برای بهبود نرخ پرش کاربران از وب سایت، اول باید بدانید میانگین نرخ پرش ثبت شده برای نوع وبسایت شما چقدر است. بر اساس چیزی که از منبع ترافیک برای کلمات کلیدی، برگه ها و ترافیک ارگانیک جستجو، شبکه های اجتماعی ارجاع دهنده و لینک های مختلف آموختید باید بدانید که نرخ پرش نشان میدهد شما به خوبی نتوانسته اید کاربر را پای وبسایت خود نگه دارد حال هدف از سنجش نرخ پرش و مقدار آن همانطور که گفته شد مهم است.

اقدامات و بررسی های کلی

اول از همه نوشته ی خود را روی کاغذ نوشته، کیفیت آن را کنترل کنید، سپس مقاله را روی سایت بهینه سازی کنید، و سئوی لازم روی آن را انجام دهید. وقتی بهینه سازی محتوا انجام شد، مقاله ی خود را خوانده و سعی کنید لحن مناسب تری بکار ببرید. بهتر است بدانید که پاراگراف اول متن شما، نظر کاربر را تعیین میکند اینکه دنباله متن را بخواند یا اینکه مقاله را رها کند، پس برای مقاله خود یک معرفی بنویسید.

در میان محتوای خوب و مناسب خود، اگر مقاله ی مرتبط دیگری دارید، بی درنگ آن را لینک کنید، لینک سازی هم به سئوی سایت کمک می کند، هم کاربران را در سایت نگه می دارد که این یک مزیت بسیار خوب برای شما خواهد بود، اما برای لینک سازی حتما مراقب باشید که انکر تکست ها را بیش از حد بهینه سازی نکنید. سعی کنید مقاله مرتبط باشد، کاربران میخواهند بیشتر از قبل یاد بگیرند. اگر به ظاهر وبسایت خود اهمیتی نمیدهید، هیچ وقت یک وب سایت راه اندازی نکنید، باید هدفتان جلب توجه کاربر و ماندگاری وی باشد. طراحی وب سایت شما یکی از اصلی ترین نکات است پس تمام تلاش خود را به کار گیرید تا وبسایتی زیبا داشته باشید.

برخی از کاربران همیشه در وبسایت جستجو می کنند پس فرم یا ابزار جستجو را در اختیار هر کاربری قرار دهید تا به این شیوه راه آسانی برای وی فراهم کرده باشید. شاید سرعت وبسایت به اندازه ظاهر مهم نباشد، گاهی اوقات، کاربران برای یک وبسایت زیبا دلشان تنگ میشود اما اگر سرعت نداشته باشید، کاربران تازه وارد و ناشناخته را عین آب خوردن از دست می دهید.

اگر لینک های خروجی زیادی در برگه های خود دارید، به آنها صفت _blank اضافه کنید تا با کلیک شدن در پنجره جدیدی برای کاربر باز شوند و روی نرخ پرش تاثیر چندانی نداشته باشند.

کاهش نرخ پرش و باز شدن لینک‌های خروجی در تب جدید

می ‌توان گفت برای کسانی که قصد دارن وب سایتی را برای کسب و کار خود راه اندازی کنند، مهم‌ ترین عامل موفقیت توجه به کاربران است. در نهایت رضایت کاربران است که موفقیت یا عدم موفقیت یک وب سایت را تعیین می ‌کند. در همین زمینه گاهی توجه به نکات کوچک و ظاهراً کم اهمیت می‌ تواند تأثیر زیادی در بالا بردن رضایت مشتریان داشته باشد. در این جا به نکته ‌ای می‌پردازیم که در صورت رعایت کردن آن می‌ توانید نرخ پرش وب سایت خود را کاهش دهید.

در زمانی که شما کاربران را مجبور می ‌کنید که یک لینک خارجی را در تب مشابه باز کنند، برای آن ‌ها خستگی ناشی از زدن دکمه‌ بازگشت به عقب را به وجود می ‌آورید. معنی این جمله بدین شرح است که در مواقعی که کاربران بر روی یک لینک خارجی کلیک می‌کنند، آن‌ها مجبور می‌شوند برای بازگشت به سایت شما بر روی دکمه‌ی بازگشت به عقب مرورگر کلیک کنند. در این مواقع میزان بازدید از صفحات pageview شما کاهش خواهد یافت. حال فرض کنید کاربری بخواهد بر روی چهار لینک خروجی در وب سایت شما کلیک کند، در ادامه او مجبور است برای بازگشت به وب سایت شما چهار بار روی دکمه بازگشت کلیک کند. این کار برای او کسل‌کننده است و زمان او را نیز هدر خواهد داد. در چنین حالتی باید انتظار افزایش نرخ پرش و نرخ خروج را داشته باشیم.

۶ راه کار اساسی برای بهبود و کاهش نرخ پرش سایت

اگر تا اینجای مقاله با اهمیت کاهش نرخ پرش سایت آشنا شده اید، حتماً به دنبال راه کاری برای کاهش نرخ پرش سایت می گردید. در این بخش 6 راه کار کاربردی را به شما معرفی می کنیم:

یک) افزایش سرعت سایت

پیشنهاد می کنیم به عنوان اولین گزینه برای بهبود بانس ریت، سری به وبسایت GTmetrix.com بزنید و پیشنهاداتی که برای کاهش سرعت سایت به شما پیشنهاد می ‌کند را به کار بگیرید. دیر لود شدن صفحه، کاربر را کلافه می ‌کند و باعث بالا رفتن بانس ریت می ‌شود. پیشنهاد می کنیم از ابزار گوگل برای تست سرعت سایت در موبایل و دسکتاپ یا GTmetrix استفاده کنید.

دو) بهبود ظاهر سایت (UI & UX)

رابط کاربری (UI) و تجربه کاربری (UX) خوب، به کاهش نرخ پرش کمک شایانی می ‌کند. رعایت این اصول، موجب انتقال یک حس خوب به کاربر شده و درگیری و تعامل او را با سایت افزایش می ‌دهد. دسته‌بندی‌ های مرتب و کامل، دسترسی آسان و سریع به لینک ‌های پر کاربرد، قرارگیری صحیح المان ‌ها در جای مناسب و … همه و همه کاربر را از ایجاد بانس دور می‌ کند.

سه) لینک‌سازی مناسب

یک محتوای متنی بدون لینک‌ سازی، ارزش زیادی ندارد؛ ایجاد لینک‌ های مناسب و مرتبط بین متن که کاربر را به سمت هدف یا محتوای مورد علاقه ‌اش هدایت کند، ضروری و حتی حیاتی است. اگر در صفحه هیچ لینک یا CTA (کال تو اکشن) ای برای هدایت کاربر وجود نداشته باشد، قطعا او را از دست می دهیم! در لینک سازی باید سعی کنیم کاربر را به صفحه مرتبط با موضوع هدایت کنیم تا بیشتر در سایت ما گشت و گذار داشته باشد.

چهار) تولید محتوای جذاب و با کیفیت

یک لحظه هر چیزی که تا الان در مورد آن صحبت کردیم را کنار بگذارید، به نظر شما، مهم‌ ترین دلیل یک کاربر برای ترک نکردن سایت چه چیزی می ‌تواند باشد؟ جواب ما محتوای با کیفیت و مرتبط است. احتمالا پاسخی که شما هم داده‌اید، چیزی شبیه به همین بوده است. کاربر تنها در صورتی تمایل به وب گردی در بلاگ ما، خرید از وب سایت ما، عضویت در خبرنامه ما و … دارد که محتوای با کیفیتی به او ارائه داده باشیم که مرتبط با خواسته او هم باشد. به طور خلاصه و شفاف می توان گفت باید در ازای آن چیزی که از کاربر انتظار داریم، چه چیزی برای ارائه به او داریم؟ یک محتوای منحصر به ‌فرد و با کیفیت یا یک محتوای کپی شده و بی ‌ارزش؟! محتوای باکیفیت هم به کاهش بانس ریت و هم به افزایش Time On Site  کمک میکند. (time on site مدت زمانی است که کاربر در صفحه ما باقی می ‌ماند.)

پنج) خوانا بودن مطلب

پس از کلی بررسی و صرف هزینه و زمان، یک محتوای بی‌نظیر آماده و منتشر کرده‌ایم و انتظار داریم، بانس ریت به طرز خوبی کاهش پیدا کند ولی همچنان گوگل آنالیتیکس همان عدد نجومی سابق را به ما نشان میدهد!!! چطور ممکن است؟ اینجا است که باید این سوال را از خودمان بپرسیم؟ آیا خواندن این مطلب، برای مخاطب آسان  است؟ آیا ظاهر صفحه برای کاربر جذاب است (همان مورد دوم در خصوص UI/UX). پس از اینکه جواب این سوال هم «بله» بود، میتوانیم با خیال راحت، بانس ریت را در گوگل آنالیتیکس چک کنیم.

شش) تبلیغات آزاردهنده

همه ما بارها در سایت‌ها بمباران تبلیغاتی شده‌ و از این موضوع کلافه می شویم. کاری که در سایت خودمان باید حسابی حواسمان به آن باشد! کسب درآمد از تبلیغات خیلی هیجان ‌انگیز است اما به شرطی ‌که تجربه کاربری سایت را به هم نریزد و موجب آزار مخاطب ما نشود. برای این منظور، استفاده از تبلیغات را کاملا کنترل‌ شده پیش ببرید و تا حد امکان از تبلیغات مرتبط با سایت استفاده کنید. تبلیغات native یا همسان، که هم از نظر محتوایی و هم ظاهری با سایت ناشر همخوانی دارند، پیشنهاد مناسبی است.

نتیجه گیری

در چند مقاله به بررسی کامل نرخ پرش سایت و اهمیت آن برای کسب و کار ها پرداختیم. همچنین 6 راه کار آخر مقاله را حتماً برای سایت خود در نظر بگیرید تا نتایج فوق العاده آن را ببینید.

طراح گرافیک و وب‌سایت، متخصص تولید محتوای حرفه‌ای در زمینه دیجیتال مارکتینگ، طراحی سایت، سئو

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *