بعد از فراز و نشیب‌های زیادی که برنامه‌های پیام رسان در سال‌های قبل به خود دیدند و برنامه‌هایی که روزهای اوج داشته و حالا خیلی وضعیت مناسبی ندارند، این اپلیکین‌های سیگنال و تلگرام هستند که حالا آرام آرام دارند خود را از بقیه جدا می‌کنند و به صدر نزدیک می‌شوند. اگر چه هنوز فاصله‌ی زیادی بین آن‌ها و شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان‌هایی مانند فیسبوک وجود دارد، اما حالا آن‌ها استفاده کننده‌های خیلی زیادی دارند و هر روز نیز به این آمار اضافه می‌شود.

با اتفاق عجیبی که برای واتساپ افتاد، حالا خیلی‌ها به فکر کوچ به برنامه‌ای دیگر هستند و اسم سیگنال و تلگرام بیش از بقیه به گوش می‌خورد. اما شما باید از کدام برنامه استفاده کنید؟ کدام یک امن‌تر هستند؟ امکانات کدام اپلیکیشن کامل‌تر است؟ این سوالی است که در این نوشته قصد داریم به آن‌ها جواب دهیم.

تشابه سیگنال و تلگرام

سیگنال و تلگرم هر دو در تبلیغات خود روی امنیت مانور زیادی می‌دهند و هیچکدام (بر خلاف واتساپ) در اختیار شرکت‌های بزرگ دنیای تکنولوژی نیستند. البته سیگنال در اختیار یک مجموعه عام‌المنفعه است اما تلگرام را شرکتی خصوصی اداره می‌کند.

هر دو امکانات پایه همچون گفتگوی متنی، استفاده از استیکرها، ارسال عکس، فایل، صوت و فیلم را برای کاربرانشان مهیا کرده‌اند و شما هم در سیگنال و هم در تلگرام می‌توانید، تماس‌های صوتی و تصویری برقرار کنید. این دو برنامه هم برای آیفون و آیپد ارائه شده‌اند و هم نسخه اندروید دارند و برای تمامی پلت‌فرم‌ها به رایگان قابل دانلود هستند. یکی از نکات بسیار خوب در مورد سیگنال و تلگرام این است که نسخه‌های ویندوز، مک و لینوکس هر دو با امکانات کامل ارائه شده است.

سیگنال امکانات حریم شخصی بهتری نسبت به تلگرام دارد

سیگنال از ابتدا برای حفظ حریم شخصی درست شده بود و شما می‌توانید این موضوع را به وضوح در نسخه‌های اخیر برنامه نیز ببینید. تمامی گفتگوهایی که شما روی این برنامه خواهید داشت هم در نقطه ارسال و هم در نقطه دریافت کدگذاری می‌شوند و حتی خود کمپانی که برنامه را تهیه کرده هم به متن ارسالی شما دسترسی نخواهد داشت.

البته تلگرام همچین امکانی دارد، اما برای استفاده از آن باید چت مخفی یا Secret Chat را با کاربر مورد نظر آغاز کنید و این امر به صورت پیش فرض انجام نمی‌گیرد. البته نگران نباشید، هنوز هم گفتگوهای شما به صورت رمزگذاری در تلگرام ارسال می‌شوند اما از نظر فنی، هنوز کمپانی می‌تواند آن‌ها را مشاهده کند، مگر این که از Secret Chat استفاده کنید. البته برای گفتگوهای گروهی راهی نخواهید داشت و برای داشتن یک گفتگوی گروهی کاملا امن، حتما باید به سیگنال پناه ببرید!

نکته دیگر این که، تمامی گفتگوهای شما در سیگنال، تنها در گوشی شما ذخیره می‌شوند، در صورتی که اگر از تلگرام استفاده کرده باشید، می‌دانید که گفتگوهای شما، همگی بر روی سرورهای تلگرام هستند. به همین دلیل است که اگر کاملا از سیگنال بیرون بیایید و آن را در دستگاهی دیگر راه اندازی کنید، گفتگوهای قبلی خود را در اختیار نخواهید داشت، و تنها راه برای شما، سینک کردن دو دستگاه و سپس بیرون آمدن از آن یکی است. در صورتی که در تلگرام، هر بار از هر دستگاهی که به اکانت خود وصل شوید، همه‌ی گفتگوهای خود را همراه خواهید داشت.

در آخر فراموش نکنید که سیگنال یک برنامه‌ی کاملا کد باز است و می‌توانید کدهای نسخه کلاینت و همچنین سرور را از گیت‌هاب دانلود کنید، اما در مورد تلگرام، تنها نسخه کلاینت به صورت کد باز ارائه می‌شود.

تلگرام قابلیت‌هایی دارد که سیگنال از آن بی‌بهره است

از طرفی نباید فراموش کنید که تلگرام قابلیت‌های زیادی دارد که آرام آرام آن را از یک پیام‌رسان به یک شبکه‌ی اجتماعی بدل کرده است. قبلیت‌هایی که سیگنال از آن‌ها بی‌بهره است. برای مثال شما در تلگرام می‌توانید گروه‌هایی تا 200 هزار نفر عضو داشته باشید که این عدد در سیگنال تنها 1000 نفر است. در تلگرام امکان انتقال فایل تا 2 گیگابایت را دارید که در سیگنال این عدد تنها 100 مگابایت است.

تلگرام قابلیت همگام سازی به وسیله‌ی فضای ابری، کانال‌هایی با امکانات کامل و پیچیده، استفاده از بات‌ها، استیکرهای متحرک و خیلی چیزهای دیگر را در اختیار شما می‌گذارد که بدون شک برای کاربرانی که خیلی درگیر مسائل پیچیده‌ی حریم شخصی و امنیت نیستند، خیلی جذاب‌تر است.

پس حالا کدام یک را باید انتخاب کنیم، سگینال یا تلگرام؟

جواب این سوال ساده است، اگر به دنبال امنیت و حریم شخصی صد در صدی هستید و این مسئله برای شما از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، حتما به سراغ سیگنال بروید. اما فراموش نکنید که تلگرام نیز از نظر امنیتی برنامه‌ای قوی به شمار می‌آید و در عین حال امکانات خیلی زیادی هم دارد که می‌توانید از آن‌ها بهره ببرید تا گفتگویی لذت‌بخش‌تر با دوستان خود داشته باشید، کانال‌های مختلف راه بندازید و همچون یک شبکه اجتماعی از آن بهره ببرید.

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *