امروز کسب‌وکارهای سنتی جای خود را به کسب‌وکارهای آنلاین داده‌اند و این موضوع سبب‌شده است تا مفاهیم جدید در حوزه‌های وب نظیر دیجیتال مارکتینگ پیدا شود. البته این موضوع به این معنا نیست که کسب‌وکارهای سنتی دیگر جایگاهی در دنیای کسب‌وکار ندارند اما حقیقت این است که کسب‌وکارهایی که تنها بر روی روش قدیمی و سنتی تمرکز کرده‌اند، با مخاطبان کمتری روبرو هستند و در سال‌های آینده ممکن است با شکست مواجه شوند. بهترین راه‌کار این است که در کنار کسب‌وکار سنتی خود اقدام به راه‌اندازی سایت و کسب‌وکار آنلاین خود در همان حوزه فعالیتی سنتی خود کنید. یکی از مشکلات و سوالاتی که کاربران مختلف با آن روبرو هستند این است که از چه روش‌هایی می‌توان کسب‌وکار آنلاین خود را بهبود بخشید و بیشتر دیده شد؟ در این مقاله قصد داریم به روش‌هایی بپردازیم که توسط آن قادر به دیده‌شدن توسط مشتریان و کاربران حوزه فعالیتی خود خواهید بود!

ارزش مشتریان و مخاطبان یک کسب‌وکار

اولین و مهم‌ترین موردی که در کسب‌وکارهای آنلاین یا حتی سنتی اهمیت بسیار زیادی دارد، مخاطبان و کاربران یک کسب‌وکار است! در واقع محور اصلی شکل‌گیری هر کسب‌وکاری را مخاطبان آن کسب‌وکار شکل می‌دهند و اگر مخاطبان به کسب‌وکار شما توجه نکنند، شما نیز قطعا فروشی نخواهید داشت و عدم درآمدزایی یک کسب‌وکار به معنای شکست آن است. تمامی فعالیت‌هایی که شما در دنیای اینترنت انجام می‌دهید به کسب‌وکار خود رونق بیشتر ببخشید و این‌کار به معنای افزایش مخاطبان کسب‌وکار خود است. فعالیت‌های شما می‌تواند شامل تولید محتوا، تبلیغات، بازاریابی دیجیتال، معرفی کسب‌وکار به مخاطبان مختلف و… باشد که در نهایت قصد داریم تمامی آنها را به مشتریان فروشگاه یا کسب‌وکار اینترنتی خود تبدیل کنید.

سه بخش اصلی از فعالیت‌های تجاری فعالان کسب‌وکار آنلاین

فعالیت‌های صاحبان کسب‌وکار برای افزایش درآمد و جذب مشتریان است که در واقع فعالیت‌های آنها سه بخش اصلی را شامل می‌شود که در ادامه به بررسی آنها خواهیم پرداخت.

  • جذب مشتریان جدید برای کسب‌وکار

یکی از مهم‌ترین بخش‌های فعالیتی برای صاحبان کسب‌وکار آنلاین جذب مشتریان جدید از راه‌های مختلف است! در این روش فعالان حوزه تجارت آنلاین سعی می‌کنند تا با بکارگیری بهترین روش جذب مخاطب باتوجه به نوع کسب‌وکار اقدام به جذب مشتریان جدید کنند و با اینکار بتوانند سرویس‌ها و خدمات خود را به کاربران خود ارائه دهند. یکی از مهم‌ترین اصولی که در این بخش باید رعایت شود این است که در دنیای آنلاین فروشنده اهمیت زیادی ندارد و برای افزایش درآمد یک کسب‌وکار خریداران و مشتریان شما هستند که اهمیت زیادی دارند! در واقع اگر شما یک فروشنده موفق با محصولات خاص در دنیای واقعی هستید، باید بگوییم که در دنیای آنلاین کاربران و مشتریان شما هستند که باید محصول را از شما خریداری کنند و موفقیت شما در دنیای واقعی چندان هم مهم نیست.

اصولی که شما باید در دنیای آنلاین رعایت کنید، بسیار متفاوت‌تر از دنیای واقعی و فروش سنتی است! در فروش سنتی مخاطبان شما محصول را از نزدیک مشاهده می‌کنند و تمامی نیازهای خود را می‌دانند؛ حال اگر آن محصول از کیفیت مناسبی برخوردار باشد و بتواند نیاز آنها را پاسخ بدهد، ممکن است زیاد هم از فروشنده سوال نکنند و نیازی به تضمین‌های مختلف نداشته باشند! اما در کسب‌وکارهای آنلاین کاربران محصول را از نزدیک نمی‌بینند و فقط چند تصویر از زوایای مختلف از آن مشاهده می‌کنند و این برای آنها کمی نگران‌کننده است! بنابراین آنها ممکن است سوالات زیادی از شما داشته باشند و توضیحات محصولات شما برای آنها اهمیت زیادی داشته باشد؛ همچنین آنها ممکن است بدلیل عدم مشاهده محصول از نزدیک نیازمند گارانتی اصالت و حتی بازگشت وجه باشند تا بتوانند محصول شما را به راحتی سفارش دهند.

  • حفظ مشتریان فعلی

یکی دیگر از مسائل بسیار مهمی که وجود دارند، مشتریان فعلی هر کسب‌وکاری هستند! مشتریان فعلی شما یک مرحله بسیار سخت به نام نگرانی و اعتماد به فروشگاه را گذرانده‌اند و شانس خرید آنها نسبت به مشتریان جدید بسیار بیشتر است! در واقع این مشتریان اگر یکبار از شما خرید انجام داده و از خرید خود رضایت کافی داشته باشند، در دفعات بعدی خرید خود دیگر نگران کیفیت محصول نیستند و اگر محصول شما پاسخگوی نیاز فعلی آنها باشد به راحتی می‌توانید محصول خود را به آنها بفروشید. برای چنین مشتریانی سعی کنید کدهای تخفیف، محصولات ویژه و حتی همایش‌های مختلفی را برگزار کنید تا بتوانید رضایت آنها را بیشتر جلب کرده و با اینکار آنها را به خریدهای بعدی خود مصمم‌تر کنید.

  • تبدیل مشتریان جدید به مشتریان دائمی

یکی دیگر از مسائلی که در کسب‌وکارهای آنلاین اهمیت بسیار زیادی دارد، تبدیل مشتریان جدید به مشتریان دائمی است! مشتریان دائمی شما بدلیل آنکه راحت‌تر به شما اعتماد می‌کنند، پتانسیل بیشتری برای ارائه سرویس‌های جدید دارند. بنابراین باید مشتریان جدید را نیز به مشتریان بالقوه خود تبدیل کنید و اینکار با ارائه سرویس‌های موردنیاز آنها، ارائه کدهای تخفیف به آنها، برگزاری همایش‌های کاربردی و… ممکن خواهد بود.

محصولات مناسب برای مشتریان خود ارائه کنید!

یکی از مهم‌ترین مسائل در مدیریت کسب‌وکارهای آنلاین شناخت و جذب مشتریان است! مشتریانی که با کسب‌وکار شما آشنا می‌شوند، در قدم اول به محصولات یا خدماتی که ارائه می‌کنید توجه می‌کنند؛ اگر محصولات یا خدمات شما بتواند نیاز آنها را رفع کند، آنها به کسب‌وکار شما اعتماد زیادی پیدا می‌کنند. حال فرض کنید محصولات شما مرتبط با موضوع کسب‌‌وکار شما نباشد و نتواند نیاز مشتریان شما را رفع کند! در اینصورت مشتریان شما ممکن است سایت مربوط به کسب‌وکار شما را ترک کنند و نتوانید اعتماد آنها را جلب کنید.

بنابراین پس از آنه مشتریان هدف خود را شناسایی کردید، پیش از آنکه بخواهید آنها را به سمت کسب‌وکار خود هدایت کنید باید سعی کنید محصولات موردنیاز آنها را تهیه کنید. همچنین می‌توانید ابتدا محصولات خود را به بهترین شکل ممکن و باکیفیت بالا تهیه کنید و سپس باتوجه به محصولات یا خدمات خود مشتریان هدف را به سمت کسب‌وکار خود هدایت کنید. این‌ کار به شما کمک می‌کند تا بتوانید پس از جذب مشتریان به فروش و درآمد کسب‌وکار خود نیز کمک زیادی کنید و با اینکار بتوانید خدمات جدیدی را به مشتریان ارائه کنید و همچنین مشتریان جدید را به سمت کسب‌وکار خود جذب کنید.

برای افزایش کیفیت محصولات خود نیز می‌توانید از کاربران خود کمک بگیرید؛ کاربران بهترین منبع برای دریافت بازخوردهای مثبت و منفی از خدمات شما هستند تا بتوانید به بهبود آنها در کسب‌وکار خود کمک زیادی کنید. همچنین می‌توانید افرادی را برای تحقیق در مورد کیفیت محصولات یا خدمات خود جذب کنید تا چنین افرادی تمامی وقت و انرژی خود را سبب بهبود کیفیت محصولات و خدمات کنند! اگرچه در ظاهر انجام چنین کاری هزینه بیهوده است اما در بلندمدت کمک زیادی به کسب‌وکار شما می‌کند و سبب می‌شود تا بتوانید به مشتریان جدید و فعلی خود خدمات بسیار با کیفیتی ارائه کنید.

رفتار و بازخوردهای مشتریان خود را شناسایی کنید!

کسب‌وکارهای اینترنتی باتوجه به رقابت بسیار زیادی فضای آنلاین در معرض شکست و نابودی قرار دارند؛ به‌طوری‌که اگر نتوانید مشتریان خود را راضی نگه دارید، ممکن است آنها به سمت رقبای شما بروند و با ادامه این روند شکست کسب‌وکار شما احتمال بیشتری پیدا کند. یکی از مهم‌تری مسائلی که به پایداری و افزایش درآمد کسب‌وکار شما کمک می‌کند، شناخت صحیح رفتار مشتریان است! مشتریان شما اگرچه از محصولات شما استفاده می‌کنند، اما هنوز هم با مشکلاتی مواجه هستند که این مشکلات باید به دست شما رفع شود!

فرض کنید کسب‌وکاری دارید که در آن یک سیستم مدیریت محتوا به کاربران خود عرضه می‌کند؛ این سیستم در ابتدا ممکن است با مشکلات زیادی روبرو باشد که مشتریان شما را با مشکل مواجه کند. مشکلات نرم‌افزاری سیستم شما باید در طی زمان برطرف شوند و در آپدیت‌های بعدی بتوانید آنها را رفع کنید. بسیاری از این مشکل‌ها تنها توسط کاربران استفاده‌کننده در طی مدت زمان کوتاه یا حتی طولانی شناسایی می‌شوند که این موضوع برای توسعه‌دهندگان آن سیستم ممکن است غیرممکن باشد!

بنابراین باید سعی کنید از کاربران خود بازخوردهایی را دریافت کنید که در آن مشکلات سیستم بیان می‌شوند. در بروزرسانی‌های بعدی سیستم خود به راحتی قادر به رفع این مشکلات خواهید بود و به راحتی می‌توانید مشتریان خود را راضی نگه‌ دارید! همچنین اگر این مشکلات توسط شما رفع نشوند، ممکن است پس از مدتی این مشکلات برای کاربران آزاردهنده باشد و آنها به سمت رقیبان شما در آن صنعت بروند که اعتبار شما و اعتماد کاربران به مرور زمان نسبت به کسب‌وکار شما از بین خواهد رفت.

البته گاهی این مشکلات تنها برای برخی از مشتریان بوجود می‌آید که برای رفع آن مجبور به پرداخت هزینه‌هایی به شما هستند؛ شما می‌توانید این مشکلات را به صورت رایگان و تحت عنوان پشتیبانی کسب‌وکار رفع کنید و با اینکار محبوبیت خود را دوچندان کنید! جالب است بدانید پشتیبانی مشتریان و خدمات پس از فروش از فروش شما بسیار مهم‌تر هستند و سبب افزایش اعتبار شما می‌شوند.

امروزه کسب‌وکارهای آنلاین نسبت به کسب‌وکارهای قدیمی اهمیت بسیار بیشتری دارند و تا مدتی دیگر ممکن است کسب‌وکارهای سنتی دیگر وجود نداشته باشند؛ این موضوع به این معنی است که کاربران ترجیح می‌دهند در منزل شخصی‌ خود و از پشت سیستم‌های کامپیوتر محصولات خود را انتخاب کنند و سفارش دهند. این یک هشدار برای کسب‌وکارهای سنتی است که هرچه سریع‌تر کسب‌وکار خود را در دنیای آنلاین نیز گسترش و توسعه دهند و بتوانند در میدان‌های آنلاین رقابتی نیز سرویس‌ها و محصولاتی برای ارائه داشته باشند. در این مقاله به بررسی چند مورد از موارد حائز اهمیت در زمینه جذب مشتریان جدید برای کسب‌وکارهای آنلاین پرداختیم که در مقالات بعدی آنها را تکمیل می‌کنیم.

طراح گرافیک و وب‌سایت، متخصص تولید محتوای حرفه‌ای در زمینه دیجیتال مارکتینگ، طراحی سایت، سئو

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *