیاز دارند. از فرم های سایت گرفته تا شبکه های اجتماعی می تواند ابزارهای مناسبی برای نظرسنجی از مخاطبان باشد تا ببینید چه موضوعاتی برای آن ها جذاب است.

  • استفاده از پست مهمان در سایت

پست مهمان به پست هایی گفته می شود که توسط دیگران در سایت شما منتشر می شود. شما می توانید ایده هایی برای پست مهمان از طریق کاربران دریافت کنید و خودشان هم برای شما تولید محتوا کنند. البته این تولید محتوا در ازای دریافت مزایا است. برای آن که بتوانید بخش پست مهمان را در سایت خود فعال کنید، نیاز به ابزار خاصی ندارید و کافی است یک فرم ساده در سایت خود قرار دهید. یا حتی می توانید از کاربران بخواهید که پست خود را در قالب word برای شما ایمیل کنند تا آن را در سایت با نام خودشان منتشر کنید.

  • مصاحبه با افراد شناخته شده در حوزه کاریتان

در هر حوزه افرادی حضور دارند که بسیاری از فعالان آن حوزه آن ها را می شناسند. در حوزه کاری شما هم قطعاً چنین افرادی حضور دارند و شما می توانید با آن ها مصاحبه کنید. چنین افرادی معمولاً ایده های خوبی هم برای مصاحبه دارند و سخنان آن ها برای دیگران جذاب است. اگر مصاحبه شما به صورت ویدئویی باشد که عالی است اما اگر قادر نیستید، می توانید به صورت صوتی یا حتی متنی مصاحبه کنید. باید ببینید که حوزه مصاحبه شما چه چیزی است و بهترین روش برای انتقال آن، چه روشی است.

  • استفاده از پینترست

پینترست یکی از شبکه های اجتماعی بسیار محبوب در نزد کاربران است که در زمینه پیدا کردن ایده پست وبلاگ می تواند بسیار موثر و کاربردی باشد. درست است که پینترست یک پلتفرم عکس است اما شما می توانید موضوعات پرطرفدار را به محتوای وبلاگ تبدیل کنید. مثلاً می توانید ترندهای حوزه خاصی از گرافیک را پیدا کنید و به عنوان یک محتوایی که ترندها یک ماه خاص را بررسی می کند، در سایت خود منتشر کنید. این مسئله به شما کمک می کند تا بتوانید مخاطبان زیادی را جذب کنید و به آن ها ایده های پرطرفدار را نمایش دهید.

گوگل ترند از ابزاری است که به شما می گوید کدام کلمات کلیدی در کدام بازه های زمانی بیشترین جستجو را داشته اند. حتی نمودار جستجوی آن را هم در اختیار شما قرار می دهد و به راحتی می توانید ببینید که کدام موضوعات در کدام زمان ها بیشتر ترند هستند تا روی آن سرمایه گذاری کنید. با کمک گوگل ترند موضوعاتی که در حال حاضر در حال جستجو هستند را پیدا کنید و برای آن یک محتوای وبلاگ بنویسید. این کار می تواند به شما کمک کند تا بتوانید بهترین نتایج را بگیرید و کاربران زیادی را به سایت خود جذب کنید.

  • استفاده از بخش سوالات مطرح شده توسط کاربران در گوگل

یکی از بخش هایی که گوگل برای کاربران در نظر گرفته است، بخش People also ask است. با استفاده از این بخش دیگران سوالاتی می پرسند و گوگل آن را در اختیار شما قرار می دهد. سوالاتی که کاربران می پرسند، چیزی است که به آن نیاز دارند و اگر بتوانید سوالات پرسیده شده در حوزه کاری خودتان را پیدا کنید، می توانید ایده های بسیار خوبی برای تولید محتوای خود در اختیار داشته باشید. البته فراموش نکنید که سوالاتی را پیدا کنید که توسط کاربران زیادی پرسیده شده است و نه تنها توسط تعداد محدودی از افراد. این سوالات پتانسیل بالایی برای تبدیل شدن به یک پست وبلاگ را دارند و پیشنهاد می کنیم از آن استفاده کنید.

  • بررسی انجمن های تخصصی

در هر حوزه انجمن های تخصصی مختلفی وجود دارد که در آن سوالات و ایده های مختلفی مورد بررسی قرار می گیرد. شما می توانید انجمن های تخصصی حوزه خود را پیدا کنید و همان موضوع را به ایده ای برای تولید محتوا تبدیل کنید. به دلیل تخصصی بودن انجمن ها معمولاً سوالات بسیار جذاب و عالی هستند و می توانید با کمک آن ها نظر مخاطبان وبلاگ خود را جلب کنید.

  • بررسی نظرات کاربران

سعی کنید برای کسب و کارتان یک صفحه فعال در شبکه های اجتماعی داشته باشید تا کاربران بتوانند با شما تعامل برقرار کنند. در این صورت کاربران نظرات خوبی در اختیار شما قرار می دهند و همین نظرات می تواند ایده بسیار عالی برای تولید محتوای بلاگتان باشد. حتی می توانید از آن ها نظرسنجی کنید و بگویید که نظرشان را در مورد تولید محتوای بعدی و موضوعاتی که دوست دارند در مورد آن بدانند را به شما بگویند. این موضوع می تواند کمک زیادی به شما کند تا بتوانید ایده های خوبی  دریافت کنید و از آن برای تولید محتوای وبلاگ خود استفاده کنید.

  • استفاده از ایده های Quora

با سایت Quora آشنا هستید؟ این سایت در واقع یک انجمن تخصصی است که کاربران در حوزه های مختلفی سوالات خود را مطرح می کنند. جالب است بدانید که پاسخ های خوبی هم دریافت می کنند و همین مسئله باعث شده تا این سایت یک منبع عالی برای پیدا کردن ایده باشد. شما می توانید وارد این سایت شوید و سوالات مختلفی که در حوزه کاری شما وجود دارد را ببینید. سپس آن را به یک محتوای جذاب برای سایت خود تبدیل کنید و با انتشار آن در سایت، رضایت مخاطبان خود را جلب کنید. تعداد سوالات هر حوزه به قدری زیاد است که هیچگاه با کمبود ایده تولید محتوا روبرو نخواهید شد.

  • استفاده از داستان های کاربران

مخاطبان هر سایتی داستان هایی برای تعریف کردن دارند و جالب است بدانید که برخی از این داستان ها امکان تبدیل شدن به یک پست وبلاگ را دارند. شما می توانید داستان های این افراد را در تلگرام، ایمیل یا حتی تماس تلفنی دریافت کنید و سپس آن را بر اساس اصول سئو به یک محتوای جذاب و سئوشده تبدیل کنید. این محتوا امکان انتشار و اشتراک گذاری توسط کاربران دیگر را دارد و شما می توانید بهترین نتیجه را بگیرید. مثلاً در حوزه تولید محتوا می توانید از کاربران بخواهید که داستان آشنایی خود با دنیای تولید محتوا را برای شما شرح دهند.

اگر کسب و کار شما تخصصی است، قطعاً کلماتی وجود دارد که کاربران عادی معنای آن را نمی دانند. حال اگر کاربری معنای یک کلمه را نداند، باید در سایت های دیگر به دنبال آن بگردد. شما می توانید یک پست در سایت خود ایجاد کنید و در آن کلمات تخصصی حوزه کاری خود را به صورت کامل شرح دهید. با این کار اگر کاربر معنای یک کلمه خاص را نداند، به راحتی می تواند آن را در همان پست شما جستجو کند و دیگر نیازی به استفاده از سایت های دیگر نیست. این فرهنگ لغت می تواند بر اساس حروف الفبا باشد و حتی قابلیت جستجو در همان صفحه از سایت را هم داشته باشد.

  • پوشش خبری رویدادهای حوزه مرتبط با کسب و کارتان

در هر حوزه ای که فعالیت داشته باشید، رویدادها و کنفرانس های مربوط به آن حوزه وجود دارند و کافی است بدانید که چه زمانی برگزار می شوند. با دانستن این موضوعات یک ایده بسیار عالی در اختیار شما برای تولید محتوای وبلاگ وجود دارد. آن هم پوشش خبری رویدادهای حوزه مرتبط با کسب و کارتان است. اگر اخیراً در یک رویداد شرکت کرده اید، قطعاً نکات و ایده های جدیدی یاد گرفته اید و همه آن ها می تواند برای مخاطبان شما جذاب باشد. بنابراین بهتر است کنفرانس یا رویداد خود را به یک محتوای جذاب تبدیل کنید و آن را در وبلاگ خود منتشر کنید. این کار به افزایش ترافیک وبلاگ شما هم کمک می کند که در نهایت می تواند منجر به افزایش فروش کسب و کارتان شود.

  • مطالعات موردی

گاهی اوقات کسب و کارها تنها مسائل تئوری در وبلاگ خود قرار می دهند که همیشه هم به درد کاربران نمی خورد! کاربران به دنبال مطالعات موردی هستند و می خواهند چیزهایی را ببینند که واقعاً عمل گرایانه باشد. مثلاً اگر خودتان در مورد محصول یا خدماتی که دارید صحبت کنید، از آن تعریف کنید و در نهایت آن را به مشتری معرفی کنید کاربر شاید خیلی خوشش نیاید. در حالی که اگر نظر سایر مشتریان خود را جویا شوید و آن را در صفحه وبلاگ یا محصول خود قرار دهید، کاربران تشویق می شود تا نظر دیگران را ببیند. سپس اگر آن محصول را نیاز داشته باشد احتمال آن که با تایید دیگران اقدام به خرید کند بسیار زیاد خواهد بود. بنابراین یکی از ایده های تولید محتوا در وبلاگ کسب و کارتان می تواند مطالعات موردی باشد.

  • ایده گرفتن از استوری اینستاگرام

استوری اینستاگرام ابزار بسیار خوبی است و شما می توانید در زمینه های مختلفی از آن استفاده کنید. از نظرسنجی گرفته تا بررسی ایده های مختلف. برای آن که ببینید ایده شما مورد توجه کاربران قرار می گیرد یا نه، کافی است یک استوری در صفحه مربوط به کسب و کارتان منتشر کنید و بازخورد آن را ببینید. استوری اینستاگرام برای شما هزینه ای ندارد اما جلوی هزینه های اضافی را می گیرد. مثلاً اگر ایده ای که انتخاب کرده باشید مناسب نباشد، به راحتی می توانید متوجه شوید و آن ایده را تغییر دهید و مجدد بررسی کنید. این مسائل در نهایت روی هزینه های کسب و کارتان تاثیر زیادی دارد و جلوی هر گونه هزینه اضافی را خواهد گرفت.

  • گروه های شبکه های اجتماعی

یکی از راه هایی که می توانید در آن ایده های بسیار خوبی برای تولید محتوای وبلاگ خود پیدا کنید، استفاده از گروه های مربوط به شبکه های اجتماعی است. در حال حاضر شبکه های اجتماعی نظیر تلگرام گروه هایی در هر حوزه تخصصی دارند که در آن افراد زیادی در حال گفتگو هستند. شما می توانید از میان صحبت های آن ها ایده های بسیار خوبی پیدا کنید و در نهایت آن را به محتوای وبلاگ تبدیل کنید.حتی می توانید خودتان شروع کننده یک ایده باشید تا کاربران دیگر نظر خود را بگویند. در نهایت شما از ایده های آن ها برای تولید محتوای وبلاگ خود استفاده کنید.

  • ارائه گزارش فعالیت یک سال اخیر

بسیاری از کسب و کارها وجود دارند که در پایان هر سال یا حتی چند ماه پس از شروع سال جدید، گزارش سال قبل را منتشر می کنند. گزارش هایی که واقعی هستند و بر اساس آمار آن کسب و کار تولید می شوند. اگر شما هم کسب و کاری دارید و مخاطبان شما زیاد هستند، می توانید گزارش های کوتاه یا بلندی را منتشر کنید. مطمئن باشید که کاربران علاقه بسیار زیادی به خواندن چنین گزارش هایی دارند و واقعاً از خواندن آن نهایت لذت را می برند. حتی اگر کسب و کارتان کوچک است و مخاطبان زیادی ندارید، باز هم بخش هایی از گزارش های خود را که می دانید برای کاربران جذاب است را منتشر کنید. این کار می تواند یک ایده عالی برای تولید محتوای وبلاگ یا حتی شبکه های اجتماعی باشد.

  • راهنمای خرید هدیه مرتبط با کسب و کارتان

بسیاری از ما هنگامی که می خواهیم برای دوستان و آشنایان خود هدیه تهیه کنیم، سردرگم باقی می مانیم. در چنین شرایطی با جستجو در اینترنت به دنبال ایده های مناسبی برای تهیه کادو و هدیه می گردیم. این مشکل ما یا شما نیست، بلکه همه کاربران با چنین مشکلی روبرو هستند. شما می توانید محصولات یا خدمات خود را به عنوان ایده هدیه تولد معرفی کنید. مثلاً اگر دوره آموزشی می فروشید، می توانید به عنوان ایده هدیه تولد بگویید که کاربران می توانند از شما دوره آموزشی را خریداری کرده و آن را به دست کسی که قرار است هدیه را دریافت کند، برسانند. این موضوع هم می تواند ایده بسیار خوبی برای محتوای وبلاگ باشد.

یکی از کارهای بسیار مفیدی که می توانید در وبلاگ کسب و کارتان انجام دهید، این است که موضوعاتی که مخاطبان شما به آن علاقه دارند را کسب و کارتان ارتباط دهید. برای مثال فرض کنید شما در حوزه لوازم تولد فعالیت می کنید. در چنین شرایطی به راحتی می توانید تم های تولد را به کاربران نمایش دهید و به آن ها ایده هایی برای چیدن میز تولد ارائه کنید. سپس به آن ها بگویید که وسایل تولد را دارید و در صورت نیاز می توانند از شما خریداری کنند تا در کمترین زمان ممکن به دستشان برسد. موضوعاتی که کاربران شما به آن علاقه دارند بسیار زیاد هستند و تنها باید کمی خلاقیت به خرج دهید تا آن را به کسب و کارتان ارتباط دهید.

  • نشان دادن پشت صحنه کسب و کار

شاید پشت صحنه کسب و کارتان برای شما پر سختی باشد اما صمیمیت هایی که در پشت صحنه کسب و کارها وجود دارد برای کاربران بسیار ارزشمند و دیدنی است. به همین دلیل، انتشار پست هایی که نشان دهنده پشت صحنه کسب و کارها باشد می تواند ارزش زیادی برای کاربران داشته باشد. یکی از ایده هایی که می توانید از آن برای تولید محتوای پست وبلاگ استفاده کنید، این است که صحنه هایی را از کسب و کارتان منتشر کنید. حتی می توانید یک ویدیوی کوتاه از اعضای تیم خود تهیه کرده و آن را در سایت و شبکه های اجتماعی خود منتشر کنید. ایده های زیادی برای چنین ویدیویی وجود دارد؛ مثلاً می توانید داستان راه اندازی کسب و کارتان را بگویید و سختی هایی که در ابتدا وجود داشته است را مطرح کنید. البته توجه داشته باشید که اصلاً نیازی نیست که تمام اطلاعات تجاری کسب و کارتان را برای مخاطبان بازگو کنید.

  • تولید پست های جامع

تا به حال به این موضوع دقت کرده اید که هنگام جستجوی یک کلمه کلیدی، معمولاً محتوایی رتبه می گیرد که در آن انواع محتوا و ابزارها قرار گرفته است؟ شما هم می توانید شانس زیادی برای رسیدن به رتبه های اول گوگل را داشته باشید. یکی از ایده های تولید محتوای وبلاگ این است که یک محتوای جامع تهیه کنید که در آن انواع فرمت های محتوایی وجود داشته باشد. پست وبلاگی که در ان بتوانید محتوای متنی، کتاب های الکترونیکی، ویدیوها و… را قرار دهید امتیاز بسیار بالایی نزد گوگل دارد و به راحتی می توانید رتبه های خوبی بگیرید. کافی است برخی از محتواهای خود را که می تواند فروش بالایی برای شما ایجاد کند را به چنین سبکی انتشار دهید. در مدت زمان کوتاهی می توانید تاثیر آن را ببینید و بهترین نتایج را برای کسب و کارتان کسب کنید.

با این ایده ها، پست های باکیفیت برای وبلاگ خود تولید کنید!

کسب و کارها پس از مدتی فعالیت و تولید محتوا برای وبلاگ خود به این نتیجه می رسند که دیگر موضوعی برای تولید محتوا وبلاگ وجود ندارد اما آیا این موضوع واقعیت دارد؟ قطعاً خیر. در هر حوزه ای همیشه ایده ای برای تولید محتوا وجود دارد و همیشه می توانید موضوعی را پیدا کنید که کمتر کسی در مورد آن صحبت کرده اید. همین مسئله می تواند باعث شود تا مخاطبان زیادی محتوای وبلاگ شما را بخوانند و در نهایت به رشد کسب و کارتان کمک بسیار زیادی می کند. ابزارهای مختلفی هم در این زمینه وجود دارد که در این مقاله به بررسی کامل آن پرداختیم.

طراح گرافیک و وب‌سایت، متخصص تولید محتوای حرفه‌ای در زمینه دیجیتال مارکتینگ، طراحی سایت، سئو

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *