اگر قصد خرید هاست و دامنه را دارید، ابتدا باید بدانید که چه سرویسی باید تهیه کنید. در مقاله قبلی به بررسی این موضوع پرداختیم و در این مقاله هم به بررسی ادامه این بحث می پردازیم.

چگونه هاست بخریم؟

تا این جا با هاست، کاربرد آن و همچنین نکاتی که هنگام خرید هاست باید به آن دقت کنیم، پرداختیم. اما سوال بسیاری از کاربران این است که چگونه هاست بخریم؟ ما در این بخش به بررسی آموزش خرید هاست می پردازیم تا اگر قصد خرید یک سرویس میزبانی را دارید، به راحتی آن را تهیه کنید. نکته حائز اهمیت این است که تقریباً همه هاستینگ ها برای مدیریت مشتریان و فروش هاست از سیستم WHMCS استفاده می کنند و به همین دلیل ما آموزش خرید هاست از یک هاستینگ را به شما ارائه می کنیم اما شما می توانید از هر هاستینگی هاست مورد نظر خود را تهیه کنید.

مرحله اول) وارد صفحه سرویس مورد نظر شوید

اولین مرحله برای خرید هاست این است که ابتدا سرویس مورد نظر خود را انتخاب کنید و سپس وارد صفحه آن شوید. در این صفحه سرویس های مختلفی در دسترس شما قرار دارد که باید متناسب با نیاز خود یکی از آن ها را انتخاب کنید:

پس از انتخاب سرویس مورد نظر کافی است بر روی کلمه سفارش کلیک کنید تا وارد صفحه سفارش سرویس شوید.

مرحله دوم) اطلاعات دامنه خود را وارد کنید

پس از آن که سرویس مورد نظر خود را انتخاب کردید، زمان آن رسیده که وارد بخش دامنه شوید. در این مرحله شما می توانید یک دامنه جدید سفارش دهید که مبلغ آن به سبد خرید شما اضافه می شود. همچنین اگر از قبل دامنه ای ثبت کرده اید که می خواهید از آن استفاده کنید، کافی است NameServer های آن را روی هاست فعلی ست کنید و از گزینه “از دامنه ای که قبلا ثبت کرده ام استفاده میکنم” استفاده کنید. با کلیک بر روی این گزینه دو فیلد به شما نمایش داده می شود که مطابق زیر است:

  • فیلد سمت چپ: در این فیلد باید نام دامنه خود را که قبلاً ثبت کرده اید، وارد کنید.
  • فیلد سمت راست: در این فیلد باید پسوند دامنه خود را وارد کنید.

پس از وارد کردن دو فیلد بالا کافی است بر روی گزینه استفاده کلیک کنید؛ البته در هاستینگ های مختلف ممکن است این کلمه متفاوت باشد اما مراحل سفارش همه آن ها یکسان است.

مرحله سوم) صورت حساب نمایش داده شده را بررسی کنید

پس از آن که دامنه خود را وارد کردید، در بخش بعدی صورت حساب مربوط به سرویس انتخابی به شما نمایش داده می شود. اگر در مرحله قبل دامنه جدید ثبت کرده باشید یا قصد انتقال دامنه از شرکتی به شرکت فعلی را دارید، هزینه آن هم به صورت حساب شما اضافه می شود. همچنین معمولاً چندین گزینه به عنوان امکانات اضافه در اختیار شما قرار می گیرد.

اگر کد تخفیفی دارید، کافی است در فیلد کد تخفیف وارد کنید و با اعمال آن، شاهد کم شدن هزینه نهایی با توجه به میزان تخفیف آن کد باشید. پس از آن، کافی است بر روی پرداخت نهایی کلیک کنید تا وارد بخش بعدی شوید. همچنین اگر می خواهید محصولات دیگری سفارش دهید، کافی است بر روی سفارش موارد بیشتر کلیک کنید تا وارد بخش محصولات شوید و سرویس های دیگر را سفارش دهید.

مرحله چهارم) اطلاعات شخصی و شرکتی خود را وارد کنید

در این بخش هاستینگ مورد نظر از شما اطلاعات شخصی و شرکتی را دریافت می کند. این اطلاعات به شرح زیر هستند:

اطلاعات شخصی

در این بخش باید اطلاعات شخصی مربوط به خودتان را وارد کنید.

نام: در این بخش باید نام خود را وارد کنید.

نام خانوادگی: در این بخش باید نام خانوادگی خود را وارد کنید.

آدرس ایمیل: در این بخش باید ایمیل خود را وارد کنید؛ توجه داشته باشید که اطلاعات مربوط به هاست، صورت حساب و… به ایمیل شما ارسال می شوند! بنابراین یک ایمیل درست وارد کنید.

شماره تماس: در این بخش باید شماره تماس خود را وارد کنید تا در صورت بروز مشکل هاستینگ بتواند با شما ارتباط برقرار کند.

آدرس مالی

این بخش شما اطلاعات مربوط به شرکت شما می شود تا در صورتی که نیاز به صدور فاکتور رسمی داشته باشید، با این اطلاعات دریافت کنید.

نام شرکت: در این بخش باید نام شرکت خود را وارد کنید.

آدرس: در این بخش باید آدرس شرکت خود را وارد کنید.

آدرس دو: اگر شرکت شما شامل دو آدرس است، آدرس دوم را هم وارد کنید.

شهر: در این بخش باید نام شهر خود را وارد کنید.

استان: در این بخش باید نام استان خود را وارد کنید.

کد پستی: در این بخش باید کد پستی خود را وارد کنید.

کشور: در این بخش باید نام کشور مورد نظر خود را انتخاب کنید.

اطلاعات لازم دیگر

در این بخش هاستینگ ها از شما اطلاعات دیگری دریافت می کنند که در آینده ممکن است برای آن ها کاربرد داشته باشد. این اطلاعات عبارتند از:

چطور با ما آشنا شدید: در این بخش باید نحوه آشنایی خود با هاستینگ را وارد کنید تا به صورت دقیق تری روی استراتژی بازاریابی خود تمرکز کنند.

شماره موبایل: در این بخش باید شماره تماس خود را برای دریافت پیامک از طرف هاستینگ خود وارد کنید.

آیا تمایل دارید برای شما پیامک ارسال شود: اگر می خواهید پیامکی از طرف هاستینگ دریافت کنید، این گزینه را تیک بزنید.

امنیت اکانت

در این بخش باید رمزی را برای حساب کاربری خود انتخاب کنید. همچنین لازم است بدانید شما باید یک رمز یکسان را دوبار وارد کنید تا از صحت آن مطلع شوید! از طرفی، رمز شما باید حداقل امنیت را داشته باشد که با رنگ سبز در نوار ابزار زیر فیلد رمز عبور مشخص می شود.

جزییات پرداخت

در این بخش می توانید هزینه صورت حساب را مشاهده کنید و پس از پرداخت آن، سرویس مورد نظر را تحویل بگیرید.

دامنه چیست و چه کاربردی دارد؟

برای دسترسی به هر سایتی به آدرس آن نیاز داریم! دامنه همان آدرسی است که ما با کمک آن می توانیم به سایت دسترسی داشته باشیم. هر دامنه از دو بخش تشکیل شده است:

نام دامنه: نام دامنه همان نام سایت است که برای هر سایت منحصر به فرد است. به عنوان مثال در دامنه شاپفا، کلمه Shopfa نام دامنه است که منحصر به شرکت شاپفا است.

پسوند دامنه: پسوند دامنه همان اسم دو یا چند کلمه است که پس از نام دامنه قرار می گیرد و با قرار دادن آن در کنار نام دامنه می توانیم به سایت مورد نظر دسترسی داشته باشیم. به عنوان مثال com یک پسوند دامنه است.

پسوند های مختلفی برای ثبت وجود دارند که هر یک از آن ها مفهوم خاصی دارند؛ البته شما می توانید از انواع پسوند ها برای نام دامنه خود استفاده کنید اما بهتر است پسوند دامنه متناسب با حوزه فعالیت شرکت شما باشد. به عنوان مثال پسوند Net برای سایت هایی مناسب است در حوزه سرور و شبکه فعالیت می کنند. عمومی ترین پسوند دامنه مربوط به دات کام است که برای انواع سایت ها مورد استفاده قرار می گیرد اما مفهوم آن برای سایت های تجاری مناسب است. با توجه به این که تمام سایت ها می توانند تجاری باشند، این پسوند برای انواع سایت ها مناسب است. همچنین دامنه IR برای سایت های ملی ایران مناسب است و ارزان ترین پسوند در میان پسوند های دامنه است.

در مقاله بعدی به بررسی ادامه این بحث می پردازیم.

طراح گرافیک و وب‌سایت، متخصص تولید محتوای حرفه‌ای در زمینه دیجیتال مارکتینگ، طراحی سایت، سئو

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *