اگر قرار است کار روی یوتیوب را شروع کنید و به عنوان یک تولید کننده محتوا، کانال ویدیویی خود را برپا کنید، باید از همان اول، قدم‌های خود را مطمئن و درست بردارید. بسیاری از کانال‌های موفق، اصول اولیه‌ای را رعایت کرده‌اند که حالا به عنوان یک استاندارد پذیرفته شده است.

مراحلی که در زیر عنوان می‌کنیم، شاید برای تمامی کانال‌ها صدق نکند، اما 10 قدم مهم و اولیه برای شروع به کار اکثر کانال‌های یوتیوبی محسوب می‌شود و امیدواریم به شما هم برای شروع کارتان کمک کند.

  1. تصمیم گیری برای محتوایی که روی کانال ارائه خواهید کرد

قبل از این که کار روی یوتیوب را آغاز کنید باید چند سوال ساده درباره محتوای کانال خود را جواب دهید:

  • آیا می‌خواهید برای فروش، معرفی یا آموزش ویدیو درست کنید؟
  • از صورت خودتان، صدا، انیمیشن یا ویدیوهای دیگران استفاده خواهید کرد؟
  • مخاطب هدف شما چه کسانی هستند؟
  • چه چیزی مخاطبان بیشتری به سمت شما جذب خواهد کرد؟
  • چطور مشکل اجرا نشدن ویدیوهای یوتیوب را حل کنیم

جواب‌های شما در نهایت با موضوعی که مد نظر دارید، مسیر راه شما را خواهند ساخت و کمک می‌کند تا یک برنامه‌ریزی درست برای ساخت محتوا، ارائه و تبلیغات پیدا کنید. بدون برنامه‌ریزی، هیچ وقت کار خود را شروع نکنید. فراموش نکنید که برای بعضی از این سوالات، باید جواب‌هایی جهت خرید تجهیزات نیز داشته باشید!

  1. ساخت اکانت

یکی از مشکلات سر راه شما در ایران این است که شما نمی‌توانید با اکانتی که از داخل ساخته شده، در نهایت به درآمد برسید و باید این کار از خارج از کشور انجام گیرد. موضوعات زیادی در مورد تحریم‌ها وجود دارد که باید آن‌ها را به درستی بررسی و سپس اقدام به ساخت اکانت گوگل کنید.

  1. ساخت کانال یوتیوبی

حالا به پروفایل خود بروید و ساخت کانال را با زدن بر روی Create a Channel آغاز کنید. مسیر ساخت کانال بسیار ساده است و شما به راحتی می‌توانید آن را انجام دهید.

اما چند نکته مهم در این رابطه وجود دارد. شما باید از نام کاربری استفاده کنید که به خوبی روی زبان بچرخد و تا حد امکان معنا داشته باشد.فراموش نکنید که از این به بعد، کانال شما با همین نام شناخته خواهد شد و تغییر نامش در آینده، ضربه‌ی بزرگی که به شما خواهد زد.

  1. آپلود عکس پروفایل به یاد ماندنی

یکی دیگر از مهم‌ترین قدم‌های اولیه، عکس پروفایلی است که در کانال خود قرار می‌دهید. اگر چه این عکس کوچک است، اما نباید آن را ساده بگیرید چون همین عکس نشان دهنده شخصیت پشت کانال خواهد بود. مقالات متعددی برای عکس پروفایل خوب وجود دارد که شما بر حسب موضوع کانال باید آن را طراحی کنید.

فراموش نکنید که عکس پروفایل خوب برای یک کانال استریمر بازی با عکس پروفایل یک کانال آموزش موسیقی کاملا متفاوت است.

  1. به بهترین شکل کار خود را توضیح دهید

حالا باید بایو کانال را بنویسید. شما باید در کم‌ترین جملات ممکن، بهترین توصیف را در مورد محتوای کانال خود داشته باشید. این اطلاعات باید کامل باشد و تا حد امکان جزییات نیز گفته شود. با لفظی صمیمی مردم را با کاری که خواهید کرد، آشنا کنید.

اما یک دیوار طومار بزرگ بر جا نگذارید، چون تجربه ثابت کرده که بایوهای طولانی خوانده نمی‌شوند.

  1. اضافه کردن لینک سایت و شبکه‌های اجتماعی

یک کانال خوب، اگر سایت نداشته باشد، حتما به یک یا چند شبکه‌ی اجتماعی احتیاج دارد. شما برای این که بتوانید پیشرفت کنید، باید خود را در شبکه‌های اجتماعی همچون توییتر یا اینستاگرام نیز فعال نگه دارید.

به همین دلیل قبل از ساخت کانال، باید با همان نام در دیگر شبکه‌های اجتماعی نیز ثبت نام کرده و لینک آن‌ها را نیز در یوتیوب خود قرار دهید. البته داشتن یک سایت با دامین اختصاصی، به کانال شما شخصیت می‌دهد، اما می‌توانید آن را بعدا اضافه کنید.

  1. اضافه کردن یک عکس بنر جذاب

در کنار عکس پروفایل، عکس بنر رنگی و جذاب به همراه چند افکت تصویری، ایده‌ای عالی خواهد بود، چون خیلی از آن‌ها که فردی را دنبال می‌کنند، ابتدا سری به صفحه اصلی یوتیوب می‌زنند و تنها از یک ویدیو داوری نخواهند کرد.

برای این کار در داشبورد باید به Customize Channel بروید و در آن‌جا از برگه Customization و سپس رفتن به Branding، بخش Banner image را پیدا کرده و عکس خود را آپلود کنید. بد نیست چند آموزش ساخت عکس بنر در خود یوتیوب ببینید و سعی کنید از آن‌ها برای ساخت بنر خود ایده بگیرید. عکس بنر باید اندازه‌ی 1152 × 2048 و اندازه‌ آن نیز زیر 6 مگابایت باشد.

  1. اضافه کردن اطلاعات تماس

در بخش Customization یک گزینه‌ی دیگر با عنوان Basic info دارید و باید بعد از ساخت کانال به آن بخش رفته و اطلاعات خود را ویرایش کنید. در این‌جا وارد کردن اطلاعاتی همچون آدرس ایمیل بسیار مهم است تا کاربران بتوانند، غیر از بخش نظرات با شما تماس داشته باشند.

  1. اضافه کردن ویدیو تریلر برای خوش‌آمد گویی به کاربران

در صفحه اصلی یوتیوب شما یک بخش برای اضافه کردن ویدیو تریلر وجود دارد که می‌توانید این ویدیو را از طریق Customization و برگه Layout در Video spotlight آپلود کنید. این ویدیو بسیار مهم است و باید به بهترین شکل مخاطب را جذب خودش کند.

این ویدیو را باید خود تولید کرده باشید و تا حد امکان آن را کوتاه بسازید. کیفیت ساخت بالا و حرفه‌ای این ویدیو، به شدت به این که مخاطب کانال شما را دنبال کند.

  1. تجهیزات مناسب برای ضبط ویدیوی

آخرین گزینه دقیقا همانی است که شاید برای همه صدق نکند. اگر انیمیشن می‌سازید یا از ویدیو دیگران استفاده می‌کنید، مسلما به یک دوربین خوب برای ضبط تصویر احتیاج ندارید.

 

اما اگر از صدا و تصویر استفاده می‌کنید، حتما باید یک دوربین حداقل متوسط و میکروفون خوب داشته باشید. با توجه به وجود میلیون‌ها میلیون ویدیو، کیفیت حداقلی دیگر یک استاندارد در یوتیوب محسوب شده و نمی‌توان هر ویدیو با هر کیفتی را آپلود کرد و انتظار داشت که موفق ظاهر شود.

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *