زمان زیادی از عرضه Sony A1 نمی‌گذرد، دوربین بدون آینه قدرتمندی که به صورت فول فریم و با حسگر 50.1 مگاپیکسلی عرضه شده و سر و صدای زیادی در دنیا ایجاد کرده است. اما آیا این دوربین واقعا ارزش پولی که برایش می‌دهید را خواهد داشت یا تنها این که یک دوربین گران دیگر است که تنها به درد بعضی عکاسان خواهد خورد؟

Sony A1، فیلم‌برداری 8K با حسگری ورای انتظار بازار

وقتی Sony A1 معرفی شده بود، بسیاری از عکاسان از وجود حسگر 50.1 مگا پیکسلی تعجب کرده بودند، چون در میان دوربین‌های بدون آینه عکاسی، چنین حسگری کم‌تر سابقه داشته که بر روی یک تک حسگر ارائه شده باشد. اما حالا که یوتیوبرهای مختلف و منتقدان آن را امتحان کرده و نظرات خود را ارائه کرده‌اند، بهتر می‌توان در مورد آن داوری نمود.

این دوربین به صورت 8K فیلم‌برداری خواهد کرد و از اتوفوکوس بسیار جذابی بهره می‌برد. عکاسی پیاپی آن در حالت کیفیت بالا خیره کننده است و نکات ریز و درشت زیادی در مورد آن وجود دارد که پیشنهاد می‌کنیم برای اطلاعات کامل، ویدیوهای بسیار زیادی که این روزها منتشر شده را ببینید. اما در ادامه ما نظرات چند نفر از منتقدان و یوتیوبرها را در مورد این دوربین ارائه خواهیم کرد که این دوربین به دستشان رسیده و آن را به خوبی آزمایش کرده‌اند:

Kai Wong: طراحی آشنا، EVF فوق‌العاده

Kai Wong ابتدا از طراحی آشنای سونی برای این دوربین می‌گوید که بسیار شبیه به A7R IV و  A9 II است. او که از اولین کسانی بود که نظرات خود را در قالب ویدیو روی یوتیوبش منتشر کرد، بیشتر روی بدنه و امکانات عکاسی آن مانور کرده و بزرگ‌ترین ایرادی که به این دوربین گران‌قیمت گرفته را نمایشگر 3 اینچی با کیفیت متوسطش اعلام کرده که با توجه به استفاده دیگر کمپانی‌ها از نمایشگرهای بزرگ‌تر و با کیفیت‌تر، آن را نقطه ضعف بزرگی می‌داند.

اما وقتی پای EVF به میان می‌آید، دوربین جدید سونی خوش می‌درخشد، انگار که یک تلویزیون بزرگ را جلوی چشم‌های شما گذاشته‌اند که سرعت رفرش ریت آن به 240 فریم در ثانیه می‌رسد.

Jared Polin: سنسور کم‌نظیر

این عکاس با تجربه اما درباره بخش‌های دیگری از دوربین گفته که امکانات آن را در بالاترین حد خود امتحان کرده است و گفته که فایل‌های تولیدی Sony A در حالت raw بزرگ‌تر از دوربین EOS R5 خواهد بود. اما یکی از بخش‌های جذاب دوربین سونی، عکاسی پیاپی با سرعت 30 عکس در ثانیه است که عملکردی خیره کننده داشته و شبیه نمایش فیلم خواهد بود، مخصوصا این که فوکوس خودکار در این حالت به شکلی عالی کار خواهد کرد.

همچنین در بخش حساس این سنسور 50.1 مگاپیسلی، Jared Polin عکس‌هایی با ایزوی بالای 6400 گرفته و آن را بسیار عالی وصف کرده است که باعث می‌شود عملکرد آن با نور کم نیز بسیار خوب باشد. البته نکات منفی هم در نقد این عکاس دیده می‌شود که مهم‌ترین آن‌ها در مورد عملکرد ذخیره سازی بر روی کارت‌های دو گانه است که به سرعت CFexpress Type A که در دوربین EOS R5 استفاده شده، نیست. البته این به معنی بافر کردن آزاردهنده در زمان عکاسی پیاپی نیست اما چیزی است که باید آن را مد نظر گرفت، مخصوصا اگر بخواهید در حالت raw به عکاسی پیاپی بپردازید.

Julia Trotti: بهترین فوکوس خودکار در بین تمامی دوربین‌های سونی

دوربین‌ها سونی به فوکوس خودکار خیلی خوبی که از زمان سونی a6100 داشتند، معروفند، اما به نظر می‌رسد Sony A1 که البته 6500 دلار قیمت دارد، عملکرد بسیار بهتری از تمامی موارد قبلی بر جای گذاشته و به خوبی در عکاسی پیاپی، عکاسی از چهره و عکاسی خیابانی از پس کار بر می‌آید. تشخیص چشم در این دوربین حتی روی حیوانات نیز کار می‌کند و فوکوس خودکار در سرعت بالا نیز عملکردی کامل از خود به جای خواهد گذاشت.

Gerald Undone: فیلم‌برداری 8K با کیفیتی فوق‌العاده

اما وقتی پای فیلم‌برداری با A1 به میان بیاید، اولین چیزی که خودنمایی می‌کند، عنوان 8K است! Gerald Undone فیلم‌برداری این دوربین را با A7S III مقایسه کرده و آن را حالت 8K از آن دوربین عالی عنوان نموده که نشان از قدرت و کیفیت عالی A1 دارد. از نظر او تا به حال چنین کیفیتی رنگی در دوربین‌های سونی به چشم نخورده و شما به راحتی می‌توانید از حالت 8K استفاده کنید و این عنوان تنها برای تبلیغات نبوده و کاملا قابل استفاده است!

شما برای تصویربرداری 8K می‌توانید 20 دقیقه توامان فیلم بگیرید و برای 80 دقیقه فیلم‌برداری نیاز به این استراحت‌های 1 دقیقه‌ای خواهید داشت و دوربین در این شرایط به هیچ وجه داغ نخواهد شد که عملکردی بسیار عالی محسوب می‌شود! اما اگر به سراغ 4K یا حتی 1080 بروید، عملکرد فیلم‌برداری بی‌نظیری خواهید دید که کم کم A1 را از یک دوربین عکاسی به یک دوربین فیلم برداری حرفه‌ای شبیه خواهد کرد!

در پایان

آیا باید برای خرید Sony A1 برنامه ریزی کنید؟ واقعیت این است که دوربین حرفه‌ای 6500 دلاری Sony A1 یک دستگاه خاص و متفاوت است که تنها برای بخشی از عکاسان و فیلم‌برداری ها ارائه شده که عملا نیاز به عکاسی پیاپی با کیفیت خیلی بالا یا فیلم‌برداری با کیفیت 8K احتیاج دارند. در غیر این صورت شما می‌توانید دوربین بسیار خوبی همچون A7S III سونی را با نصف این قیمت تهیه کنید! پس در این که A1 دوربین خیلی خوبی است، شکی نیست، اما آیا ارزش خرید دارد، به کاری که قرار است با آن انجام دهید بر می‌گردد.

Join the Conversation

1 Comment

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *