در مقاله قبلی به بررسی موضوع افزایش مخاطبان لیست ایمیل مارکتینگ پرداختیم و در این مقاله ادامه این موضوع را دنبال می کنیم.

امکان لغو اشتراک (Unsubscribe) را فراموش نکنید!

در طی فرآیند ایمیل مارکتینگ، فراموش نکنید که به هر دلیلی ممکن است یک کاربر، دیگر تمایلی به دریافت ایمیل های شما نداشته باشد و شما باید به مخاطب خود احترام بگذارید و امکان لغو اشتراک ایمیل را در نظر بگیرید تا هر زمان که کاربران اراده کنند بتوانند از لیست شما خارج شوند. لینک لغو اشتراک را به صورتی که در معرض دید باشد، در قسمت بالا یا پایین هر ایمیل قرار دهید و اطمینان حاصل کنید که روند لغو اشتراک ساده و آسان و به دوراز پیچیدگی باشد. کاربر نباید برای لغو عضویت فرآیندی طولانی را طی کند زیرا لحظه ای که او به هر دلیلی تصمیم به توقف ارسال ایمیل ها گرفته است، نشانه ای از نارضایتی او از برند شما به چشم می خورد و طولانی کردن روند لغو عضویت، ممکن است این نارضایتی را در وی تشدید و بازگرداندن وی در آینده را مشکل تر کند. در صورت قرار ندادن لینک لغو عضویت Unsubscribe، کاربران برای متوقف کردن ایمیل ها، مجبور به Spam کردن ایمیل های شما می شوند و این کار به شدت به اعتبار کسب وکار شما آسیب می رساند، زیرا شما را به عنوان مزاحم کاربر شناسایی می کنند. درنتیجه، از پنهان کردن دکمه لغو اشتراک اجتناب کنید. اگرچه بالا بودن نرخ لغو عضویت زنگ خطر است، اما نگران نباشید. گام به گام برای بهتر کردن ایمیل ها باهم پیش خواهیم رفت و البته، کاربری که خواهان لغو اشتراک شده است را یک مشتری ازدست رفته نپندارید.

نرخ بازگشت سرمایه یا (Return on Investment (ROI

برای محاسبه این نرخ باید از این فرمول استفاده کنید:

۱۰۰* ( سرمایه گذاری روی ایمیل ها /(سرمایه گذاری روی ایمیل ها – فروش حاصل از ایمیل ها )

هرچه این نرخ، عدد بالاتری داشته باشد، نشان دهنده بهینه بودن فرآیند ایمیل مارکتینگ و بالا بودن بازده آن برای کسب وکار شماست. مدیران ارشد هر سازمان معمولاً به این شاخص علاقه مندی نشان می دهند و اگر می خواهید گزارشی از فعالیت های ایمیلی خود به مدیرتان ارائه دهید، این مهم ترین شاخص خواهد بود.

نرخ لغو اشتراک یا (Unsubscribe Rate (UR

تعداد دریافت کنندگانی که روی لینک لغو اشتراک کلیک کرده و از فهرست مشترکین شما خارج شده اند نسبت به تعداد کل افرادی که ایمیل دریافت کرده اند. همان طور که در بالا توضیح داده شد، لینک لغو اشتراک باید به وضوح مشخص باشد و تنها با یک کلیک و به سادگی انجام شود. اگرچه بالا بودن نرخ لغو اشتراک نامطلوب است اما بهتر از بالا بودن نرخ شکایت اسپم است.

نرخ شکایت اسپم  یا Spam Complaint Rate

تعداد دریافت کنندگانی که ایمیل های شما را spam می کنند نسبت به تعداد کل دریافت کنندگان ایمیل است. واضح است که نرخ بالای این عدد مطلوب نیست. این نرخ لزوماً به معنای نامناسب بودن محتوای ایمیل های شما نیست، بلکه بسیاری از مشتریان بدون باز کردن و خواندن ایمیل ها، تنها به عنوان راهی کوتاه برای Unsubscribe کردن، از Spam کردن استفاده می کنند.

نرخ پرش یا Bounce Rate در ایمیل

این نرخ پرش، تعداد ایمیل های غیرقابل تحویل نسبت به تعداد کل ایمیل های ارسالی است و به دودسته سخت و نرم (hard & soft) تقسیم می شود. در دسته اول، آدرس ایمیل اشتباه است که این آدرس ها باید فوراً از لیست حذف شود. دسته دوم به دلیل مشکلات موقتی مانند پر بودن صندوق ورودی یا خاموش بودن سرور، اتفاق می افتد.

  • یک نکته! با کارهای بسیار ساده ای می توانیم باعث شویم افراد بیشتری در مورد مقالات و محصولات ما نظر بدهند مثلا کافی است که در زیر هر مقاله با فونت بزرگ بنویسید که اگر سوالی در زمینه ی این مقاله دارید همینجا مطرح کنید تا ما در کمتر از یک روز پاسخ سوال شما را بدهیم، همین موضوع باعث می شود که افراد خیلی بیشتری نظر بدهند و کامنت بگذارند. همینطور در صفحه ی محصولات نیز می توانید بنویسید که اگر ابهامی دارید و یا توضیحات بیشتری می خواهید در همین قسمت نظر بنویسید تا ما هم سعی کنیم در اولین فرصت پاسخگوی شما باشیم بنابراین با ترغیب افراد به نظر دادن می توانیم کاری کنیم که ایمیل های بیشتری جمع آوری شوند.

نرخ تحویل یا Delivery Rate

این نرخ، تعداد ایمیل های تحویل داده شده تقسیم بر تعداد ایمیل های ارسال شده است و نشان دهنده میزان کیفیت و کارایی لیست ایمیل های شماست.

نرخ رشد فهرست یا List Growth

میزان افزایش تعداد مشترکین (Subscribers) از روش های مختلفی که در بالا به آن ها اشاره شد؛ زیرا به صورت طبیعی، از تعداد مشترکین به تدریج کاسته می شود و شما همواره باید در حال گسترش لیست ایمیل خود باشید. سعی کنید این نرخ را همواره بزرگ تر از صفر نگاه دارید و اجازه ندهید نرخ ریزش مخاطبان بیشتر از نرخ افزایش آن ها باشد.

برخی شاخص ها مستقیماً به ایمیل مارکتینگ مربوط نیستند، بلکه نتایجی در مورد جنبه های کلی تری از کسب وکار هستند که میزان اثرگذاری ایمیل مارکتینگ در آن ها را بررسی می کنیم. این شاخص ها عبارتند از:

  • ترافیک سایت یا Site Traffic: ایمیل ها اغلب از طریق موبایل باز می شوند ولی دریافت کننده ممکن است از طریق کامپیوتر یا دستگاهی دیگر آن ایمیل ها را باز و سپس به وب سایت شما مراجعه کنند. پس از ارسال ایمیل، میزان شاخص های موفقیت و آشنایی با Terminology ایمیل مارکتینگ هنگام برنامه ریزی هر کمپین ایمیل مارکتینگ، ابتدا باید اهداف خود را مشخص کنید. بعد از اجرای کمپین ایمیل مارکتینگ، برای اطمینان از صحت عملکرد آن باید شاخص هایی را بررسی کنید و در صورت نیاز نقاط قوت خود را شناسایی و تقویت کنید و نقاط ضعف خود را بهبود ببخشید. برای دانستن آنچه باید اندازه گیری کنید، به آگاهی کامل از این شاخص های کلیدی عملکرد (Key Performance Indicator یا KPI) نیاز دارید.
  • نرخ بازگشایی یا (Open Rate (OR ایمیل: این شاخص، درصد تعداد دریافت کنندگانی که ایمیل را باز می کنند نسبت به تعداد کل دریافت کنندگان ایمیل را بیان می کند؛ اما باید به این نکته توجه داشت که این نرخ خیلی دقیق نیست؛ زیرا بعضی از اپراتورهای ایمیل مانند Hotmail، هنگامی که کاربران صندوق ورودی خود را مرور می کنند، ایمیل ها را به صورت خودکار باز می کنند و به طور غیرواقعی باعث افزایش نرخ بازگشایی می شوند. علاوه بر این، باز شدن ایمیل به معنی مطالعه آن توسط کاربر یا درگیر شدن او با محتوای ارسالی شما نیست. درواقع بالا بودن نرخ بازگشایی به معنای موفقیت در گام ابتدایی ایمیل مارکتینگ است و باعث سهولت طی گام های بعدی می شود و پایین بودن آن به معنی کم بودن پتانسیل ایمیل مارکتینگ شماست.
  • آموزش ارسال ایمیل پس از ثبت‌نام کاربر در وردپرس – بخش اول
  • صفر تا صد دیجیتال مارکتینگ برای کسب‌وکار اینترنتی – بخش سوم
  • نرخ کلیک یا (Click-through Rate (CTR ایمیل: نرخ کلیک بیانگر درصدی از دریافت کنندگان است که بر روی لینک موجود در ایمیل کلیک می کنند. اگر این نرخ، عدد بالایی باشد، نشان دهنده محتوای خوب و تأثیرگذار شماست که باعث جذب مشتری شده است. افزایش نرخ کلیک، کلید افزایش درگیری کاربر با کسب وکار شما است.

در مقاله بعدی به بررسی ادامه این بحث می پردازیم.

طراح گرافیک و وب‌سایت، متخصص تولید محتوای حرفه‌ای در زمینه دیجیتال مارکتینگ، طراحی سایت، سئو

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *