این روزها همه از بازی Valheim اسم می‌برند. عنوانی که توانسته به بالاترین فروش در آخرین لیست‌های استیم برسد و در توییچ و یوتیوب، بسیاری از استریمرها را به خود مشغول کند. آیا این بازی واقعا اینقدر خوب است که همه از آن یاد می‌کنند؟ آیا ارزشش را دارد که شما هم Valheim را تهیه و بازی کنید؟ با هم مروری داشته باشیم بر نکات مختلف این عنوان، تا به جواب سوال‌هایی که گفتیم، برسیم.

Valheim، بقا به سبکی نامتعارف

Valheim در دوم فوریه بر روی استیم عرضه شد و از آن به عنوان یک بازی سبک بقا اسم برده شده بود. بازی‌های خیلی زیادی بعد از موفقیت‌های Rust یا Terraria در این سبک ارائه شده بودند که اغلب باگ‌های زیادی داشتند و گیم پلی آن‌ها چنگی به دل نمی‌زد. اما Valheim کاملا با آن بازی‌ها متفاوت است.

داستان بازی درباره وایکینگی است که Valheim -دهمین دنیای شمال- وارد شده تا با کشتن قدیمی‌ترین دشمن اودین، خود را به او ثابت کند. البته داستان بازی تا همین جا از بسیاری بازی‌های بقا بهتر است اما در نهایت آنقدر که فکر می‌کنید پیچیده نیست و گاهی اوقات حتی روند خوب گیم‌پلی را نیز متوقف می‌کند.

گیم پلی بازی تا حد زیادی استاندارد است و شما باید منابع مورد نظر را جمع کرده، برای خود سرپناهی بسازید و با تهدیدها مبارزه کنید. حتی می‌توانید این بازی را با دوستان خود تا 9 نفر به انجام برسانید که همیشه برای عناوین این چنینی لذت‌بخش خواهد بود. اما گیم‌پلی بازی به همین موارد استاندارد خلاصه نمی‌شود و المان‌های منحصر به فرد بیشتری برای آن وجود دارد.

دنیای بازی به شدت حس زنده بودن دارد و گرافیک آن نیز چشم‌گیر و زیباست و با جزییاتی که کاملا در جریان بازی نقش دارند، حس بهتری از بودن در چنین دنیایی را به شما القا می‌کنند. در این دنیای می‌توانید سیاه‌چاله‌های زیادی را پیدا کنید که گنجینه‌های با ارزشی در آن‌ها وجود دارد. اگر بخواهیم خیلی ساده مکانیک بازی را به شما معرفی کنیم، باید بگوییم که مبارزات آن چیزی شبیه به عناوین ماجرایی همچون Legend of Zelda یا Dark Souls است و ساخت و سازها نیز بالانس خیلی خوبی بین خلاقیت و سادگی دارد.

بازی به هیچ وجه شما را با اطلاعات و پیچیدگی‌های زیاد، تحت تاثیر قرار نمی‌دهد و مکانیک بازی به سرعت برایتان توضیح داده شده و وارد دنیای پرهیجان  Valheim خواهید شد. در این عنوان تا جایی که سعی شده، بازیسازان سعی داشته‌اند تا المان‌های ماجرایی وارد این سبک کنند تا بازیکن‌هایی که خیلی آشنایی با سبک بقا ندارند هم از آن لذت ببرند.

در آخر توضیحاتی که از گیم‌پلی می‌گوییم، دوباره به گرافیک بازی اشاره کنیم که احتمالا در همین چند اسکرین‌شات نیز به خاص بودن آن پی برده‌اید. افکت‌گذاری‌ها و سبک خاص گرافیکی در Valheim باعث شده تا دنیای خاصی که از افسانه‌های شمالی قید شده، شکل و شمایلی استثنایی به خود بگیرد.

Early Access و آینده‌ی Valheim

برای بسیاری از کسانی که قصد خرید بازی را دارند، واژه‌ی Early Access یک پیام منفی برایشان دارد. استیم به این روش به توسعه دهندگان اجازه می‌دهد تا بازی‌هایی که هنوز در دست ساخت هستند را بفروشند. به کلیت این کار عیبی نیست، اما شرکت‌های زیادی از این سیستم سوءاستفاده کرده و بازی‌های افتضاحی را به مردم قالب کرده‌اید! اما واقعیت این است که Valheim بازی کامل و خیلی خوبی‌ست و ایرادی در آن مشخص نشده است.

البته در آینده مراحل و ویژگی‌های بیشتری به بازی اضافه می‌شود، با این در حال حاضر نیز Valheim یک عنوان فوق‌العاده در سبک بقا محسوب می‌شود.

چند نکته

  • بازی تنها برای PC ارائه شده و در حال حاضر صحبتی از نسخه‌های کنسولی نیست
  • شما می‌توانید آن را هم به صورت تک نفره و هم چند نفره آنلاین بازی کنید
  • برای بازی این امکان را دارید تا هم سرور خود را از درون بازی بسازید و هم این که از طریق یک برنامه جدا، سرور اختصاصی برای بازی درست کنید

درآخر

اگر عاشق سبک بقا هستید، بدون شک باید به سراغ Valheim بروید، اما حتی بازیکن‌هایی که خیلی در این سبک تجربه ندارند نیز، از این عنوان لذت کافی را خواهند برد. بازی چیزی حدود 40 ساعت گیم پلی دارد و البته بازی آزاد با دوستان خود را نیز می‌توانید برای ساعت‌ها و روزهای متمادی، تجربه کنید.

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *