سئو و بهینه‌سازی پس از طراحی سایت مهم‌ترین عملی است که کاربران حوزه وب باید برای آن اهمیت زیادی قائل باشند و خود را برای ورود به حوزه رقابت بر سر کلمات کلیدی آماده کنند. آماده‌سازی متخصصان سئو به معنای افزایش دانش خود در این زمینه، بررسی تمامی الگوریتم‌ها،فاکتورهای مهم سئو و… است تا بتوانید در بازار رقابت سایت خود را بالا نگه دارید.

در مقالات قبلی به حدود صد نکته مهم و اساسی سئو از دید موتور جستجو پرداختیم و اشتباه‌هایی که نباید در سئو انجام داد را بررسی کردیم، اما به مواردی که یک سئوکار برای جلب رضایت مشتری باید بدانید اشاره‌ای نکردیم. در این مطلب می‌خواهیم به چند نکته اشاره کنیم که سئوکاران و فعالان حوزه سئو باید بدانند اشاره خواهیم کرد که حاصل تجربه چندین و چند ساله‌ی سئوکاران است.

یکی از مشکلاتی که بسیاری از متخصصان حوزه سئو با آن روبرو هستند، عدم وجود الگوریتم‌ها مشخص برای ورود به حوزه یادگیری آن است؛ این مسئله یعنی گوگل هیچ دستورالعمل مشخصی برای یادگیری دانش سئو ارائه نکرده است و تمامی مواردی که سئوکاران می‌دانند حاصل تجربه، آزمون و خطاهایی است که آنها در طول چندین سال انجام داده‌اند و اکنون آنها را به صورت منسجم در اختیار ما قرار می‌دهند.

وجود عقاید مختلف در زمینه سئو

اولین مشکلی که هر متخصص سئو ممکن است با آن برخورد کند، وجود عقاید مختلف است که گاهی بسیاری از آنها نادرست هستند و تنها سبب سخت‌تر شدن کار شما می‌شود؛ زیرا مشتریان شما مطالبی را به صورت نادرست یا حتی ناقص یاد می‌گیرند و برخی از آنها بر عقاید خود کاملا معتقد هستند. بنابراین کار شما اندکی سخت می‌شود تا بتوانید عقاید آنها را در زمینه سئو کمی تغییر دهید و آنها را با اصل سئو آشنا سازید. البته خوشبختانه بسیاری از مشتریان نیز وجود دارند که به سئوکاران اعتماد می‌کنند و می‌دانند که آنها به اندازه متخصص این امر دانش و تجربه ندارند؛ بنابراین دخالت در کار آنها نه تنها کارساز نخواهد بود، بلکه باعث بروز اشتباهاتی از طرفین قرارداد می‌شود که مشکل بسیار بزرگی است.

یکی دیگر از مشکلاتی که ممکن است در این زمینه برای شما بوجود بیاید، این است که اگر شما از چند متخصص سوال مشابهی را بپرسید، ممکن است تمامی آنها پاسخی منحصر به فرد ارائه کنند و این در حالی است که در اکثر صنایع دیگر نظیر برنامه‌نویسی این مشکل وجود ندارد. البته تمامی این مشکلات با فرهنگ‌سازی میان شما و مشتری خودتان حل می‌شود و نیازی به نگرانی نخواهد بود.اگر می‌خواهید وارد عرصه سئوکاری شوید مطلب مربوط به بررسی شرایط‌کاری و ظایف سئوکاران را مطالعه کنید.

دنبال کردن اهداف سئو و تغییر الگوریتم‌های گوگل

یکی دیگر از مشکلاتی که در این مسیر برای شما بوجود می‌آید، روبرو شدن با تغییراتی است که هرسال یا هر دو سال در الگوریتم‌ها گوگل رخ می‌دهد. درست زمانی که شما به سئوی یک وب سایت می‌پردازید و تمامی جوانب آن را بررسی می‌کنید، ممکن است الگوریتم‌های گوگل تغییر کنند که در این صورت شما باید مجدد برای رسیدن به اهداف خود مجدد تغییراتی را در سایت ایجاد کنید. البته جالب است بدانید الگوریتم‌های گوگل دچار تغییرات می‌شوند اما این تغییرات به مرور زمان خواهد بود و به گونه‌ای نیست که با انسجام اهداف شما مغایرت داشته باشد و سبب از بین رفتن رتبه سایت شود؛ فقط نیاز به تغییراتی خواهید داشت که برای اعمال چنین تغییراتی باید سعی کنید جزء اولین سایت‌ها باشد! زیرا ممکن است در این میان سایت شما با اعمال تغییرات از رتبه قبلی خود، رتبه بهری را کسب کند که سبب خرسندی شما و مشتری می‌شود. 

البته لازم است تا وبلاگ‌های گوگل یا صفحات شخصی افراد متخصص سئو را دنبال کنید تا از آخرین تغییرات الگوریتم‌های گوگل مطلع باشید و بدون اطلاع خود سبب از بین رفتن رتبه سایت نشوید.

استفاده از ابزارهای قدیمی با الگوریتم‌های بروز نشده

یکی از مشکلاتی که کاربران سایت از روی ناآگاهی با آن مواجه می‌شوند، مشکل استفاده از ابزارهای موجود در زمینه آنالیز وضعیت سئو و بخش‌های مختلف سایت است. اگر بتوانید در میان این ابزارها، ابزارهای معتبری که خود را با الگوریتم‌ها جدید سئو بروز می‌کنند را پیدا کنید، استفاده از چنین ابزارهایی بسیار مفید است؛ اما اگر قرار باشد از ابزارهای قدیمی استفاده کنید، این امر نه تنها فایده‌ زیادی برای شما نخواهد داشت، بلکه باعث از بین رفتن رتبه کنونی شما بدلیل اعمال تغییراتی نامناسب خواهد شد.

فرهنگ اجتماعی و کاری سئوکاران در میان افراد جامعه

اگرچه ممکن است برای افرادی که در حوزه وب فعال هستند، سئو امری شناخته شده باشد اما باید توجه داشت که فرهنگ این کار در میان اکثر افراد جامعه شناخته شده نیست و ممکن است سرزنش‌هایی از طرف افراد خانواده یا دوستانتان گریبان‌گیر شما شود! اگر بگویید برنامه‌نویس هستید تقریبا تمامی اطرافیان شما چنین شغل و تخصصی را می‌شناسند اما اگر بگویید سئوکار هستید ممکن است بیش از نیمی از آنها با این دانش آشنا نباشند؛ حتی گاهی ممکن است آنها چنین کاری را دقیقا غیرقانونی خطاب کنند که باید مدتی را جهت فرهنگ‌سازی و شناساندن تخصص خود صبر کنید و با حوصله مسیر را ادامه بدهید.

داشتن سابقه کار در زمینه سئو

یکی از مشکلاتی که سئوکاران عزیز با آن روبرو هستند، مشکل سابقه کار یا نمونه‌کار برای ارائه به مشتریان است! همانطور که گفتیم سئو تخصصی است که همیشه باید بروز نگه دارید تا بتوانید در آن موفق شوید. حال اگر شما نمونه کاری قوی داشته باشید اما پس از مدتی آن را مطابق با الگوریتم‌ها جدید گوگل جلو نبرید سبب بروز مشکلاتی نظیر از بین رفتن رتبه سایت سئو شده می‌شود که مشتری دیگر نمی‌تواند به شما اعتماد کند.

نتیجه‌گیری: در این مقاله به بررسی برخی از مشکلات سئو کاران و فرهنگ سئو در کشور پرداختیم که در مقاله‌ بعدی نیز برخی از این موارد را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

طراح گرافیک و وب‌سایت، متخصص تولید محتوای حرفه‌ای در زمینه دیجیتال مارکتینگ، طراحی سایت، سئو

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *