در مقاله قبلی به بررسی بخشی از مقاله شروع یک کسب و کار کوچک پرداختیم و در این مقاله قصد داریم به بررسی ادامه این بحث بپردازیم.

انواع کسب و کارهای کوچک

اکنون که متوجه شدیم کسب و کارهای کوچک به چه کسب و کار هایی گفته می ‌شود، زمان آن رسیده است که با انواع کسب و کارهای کوچک هم آشنا شویم. اگر قصد راه‌اندازی یک کسب و کار کوچک را دارید، این مسئله بسیار مهم است که انواع کسب و کارهای کوچک را بشناسیم. کسب و کار های کوچک به چند دسته مهم تقسیم‌ بندی می ‌شوند مهم ترین آن‌ ها عبارتند از:

  • کسب و کار کوچک خانگی

کسب و کار خانگی به کسب و کارهایی گفته می‌ شود که در خانه مدیریت می ‌شوند! این کسب و کارها معمولاً محصولات کوچکی برای فروش دارند که یا در خانه تهیه می ‌شوند یا به صورت عمده از افراد دیگر خریداری می‌ شود و در خانه به فروش می ‌رسد. این نوع کسب و کار نیاز به مجوز یا محلی برای فروش محصولات ندارد و در همان خانه هم می ‌توان این کار را انجام داد. افرادی که صاحب کسب و کار خانگی هستند، معمولاً از طریق شبکه های اجتماعی محصولات خود را به دیگران معرفی می‌ کنند. اگر در اینستاگرام فعالیت می‌کند، حتماً تعدادی از این کسب و کار را دیده ‌اید! چنین کسب و کارهایی سفارش می‌ گیرند و به صورت پستی محصول را برای مشتری ارسال می‌کنند. درآمد این کسب و کارها معمولاً در حد متوسط است و گاهی اوقات آن را گسترش می ‌دهند.

کسب و کارهای محلی یکی دیگر از انواع رایج کسب و کارها است که در یک محله یا منطقه خاص فعالیت می‌ کنند. بوتیک ‌ها، سوپر مارکت ‌ها و… که تنها مشتریان یک محل را پشتیبانی می ‌کنند، می ‌توان از این نوع کسب و کارها دانست. چنین کسب و کارهایی هم جزء کسب و کار های کوچک به شمار می‌ روند اما معمولاً تعداد کارمندان آن زیاد نیستند.

  • کسب و کار کوچک اینترنتی

یکی از مهم ترین انواع کسب و کارها که طرفداران و مشتریان زیادی هم دارد، کسب و کارهای اینترنتی هستند. کسب و کارهای اینترنتی محصولات یا خدمات خود را در بستر اینترنتی و معمولاً از طریق سایت و فروشگاه اینترنتی ارائه می ‌کنند. کسب و کارهای اینترنتی کوچک که معمولاً درآمد خیلی بالایی ندارند را جزء کسب و کارهای کوچک به حساب می‌ آورند اما مسئله بسیار مهم این است که کسب و کارهای اینترنتی بزرگ چطور؟ معمولاً کسب و کارهای اینترنتی بزرگ درآمد های بالایی دارند و نمی ‌توان جزء کسب و کار های کوچک به حساب آورد. در واقع کسب و کارهای اینترنتی کارمندان زیادی ندارند اما گاهی اوقات می ‌توان آن‌ها را جزء کسب و کارهای بزرگ به حساب آورد. به همین دلیل است که تعداد کارمندان معیار مناسبی برای سنجش میزان کوچک یا بزرگ بودن یک کسب و کار نیست و بهتر است این نوع از کسب و کارها را از طریق مشتریان و درآمد آن‌ها تقسیم‌ بندی کنیم.

چگونه یک کسب و کار کوچک را شروع کنیم؟

کسب و کار های کوچک بر خلاف نامشان، بخش بزرگی از اقتصاد هر کشوری را تشکیل می‌دهند. با توجه به شرایط فعلی، بسیاری از کاربران می‌خواهند یک کسب و کار کوچک را برای خودشان داشته باشند اما نمی‌ دانند از کجا شروع کنند.

پیش از آن که بخواهید یک کسب و کار کوچک را شروع کنید، ابتدا باید 3 گام مهم را در نظر بگیرید:

گام اول) ارزیابی اولیه

پیش از آن که بخواهید کسب و کاری را شروع کنید، ابتدا باید خودتان را بشناسید! هر فردی ویژگی هایی دارد که آن ویژگی‌ها بد یا خوب نیست، اما مختص به همان شخص است. مثلاً برخی از افراد رهبر خوبی هستند و به راحتی می‌توانند با تیم خود یکی کسب و کار قوی را راه‌ اندازی کنند! از طرف دیگر، برخی افراد اصلاً رهبر خوبی نیستند و نمی‌توانند ارتباط خوبی با تیم خود برقرار کنند. بنابراین ابتدا باید ببینید که شخصیت شما برای شروع یک کسب و کار مناسب است یا خیر! اگر پاسخ منفی است، بهتر است ویژگی های خود را بهبود ببخشید یا از شروع یک کسب و کار دست بکشید. البته این مورد را هم در نظر بگیرید که برخی افراد برای یک حوزه خاص مدیر خوبی هستند اما در حوزه دیگر موفق نیستند! بنابراین باید حوزه موردنظر خود را متناسب با علاقه، شخصیت‌ و ویژگی های خود انتخاب کنید.

گام دوم) برنامه‌ریزی برای کسب و کار

اگر در مرحله قبل با خودتان کنار آمدید که می ‌توانید صاحب یک کسب و کار کوچک شوید، برای آن برنامه‌ ریزی کنید. از همین ابتدا حوزه فعالیتی خود را کاملاً مشخص کنید و توجه داشته باشید که باید به آن حوزه علاقه‌ مند باشید. در دنیای کار آفرینی و راه ‌اندازی یک کسب و کار مشکلات و سختی های زیادی وجود دارد؛ بنابراین باید آن ‌قدر به آن حوزه علاقه داشته باشید که با مشکل مواجه نشوید.

اگر تیم دارید، باید از همین ابتدا وظیفه هر کسی را مشخص کنید تا به راحتی بتوانید در آینده کسب و کارتان را مدیریت کنید. خدمات کلی خود را هم مشخص کنید؛ توجه داشته باشید که ممکن است در آینده خدمات دیگری هم به کسب و کارتان اضافه شود.

ما باید حوزه های کلی را مشخص کنید تا بعداً راحت‌تر بتوانید آن را پیاده ‌سازی کنید.

گام سوم) تامین منابع مالی

یکی از مهم ترین بخش‌ها برای راه ‌اندازی کسب و کار تامین منابع مالی است. برای راه ‌اندازی یک کسب و کار باید موارد اولیه را تهیه کنید که از مهمترین آن ‌ها می ‌توان به حقوق کارمندان و زیر ساخت های لازم اشاره کرد. مثلاً اگر قرار است یک صفحه اینستاگرام برای فروش پوشاک داشته باشید، باید هزینه تهیه محصولات عمده و تبلیغات را کنار بگذارید. بنابر این از همین ابتدا مشخص کنید که منابع مالی شما قرار است از کجا تامین شود تا با مشکل مواجه نشوید.

 

طراح گرافیک و وب‌سایت، متخصص تولید محتوای حرفه‌ای در زمینه دیجیتال مارکتینگ، طراحی سایت، سئو

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *