هیچ کاربری در اینستاگرام وجود ندارد که برند مورد علاقه خود را فالو نکرده باشد! از طرف دیگر، بسیاری از برندهای کوچک و بزرگ در اینستاگرام فعالیت می کنند تا بتوانند کاربران را جذب کنند. اما به نظر شما چه چیزی می تواند باعث شود که کاربران صفحه یک برند را دنبال کنند؟ همه چیز بستگی به محتوای آن صفحه دارد. تولید محتوا بخش بسیار بزرگی از بازاریابی شبکه های اجتماعی به شما می رود که اگر تولید محتوای خوبی داشته باشید، کاربران هم شما را دنبال می کنند. اما تولید محتوا در اینستاگرام چگونه انجام می شود؟ در این مقاله می خواهیم به بررسی صفر تا صد تولید محتوا در اینستاگرام بپردازیم تا اگر قصد بازاریابی در شبکه های اجتماعی را دارید، تولید محتوا را به خوبی انجام دهید.

تولید محتوای اینستاگرام چیست؟

تولید محتوا یکی از بخش های مهم بازاریابی شبکه های اجتماعی به شمار می رود که می تواند کاربران را نسبت به برند، محصولات یا خدمات شما علاقه مند کند. در واقع پست ها و استوری هایی که صفحات مختلف در اینستاگرام خود منتشر می کنند، تولید محتوا است! البته گاهی اوقات پست ها طراحی می شوند و کیفیت بسیار خوبی دارند، در حالی که گاهی اوقات تنها یک عکس منتشر می شود و بیشتر روی کپشن آن کار می شود. یک محتوای ارزشمند در اینستاگرام، محتوایی است که پست آن طراحی و کپشن جذابی هم برای آن نوشته شود.

تولید محتوا در اینستاگرام

مهم ترین دلیلی که باعث شده تا کسب و کارهای مختلف دست به تولید محتوا بزنند، این است که در چند سال اخیر اینستاگرام رشد بی سابقه داشته است و در حال حاضر بیشترین تعداد کاربر ایرانی را شبکه اینستاگرام دارد. هر کسب و کاری که داشته باشید، مخاطبان هدف شما در اینستاگرام پیدا می شوند. در واقع فرقی ندارد که کسب و کار شما چیست یا چه محصول / خدماتی به فروش می رسانید، مهم این است که تعداد کاربرانی که در اینستاگرام حضور دارند بسیار زیاد هستند و شانس پیدا کردن مخاطبان هدف خود در این شبکه اجتماعی بسیار زیاد است.

هدف از تولید محتوای اینستاگرام چیست؟

بازاریابی شبکه های اجتماعی برای رسیدن به نتایج مختلفی است و هر کسب و کار هدف خاص خود را دارد. از طرف دیگر، هدف از تولید محتوای اینستاگرام هم فرق می کند؛ مثلاً یک برند به دنبال برندسازی است، در حالی که یک برند دیگر می خواهد محصولات یا خدمات خود را به کاربران ارائه کند. بنابراین هر کسب و کار ابتدا باید هدفش از تولید محتوای اینستاگرام را مشخص کند، سپس دست به تولید محتوا بزند! دلیل آن هم این است که با توجه به هدف شما، نوع محتوا هم فرق می کند و تا زمانی که هدفتان مشخص نباشد، نمی توانید محتوای خوبی تولید کنید. به طور کلی 4 هدف مهم برای تولید محتوا در اینستاگرام وجود دارد که عبارتند از:

  • افزایش فالوور

یکی از دلایل بسیار مهمی که باعث شده تا کسب و کارهای زیادی اقدام به تولید محتوا در اینستاگرام کنند، افزایش فالوور است. افزایش فالوور مزایای بسیار زیادی برای کسب و کارها یا افراد دارد. هر هدفی از تولید محتوا در اینستاگرام داشته باشید، به افزایش فالوور نیاز دارید. مثلاً اگر می خواهید به برندسازی کسب و کار خود کمک کنید، باید فالوورهای خود را افزایش دهید و با تولید محتوای درست، برندسازی کنید. چه چیزی باعث می شود تا فالوورهای شما افزایش پیدا کند؟ تبلیغات و تولید محتوا. اگر بخواهید به صورت ارگانیک فالوور جذب کنید، باید تولید محتوای جذاب و حرفه ای داشته باشید اما اگر می خواهید خیلی سریع فالوور جذب کنید، تبلیغات راه کار جایگزین است. البته اگر می خواهید تبلیغ کنید، باز هم باید محتوای جذاب و ارزشمندی داشته باشید تا کاربران شما را دنبال کنند! بنابراین هر کاری که بخواهید انجام دهید، بخشی از آن را تولید محتوا شامل فرا می گیرد.

  • افزایش درآمد مستقیم

یکی دیگر از اهداف افزایش فالوور اینستاگرام، افزایش درآمد حاصل از تبلیغات است. اما چه چیزی می تواند باعث شود تا کاربران شما را دنبال کنند؟ تولید محتوای حرفه ای و جذاب. یکی از مهم ترین مواردی که باعث می شود تا کاربران ترغیب به دنبال کردن شما شوند، افزایش درآمد مستقیم است. در واقع هنگامی که کاربران ببینند شما در حال تولید محتوای منظم و حرفه ای هستید، شما را دنبال می کنند؛ به خصوص در بخش استوری! استوری یکی از ابزار بسیار عالی برای تولید محتوای حرفه ای و جذاب است که با استفاده از آن می توانید به صورت منظم، ویدیوهای کوتاه ضبط کنید و با این کار، کاربران بیشتری جذب کنید. در نهایت اگر از تبلیغات برای کسب درآمد صفحه اینستاگرام خود استفاده می کنید، تولید محتوای جذاب می تواند باعث افزایش فالوورهای صفحه اینستاگرام شما شده و در نهایت به افزایش درآمد مستقیم شما کمک زیادی کند.

  • برندسازی کسب و کار

بسیاری از برندهای بزرگ با وجود آن که دیگر نیازی به شناخته شدن ندارند و همه دنیا آن ها را می شناسند، باز هم در اینستاگرام فعالیت می کنند! این دسته از کسب و کارها دیگر نیازی به معرفی شدن ندارند و برندسازی خود را طی چند ده سال انجام داده اند. از طرف دیگر، برخی از کسب و کارها عمرشان به بیشتر از چند سال نمی رسد که کاربران زیادی آن را نمی شناسند! بنابراین این کسب و کارها باید به روش های مختلف برندسازی کنند. تولید محتوا در اینستاگرام یکی از راه های بسیار عالی برای برندسازی کسب و کارها و برندهای مختلف است. با استفاده از این روش می توانید افرادی که برند شما را نمی شناسند، به عنوان فالوور صفحه اینستاگرام خود جذب کنید. راه های مختلفی برای جذب آن ها وجود دارد که اگر هدف شما برندسازی است، برگزاری مسابقه را فراموش نکنید! برگزاری مسابقه تاثیر بسیار زیادی در برندسازی کسب و کارتان دارد و نباید استفاده از آن را فراموش کنید.

بسیاری از کسب و کارهای کوچک و بزرگ، محصولات یا خدماتی برای ارائه به کاربران دارند و به دنبال راه کاری هستند که بتوانند آن را به کاربران زیادی معرفی کنند. تولید محتوا و تبلیغات در اینستاگرام یکی از راه های بسیار عالی برای معرفی محصولات و خدمات است. اگر محصولی دارید، کافی است در مورد جنبه های مختلف آن تولید محتوا کنید؛ مثلاً یک پست در مورد معرفی آن ، یک پست در مورد نحوه عملکرد آن، یک پست در مورد میزان رضایت مشتریان و یک پست در مورد آموزش سفارش محصول خود منتشر کنید. اکنون می توانید با بودجه مناسب اقدام به تبلیغات صفحه اینستاگرامی خود در صفحات دیگر کنید تا فالوور جذب کنید. فروش شما احتمالاً از همان روز اول آغاز می شود اما باید توجه داشته باشید که فعالیت شما باید مستمر و همیشگی باشد! در واقع نباید اگر فروش شما آغاز شد، فعالیت خود را کاهش دهید. بلکه باید همیشه محتوای مناسب تولید کنید تا بتوانید محصولات بعدی خود را هم به کاربران بفروشید.

این 4 دلیل از مهم ترین دلایلی هستند که باعث می شود تا کسب و کارها دست به تولید محتوای اینستاگرام بزنند! اگر شما هم یک کسب و کار دارید، ابتدا باید هدف خود از تولید محتوای اینستاگرام را مشخص کنید، سپس اقدام به تولید محتوا در اینستاگرام کنید.

چرا اینستاگرام محیط مناسبی برای تولید محتوا است؟

یکی از سوالاتی که برای کاربران پیش می آید، این است که چرا محیط اینستاگرام برای تولید محتوا مناسب است؟ دلایل مختلفی وجود دارد که نشان می دهد اینستاگرام در حال حاضر بهترین شبکه اجتماعی برای تولید محتوا و بازاریابی در ایران محسوب می شود! ما در این بخش به بررسی مهم ترین دلیلی که می تواند شما را برای تولید محتوا در اینستاگرام قانع کند، می پردازیم:

دلایل مناسب بودن اینستاگرام برای تولید محتوا

  • بزرگ ترین شبکه اجتماعی در ایران

اولین مسئله ای که وجود دارد، این است که اینستاگرام در حال حاضر بزرگ ترین شبکه اجتماعی در ایران محسوب می شود. در واقع تعداد کاربران در حال حاضر اینستاگرام از 25 میلیون نفر هم گذشته است و بنابراین یک محیط بسیار عالی است که تولید محتوا و بازاریابی در آن، می تواند نتیجه بسیار خوبی داشته باشد. همچنین این شبکه اجتماعی برخلاف بسیاری از شبکه های اجتماعی دیگر، چندین سال فعالیت دارد و تاکنون مسدود نشده است! احتمال آن که این شبکه اجتماعی برای همیشه باقی بماند زیاد است و احتمال مسدود شدن آن بسیار کم است.

  • بهترین شبکه برای بازاریابی در ایران

اینستاگرام هر ابزاری که برای بازاریابی و تولید محتوا نیاز داشته باشید، در اختیار شما قرار داده است. از ابزار انتشار پست تا آنالیز صفحه اینستاگرام، از مهم ترین ابزاری است که در اختیار شما قرار گرفته اند. به همین دلیل هر چیزی که برای بازاریابی اینستاگرام نیاز دارید، در اختیارتان است و به راحتی می توانید به بازاریابی بپردازید. از طرف دیگر، اگر بخواهید برای صفحه خود تبلیغ کنید، در اینستاگرام صفحاتی با چندین میلیون فالوور وجود دارند که به شما کمک می کنند تا بتوانید فالوورهای خود را افزایش دهید و از طریق صفحه خود، برای بازاریابی محصولات و خدمات کسب و کار خود اقدام کنید.

  • وجود مخاطبان هدف انواع کسب و کارها در اینستاگرام

یکی از مسائلی که باعث می شود اینستاگرام اهمیت زیادی برای کسب و کارها داشته باشد، این است که مخاطبان هدف هر کسب و کاری متفاوت هستند. از طرفی، با توجه به تعداد بسیار بالای کاربران اینستاگرام، احتمال آن که مخاطبان هدف هر کسب و کاری در آن حضور داشته باشند، صد درصد است. به همین دلیل است که بازاریابان فعالیت در اینستاگرام را دوست دارند و هیچ جایگزین مناسبی برای آن وجود ندارد.

  • امکان برقراری تعامل راحت با کاربران

تعامل برقرار کردن در اینستاگرام بسیار راحت است! در حال حاضر اینستاگرام ابزارهای مختلفی برای برقراری تعامل و ارتباط با کاربران دیگر در اختیار شما قرار داده است. به عنوان مثال بخش کامنت ها، یکی از بخش های بسیار مهم زیر هر پست هستند که می توانید با آن صفحه تعامل داشته باشید. حال اگر شما دست به تولید محتوای اینستاگرام بزنید و محتوای شما بتواند نیاز کاربران را رفع کند، آن ها هم با صفحه شما تعامل برقرار می کنند که اتفاق بسیار خوبی است. همچنین در بخش دایرکت اینستاگرام هم می توانید به صورت مستقیم با کاربران ارتباط برقرار کنید.

اینستاگرام یکی از محیط هایی است که در آن اینفلوئنسرهای زیادی وجود دارند! اینفلوئنسر مارکتینگ یکی از روش های بسیار عالی برای بازاریابی و برندسازی در اینستاگرام محسوب می شود. شما می توانید یک یا چند اینفلوئنسر که فالوورهای زیادی دارند و کاربران هم آن ها را دوست دارند را انتخاب کنید و برای تبلیغات صفحه اینستاگرامی خود از آن ها استفاده کنید. در حالی که در هیچ کدام از شبکه های اجتماعی دیگر نمی توانید از اینفلوئنسر مارکتینگ استفاده کنید و تنها شبکه ای که زیرساخت لازم برای دسترسی به اینفلوئنسرها را در اختیار کاربران ایرانی قرار داده است، همین اینستاگرام است.

  • امکان استفاده از ابزار تحلیل اینستاگرام

یکی از ابزارهای بسیار کاربردی که کمک زیادی در تولید محتوای اینستاگرام می کند، ابزار تحلیل آن است. با استفاده از ابزار تحلیل می توانید همه چیز را در صفحه اینستاگرامی خود آنالیز کنید؛ مثلاً اگر یک محتوای ارزشمند در صفحه اینستاگرام خود تولید و منتشر کرده اید، با استفاده از ابزار تحلیل به راحتی می توانید متوجه شوید که چه تعداد کاربر آن را دیده اند و با آن تعامل برقرار کرده اند. با این کار می توانید متوجه شوید که کاربران کدام نوع پست را بیشتر دوست دارند تا سمت تولید محتوای آن حوزه بروید. همچنین در کنار ابزار تحلیل اینستاگرام، ابزارهای دیگری هم وجود دارند که آمار جزئی تری به شما می دهند اما نباید فراموش کنید که همین ابزار اینستاگرام هم بسیار مفید و ارزشمند است.

  • وجود ابزارهای مختلف برای تولید محتوا در اینستاگرام

اینستاگرام در حال حاضر بیش از 10 سال است که فعالیت می کند! این سابقه بسیار عالی باعث شده تا ابزارهای مختلفی برای کاربرانی که تولید محتوای اینستاگرام انجام می دهند، به وجود بیاید. در حال حاضر برای تولید محتوا، برگزاری مسابقه، آنالیز صفحه و… ابزارهای زیادی وجود دارند که هر یک از آن ها به نحوی شما را یاری می کنند. یکی از این ابزارها، ربات منتشرکننده پست در اینستاگرام است! شما می توانید محتوا یک ماه خود را تولید کنید و با استفاده از این ابزارها، آن را به صورت خودکار در صفحه اینستاگرام خود منتشر کنید.

  • امکان رقابت با سایر کسب و کارها

در حال حاضر بسیاری از برندها در اینستاگرام حضور دارند اما بسیاری دیگر، هنوز با اهمیت اینستاگرام مارکتینگ آشنا نیستند. اگر می خواهید با رقبای خود به رقابت بپردازید، همین حالا صفحه اینستاگرام خود را راه اندازی کرده و برای فعالیت در آن استراتژی بچینید. یکی از بخش های مهم استراتژی اینستاگرام تولید محتوا است اما بخش های دیگری نظیر پروموت (تبلیغ) کردن محتوا هم بسیار مهم هستند. اولین قدم برای رقابت با سایر کسب و کارها، تولید محتوای اینستاگرام به صورت حرفه ای و جذاب است تا هر کاربری که آن را می بیند، جذب شود. مرحله بعدی تبلیغ کردن صفحه است تا بتوانید مخاطبان را به صفحه اینستاگرام خود بیاورید و جذب کنید.

شاید باورش کمی مشکل باشد اما بسیاری از کاربران ساعت های طولانی را در اینستاگرام می گذرانند! برای این که این مسئله را بهتر درک کنید، کافی است از طریق اپلیکیشن اینستاگرام خود و دوستانتان، وارد بخش ساعت میانگین استفاده از اینستاگرام شوید تا تعجیب کنید! بسیاری از کاربران روزانه حتی تا 5 ساعت را در اینستاگرام می گذرانند و این مسئله باعث می شود تا اینستاگرام یک محیط عالی برای برندسازی و تبلیغات کسب و کار به حساب بیاید. اگر می خواهید کسب و کارتان را به افراد زیادی نمایش دهید و برندسازی کنید، یک استراتژی تولید محتوا و یک استراتژی تبلیغ داشته باشید تا بتوانید بهترین نتیجه را از آن بگیرید

تولید محتوا در اینستاگرام را از کجا شروع کنیم؟

تا اینجای مقاله با اهمیت تولید محتوا در اینستاگرام آشنا شدید و می دانید که هدف از تولید محتوا در اینستاگرام می تواند متفاوت باشد! هر هدفی که داشته باشید، تولید محتوا بخش جدانشدنی از آن است که باید حتماً به آن اهمیت بدهید. اما تولید محتوای اینستاگرام را از کجا شروع کنیم؟ برای آن که بتوانید بهترین نتیجه را از تولید محتوای اینستاگرام بگیرید، باید تمام مراحل آن را به خوبی انجام دهید. ما در این بخش به بررسی 3 مرحله تولید محتوا در اینستاگرام که کمک زیادی به موفقیت صفحه اینستاگرام شما می کند، می پردازیم:

شروع تولید محتوا در اینستاگرام

مرحله اول) آشنایی با انواع محتوا در اینستاگرام

پیش از آن که بخواهید دست به هر کاری بزنید، ابتدا باید با محیط اینستاگرام و انواع محتوا در آن آشنا شوید. اینستاگرام در گذشته تنها امکان اشتراک گذاری پست به صورت عکس و ویدیو را به شما می داد اما در حال حاضر انواع محتوا را می توانید تولید و منتشر کنید. بنابراین ابتدا باید ببینید که انواع محتوا کدام هستند و هر یک از آن ها چه تاثیری روی صفحه اینستاگرام شما دارد! به صورت کلی 4 نوع محتوا در اینستاگرام وجود دارد که می توانید از آن ها استفاده کنید:

  • پست: پست یکی از انواع محتوا در اینستاگرام است که می توانید در قالب عکس یا ویدیوهای کوتاه منتشر کنید! کاربران می توانند پست های شما را لایک کنند، کامنت بگذارند، آن را برای دوستان خود ارسال کنند و در نهایت، پست شما را ذخیره کنند.
  • استوری: استوری یکی دیگر از انواع محتوای اینستاگرام است که باز هم می تواند در قالب عکس یا ویدئو باشد! در بخش استوری کاربران به امکانات و افکت های بیشتری دسترسی دارند. کاربران دیگر می توانند برای استوری شما پاسخی (Reply) ارسال کنند.
  • IGTV: یکی از قابلیت های بسیار عالی اینستاگرام که نسبت به بقیه جدیدتر است، IGtv است. در این بخش می توانید ویدئوهای طولانی خود را با کاربران به اشتراک بگذارید. کاربران هم می توانند دقیقاً مانند پست، آن را لایک کنند، کامنت بگذارند، با دوستان خود به اشتراک بگذارند و در نهایت، آن را ذخیره کنند.
  • Live: لایو یکی از قابلیت های جذاب برای کسب و کارها است! با استفاده از لایو به راحتی می توانید به صورت زنده با کاربران خود صحبت کنید، جلسات پرسش و پاسخ برگزار کنید و در نهایت، به صورت هم زمان با افراد دیگر گفتگو کنید تا فالوورهای شما هم آن را ببینند.

اگر قصد تولید محتوای اینستاگرام را دارید و می خواهید بهترین نتیجه را بگیرید و زودتر به اهداف خود دست پیدا کنید، بهتر است انواع محتوا را در صفحه خود استفاده کنید. این کار باعث می شود تا نظر همه کاربران با سلیقه های مختلف را جذب کنید؛ مثلاً برخی از کاربران علاقه بیشتری به استوری دارند، در حالی که برخی دیگر علاقه بیشتری به IGtv. با تولید انواع پست ها می توانید نظر کاربران با سلیقه های مختلف را جلب کنید.

مرحله دوم) آشنایی با انواع ابزارهای تولید محتوای اینستاگرام

پس از آن که با انواع محتوا آشنا شدید، اکنون زمان آن رسیده که با انواع ابزارهای تولید محتوای اینستاگرام آشنا شوید! استفاده از ابزارها به شما کمک می کند تا بتوانید تولید محتوای راحت تر و جذاب تری انجام دهید. برخی از این ابزارها رایگان هستند اما برخی دیگر نیمه رایگان؛ در واقع باید برای استفاده از همه امکانات برخی ابزارها هزینه پرداخت کنید! البته بخش رایگان آن هم تا حد زیادی می تواند نیاز شما را رفع کند. ما در این بخش می خواهیم به شما چند ابزار حرفه ای و کاربردی که صرفاً در بخش تولید محتوای اینستاگرام به شما کمک می کند، بپردازیم:

  • ابزار Canva
  • ابزار Picsart
  • ابزار VSCO
  • ابزار Storymaker
  • ابزار Mostory
  • ابزار Inshot
  • ابزار Puzzle Star
  • ابزار Motion Ninja

این ابزارها بهترین ابزاری هستند که برای تولید محتوای اینستاگرام می توانید از آن ها استفاده کنید.

مرحله سوم) رعایت مهم ترین نکات برای فعالیت در اینستاگرام

اکنون که با انواع محتوا و ابزارهای کاربردی در زمینه تولید محتوای اینستاگرام آشنا شدید، می توانید شروع به تولید محتوای اینستاگرام بپردازید. البته باز هم می گوییم که باید هدف شما مشخص باشد؛ زیرا مشخص بودن هدف روی تولید محتوای شما تاثیرگذار است! پس از آن می توانید اقدام به تولید محتوای اینستاگرام کنید. البته اگر قصد تولید محتوا در اینستاگرام را دارید، باید چند نکته مهم را رعایت کنید که در این بخش به بررسی این نکات می پردازیم:

  • نقش بازی نکنید، خودتان باشید!

این روزها همه در اینستاگرام در حال شوآف هستند و جالب است بدانید که کاربران واقعاً متوجه می شوند که چه کسی نقش بازی می کند و چه کسی خودش است! از طرف دیگر، بسیاری از کاربران افرادی که شوآف می کنند را دوست ندارند؛ با وجود آن که آن ها را برای سرگرم شدن دنبال می کنند، اما قلباً آن ها را دوست ندارند و نمی توانند برای آن ها ارزش قائل شوند. اگر می خواهید جزء این دسته از افراد نباشید و کاربران شما را دوست داشته باشند، نقش بازی نکنید و خودتان باشید. اگر محتوای ویدئویی تولید می کنید، استفاده از وسایل لوکس (حتی اگر مال خودتان است) را فراموش کنید و سعی کنید به کاربران ارزش ارائه کنید. کاربران نسبت به ارزشی که به آن ها ارائه می شود به شما علاقه نشان می دهند. حال اگر کاربران به شما علاقه مند باشند، محصولات و خدمات کسب و کارتان را هم دوست دارند و آن را تهیه می کنند! بنابراین اگر نقش بازی نکنید، چند قدم به هدف خود نزدیک خواهید شد.

  • محتوای دست اول تولید کنید!

کپی کردن در اینستاگرام بسیار رایج است؛ تا جایی که گاهی اوقات صفحاتی که از صفحات دیگر کپی کرده اند، بازدید بیشتری می گیرند! بسیاری از کاربران از محتوای تکراری خسته شده اند و به دنبال محتوای دست اول هستند. اگر هدف شما از تولید محتوای اینستاگرام برندسازی و جذب کاربران است، محتوای دست اول تولید کنید. محتوای دست اول در هیچ کجا وجود ندارد یا حداقل با کیفیتی که شما قرار است تولید کنید وجود ندارد. محتوای دست اول باعث می شود تا کاربران بیشتر به شما اعتماد کنند و این مسئله به برندسازی، افزایش فالوور و در نهایت افزایش فروش کمک می کند. یکی از نگرانی های کاربران این است که شاید محتوای آن ها کپی شود؛ استفاده از نام صفحه یا لوگو در بخشی از محتوا که امکان پاک کردن آن وجود نداشته باشد، از کپی شدن محتوا جلوگیری می کند. برای آن که محتوای دست اول تولید کنید، صفحات یا سایت های انگلیسی مرتبط با حوزه کاری خود را دنبال کنید و اگر لازم است، محتوای آن ها را ترجمه کنید و به صورت شخصی سازی شده در صفحه خود منتشر کنید.

  • برنامه منظم برای فعالیت در اینستاگرام داشته باشید

اگر قصد فعالیت در اینستاگرام را دارید، حتماً به صورت روزانه زمانی را برای فعالیت در آن خالی کنید! فعالیت در اینستاگرام برای آن که بتوانید بهترین نتیجه را بگیرید، حتماً باید برنامه منظم داشته باشید. بدون داشتن برنامه منظم نمی توانید در اینستاگرام موفق شوید؛ این مسئله نه تنها به کاربران، بلکه به الگوریتم های اینستاگرام بر می گردد. اینستاگرام به دنبال رشد صفحاتی است که محتوای منظم تولید کنند و کاربران تعامل خوبی با آن ها برقرار کنند. برای آن که بتوانید برنامه منظم فعالیت در اینستاگرام داشته باشید، نیاز به استراتژی و تقویم محتوا دارید تا بدانید که در کدام روز، قرار است چه محتوایی تولید و منتشر شود. اگر تقویم محتوا نداشته باشید، نمی دانید در چه تاریخی باید محتوا منتشر کنید! حتی نمی دانید چه چیزی باید منتشر شود تا بهترین نتیجه را به شما بدهد. اگر تخصص کافی در زمینه استراتژی اینستاگرام را ندارید، می توانید از یک متخصص کمک بگیرید و شما تنها نقش تولید محتوای آن را برعهده داشته باشید.

با رعایت این 3 نکته می توانید جایگاه بسیار خوبی در اینستاگرام کسب کنید و کاربران هم با شما تعامل خوبی خواهند داشت. بنابراین اگر قصد تولید محتوای اینستاگرام را دارید، حتماً این نکات را رعایت کنید تا بتوانید به اهدافی که شما را به فعالیت در اینستاگرام تشویق کرده است، زودتر برسید.

کدام محتوا در اینستاگرام ارزشمند است؟

بارها و بارها شنیده ایم که می گویند تولید محتوا ارزشمند است و می تواند به رشد صفحه اینستاگرام کمک کند! اما کمتر شنیده ایم که بگویند چه نوع محتوایی ارزشمند است؛ آیا هر نوع محتوایی که تولید کنیم، ارزشمند است و می تواند ما را به هدف خود برساند؟ قطعاً خیر! محتوای ارزشمند 4 ویژگی بسیار مهم دارد که شما هم هنگام تولید محتوای اینستاگرام باید این ویژگی ها را مدنظر قرار دهید. اگر این ویژگی ها در محتوای شما دیده نشوند، تولید محتوا ارزش زیادی نخواهد داشت! ویژگی هایی که می تواند برای محتوای شما ارزش ایجاد کند، عبارتند از:

تولید محتوای ارزشمند در اینستاگرام

یک) محتوایی که ارزش ایجاد کند!

اولین چیزی که هنگام تولید محتوای اینستاگرام باید در نظر داشته باشید، این است که محتوای شما ارزشمند باشد! در واقع محتوای شما باید بتواند سوال یا نیاز کاربران را برطرف کند. به همین دلیل است یکی از بهترین ایده های تولید محتوای اینستاگرام، این است که بتوانید به سوالات کاربران پاسخ دهید. به عبارت ساده تر، یکی از سوال هایی که توسط تعداد زیادی از کاربران پرسیده می شود را در یک پست طراحی کرده و منتشر کنید. با این کار پاسخ سوال صدها نفر را داده اید و همین مسئله باعث می شود تا اعتماد کاربران و فالوورهای صفحه نسبت به شما افزایش پیدا کند. بنابراین پیش از آن که بخواهید دست به تولید یک محتوا بزنید، ابتدا این سوال را از خودتان بپرسید که این محتوا می تواند برای کاربران ارزشمند باشد یا خیر! اگر پاسخ مثبت است، آن محتوا را تولید کنید اما اگر پاسخ منفی است، ابتدا تغییراتی در محتوا ایجاد کنید و سپس آن را تولید کنید.

دو) محتوایی که ایجاد تعامل کند!

یکی دیگر از ویژگی های محتوای ارزشمند در اینستاگرام، این است که بتواند تعامل ایجاد کند. پیش از آن که بخواهید تولید محتوا را شروع کنید، به این فکر باشید که محتوا با یک چالش به پایان برسید. فرض کنید در یک صفحه مربوط به ماشین های لاکچری، یک محتوا تولید کرده اید و در پایان سوالی را می پرسید! به دو سوال زیر توجه کنید:

  • نظر شما در مورد این پست چیست؟
  • با بودجه خود چه ماشینی می توانید بخرید؟

سوال اول نمی تواند به افزایش تعامل کمک کند؛ زیرا خیلی کلی است! در واقع مشخص نیست که شما نظر کاربر را در مورد چه چیزی (محتوای پست، طراحی پست، جذاب بودن پست) پرسیده اید و همچنین چالش بر انگیز نیست! بنابراین نمی تواند تعامل خوبی ایجاد کند. در حالی که سوال دوم کاملاً چالشی است و می تواند مخاطب را ترغیب کند که پاسخ دهد. حتی اگر مخاطب بودجه ای برای خرید ماشین نداشته باشد، می تواند از جنبه سرگرمی نگاه کند و پاسخی برای شما درج کند. بنابراین باید محتوایی تولید کنید که بتواند چالش برانگیز باشد و کاربران را برای کامنت گذاشتن و ایجاد تعامل، تشویق کند.

سه) محتوایی که برند شما را تبلیغ کند!

در بخش قبلی گفتیم که یکی از مهم ترین اهداف تولید محتوا در اینستاگرام برندسازی است! اگر با هدف برندسازی دست به تولید محتوا در اینستاگرام می زنید، نباید تبلیغات در پست های خود را فراموش کنید. به نظر شما مهم ترین چیزی که می تواند به برندسازی شما از طریق محتوا کمک کند، چه چیزی است؟ تولید محتوا با درج نام کسب و کار! شاید مسئله ساده ای باشد اما تاثیر فوق العاده ای دارد. برای این کار شما باید ابتدا یک محتوای ارزشمند و تعاملی ایجاد کنید که واقعاً برای کاربران ارزش داشته باشد!

پس از آن که محتوای خود را تولید کردید، کاربر به دنبال این است که ببینند محتوایی که خوانده، توسط چه کسی یا کسب و کاری تولید شده است! این جا است که به دنبال نام و برند شما می گردد؛ استفاده از لوگو در بخشی از محتوا می تواند چشم کاربران را با لوگوی شما آشنا کند، سپس نام شما را ذهن کاربران ماندگار می کند. بنابراین تبلیغ برند، لوگو و حتی محصولات خود را در هنگام تولید محتوا فراموش نکنید؛ البته منظور ما این نیست که درصد بالایی از محتوای شما تبلیغاتی باشد! بلکه منظور ما این است که تنها درصد کمی از محتوای خود را، تبلیغاتی طراحی کنید.

چهار) محتوایی که باعث شود کاربران آن را به اشتراک بگذارند!

تنها در یک صورت کاربران حاضر می شوند که محتوای شما را به اشتراک بگذارند! آن هم زمانی است که حس کنند محتوای با ارزشی دارید و دوستان آن ها نباید این محتوا را از دست بدهند. برای آن که چنین محتوایی داشته باشید، محتوا باید کاملاً ارزشمند و دست اول باشد! محتوایی که در همه صفحات دیده می شود، نمی تواند ارزش زیادی داشته باشد و کاربران آن را به اشتراک نمی گذارند. بلکه محتوایی ارزشمند است که برای کاربران جدید باشد و بتواند اطلاعات مفیدی به آن ها انتقال دهد. اگر بتوانید چنین محتوایی تولید کنید، کاربران دیگر هم شما را دنبال می کنند و روز به روز دنبال کنندگان بیشتری خواهید داشت.

البته یکی دیگر از مطالبی که می تواند توسط کاربران به اشتراک گذاشته شود، محتوای سرگرمی و طنز است! این نوع محتوا دیگران را سرگرم می کند و می تواند توسط کاربران زیادی به اشتراک گذاشته شود اما معمولاً مخاطبان هدف شما را در دنبال نمی کنند. بنابراین اگر می خواهید محتوای طنز به اشتراک بگذارید، حتماً سعی کنید محتوای مرتبط با کسب و کارتان را با لحن طنز بنویسید تا بتوانید فالوور هم بگیرید.

استراتژی تولید محتوای اینستاگرام از چه بخش هایی تشکیل شده است؟

اگر قصد تولید محتوای اینستاگرام را دارید، پیش از آن باید استراتژی تولید محتوای خود را به خوبی طراحی کنید! استراتژی تولید محتوا از بخش های مختلفی تشکیل شده است که می تواند موفقیت شما را در رسیدن به اهداف بیشتر کند. استراتژی محتوای اینستاگرام از 5 بخش تشکیل شده است که عبارتند از:

تقویم تولید محتوای اینستاگرام

  1. تقویم محتوای اینستاگرام

یکی از بخش های مهم استراتژی محتوا، تقویم محتوای اینستاگرام است! تقویم محتوا اطلاعات بسیار مهمی را شامل می شود که از نوع محتوا تا زمان انتشار را شامل می شود. در واقع تقویم تولید محتوا بخش های مهمی را شامل می شود که باید همه آن ها در تقویم قرار بگیرند.

  1. تعیین نوع محتوا

یکی دیگر از مسائلی که در استراتژی محتوای اینستاگرام باید رعایت شود، نوع محتوا است. نوع محتوا می تواند تصویری یا ویدیویی باشد که این مسئله به استراتژی شما بستگی دارد! همچنین باید قالب محتوا هم مشخص باشد؛ باید مشخص کنید که می خواهید به صورت پست، استوری، IGtv یا لایو محتوای خود را منتشر کنید.

  1. تعیین نوع مخاطب هدف

یکی دیگر از بخش های مهم استراتژی محتوا، تعیین نوع مخاطبان هدف است! در واقع باید بدانید که تولید محتوا برای چه کسی است و در نهایت چه کسی قرار است محتوای شما را ببیند. این مسئله تاثیر بسیار زیادی در موفقیت تولید محتوای اینستاگرام شما خواهد داشت و پیشنهاد می کنیم بدون مشخص کردن آن دست به تولید محتوا نزنید.

  1. تعیین استایل پست های اینستاگرام

اگر قرار است صفحه اینستاگرام شما با استایل خاصی مدیریت شود، حتماً از همین ابتدای کار آن را در نظر بگیرید. مثلاً بسیاری از صفحات ترجیح می دهند که پست خود را به صورت پازلی طراحی کنند تا جذاب تر باشد.

  1. تعیین نحوه تعامل با کاربران

نحوه تعامل شما با کاربران ارزش زیادی دارد و باید حتماً آن را مورد بررسی قرار دهید. برای این کار باید مخاطبان هدف خود را بشناسید و سپس نحوه تعامل را مشخص کنید! ممکن است بخواهید به صورت رسمی با آن ها صحبت کنید یا صمیمی! حتی این مسئله در جذب مخاطبان برای شبکه های اجتماعی دیگر هم مهم است؛ مثلاً می توانید یک گروه تلگرامی ایجاد کنید و ارتباط نزدیک تری با مخاطبان خود داشته باشید.

استفاده از ربات را فراموش کنید و به فکر ایجاد تعامل طبیعی باشید!

الگوریتم های اینستاگرام به شدت هوشمند شده اند و در حال حاضر هر گونه رفتار غیر طبیعی را تشخیص می دهند! استفاده از ربات یکی از موارد ممنوعه برای ایجاد تعامل و مدیریت صفحه است. ما تنها برای زمانی که می خواهید اقدام به زمان بندی انتشار پست کنید، استفاده از ربات را پیشنهاد می کنیم. در مواقع دیگر که قصد دارید فالوور جذب کنید یا زیر پست های دیگر کامنت بگذارید، تحت هیچ شرایطی استفاده از ربات را پیشنهاد نمی کنیم؛ باید به دنبال ایجاد تعامل طبیعی باشید تا بهترین نتیجه را بگیرید.

نتیجه گیری

اینستاگرام بزرگ ترین شبکه اجتماعی در ایران به حساب می آید و بهترین گزینه برای بازاریابی کسب و کار است! اگر می خواهید به برندسازی، بازاریابی محصولات یا حتی برندسازی شخصی در اینستاگرام بپردازید، باید تولید محتوای اینستاگرام را به خوبی یاد بگیرید تا بتوانید بهترین نتیجه را از فعالیت های خود مشاهده کنید.

طراح گرافیک و وب‌سایت، متخصص تولید محتوای حرفه‌ای در زمینه دیجیتال مارکتینگ، طراحی سایت، سئو

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *