پاورپوینت به عنوان یکی از کاربردی‌ترین نرم‌افزارهای مایکروسافت آفیس، محبوبیت زیادی میان دانشجویان، تاجران و محققان دارد. مهم‌تر از همه کسب مدرک تحصیلی برای دانشجوست که لازم است نمره قابل قبولی را از استادها دریافت کند و کلیدش در یک ارایه خوب در جلسه دفاع پایان نامه است.  آماده کردن یک فایل پاورپوینت مناسب می‌تواند برای جلب نظر اساتید و رضایت  آنها به شما کمک کند. به همین منظور نکاتی را بازگو می‌کنیم تا شاید در نحوه تنظیم و تهیه این فایل به کارتان بیاید.

 

ویژگی‌های اصلی یک پاورپوینت در دفاع پایان نامه

برای ارائه پایان نامه خود لازم است پاورپوینتی آماده کنید و با نمایش اسلایدها و توضیحات کافی در جلسه دفاع اساتید و مهمانان حاضر را با دانش خود تحت تاثیر قرار دهید. برای طراحی پاورپوینت پایان نامه علاوه بر سلیقه هنری خود، باید اصول مشخصی را هم رعایت کنید. از نظر ظاهری می‌بایست رنگ پس زمینه مناسب و باکس‌های متنی خوانا انتخاب کنید. کلیپ‌آرت‌های متنوع به کار ببرید و فراموش نکنید اسلایدها شماره‌گذاری شود. اگر منو و دسته‌بندی داشته باشد هم بهتر است. از همه مهم‌تر این است که بتوانید برای هر کدام از بخش‌های این فایل زمان‌بندی مناسبی در نظر بگیرید که هر کدام را مفید و روان توضیح دهید.

رزولوشن پاورپوینت

برای ارایه یک پاورپوینت با کیفیت باید به رزولوشن آن توجه شود. رزولوشن پاورپوینت بنا به پروژکتوری که مورد استفاده قرار می‌گیرد، تنظیم می‌شود. دو نوع تصویر در نسبت‌های ۴:۳ و ۱۶:۹ برای ارایه پاورپوینت رایج هستند.

رنگ پس‌زمینه و فونت پاورپوینت

برای انتخاب رنگ پس زمینه از رنگ‌های روشن و ساده استفاده کنید تا در مدت زمان ارایه پایان نامه چشم بیننده و مخاطبان را خسته نکند. بهتر است در هر اسلاید حدود پنج جمله و نهایتا تا ۲۵ کلمه نوشته شود. نگارش متن پاورپوینت اهمیت زیادی دارد. پس فونت مناسبی برای نوشتن اسلایدها انتخاب کنید. بهتر است سایز فونت با توجه به اندازه و طول سالن دفاع تنظیم شود تا آخرین نفر حاضر در سالن هم بتواند به راحتی آن را ببیند. به صورت کلی برای نوشتن سرفصل‌ها از اندازه ۳۶ و برای متن حدود ۲۲ فونت نازنین و زار با رنگ متضاد پس زمینه یعنی تیره انتخاب می‌شود. همچنین باید بین سطرها فاصله‌ای یک و نیم سانتی‌متری داشته باشید.

تصاویر و جداول در پاورپوینت

ممکن است بنا به موضوع انتخابی پایان نامه، لازم باشد در محتوای خود از تصاویر و جداولی استفاده کنید که آمار را به درستی نشان دهد. در این صورت بهتر است آنها را طوری انتخاب کنید که با اهداف، رنگ‌بندی و طرح اسلایدهای شما همخوانی داشته باشد. به طور مثال در پس زمینه روشن بهتر است از تصویری ساده‌تر و کمرنگ استفاده شود تا بیش از اندازه توجه چشم را به خود جلب نکند و رسمی باشد. همچنین بهتر است بسته به تعداد و صفحات تحقیق، تصاویر نیز به اندازه و با تعداد درستی درج شود.

عناوین رایج برای اسلایدهای پاورپوینت پایان نامه

  • شناسنامه گزارش: این اسلاید شامل عنوان پایان نامه، نام استاد راهنما، استاد مشاور، دانشجو و تاریخ دفاع می‌شود.
  • مقدمه: مقدمه شامل توضیحاتی مختصر و مرتبط با موضوع پایان نامه برای ورود به بحث اصلی است. پس از شناسنامه تحقیق و پایان‌نامه، مقدمه اسلاید اول پاورپوینت شما خواهد بود.
  • بیان مساله، ضرورت و اهمیت تحقیق: بیان مساله و انتخاب موضوع تحقیق در این اسلاید نوشته می‌شود.
  • اهداف كلی تحقیق: در این اسلاید از اهداف تحقیق صحبت می‌شود.
  • فرضیه یا سؤالات: فرضیه و سؤالات مربوط به تحقیق در این اسلاید مطرح می‌شود.
  • روش شناسی تحقیق: یکی دیگر از بخش‌های مهمی که برای تحقیق خود انتخاب می‌کنید، روش تحقیق، جامعه و روش نمونه‌گیری آماری است که در دو اسلاید تهیه می‌شود.
  • روش آماری: پس از روش‌شناسی، اسلایدی را به آمار یافته‌های خود اختصاص دهید.
  • یافته‌های تحقیق: ارایه یافته‌های تحقیق با جداول و نمودارها می‌تواند تا حدود ده اسلاید را به خود اختصاص دهد.
  • نتیجه گیری: اسلاید نهایی برای نتیجه‌گیری در نظر گرفته می‌شود.
  • آموزش تغییر سریع فونت در تمام اسلایدهای پاورپوینت

در نهایت پیشنهادهایی به سایر محققین برای ادامه تحقیق در موضوع مورد بحث داده می‌شود و بخش سپاس که دانشجو با یک اسلاید از توجه حاضرین تشكر می‌کند.

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *