بازاریابی آنلاین چیزی نیست که این روزها بتوانید از آن فرار کنید! اگر کسب و کاری دارید یا جایی مشغول به کار هستید، به بازاریابی آنلاین نیاز دارید. دلیل آن هم این است که امروزه همه چیز به صورت آنلاین است و کاربران ترجیح می دهند که کارها، خریدها و هر چیز دیگری را به صورت آنلاین سفارش دهند. حال اگر شما بازاریابی آنلاین بلد نباشید و بخواهید کسب و کارتان را به صورت سنتی مدیریت کنید، زمان زیادی به شکست و حذف شما از بازار باقی نمانده است. بنابراین لازم است بازاریابی آنلاین را یاد بگیرید تا بتوانید به رشد کسب و کارتان کمک کنید. 

منابع زیادی برای یادگیری بازاریابی آنلاین وجود دارد اما چند مورد از آن ها تقریباً آموزش های شماره یک هستند! در واقع با یادگیری آن ها می توانید بهترین نتیجه را بگیرید و کسب و کارتان را به یک کسب و کار آنلاین تبدیل کنید. در این مقاله می خواهیم به بررسی کامل مهم ترین منابعی که برای یادگیری بازاریابی آنلاین نیاز دارید، بپردازیم تا این مهارت ها را از منابع کامل و معتبر فرا بگیرید.

بهترین منابع یادگیری بازاریابی آنلاین

به دنبال یادگیری بازاریابی آنلاین هستید اما نمی دانید از کجا شروع کنید؟ ایرادی ندارد. منابع زیادی وجود دارد که به شما بازاریابی آنلاین یاد می دهد اما واقعیت این است که همه منابع نمی تواند به رشد شما کمک کند. برخی از آن ها تنها وقت گذراندن هستند بدون آن که چیز زیادی به شما یاد بدهد. به همین دلیل بهتر است به سراغ بهترین منابع بروید و ببینید که کدام یک از آن ها واقع برای شما مفید است. در این بخش از مقاله قصد داریم به بررسی 15 مورد از بهترین منابعی که به شما کمک می کند تا بتوانید بازاریابی آنلاین را یاد بگیرید، بپردازیم:

  • HubSpot

هاب اسپات یکی از سایت هایی است که در زمینه بازاریابی فعالیت می کند و اگر در این حوزه فعال هستید، بعید است که نام آن را نشنیده باشید! در واقع این است دوره های مختلفی در زمینه بازاریابی دیجیتال برگزار می کند و شما می توانید در آن ها شرکت کنید. در هر دوره ویدیوها و آزمون هایی وجود دارد که شما می توانید ویدیوها را مشاهده کنید و محتوای آن را یاد بگیرید. پس از آن می توانید آزمون بدهید و خودتان را محک بزنید! جالب است بدانید که اکثر دوره هایی که در این سایت برگزار می شود، رایگان هستند.

مهم ترین مزیت استفاده از آموزش های هاب اسپات این است که می توانید یک گواهینامه معتبر از آن دریافت کنید که بسیاری از شرکت ها آن را قبول دارند. همچنین می توانید با به اشتراک گذاشتن این گواهینامه معتبر در شبکه های اجتماعی خود پیشنهادات شغلی خوبی دریافت کنید.

  • Copyblogger

یکی دیگر از منابع یادگیری بازاریابی آنلاین شرکت کپی بلاگر است. این شرکت در زمینه بازاریابی محتوا فعالیت می کند و در کنار خدماتی که ارائه می دهد، آموزش های بسیار خوبی هم در اختیار شما قرار می دهد. وبلاگ این سایت یک منبع عالی برای بازاریابی دیجیتال است و می توانید اطلاعات بسیار خوبی از طریق آن به دست بیاورید. همچنین شما می توانید در کلاس بازاریابی اینترنتی برای افراد باهوش که توسط این شرکت ارائه شده است، شرکت کنید و مطالب آن را دریافت کنید. مطالب این کلاس شما ویدئو، درس ها، کتاب های الکترونیکی و… است.

بنابراین اگر به دنبال کلاسی هستید که همه چیز را به دقت و جزئیات یاد بگیرید و اطلاعات خوبی کسب کنید، کپی بلاگر گزینه بسیار خوبی است. شما می توانید در کلاس های این سایت شرکت کنید و بهترین نتایج را دریافت کنید.

  • Coursera

کورسرا یکی از منابع است که احتمالاً نام آن را شنیده اید! در کورسرا دوره های آموزشی متنوعی تشکیل می شود و شما می توانید در دوره هایی که به آن نیاز دارید یا به دردتان می خورد، شرکت کنید. با کمک این مورد از منابع یادگیری بازاریابی دیجیتال به راحتی می توانید هر چیزی که لازم است را در مورد بازاریابی دیجیتال و موضوعات دیگر فرا بگیرید. در هر دوره، سرفصل ها قرار گرفته است و پیش از آن بخواهید در دوره شرکت کنید، به راحتی می توانید ببینید که قرار است در هر دوره چه مطالبی را یاد بگیرید. 

یکی از نکاتی جالبی که در مورد کورسرا باید بدانید، این است که دوره های آن توسط دانشگاه هایی نظیر دانشگاه نورث وسترن، دانشگاه پنسیلوانیا و سیستم دانشگاه کالیفرنیا به صورت آنلاین تدریس می شود. زمان های مختلفی هم در طول سال دوره ها برگزار می شوند! بنابراین فراموش نکنید که همیشه دوره های آن را چک کنید و ببینید که کدام دوره می تواند برای شما مناسب باشد و با برنامه زمانی شما هماهنگ است.

  • Udemy

اگر بخواهیم یکی دیگر از بهترین منابع یادگیری بازاریابی دیجیتال را بررسی کنیم، یودمی گزینه مناسبی است. یودمی یکی از سایت هایی است که در آن می توانید آموزش های آنلاین مربوط به صنایع مختلف را مشاهده کنید و مهارت های خودتان را تقویت کنید. بسیاری از دوره های مربوط به بازاریابی دیجیتال در این سایت رایگان است و شما بدون پرداخت هزینه می توانید از آن ها استفاده کنید. البته برخی از دوره های خاص و پیشرفته پولی هستند که باز هم هزینه آن ها کمتر از 10 دلار است؛ یعنی با حداقل هزینه می توانید بهترین دوره های موجود در این سایت را مشاهده کنید.

البته که پیش از شروع دوره های پولی، به سراغ دوره های رایگان بروید! در دوره های رایگان این سایت هم می توانید محتوای بسیار کاربردی و جذابی را یاد بگیرید و استفاده کنید. هر تخصص یا مهارتی که نیاز دارید در این سایت توسط بهترین اساتید تدرس شده است و می توانید استفاده کنید.

  • Wordstream

در مورد ورداستریم چیزی شنیده اید؟ یکی از موتورهای جستجو و همچنین یکی از شرکت های فعال در زمینه بازاریابی شبکه های اجتماعی است. این سایت به بازاریابان دیجیتال کمک می کند تا حداکثر بازگشت سرمایه از کمپین های پولی و رسانه های اجتماعی را تجربه کنند. در این سایت شما می توانید دوره ها، راهنماها و کتاب های الکترونیک مختلفی را مشاهده کنید که هر یک از آن ها بسیار ارزشمند هستند. شیوه تدریس آن ها هم بر اساس سطح های مختلف است و می توانید در اجرای کمپین های پرداخت از آن ها استفاده کنید.

موضوعات مختلفی در این سایت در اختیار شما قرار داده شده است که بسیار ارزشمند هستند و با کمی بررسی می توانید محتوای به درد بخوری را پیدا کنید.

  • Social Lock

یکی دیگر از آژانس هایی که در زمینه مدیریت، مشاوره و تدوین استراتژی شبکه های اجتماعی فعالیت می کند و در آن می توانید دوره های آموزشی مختلف را ببینید، سایت Social Lock است. در این سایت برای سطح های مختلفی دوره ارائه شده است که از مهم ترین آن ها می توان به راهنمای جامع برای صاحبان کسب و کارهای کوچک اشاره کرد! در این دوره به کسب و کارهای کوچک آموزش داده می شود که چطور فروش خود را از طریق شبکه های اجتماعی افزایش دهند.

البته این دوره رایگان نیست اما هزینه بسیار کمی دارد! در واقع با بودجه بسیار کم می توانید در این دوره شرکت کنید. جالب است بدانید که با وجود هزینه کم برای سرمایه گذاری روی خودتان، می توانید آن را هم به صورت اقساطی پرداخت کنید. البته در بخش های دیگر این سایت می توانید کتاب های الکترونیک بسیار کاربردی به همراه پست های شبکه اجتماعی این آژانس را ببینید و مطالب بسیار کاربردی و خوبی در اختیار داشته باشید.

  • edX

نظرتان در مورد یکی از منابع یادگیری بازاریابی آنلاین که توسط دانشگاه های سطح بالا ارائه می شود، چیست؟ بسیاری از ما دوست داریم دوره هایی را بگذرانیم که مطمئن هستیم توسط افراد معتبر ارائه می شود. EDX یکی از آن ها است و با خیالی آسوده می توانید دوره های آن را بگذرانید. جالب است بدانید که مدرسان آن از دانشگاه هاروارد، موسسه فناوری ماساچوست و دانشگاه بوستون هستند که طبیعتاً در سطح بسیار خوبی ارائه می شود. کلاس های این سایت هم به صورت آنلاین برگزار می شوند و در سال، چندین بار می توانید از آن ها استفاده کنید.

بنابراین اگر قصد استفاده از این دوره های آموزشی را دارید، حتماً سری به سایت بزنید و ببینید که دوره های آن در چه زمانی از سایت برگزار می شوند تا جا نمانید. استفاده از دوره های این سایت به شما کمک می کند تا علاوه بر این که محتوای جذابی یاد می گیرید، بتوانید از آن در راستای ارتقاء شغلی یا مدیریت بهتر کسب و کارتان استفاده کنید.

  • The 4-day Creative Brief

اگر کسب و کاری داشته باشید، حتماً تا به حال کمپین های تبلیغاتی مختلفی راه اندازی کرده اید؛ فرقی نمی کند که کمپین شما چقدر کوچک یا بزرگ بوده است. در هر صورت کمپین شما یا موفق بوده است یا شکست خورده است. یکی از دوره های آنلاین بسیار خوبی که برگزار می شود، The 4-day Creative Brief است. این دوره برای بهبود مهارت های نوشتاری است و ایده های بسیار منحصر به فردی برای برگزاری کمپین های مختلف به شما ارائه می کند. مدرس این دوره یکی از بزرگان حوزه تبلیغات و برندسازی است! در 7 درس همه چیز را در مورد بازاریابی دیجیتال به شما یاد می دهد و می توانید تمام اطلاعات لازم برای راه اندازی و اجرای کمپین های دیجیتال را فرا بگیرید.

بنابراین اگر کسب و کاری دارید یا در تیم برگزار کمپین های دیجیتال شرکتی هستید، این دوره کاملاً برای شما کاربردی است و می توانید بهترین نتیجه را از آن بگیرید.

  • Alison

یکی دیگر از منابع یادگیری بازاریابی آنلاین سایت آلیسون است. این سایت در حوزه های مختلف دوره هایی برگزار می کند و شما به راحتی می توانید مهارت های خود را افزایش دهید. جالب است بدانید که کلاس های برگزار شده در این سایت رایگان هستند و می توانید به صورت آنلاین مشاهده کنید. ویدیوهای دوره های مختلف در اختیار شما قرار می گیرند و جای مشکل برای یادگیری وجود ندارد! اگر سرعت یادگیری متوسطی دارید، می توانید با خیالی آسوده هر بخش از دوره را چند بار مشاهده کنید تا کاملاً یاد بگیرید.

نکته بسیار مهمی که در این مورد آن وجود دارد، این است که بابت هر دوره به شما مدرک و گواهینامه معتبر از این سایت ارائه می شود و شما می توانید آن را در رزومه خود قرار دهید. مسیر یادگیری هم به شما ارائه می شود تا بتوانید دوره ها و درس های مختلف را با هم ترکیب کنید و مهارت های بسیار خوبی را در کنار هم یاد بگیرید.

  • Facebook Blueprint

تا به حال در مورد Facebook Blueprint چیزی شنیده اید؟ فیسبوک را که می شناسید. این بخش هم بخشی از فیسبوک است که در آن دوره های آموزشی الکترونیکی برگزار می شود و شما می توانید در آن مهارت ها و تخصص های خودتان را رشد دهید. فراموش نکنید که فیسبوک یکی از بزرگ ترین کمپانی های دنیا است و قطعاً سطح آموزش های آن هم بسیار بالا است. شما می توانید در مورد بازاریابی دیجیتال اطلاعات بسیار خوبی به دست بیاورید و به رشد کسب و کارتان بپردازید. تا کنون این بخش از فیسبوک مورد توجه بسیاری از افراد قرار گرفته است و شما می توانید از این بخش فیسبوک به بهترین شکل ممکن استفاده کنید.

یکی از مهم ترین مزایای این بخش، این است که دوره ها به زبان های مختلفی برگزار می شود و شما به راحتی می توانید زبان دلخواه خود را انتخاب کنید! در واقع اگر به زبانی مسلط هستید و می خواهید به آن زبان محتوای این بخش را یاد بگیرید، این کار به راحتی امکان پذیر است.

  • quintly Academy

Quintly نام سایتی است که توسط آن می توانید شبکه های اجتماعی خود را تجزیه و تحلیل کنید. این پلتفرم بخشی را به نام آکادمی به وجود آورده است که با استفاده از آن می توانید به یادگیری بازاریابی دیجیتال بپردازید. دوره هایی که در بخش آکادمی این پلتفرم برگزار می شود، به شما کمک می کند تا بتوانید سواد بازاریابی دیجیتال خود را محک بزنید. علاوه بر آموزش، شما می توانید هدف گذاری هم انجام دهید و بهترین نتایج را بگیرید.

جالب است بدانید که آموزش هایی که در این قسمت وجود دارد، بدون هیچ هزینه ای در اختیارتان است و شما می توانید به راحتی آن ها را یاد بگیرید و استفاده کنید. مطالب ارائه شده در دوره ها به صورت متنی و همچنین ویدئویی است و می توانید بهترین استفاده را از آن داشته باشید.

  • Google

کسی نیست که گوگل را نشناسد؛ یکی از بزرگ ترین شرکت های دیجیتال در دنیا که در رتبه های اول قرار دارد. گوگل دوره های بازاریابی دیجیتال بسیار ارزشمندی برگزار می کند و در واقع یکی از منابع یادگیری بازاریابی آنلاین است. با استفاده از این بخش گوگل می توانید هر چیزی که نیاز دارید را در مورد بازاریابی دیجیتال به بهترین شکل ممکن یاد بگیرید، آن هم به صورت رایگان. در واقع شما می توانید بدون آن که هزینه ای پرداخت کنید، دوره های گوگل را بگذرانید و هر تخصص یا مهارتی که در حوزه خود نیاز دارید را یاد بگیرید. 

یکی از مهم ترین مزایای دوره های گوگل این است که همیشه بروز می شود تا اطلاعات به روزی ارائه دهد! بنابراین اگر به دنبال دوره ای هستید که اطلاعات و مفاهیم آن کاملاً به روز باشد، پیشنهاد می کنیم از دوره های گوگل برای یادگیری بازاریابی آنلاین استفاده کنید.

  • Codeacademy

یکی از مهم ترین بخش های بازاریابی دیجیتال، داشتن سایت است! در واقع شما بخش مهمی از فعالیت های دیجیتال مارکتینگ را روی سایت انجام می دهید. حال اگر سایت نداشته باشید، بخش عظیمی از فعالیت های دیجیتال مارکتینگ قابل اجرا نیست؛ نظیر بازاریابی موتورهای جستجو، سئو، تولید محتوای سایت و…! به همین دلیل است که داشتن سایت برای هر کسب و کاری اهمیت زیادی دارد. برای راه اندازی سایت راه های مختلفی وجود دارد اما بهینه ترین حالت آن یادگیری کدنویسی است. با استفاده از کدنویسی شما می توانید سایتی ایجاد کنید که همه نیاز های شما را برطرف کند، بدون آن که بخش اضافی در آن قرار دهید.

بنابراین یکی از مسائلی که در یادگیری بازاریابی دیجیتال اهمیت زیادی دارد اما به صورت مستقیم زیرشاخه آن نیست، طراحی سایت است. در Codeacademy شما می توانید کلاس های تعاملی و رایگان را مشاهده کنید! یادگیری کدنویسی به صورت تعامل و خیلی ساده بسیار ارزشمند است و این سایت در اختیار شما قرار داده است. همچنین دوره های دیگری هم در این سایت ارائه می شود که هر کدام از آن ها می تواند برای شما مفید و ارزشمند باشد.

  • General Assembly

یکی دیگر از منابع یادگیری بازاریابی دیجیتال سایت General Assembly است. با استفاده از این سایت شما می توانید دوره های آنلاین بسیاری را مشاهده کنید که هم به صورت رایگان در اختیار شما است و هم به صورت پولی. البته دوره های پولی آن هزینه بسیار کمی دارند و شما می توانید اطلاعات بسیار خوبی از آن فرا بگیرید. از مهم ترین دوره های آن می توان به یادگیری مسائل فنی نظیر کدنویسی HTML5، CSS3 و Javascript اشاره کرد. شما می توانید به صورت تمام وقت در این سایت وقت بگذرانید و کدنویسی را فرا بگیرید.

این آکدامی به شما اجازه می دهد تا بتوانید برنامه زمانی دلخواه خود را برای یادگیری موضوع مورد نظر انتخاب کنید که بسیار مفید و ارزشمند است.

  • Canva

آخرین منبع یادگیری بازاریابی دیجیتال سایت کانوا است! کانوا را همه افرادی که در زمینه تولید محتوای شبکه های اجتماعی فعالیت می کنند، می شناسند. کانوا به شما کمک می کند تا پست های مورد نظر خود را به صورت تصویری و بصری آماده کنید. اما ما با ابزار کانوا کار نداریم؛ در واقع چیزی که برای ما مهم است دوره های طراحی است که توسط این برند ارائه شده است. شما می توانید با کمک دوره ها محتوایی جذاب و ارزشمند طراحی کنید. این موضوع در بازاریابی شبکه های اجتماعی نقش بسیار مهم و موثری دارد.

کافی است در دوره های کانوا شرکت کنید تا ببینید که چقدر در بهبود بازخوردهای شما در شبکه های اجتماعی نقش مهم و موثری دارد. آموزش های کانوا به صورت ساده و بصری است! بنابراین شما همه چیز را در کمترین زمان ممکن یاد می گیرید و اصلاً نیازی به بررسی مجدد آموزش ها نیست. این مورد را هم می تواند یکی از بهترین منابع یادگیری بازاریابی آنلاین دانست که بیشتر در بازاریابی شبکه های اجتماعی موثر است.

پس از گذراندن دوره ها، گواهینامه دیجیتال دریافت کنید!

یکی از مسائل مهمی که در یادگیری بازاریابی آنلاین و انتخاب منابع باید در نظر بگیرید، این است که آیا پس از پایان دوره گواهینامه دیجیتال دریافت می کنید یا نه! به عنوان مثال گوگل برای دوره های خود گواهینامه دیجیتال ارائه می کند. حال فرض کنید شما بخواهید در جایی شروع به کار کنید و در روزمه شما گواهینامه دیجیتال گوگل وجود داشته باشد! به نظرتان چقدر می تواند تاثیرگذار باشد؟ خیلی زیاد. پس داشتن گواهینامه دیجیتال از منابع معتبر اهمیت زیادی دارد و به شما کمک زیادی خواهد کرد. چند مورد از مهم ترین مزایای دریافت گواهینامه دیجیتال عبارتند از:

  • کمک به بهبود رزومه

اگر کسب و کاری ندارید و می خواهید به عنوان کارمند در یک کسب و کار دیگر شروع به فعالیت کنید، باید گزینش شوید. علاوه بر شما، ده ها نفر دیگر هم به دنبال همان پوزیشن شغلی هستند و باید برگ برنده داشته باشید. تحصیلات مسئله مهمی است اما در حال حاضر مهارت و رزرومه اهمیت بیشتری دارد. هر چقدر رزومه شما پربارتر باشد، احتمال استخدام شما هم بیشتر است. حال فرض کنید در رزومه خود گواهینامه دیجیتال شرکت های مهتبر داشته باشید؛ آن هم نه شرکت های معتبر داخلی، بلکه شرکت های معتبر جهانی.

این موضوع باعث می شود تا رزومه کاملی داشته باشید و کارفرما بیشتر ترغیب شود که شما را در شرکت خود به کار بگیرد. بنابراین پس از آن که دوره های آنلاین را می گذرانید، گواهینامه دیجیتال دریافت کنید؛ چرا که در آینده ای نزدیک برای شما کاربردی است و به دردتان می خورد. البته گاهی اوقات برای برخی دوره های ممکن است هزینه بیشتری بابت ارائه گواهینامه دیجیتال دریافت شود که ارزشش را دارد.

  • متمرکز شدن بر روی یک موضوع خاص

در بازاریابی آنلاین مهارت های مختلف وجود دارد که امکان ندارد یک نفر بتواند روی همه آن ها مسلط شود! به همین دلیل است که هر فرد روی یک یا چند مهارت محدود متمرکز می شود و با همان مهارت هم شروع به کار کردن در یک پوزیشن شغلی می شود. اگر شما هم قصد ورود به بازار کار را دارید، این موضوع برای شما هم موثر است. اما چرا این موضوع را مطرح کردیم؟ هنگامی که شما بخواهید گواهینامه دیجیتال بگیرید تنها این مسئله که در دوره شرکت کرده باشید باعث دریافت گواهینامه دیجیتال نمی شود! بلکه در پایان دوره از شما آزمونی گرفته می شود و در صورتی که نمره خوبی بگیرید گواهینامه دیجیتال دریافت می کنید. هر چقدر نمره بالاتر باشد، ممکن است آن گواهینامه ارزش بیشتری داشته باشد.

حال زمانی که به فکر دریافت گواهینامه دیجیتال باشید، تمرکز بیشتری روی آن دوره دارید! چرا که قرار است آن دوره را یاد بگیرید و در نهایت آزمون بدهید تا نتیجه خوبی دریافت کنید. بنابراین اگر به فکر دریافت گواهینامه دیجیتال باشید، تمرکز شما روی آن موضوع و دوره بیشتر می شود و نتیجه بهتری خواهید گرفت.

  • ارتباط بیشتر با مفاهیم پیشرفته بازاریابی

یکی دیگر از موضوعاتی که اهمیت زیادی دارد، ارتباط بیشتر با مفاهیم پیشرفته بازاریابی است! فرقی نمی کند که شما در یک کسب و کار دیگر مشغول به کار می شوید یا کسب و کار خودتان را دارید. در هر صورت شما باید مشتری را متقاعد کنید که از محصول یا خدمات شما استفاده کند. یک بازاریاب ماهر کسی است که علاوه بر مهارت بازاریابی، مهارت های ارتباطی خوبی هم داشته باشد و علاوه بر آن، مفاهیم پیشرفته بازاریابی را هم یاد بگیرد. هر چقدر دوره های آنلاینی که می گذرانید اصولی تر باشد، شما این موضوعات را به صورت قوی تری یاد می گیرید و قطعاً در کسب و کارتان هم موفق تر هستید.

حتی اگر استخدام شرکتی شده باشید، باز هم از همکاران خود قوی تر عمل می کنید و پاداش بیشتری دریافت خواهید کرد! اصلاً اگر بحث پاداش را کنار بگذاریم، اعتبار بیشتری نزد همکاران و مدیران خود خواهید داشت که این موضوع بسیار مهم است. دوره هایی که  گواهینامه دیجیتال ارائه می کنند، معمولاً قوی تر هستند و شما را با مفاهیم پیشرفته بیشتر آشنا می کنند. پس از اگر به دنبال دوره هستید، به دنبال دوره ای باشید که گواهینامه دیجیتال ارائه می کند.

در یادگیری هر مهارتی انتخاب منبع مناسب اهمیت بسیار زیادی دارد! چرا که اگر منابع درستی را انتخاب نکرده باشید، ممکن است نتوانید مفاهیم را به خوبی یاد بگیرید یا حتی مهارت هایی را یاد بگیرید که هیچ ربطی به بازاریابی آنلاین یا حداقل پوزیشن مورد نظر شما ندارد. پس فراموش نکنید که اگر قصد یادگیری بازاریابی آنلاین را دارید باید بهترین منابع یادگیری بازاریابی آنلاین را پیدا کنید و بر اساس آن یادگیری خود را آغاز کنید.

طراح گرافیک و وب‌سایت، متخصص تولید محتوای حرفه‌ای در زمینه دیجیتال مارکتینگ، طراحی سایت، سئو

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *