در مدیریت یک صفحه اینستاگرامی موارد زیادی وجود دارند که حائز اهمیت هستند. کاربران و دنبال‌کنندگان صفحه اینستاگرامی شما اهمیت زیادی دارند که با استفاده از آن‌ها می‌توانید تعداد لایک‌ها و کامنت‌های خود را افزایش دهید. تعداد لایک و کامنت هر چقدر بیشتر باشد به معنای زیاد بودن مشارکت کاربران با شما است و اگر بتوانید این تعداد را افزایش دهید، یک صفحه موفق خواهید داشت. از مهم‌ترین مواردی که افزایش مشارکت کاربران به شما کمک می‌کند، این است که در بخش اکسپلور اینستاگرام برای کاربران زیادی نمایش داده می‌شود و به راحتی می‌توانید تعامل کاربران را افزایش دهید. تعامل کاربران در واقع همان مشارکت کاربران در بخش کامنت‌ها، لایک‌ها، ذخیره پست‌ها و… است که هرچقدر این موارد بیشتر باشند، تعامل صفحه شما بیشتر است و هر چقدر تعامل صفحه شما بیشتر باشد، صفحه شما پتانسیل بیشتری برای افزایش مشتری در کسب‌وکارهای اینترنتی را دارد. از طرف دیگر هر چقدر تعداد لایک‌های یک صفحه بیشتر باشد، انگیزه مدیران صفحات اینستاگرامی برای مدیریت و بروزرسانی آن بیشتر است. روش‌های مختلفی برای افزایش تعامل کاربران وجود دارد که در این بخش قصد داریم به بررسی برخی از مهم‌ترین روش‌های افزایش تعامل صفحه بپردازیم.

ایجاد فروشگاه در اینستاگرام و افزایش فرصت فروش محصول با برچسب خرید

یکی از قابلیت‌هایی که اخیراً به اینستاگرام اضافه شده است، قابلیت ایجاد فروشگاه در اینستاگرام است! اگر شما در فیسبوک یا Shopify یک فروشگاه فعال دارید، می‌توانید محصولات خود را به صورت مستقیم در اینستاگرام به فروش برسانید. اگر بتوانید محصول خود را به صورت مستقیم در اینستاگرام بفروشید، تعامل کاربران افزایش پیدا می‌کند؛ از طرفی پرسونای مشتری و فروش شما نیز افزایش می‌یابد و به راحتی می‌توانید کسب‌وکار اینترنتی خود را متحول کنید. کاربران در اینستاگرام به محتوای غنی اهمیت بسیار زیادی می‌دهند! اگر می‌خواهید برای محصول خود بازاریابی کنید، ابتدا به کاربران محتوای خوب ارائه کنید؛ مثلاً درباره تاثیر آن محصول در کار یا زندگی افراد سخن بگویید و در نهایت محصول خود را معرفی کنید. این کار به افزایش فروش محصولات کمک زیادی می‌کند و می‌توانید محصول خود را به صورت مستقیم از طریق اینستاگرام به فروش برسانید. اگر تنها تصاویری از محصول خود منتشر کنید و یک لینک خرید برای کاربران قرار دهید، میزان فروش شما بسیار کم خواهد بود! زیرا شما ابتدا باید کاربر را در مورد تاثیر آن محصول راهنمایی کنید و حس خرید کاربران را تحریک کنید، سپس به آن‌ها بگویید اگر به این محصول نیاز دارند، می‌توانند از کسب‌وکار اینترنتی شما آن محصول را تهیه کنید.

یک آمار خیره‌کننده! تاکنون فکر کرده‌اید که چه تعداد از کاربران برای خرید محصول بر روی لینک برچسب خرید کلیک می‌کنند؟ بیش از ۹۰ میلیون کاربر فعال در ماه! این تعداد در حالی است که تنها تعداد محدودی از صفحات اینستاگرام برچسب خرید را بر روی پست‌های خود فعال کرده‌اند. بنابراین فعال‌سازی تگ خرید بر روی محصولات صفحه اینستاگرام یک شانس بسیار بزرگ برای افزایش فروش کسب‌وکارهای اینترنتی است.

هدیه دادن به مشتریان، یک روش روان‌شناختی

در موارد قبلی بیشتر به ابزارهایی که اینستاگرام در اختیار شما قرار می‌دهد، پرداختیم. اما چرا از اصول روان‌شناختی کاربران استفاده نکنیم؟ همۀ ما به عنوان یک انسان از هدیه گرفتن خوشحال می‌شویم. چرا به کاربران خود هدیه ندهیم تا اعتماد آن‌ها را برای خرید محصولات یا خدمات جلب کنیم؟ به این کار تقویت تعامل کاربران با تقویت حس مثبت آن‌ها می‌گویند؛ شما می‌توانید یک حس خوب را در کاربران تقویت کنید. در واقع باید به مخاطبان خود نشان دهید که برایتان ارزشمند هستند! مثلاً محصول ویژه خود را به ازای منشن کردن دوستان توسط کاربران و قرار دادن بنر محصول در صفحه خود به یک یا چند نفر از آن‌ها به قید قرعه‌کشی هدیه بدهید. با این‌ کار هم محصول خود را تبلیغ می‌کنید، هم تعامل کاربران خود را تا حد بسیار زیادی افزایش می‌دهید.

نحوه اجرای یک مسابقه به نوع کسب‌وکار شما و پرسونای مشتری بستگی دارد اما به صورت کلی در تمامی کسب‌وکارها می‌توان یک مسابقه موفق راه‌اندازی کرد. سعی کنید مسابقه اینستاگرامی خود را از طریق سایر روش‌ها نیز به مخاطبان اطلاع‌رسانی کنید تا آن‌ها را نیز به صفحه اینستاگرام خود منتقل کنید. از طرف دیگر باید از تمامی امکانات اینستاگرام استفاد کنید؛ مثلاً از ویدیو، عکس، استوری، لایو، IGtv و… برای اطلاع‌رسانی مسابقه، نحوه انجام، نحوه قرعه‌کشی و نحوه تحویل هدیه استفاده کنید. در هنگام قرعه‌کشی نیز می‌توانید از قابلیت لایو اینستاگرام استفاده کنید تا اعتماد کاربران نسبت به شما کامل شود. همچنین می‌توانید لایو خود را به IGtv نیز اضافه کنید تا کاربران در مسابقات بعدی بتوانند از درست انجام شدن مسابقه قبلی اطمینان داشته باشند.

انتخاب هدیه نیز اهمیت بسیار زیادی دارد و باید متناسب با پرسونای مشتری باشد؛ مثلاً اگر صفحه شما مربوط به فروشگاه موبایل است، می‌توانید یک موبایل یا لوازم جانبی آن نظیر هنزفری هدیه بدهید. همچنین هدیه دادن یک کیف پول در صفحه‌ فروشگاه موبایل باتوجه به پرسونای مشتری اصلاً کار درستی نیست و سطح کیفیت مسابقه و میزان تعامل کاربران را در آن کاهش می‌دهد.

نتیجه‌گیری

در سال‌های گذشته تعامل کاربران به معنای فالو کردن و لایک پست‌ها بود اما در سال ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ این تعریف، یک تعریف کامل نیست. در سال اخیر ابزاری به اسم Save post در اینستاگرام اضافه شد که کاربران می‌توانستند پست مورد علاقۀ خود را ذخیره کنند و دوباره آن را ببینند. با اضافه شدن امکانات جدید به اینستاگرام، تعریف تعامل کمی پیچیده‌تر شد و به معنای میزان رابطه کاربران با صفحه شما است! یعنی کاربران چقدر صفحه شما را می‌بینند؛ همچنین اینستاگرام میزان علاقه آن‌ها به شما و میزان تعامل صفحه شما را اندازه‌گیری می‌کند. هر چقدر مشارکت کاربران با صفحه شما بیشتر باشد، صفحه شما از تعامل بیشتری برخوردار است. بنابراین باید سعی کنید به صورت کاملاً منظم پست‌های صفحه اینستاگرام خود را منتشر کنید و با روش‌های بیان شده در این مقاله، تعامل کاربران خود را افزایش دهید.

اگر مدیریت یک صفحه اینستاگرامی را بر عهده دارید، حتماً می‌دانید که تعداد لایک‌ها و کامنت‌ها دریافتی کاربران اهمیت زیادی دارد و هر چقدر تعداد آن بیشتر باشد، میزان تعامل کاربران بیشتر است! تعامل کاربران کاملاً بستگی به مشارکت آن‌ها در بخش کامنت‌ها و لایک‌ها دارد که اگر تعداد لایک‌ها و کامنت‌ها یک صفحه نسبت به تعداد دنبال‌کنندگان شما کمتر باشد، مشارکت و تعامل کاربران کمتر است. اگر مدیریت یک صفحه را برعهده دارید، شاید به دنبال روش‌هایی برای افزایش تعامل کاربران بوده‌اید و حتی برخی از راه‌ها را هم امتحان کرده‌اید! در این مقاله و مقالات بعدی به بررسی روش‌های افزایش تعامل کاربران در اینستاگرام خواهیم پرداخت.

طراح گرافیک و وب‌سایت، متخصص تولید محتوای حرفه‌ای در زمینه دیجیتال مارکتینگ، طراحی سایت، سئو

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *