صفحه فرود یا لندینگ پیج یکی از صفحات جدا نشدنی از هر سایتی است. اگر کسب و کاری داشته باشید برای معرفی محصولات و دریافت اطلاعات مشتریان باید از لندینگ پیج استفاده کنید. در این مقاله قصد داریم به بررسی کامل صفحه فرود بپردازیم تا اگر کسب و کاری دارید، به درستی از آن استفاده کنید.

صفحه فرود چیست و چرا اهمیت دارد؟

اگر برای اولین بار وارد مکانی شوید، اولین چیزی که توجه شما را جلب می کند، ظاهر آن است! فرض کنید وارد یک پارک شده اید؛ اولین چیزی که به آن دقت می کنید، چیست؟ اولین چیزی که نگاه شما را به خود جلب می کند، ظاهر پارک است. پس از دقت به ظاهر آن، به سراغ امکانات و مسائل رفاهی آن می روید. در وب سایت هم دقیقاً همین اتفاق می افتد! هنگامی که کاربران برای بار اول وارد سایت ما می شوند، تنها به ظاهر آن توجه می کنند. پس از توجه به ظاهر اگر بتوانند بخش های مختلف سایت را پیدا کنند، وارد آن می شوند اما گاهی اوقات کاربر به راحتی نمی تواند صفحات مهم سایت شما را پیدا کند. صفحه فرود به شما کمک می کند تا صفحات مهم سایت را به کاربران نمایش دهید.  صفحه فرود، یک صفحه ساده و جدا است که در سایت ها که با هدف جذب و تبدیل کاربران ایجاد می شود. این صفحه معمولاً برای وقتی که کاربر برای اولین بار وارد سایت می شود، استفاده می شود. مثلاً اگر یک سایت کمپین تبلیغاتی داشته باشد، به جای آن که بخواهد مخاطب را به صفحه اصلی سایت منتقل کند، او را به صفحه فرود منتقل می کند. به همین دلیل است که این صفحه را صفحه فرود یا Landing Page می نامند! در این صفحه اطلاعات مختلفی وجود دارد که مهم ترین آن، معرفی کسب و کار است. هنگامی که کاربر را برای اولین بار به سایت خود منتقل می کنید، می خواهد بداند که سایت شما در چه زمینه ای است و چه خدمات یا محصولاتی ارائه می کند. البته نباید توضیحات این بخش را با صفحه درباره ما اشتباه بگیرید! هدف اصلی این صفحه معرفی کسب و کار نیست، بلکه هدف اصلی معرفی خدمات و محصولات اصلی سایت به کاربران است.

صفحه فرود بخش های مختلفی دارد که یکی از مهم ترین آن ها، نمایش لینک های مهم سایت به کاربران است. در واقع هر کسب و کاری محصولات یا خدمات مهمی دارد که سود اصلی آن ها، حاصل از فروش همین موارد است. اگر کسب و کار خدماتی (مثل خدمات طراحی گرافیک) دارید، باید لینک صفحات خود مهم خود را در این صفحه قرار دهید. کاربر در صفحه فرود اطلاعات مختصری در مورد خدمات شما می خواند و با درج لینک آن صفحه، می توانید اطلاعات بیشتری به کاربران ارائه کنید. هر چقدر اطلاعات شما در عین کوتاه بودن بتواند دقیق و جذاب باشد، نرخ تبدیل کاربران بیشتر می شود. سعی کنید برای لینک های مرتبط یک بخش در صفحه فرود ایجاد کنید و پس از معرفی بیشتر آن ها، لینک آن صفحات را به صورت کاملاً ساده در اختیار کاربران قرار دهید. مثلاً اگر یکی از خدمات شما راه اندازی فروشگاه اینترنتی است، می توانید لینک توضیحات آن را به همراه همین کلمه در صفحه فرود قرار دهید.

صفحه فرود از چه بخش هایی تشکیل شده است؟

صفحه فرود برای جذب کاربران و افزایش نرخ تبدیل است! به همین دلیل از بخش های مختلفی تشکیل شده است. اکثر صفحات فرود بخش های مشترکی دارند و اگر می خواهید با یک کمپین تبلیغاتی اهداف مختلفی نظیر دریافت اطلاعات مشتری، تبدیل کاربر به مشتری و… را دنبال کنید، بهتر است تمام این بخش ها را به صورتی که کاربر سردرگم نشود در صفحه فرود خود قرار دهید. یک صفحه فرود از بخش های زیر تشکیل شده است:

  • ارائه اطلاعات مفید در مورد کسب و کار و خدمات خود

یکی از مهم ترین بخش های هر صفحه فرود، ارائه اطلاعات مفید در مورد کسب و کارتان است. همان طور که در بالا اشاره کردیم، کاربر هنگامی که وارد صفحه فرود شما می شود به دنبال این است که بداند کسب و کار شما چه خدمات یا ارزش هایی برای کاربر ارائه می کند. اگر بتوانید به صورت خلاصه یک توضیح کامل از کسب و کارتان در اختیار کاربران قرار دهید و به آن ها بگویید که کسب و کار شما، آن ها را به چه ارزش ها و دستاورد هایی می رساند، کاربر راحت تر به شما اعتماد می کند. به عنوان مثال اگر کمپین تبلیغات شما در مورد فروش لوازم آرایشی است، می توانید از مزایای محصولات خود برای کاربران بگویید. اگر تنوع زیادی در محصولات خود دارید، خیلی راحت به کاربر بگویید که با تنوع محصولات ما می توانید خرید بهتری را تجربه کنید.

  • استفاده از کال تو اکشن برای افزایش نرخ تبدیل

برای آن که بتوانید کاربران را به صفحه محصولات یا خدمات خود منتقل کنید، باید توضیح مختصری در مورد آن محصول یا خدمات به کاربر ارائه کنید. سپس لینک آن را در همان بخش قرار دهید؛ این مورد یکی از اصلی ترین کال تو اکشن هایی است که در صفحات فرود مورد استفاده قرار می گیرد. البته هر کاری که از کاربران بخواهید انجام دهند، یک کال تو اکشن محسوب می شود. مثلاً اگر از آن ها بخواهید در وبیناری که لینک آن در صفحه فرود شما قرار داده شده است ثبت نام کنند، یک کال تو اکشن در آن قرار داده اید. البته توجه داشته باشید که هنگام استفاده از کال تو اکشن نباید کاربر را مجبور کنید؛ می توانید یک ارزش به کاربر ارائه کنید تا آن کار را انجام دهد. مثلاً برای ثبت نام در سایت می توانید به کاربر بگویید که با ثبت نام در سایت ما از یک کد تخفیف بهره مند شوید.

یکی از مهم ترین بخش های هر صفحه فرودی که ارزش زیادی برای کسب و کار ها دارد، قرار دادن فرمی برای دریافت اطلاعات مشتریان است. البته کاربران حاضر نیستند بدون دریافت هیچ ارزش یا هدیه ای ایمیل خود را در اختیار دیگران قرار دهند؛ زیرا همه ما ایمیل هایی از سمت کسب و کار های مختلف داریم که تنها اینباکس ایمیل ما را پر کرده اند، در صورتی که هیچ ارزشی هم برای ما ایجاد نمی کنند! مخاطبان شما هم دقیقاً همین تصور را راجع به دادن اطلاعات به شما دارند؛ پس بهتر است آن ها را از ارسال نکردن محتوای بی ارزش و تبلیغاتی مطمئن کنید.

بهترین راه برای دریافت اطلاعات مشتری، ارائه یک هدیه کوچک مثل یک کتاب الکترونیکی ارزشمند است. خیلی از کاربران به دنبال یادگیری هستند و ارائه یک محتوای ارزشمند مثل کتاب الکترونیکی می تواند آن ها را ترغیب به ارائه اطلاعات کند.

  • به مشتریان خود کد تخفیف ارائه کنید!

اگر هدف شما از صفحه فرود افزایش فروش است، کد تخفیف کمک زیادی به آن می کند. تا جایی که می توانید به کاربران تخفیف و هدیه بدهید؛ به خصوص اگر اول راه هستید، این مسئله علاوه بر افزایش فروش می تواند به به برندسازی شما هم کمک کند. بسیاری از کاربران هنگامی که ببینند تخفیف خوبی برای محصولات یا خدمات خود ارائه کرده اید، شما را به دوستان خود هم معرفی می کنند.

در این صورت علاوه بر آن کاربر، دوستانش هم با شما آشنا می شوند و این مسئله روی برندسازی شما تاثیر بسیار زیادی دارد. البته باید توجه داشته باشید که این تخفیف نباید به گونه ای باشد که کسب و کارتان ضرر کند؛ شما باید تخفیف را با افزایش تعداد فروش جبران کنید! گاهی اوقات کسب و کار ها به اشتباه تخفیف زیادی می دهند که جز ضرر حاصلی برای آن ها ندارد.

نکاتی در مورد طراحی صفحه فرود

اگر می خواهید یک صفحه فرود طراحی کنید که شما را به اهدافتان برساند، باید یک صفحه فرود عالی طراحی کنید. یک صفحه فرود عالی تنها نباید از نظر ظاهر مورد پسند کاربران باشد، بلکه باید برای آن ها ارزشی ایجاد کند. مثلاً باید تجربه کاربری عالی داشته باشید تا کاربران بتوانند به بخش های مختلف آن به راحتی دسترسی پیدا کنند. چند نکته مهم برای طراحی صفحه فرود وجود دارد که با رعایت آن ها، می توانید به هدف خود برسید. چند نکته مهم عبارتند از:

یک) هدف خود را از طراحی صفحه فرود مشخص کنید!

اولین چیزی که قبل از طراحی صفحه فرود باید مشخص کنید، هدفتان است! تا زمانی که نتوانید هدف خود را از طراحی صفحه فرود مشخص کنید، مطمئن باشید که بازدهی خوبی برای شما ندارد. البته منظور ما این نیست که تنها باید یک هدف از طراحی صفحه فرود داشته باشید، خیر! بلکه منظور ما این است که حتی اگر چند هدف مختلف دارید، باید پیش از طراحی صفحه فرود به آن فکر کنید. همچنین باید معیار های موفقیت برای اهداف خود را مشخص کنید. مثلاً اگر هدف اصلی شما فروش محصولات و خدمات است، باید معیاری برای موفقیت آن نظیر تعداد فروش یا مبلغ فروش مشخص کنید. در پایان کمپین تبلیغاتی خود هم باید آن را اندازه گیری کنید تا در کمپین های بعدی خود بتوانید صفحه فرود را بهینه سازی کنید.

در مقاله بعدی به بررسی ادامه این بحث می پردازیم.

طراح گرافیک و وب‌سایت، متخصص تولید محتوای حرفه‌ای در زمینه دیجیتال مارکتینگ، طراحی سایت، سئو

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *