در عصر تکنولوژی هر روز که می‌گذرد بیشتر به دنیای دیجیتال نزدیک می‌شویم. در این مسیر، مفاهیم بسیاری وجود دارند که در اثر پیشرفت بشریت پدید آمده‌اند. در این میان ممکن است با مطالعاتی که در موضوعات مختلف انجام می‌دهید تا با معانی دنیای جدید هم‌پا شوبد، چشمتان به کلماتی همچون توکن و آیتم‌های دیگر مثل موسیقی، آثار هنری و میم بیفتد. در این متن درباره مفهوم کلمه میم توضیح می‌دهیم.

میم چیست؟

میم یا مِم meme ، ایده یا رفتاری است که از فردی به فرد دیگر منتقل و با این هدف موضوعی توسط آن بازنمایی می‌شود. یک میم به عنوان واحدی برای انتقال ایده‌ها، فرهنگ و نمادها به صورت یک سخنرانی، ژست یا نوشتار عمل می‌کند. واژه میم واژه‌ای نو است که از کتاب ریچارد داوکینز به نام ژن خودخواه، نوشته شده در سال ۱۹۷۶ گرفته شده است. او بیشتر در مورد ژن‌ها صحبت کرده و آنها را به عنوان یک ساختار زنده دانسته و واحدهایی فیزیکی در مغز در نظر گرفته است. حال برخی مفهوم میم‌ها را به عنوان همسانی برای ژن‌ها نیز در نظر می‌گیرند. در این استدلال، میم‌ها ممکن است به روشی طبیعی و از طریق فرایندهای تغییر، تقلید، رقابت و توارث تکامل یابند. آنها از طریق رفتاری که در میزبانان خود به وجود می‌آورند، تکثیر می‌شوند. میم‌هایی که با فراوانی کمتری منتشر شوند، منقرض شده و دیگر میم‌هایی که با بالاترین اثرگذاری تکرارشونده باقی می‌مانند، موفق می‌شوند.

در مطالعاتی با نام ممتیکس که در دهه نود آغاز شد، مفاهیم انتقال میم‌ها را تحت چارچوب مدلی بررسی و به چالش کشیده شد. بیشترین دغدغه‌ها و پرسش‌ها برای فعالان در زمینه علوم اجتماعی و مطالعات تجربی در این مورد بود که بر چه اساسی می‌توان ایده‌ها و فرهنگ یا یک نوع رفتار را در قالب واحدهایی مجزا طبقه‌بندی کرد. این بحث از تئوری تا عملی در موضع انتقاد قرار گرفت.

میم‌ها در زندگی روزمره ما

در زبانی ساده‌تر در توصیف میم، می‌توان آن را یک الگوی رفتاری دانست. آن را به عنوان یک ایده یا روشی شناخت که از طریق اینترنت و بیشتر توسط شبکه‌های اجتماعی منتشر شده و در عادات و رفتار اکثریت جامعه تاثیر می‌گذارد. امروز اینترنت یک جامعه جهانی است و میم‌ها به راحتی می‌توانند در فرهنگ همه کشورهای دنیا گسترش یابند. به این صورت که به میم‌هایی که آنلاین پخش می‌شوند، میم های اینترنتی گفته می‌شود. این میم‌ها به صورت تصاویر سرگرم کننده و متن‌هایی است که روزانه افراد مختلف در شبکه‌های اجتماعی آنها را به اشتراک می‌گذارند. حتی گاها میم‌های بصری متنوعی را به شکل خنده‌دار تماشا می‌کنید. به همین دلیل برای مخاطبان عام این موضوع کمتر قابل درک است. در صورتی که این مطالب همان الگوی رفتاری هستند که به مرور در افراد شکل می‌گیرند.

کاربرد میم‌ها در شبکه بلاکچین و ارزهای دیجیتال

از آنجایی که امروزه انواع خدماتی که به کاربران ارائه می‌شود، در چارچوب‌های مشخصی انجام می‌شوند، سرمایه‌گذاران انتظار ندارند که میم‌ها این چنین همه چیز را تحت تاثیر قرار دهند. وجود محتوای میم‌ها با محبوبیت در فضای مجازی، هر موضوعی را در اجتماع جذاب و عامه پسندتر می‌کند. همان طور که می‌دانید بلاکچین شبکه‌ای کاملا آزاد است و در دسترس عموم قرار دارد. در همین راستا مردم می‌توانند موثر واقع شده و میم کوین‌ها رشد رو به بالایی داشته باشند. میم کوین‌ها یکی از پایه‌های اصلی کمک‌های مردمی در بازار ارز دیجیتال هستند و مبالغ قابل توجهی از معاملات مربوط صرف کارهای بشردوستانه می‌شود.

میم‌ها و توکن‌های NFT

با همه گیر شدن توکن‌های غیر قابل تعویض میان هنرمندان، ورزشکاران و افراد مشهور، سرعت رشد و تاثیر میم‌ها نیز دو چندان شد. به این صورت که اخیرا یک میم به توکن تبدیل و در حراجی به مبلغ بسیار بالایی فروخته شد. این موصوع نشان دهنده محبوبیت بیش از اندازه میم‌ها در جوامع هنری بود. در مورد توکن‌های می‌توان گفت، درست کردن NFT از میم‌ها همانند یک امضای دیجیتال از سازنده میم است که اصالت آن را تایید می‌کند.

ممکن است فردی از خود بپرسد آیا اثر من نیز می‌تواند به NFT تبدیل شود؟

پاسخ مناسب به این سوال این است که بله تبدیل یک اثر هنری به یک توکن غیر قابل تعویض امکان‌پذیر است. برای این کار لازم است مراحل لازم را برای تبدیل اثر خود به توکن طی کنید. این روزها مم‌ها ، هنرهای دیجیتال، آهنگ‌ها و دستورهای پخت در فهرست فروشگا‌ه‌های NFT قرار دارند. تا به امروز قوانین کمی برای محدودیت تبدیل هر کدام از این موضوع‌ها به یک توکن وجود دارد و شما آزادی عمل قابل توجهی خواهید داشت.

Join the Conversation

1 Comment

  1. من منظور شما از توکن را متوجه نمیشوم ورابطه ان با یک اثر هنری ویا میم به چه مفهموم کلی اطلاق میشود؟لطفا در صورت لزوم توضیح بیشتر بفرمایید.متشکرم

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *