طراحی سایت و مدیریت آن یکی از کارهایی است که افراد زیادی به آن علاقه دارند و برای بسیاری لذت‌بخش است. همانطور که برای مدیران سایت ممکن است امری بسیار لذت‌بخش باشد، برای کاربران سایت نیز می‌تواند لذت‌بخش باشد. البته این همه‌ی مسئله نیست و ممکن است سایت‌هایی نیز وجود داشته باشند که سبب آزار کاربران شوند.

استفاده از برخی عناصر ممکن است است باعث آزار کاربران و مخاطبان سایت شما شوند که در این مقاله قصد داریم برخی از اعمالی که نباید در سایت خود انجام دهید را بررسی خواهیم کرد. البته دلیل هریک از آنها را نیز می‌خواهیم برای شما بیان کنیم تا با دید روشن‌تری بتوانید چنین ابزاری را از سایت خود حذف کنید.

یک مدیر یا توسعه‌دهندگان موفق وب باید بداند که کاربران سایت از چه مواردی لذت می‌برند و چه عواملی سبب آزار کاربران می‌شود. در سایت‌های مختلف با موضوعات مختلف مخاطبان سایت نیز متفاوت هستند و باید به صورت تخصصی رفتار مخاطبان سایت خود را بررسی کنید.

گاهی برخی از توسعه‌دهندگان وب تنها از یک زاویه به طرحشان نگاه می‌کنند و جلب رضایت مشتری در نگاه اول برایشان مهم است. به طور مثال هنوز هم طراحانی وجود دارند که از فلش برای طراحی سایت استفاده می‌کنند؛ اگرچه طراحی سایت به صورت فلش زیبایی زیادی را به طرح هدیه می‌کند اما مشکلات آن به زودی گریبان‌گیر کاربران سایت می‌شود. اولین مشکلی که چنین سایت‌هایی دارند، مشکل بارگذاری مجدد در صورت کلیک کاربران بر روی سایت است. دومین مشکلی که ممکن است با آن مواجه شوید، عدم نصب نرم‌افزار فلش پلیر بر روی سیستم مخاطبان است که در اینصورت بارگذاری طرح فلش با مشکل مواجه می‌شود.

بنابراین اگر شما یک طراح و توسعه‌دهنده وب هستید، باید سعی کنید از زوایای مختلفی به طرح خود نگاه کنید؛ اگرچه زیبایی و جلب رضایت مشریان شما بسیار مهم است، اما اهمیت دادن به این زیبایی نباید آنقدر زیاد باشد که سبب بی‌توجهی به سایر مسائل مورد استفاده در طراحی سایت شود.

در این مقاله قصد داریم ۵ نکته بسیار مهم را بررسی کنیم که اگر شما نیز آنها را در سایت خود اجرا کرده‌اید، به آینده سایت خود بیشتر فکر کنید. شاید نیاز باشد چنین امکانات مورد استفاده‌ای را در سایت خود حذف کنید تا سبب بهبود عملکرد سایت خود شوید.

استفاده از پس زمینه موسیقی در سایت

در برخی از سایت‌ها با موضوعات مختلف مشاهده می‌شود که به محض بارگذاری سایت، آهنگی برای شما پلی می‌شود که برای خاموش کردن آن نیازمند صرف زمانی برای پیدا کردن پلیر آن خواهید داشت. در سایت‌های موسیقی این مورد بسیار به چشم می‌خورد که این امر علاوه بر تاثیرگذاری بر روی سرعت بارگذاری سایت، بر روی مخاطبانی که علاقه‌ای به چنین کاری ندارند نیز تاثیر خواهد داشت. بنابراین این امکان را می‌توانید از سایت خود حذف کنید یا آن را به گونه‌ای استفاده کنید که هر کاربر در صورت خواستن بتواند آن را پلی کند.

استفاده از فونت‌های ناخوانا یا سایز بزرگ

در برخی از سایت‌ها مشاهده می‌شود که طراحی سایت از فونت‌های بسیار ناخوانا که تنها برای طراحی‌های گرافیکی استفاده می‌شوند، استفاده کرده‌ است. در این موارد باید توجه داشته باشید که اگر محتوای شما بسیار باکیفیت باشد؛ فونت‌هایی نظیر نستعلیق اگرچه در طراحی‌های گرافیکی حس بسیار خوبی به کاربران می‌دهد اما برای استفاده در سایت اصلا مناسب نخواهند بود. بنابراین سعی کنید از فونت‌های رایج و خوانا برای استفاد در سایت خود استفاده کنید تا کاربران شما در هنگام خواندن مطالب سایت با مشکل مواجه نشوند.

در برخی دیگر از سایت‌ها نیز مشاهده می‌شود که اگرچه از فونت خوبی استفاده کرده‌اند، اما سایز مورد استفاده آنها آنقدر بزرگ است که نتوانسته ظاهر مناسبی برای کاربران ایجاد کند. شما نیز اگر چنین کاری در سایت خود بدون هدف خاصی انجام داده‌اید، سعی کنید به دنبال سایز‌های استاندارد مورد استفاده دیگر سایت‌ها بگردید و از آن استفاده کنید. در بخش‌های مختلف سایت، فونت‌های مختلفی استفاده می‌شود که باید شما نیز استانداردهای آن را رعایت کنید.

البته گاهی یک وب‌سایت متناسب با یک موضوع خاص است که نیاز به استفاده از سایز بزرگ فونت‌ها دارد؛ به طور مثال اگر شما مدیر یک سایتی برای بررسی بیماری کم‌بینایی هستید و مخاطبان شما چنین افرادی هستند، استفاده از فونت بزرگ نه تنها مشکلی ندارد، بلکه احساس انسان دوستانه‌ای بین شما و کاربران ایجاد می‌کند.

همچنین باید توجه داشته باشید که فونت مورد استفاده شما کوچک هم نباشد! کوچک بودن فونت یک سایت سبب ناخوانی نوشته شما می‌شود و اگر کیفیت مطالب هم خیلی خوبی باشد، بازهم کاربران زیادی را از دست خواهید داد. بنابراین رعایت استانداردها و استفاده از سایزهای مناسب اهمیت زیادی دارد که باید در سایت رعایت کنید.

نمایش تبلیغات بیش از حد

یکی از مشکلاتی که کاربران سایت با آن روبرو می‌شوند، استفاده از تبلیغات اینترنتی به صورت نامعقول است! یعنی در تمامی بخش‌های سایت به دور از رعایت استانداردها تبلیغات گذاشته‌اند که این موارد نه تنها بازدهی تبلیغاتی سایت را کاهش می‌دهند، بلکه باعث نارضایتی کاربران و در نهایت ریزش ترافیک سایت شما خواهد شد. پنچره‌های پاپ‌آپ نیز آزاردهنده‌ترین نوع تبلیغات است که اگر از چنین مواردی در سایت خود استفاده می‌کنید، پیشنهاد می‌کنیم تمامی این تبلیغات‌ پاپ‌آپ را در سایت خود غیرفعال کنید. با فعال کردن این نوع تبلیغات شما از کاربران بدون رضایت آنها برای سایت تبلیغ‌دهنده ترافیک جذب می‌کنید که در اینصورت کاربر بدون توجه به محتوای تبلیغات آن را بسته و دید آنها نسبت به سایت شما منفی خواهد بود.

نتیجه‌گیری: با رعایت چند نکته بسیار ساده در زمینه طراحی سایت، می‌توانید رضایت کاربران سایت خود را جلب کنید. اگرچه گاهی این موارد را به صورت ناخودآگاه انجام می‌دهید، اما باید بدانید چنین مواردی می‌توانند آسیب بزرگی به شما بزنند که باید تمامی جوانب آن را درنظر بگیرید.

طراح گرافیک و وب‌سایت، متخصص تولید محتوای حرفه‌ای در زمینه دیجیتال مارکتینگ، طراحی سایت، سئو

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *