استفاده از روش‌های بازاریابی آنلاین یا دیجیتال مارکتینگ می‌تواند تاثیر بسیاری زیادی بر فروش و افزایش درآمد کسب‌وکار آنلاین داشته باشد؛ در واقع پیشرفت و توسعه یک کسب‌وکار آنلاین بدون در نظر گرفتن اصول دیجیتال مارکتینگ غیر ممکن است! بسیاری از افراد عقیده دارند کنار گذاشتن و استفاده نکردن از روش‌های دیجیتال مارکتینگ مانند کنار گذاشتن ثانیه از زمان می‌دانند که امری غیرممکن است و منجر به شکست کسب‌وکار می‌شود. در چند مقاله گذشته به بررسی مفاهیم کلیدی دیجیتال مارکتینگ پرداختیم که در در این مقاله می‌خواهیم مفاهیم باقی‌مانده را تکمیل کنیم.

جستجوی طبیعی یا Organic Search

جستجوی ارگانیک یا طبیعی به یکی از مفاهیم اساسی بازاریابی دیجیتال گفته می‌شود که در آن ارتباط میان کلمات جستجو شده توسط کاربران در طی چندین سال کارکرد موتور جستجو بدست آمده است. نتایج خالص جستجو؛ راه‌حلی ساده و رایگان برای کسب‌و‌کار‌های آنلاین است .این مفهوم مترادف Natural Search است که در مقالات قبلی به بررسی آن پرداخته‌ایم.

سئوی خارجی یا Off Page SEO

سئو و بهینه‌سازی سایت به عوامل مختلفی بستگی دارد که عوامل موثر بر آن را به دو دسته سئوی داخلی و سئوی خارجی تقسیم می‌کنند؛ هر دوی آنها در دیجیتال مارکتینگ بسیار مهم هستند که در این قصد داریم به بررسی Off Page SEO بپردازیم. Off Page SEO یا سئوی خارجی به تمامی اعمال و رفتارهایی که خارج از سایت برای افزایش رتبه مطالب و محتوای سایت انجام می‌شوند گفته می‌شود. مهم‌ترین مسئله در سئوی خارجی بک‌لینک (لینک‌های دریافتی از سایر سایت‌ها برای سایت خود) است که باید بر اساس اصول آن صورت بگیرد تا تاثیر مثبت داشته باشد. اگر دریافت بک‌لینک نتواند به درستی صورت بگیرد، ممکن است تاثیر منفی در سئوی سایت شما داشته باشد که گاهی خسارات آن جبران‌ناپذیر است یا با هزینه‌ و زمان زیادی انجام خواهد پذیرفت.

سئوی داخلی یا On Page SEO

به تمامی رفتارها و اعمالی که برای افزایش رتبه محتوای سایت یا کلمات کلیدی خاص بر روی سایت صورت می‌گیرد سئوی داخلی گفته می‌شود. لینک‌های داخلی، عنوان‌ها، مطالب و… همگی در بخش سئوی داخلی جای می‌گیرند که بسیار مهم است.

بهینه‌سازی یا Optimization

استفاده از هر سیستم یا ساختاری پیش از آنکه به طور صحیح و کامل کار کند، نیازمند بهینه‌سازی است که به این عمل Optimization گفته می‌شود. سبک‌سازی، کاهش عملکردهای اضافی، استفاده از یک استراتژی مناسب برای کار و… همگی در این دسته قرار می‌گیرند. در دیجیتال مارکتینگ که بخش اصلی آن را تبلیغات اینترنتی تشکیل می‌دهد که استفاده از یک استراتژی مناسب نیازمند بهینه‌سازی کمپین تبلیغاتی است. در بازاریابی دیجیتال روش‌های مختلفی برای بهینه‌سازی کمپین‌های تبلیغاتی وجود دارد که می‌توان A/B Test را از جمله مهم‌ترین آنها دانست؛ این عمل می‌تواند به شما کمک کند تا بدانید کدام یک از کمپین‌های ایجاد شده می‌تواند بازدهی بیشتری داشته باشد تا بتوانید بهترین آن را برای استفاده در بخش تبلیغات آنلاین خود استفاده کنید. نتایج بهینه‌سازی می‌تواند با  CTR و Conversion Rate مشخص شود تا بتوانید آمار دقیقی از کمپین تبلیغاتی خود بدست آورید.

مدیریت کسب‌وکار و جذب مشترکان ایمیلی با Opt-in

یکی از عوامل بسیار مهم و تاثیرگذار در افزایش فروش و توسعه کسب‌وکار آنلاین شما می‌تواند جذب مشتریان و کاربران سایت از طریق خبرنامه ایمیلی است. این عمل در بحث دیجیتال مارکتینگ Opt-in است که با استفاده از آن می‌توانید در قالب ایمیل محصولات، مطالب جدید و… را برای کاربران خود ارسال کنید و بازخورد آنها را دریافت کنید؛ این بازخورد سبب افزایش سطح کیفیت سایت و محصولات شما باتوجه به نظرات و پیشنهادات دریافت شده شما باشد یا با افزایش فروش محصولات و در نتیجه درآمد خود بتوانید هزینه‌های تبلیغات و محصولات خود را افزایش دهید.

لغو درخواست عضویت در خبرنامه یا Opt-Out

استانداردهای موجود برای طراحی خبرنامه یک سایت باید به گونه‌ای باشد که هر کاربر در صورت نیاز بتواند عضویت خود را لغو کند. به این عمل در دیجیتال مارکیتنگ Opt-Out گفته می‌شود تا در صورت مفید نبودن محتوای شما برای کاربر به راحتی بتواند اقدام به لغو عضویت خود کند.

بررسی نرخ تعامل کاربران در شبکه‌های اجتماعی یا Post Engagement Rate

نرخ تعامل کاربران یکی از کمیت‌های مهم در بحث دیجیتال مارکتینگ به شمار می‌آید که می‌تواند به شما در زمینه بررسی موفقیت در کمپین‌ها و صفحات شما در شبکه‌های اجتماعی کمک کند. به تعداد بازخوردهای دریافت شده از طرف کاربران (مجموع نظرات و لایک‌ها) تقسیم بر تعداد کل فالورهای شما بدست می‌آید که باید از آن درصد بگیرید.

پرداخت به ازای هر کلیک یا PPC

یکی از شیوه‌های نمایش بنر را شامل می‌شود که به بر اساس هر کلیک کاربران به نمایش‌دهنده تبلیغ خود هزینه پرداخت می‌کنید. سیستم‌های تبلیغاتی نیز بر روی این موضوع تمرکز زیادی کرده‌اند که یکی از شیوه‌های بسیار موثر در سئو به شمار می‌آید.

بازه زمانی ماندگاری یک کاربر در سایت یا Session

هر کاربر که وارد سایت می‌شود مدت زمانی را در سایت می‌ماند که به این بازه زمانی ماندگاری کاربران در سایت Session گفته می‌شود.

بهینه‌سازی سایت برای موتورهای جستجو یا SEO

سئو یک مبحث بسیار گسترده در صنعت وب به شما می‌آید که مخفف Search Engine Optimization است. در مقالات قبلی به بررسی کامل این موضوع پرداختیم و اگر بخواهیم به طور مختصر و ساده آن را بیان کنیم، تمامی رفتار و اعمالی که سبب بهبود رتبه یک وب‎سایت و صفحات آن در نتایج جستجو می‌شود را گویند.

بازدید کاربران از سایت یا Visit

با عمل وارد شدن یک کاربر به سایت شما گفته می‌شود که در صورت طول کشیدن بازدید یک کاربر از یک سایت، آن را به عنوان یک بازدیدکننده نیز به شمار می‌آورد.

نتیجه‌گیری: دیجیتال مارکتینگ یکی از مباحث بسیار گسترده در دنیای وب را شامل می‌شود که در چندین مقاله به بررسی مفاهیم کاربردی و اصلی آن پرداختیم.

طراح گرافیک و وب‌سایت، متخصص تولید محتوای حرفه‌ای در زمینه دیجیتال مارکتینگ، طراحی سایت، سئو

Join the Conversation

4 Comments

  1. سلام همسر سابقم مدتی است دیج خود را برایم مسدود کرده ونمیتوانم از احپال بچه ها وخودش وپستهایی که میگذارد ببینم چون دختر بزرگ دارم ودوست نذارم عکسهایهذشخصی دخترم را در پیتهایش بگذارد فقط میخوام بتونم پستهاشو چک کنم البته او پیامهای که برابش مینوسم چک میکند اما من نمیتوانم لطفا کمک کنید

  2. سلام همسر سابقم مدتی است دیج خود را برایم مسدود کرده ونمیتوانم از احپال بچه ها وخودش وپستهایی که میگذارد ببینم چون دختر بزرگ دارم ودوست نذارم عکسهایهذشخصی دخترم را در پیتهایش بگذارد فقط میخوام بتونم پستهاشو چک کنم البته او پیامهای که برابش مینوسم چک میکند اما من نمیتوانم لطفا کمک کنید

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *