زمانی بود که ویندوز و لینوکس کاملا از هم جدا بوده و یکدیگر را به چشم رقیب می‌دیدند. اما زمانه عوض شده و حالا این دو سیستم عامل در خیلی جاها همکاری کرده‌اند. برای مثال، در سال 2016 ویندوز تدارکی دید تا کاربران ویندوز بتوانند خط فرمان‌های لینوکس را نیز اجرا کنند. سیستم متصلی که بعدها با نام Windows Subsystem for Linux یا به اختصار، WSL خوانده می‌شد.

شما می‌توانید این ساب سیستم را روی ویندوز خود نصب کنید تا در نهایت امکان استفاده از فرامین، ابزارها و برنامه‌‌های لینوکس که به صورت عادی امکان نصب آن‌ها را ندارید پیدا کنید.

WSL1 یا WSL2: کدام یک بیشتر به درد شما می‌خورند؟

در حال حاضر این سیستم دو نسخه فعال دارد که WSL1 و WSL2 خوانده می‌شوند. WSL1 با سخت‌افزارهای قدیمی بهتر کار می‌کند و تجربه‌ی بهتری از اجرای برنامه‌ها با این گونه سخت‌افزارها را برایتان به ارمغان خواهد آورد. در عوض WSL2 که بر پایه کرنل لینوکس است، به خوبی از قابلیت Hyper-V مایکروسافت پشتیبانی می‌کند.

در هر حال هر دوی این نسخه‌ها، فریم‌ورک لازم برای نصب کرنل لینوکس را در خود دارند اما اگر شما بیش از دو دستگاه مجازی روی سیستم خود نصب کرده باشید، حتما به WSL2 برای پشتیبانی کامل احتیاج دارید. اگر بخواهیم به طور خلاصه بگوییم، هر دو این سیستم‌ها به خوبی روی مقدار رم کم کار می‌کنند، اما WSL2 پشتیبانی بهتری از کرنل لینوکس دارد، اما کارایی WSL1 از نسخه دوم بهتر است.

پیش‌نیازها برای نصب WSL

قبل از این که کار نسب ساب سیستم لینوکس را شروع کنید، حتما باید مطمئن شوید که ویندوز شما حداقل به نسخه 1607 به روز شده باشد اما پیشنهاد ما به شما نسخه بالاتر از 2004 است. البته با توجه به این که ویندوز 10 این روزها به روزرسانی خودکار می‌شود، احتمالا شما از آخرین نسخه از این ویندوز استفاده می‌کنید که کار را خیلی بهتر هم می‌کند.

آغاز فرایند ساب سیستم ویندوز برای لینوکس

حالا که مطمئن شدیم پیش نیاز مورد نظر برای سیستم عامل ما مهیاست و تصمیم گرفته‌ایم که از WSL1  یا WSL2 استفاده کنیم، پس باید سراغ روند نصب برویم.

قدم اول: فعال سازی WSL بر روی سیستم

دو راه برای فعال سازی WSL وجود دارد. در روش اول شما این کار را از طریق خط فرمان انجام می‌دهد و در روش دوم آن را از تنظیمات فعال خواهید کرد. اما در نهایت، نتیجه یکسان خواهد بود.

  • روش اول: برای این کار منو استارت را باز کرده و command prompt را به صورت run as administrator اجرا کنید.

حالا فرمان‌های زیر را در خط فرمان اجرا کنید. این فرمان‌ها Deployment Image Servicing و Management (DISM) را روی ویندوز شما فعال می‌کنند. نیازی به راه‌اندازی مجدد دستگاه بعد از تکمیل این فرایند نخواهید داشت.

dism.exe /online /enable-feature /featurename:Microsoft-Windows-Subsystem-Linux /all /norestart

  • dism.exe /online /enable-feature /featurename:VirtualMachinePlatform /all /norestart
    روش دوم: در این روش شما باید به کنترل پنل بروید و در بخش Programs and Features گزینه‌ی Turn Windows Features On or Off را انتخاب کنید. در پنجره‌ای که به شما نمایش داده می‌شود، تیک Windows subsystem for Linux را روشن کرده و OK را بزنید. این بار باید دستگاه را راه‌اندازی مجدد کنید.
  • انتخاب محیط دسکتاپ در لینوکس

قدم دوم: نصب کرنل لینوکس

بعد از این که ساب سیستم را فعال کردید، باید کرنل مربوط را از طریق Microsoft Store دانلود کنید. این که کدام کرنل را انتخاب می‌کنید به خودتان مربوط است، کافی است یکی از موارد مثل Ubuntu، Kali، SuSE Linux یا …  جستجو و نصب کنید. برای مثال کرنل اوبونتو 450 مگاباید است که دانلود و خودکار نصب می‌شود.

قدم سوم: شروع کار با ساب سیستم ویندوز برای لینوکس

بعد از نصب، اوبونتو یا هر کرنل دیگری که نصب کرده‌اید از همان Microsoft Store یا در استارت منو در دسترس شما خواهد بود تا آن را باز کنید. بعد از اجرا شما به پنجره‌ای برای خط فرمان برده می‌شوید تا مراحل نصب را به پایان برسانید.

در این مرحله باید یوزرنیم و پسورد را وارد کنید تا راه‌اندازی سیستم کامل شود. سپس سیستم به شما نسخه‌‌ی لینوکس، آی پی و یک سری اطلاعات اولیه می‌دهد و در نهایت شما می‌توانید یک فرمان sudo اجرا کنید.

قبل از این که یک فرمان WSL را اجرا کنی، بهتر است ابزار آن را هم نصب کنید. برای این کار، فرمان زیر را تایپ و اجرا نمایید.
sudo apt install wsl
فرمان زیر را نیز می‌توانید برای گرفتن اطلاعات از جزییات WSL اجرا نمایید.

lsb_release -a
wsl -help
wsl -l
wsl

 

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *