میزبانی وب بر روی سرورهای قدرتمند لینوکس و ویندوز ، در ایران و خارج از ایران احتمالا همان چیزی است که شما نیاز دارید، اما نمی‌دانید که دقیقا چه تفاوتی با یکدیگر دارند و خرید کدام برای شما بهتر است. قبل از هر چیز تعریفی از هاست را با هم مرور می‌کنیم و سپس موارد مهم درباره خرید فضای میزبانی را می‌خوانیم تا انتخاب مناسب‌تری داشته باشیم.

هاست یا فضای میزبانی چیست؟

هاست، Host یا میزبانی وب در دنیای وب اصطلاحی است که به اجاره کردن سالانه حجمی از فضای یک کامپیوتر گفته می‌شود. این کامپیوترها که فایل‌ها و داده‌های شما را در خود جای می‌دهند را سرور می‌نامیم. هر وب سایت از این داده‌ها استفاده می‌کند تا از طریق اینترنت آنها را به دستگاه شما برساند و بتوانید آنها را ببینید. این کامپیوترها فضای خود را به صورت اشتراکی یا اختصاصی در اختیار خریداران قرار می‌دهند. البته این موضوع شبیه به اجاره کردن یا خرید یک خانه است. تصور کنید برای اقامت در جایی، به نسبت تعداد خانواده خود آپارتمانی یک خوابه اجاره می‌کنید یا یک ویلای چند صد متری به صورت اختصاصی می‌خرید. فضایی که انتخاب می‌کنید به تعداد خانواده یا همان حجم فایل‌های وب سایتتان و همچنین کاربرد و بودجه شما دارد.

انواع هاست

با توجه به تعریف بالا، هر وب سایت برای راه‌اندازی به یک فضای میزبانی نیاز دارد تا اطلاعات خود را در آن ذخیره کند و توسط سخت‌افزار و نرم‌افزارها به اینترنت وصل شود تا محتوا را به کاربران نشان دهد. هاست‌ها با دو نوع سیستم عامل ویندوز و لینوکس کار می‌کنند. به تناسب نوع سیستم عامل‌ها و زبان برنامه‌نویسی هر سایت به دو دسته تقسیم می‌شوند: هاست لینوکسی و هاست ویندوزی.

برنامه‌نویسی وب‌سایت‌ها به زبان‌های مختلفی انجام می‌شود. به همین منظور در حالت کلی اگر سایت‌ها بر اساس یک زبان متن باز و Open Source مانند PHP برنامه‌نویسی شده باشد، بهتر است از یک هاست لینوکسی به عنوان فضای میزبانی وب سایتمان استفاده کنیم. اما اگر از زبانی مانند asp.net استفاده می‌کنید، بهتر است از هاست ویندوزی بگیرید. برای اینکه تفاوت این دو زبان برنامه‌نویسی را بیشتر درک کنید، به مقاله مقایسه زبان های PHP و ASP.NET مراجعه کنید تا اطلاعات بیشتری در این مورد بخوانید.

همچنین می‌توانید میزبانی وب‌سایت خود را از دو راه انجام دهید: به صورت میزبانی محلی و یا خارجی. در اینجا توضیج کوتاهی از هر کدام می‌خوانید.

  • میزبانی محلی: در نوع میزبانی محلی، هر وب‌سایت روی سرورهای شخصی یا آن سازمان میزبانی می‌شود. توجه داشته باشید که نگهداری یک سرور خصوصی، برای افرادی که دانش تخصصی کافی ندارند، مناسب نبوده و پرهزینه خواهد بود.
  • میزبانی خارجی: در نوع میزبانی خارجی یا وب‌هاستینگ، افراد یا سازمان‌ها میزبانی وب‌سایت خود را به شرکت‌ها می‌سپارند تا آنها با سرورها، تجهیزات و اینترنت دسترسی مناسبی را برای وب‌سایت‌ها در اختیارتان قرار دهند.
  • سرور اختصاصی بخریم یا مجازی؟

سرورهای میزبانی

سرورهای میزبانی وب معمولا به سه دسته تقسیم می‌شوند:

  • هاست اشتراکی: هاست اشتراکی پرکاربردترین و کم‌‌هزینه‌ترین نوع سرویس شرکت‌های وب ‌هاستینگ است. از طرفی به علت ظرفیت کم برای سایت‌های بزرگ یا فروشگاه‌ها گزینه مناسبی نیست. چون که فضای آن میان چندین وب‌سایت تقسیم می‌شود. هاست‌های اشتراکی برای نویسندگان وبلاگ، وب سایت‌های شرکتی، هنری و کسب و کارهای کوچک ایده‌آل هستند.

در صورتی که فضای میزبانی خود را به صورت اشتراکی بگیرید، تعداد سایت‌هایی که روی یک سرور قرار داده می‌شوند، به موارد زیر بستگی نیاز خواهند داشت.

  • قدرت پردازنده
  • قدرت رم
  • هارد سرور
  • میزان استفاده وب‌سایت‌ها

در هاست اشتراکی زمانی که ترافیک ورودی به وب‌سایت‌های روی میزبان زیاد شود، می‌تواند باعث تأخیر و کند شدن وب‌سایت‌های دیگر شود. در صورتی که مانند سایت‌های دانشگاهی یا آنلاین‌شاپ، کاربران ورودی در زمان مشخصی زیاد می‌شوند و سرعت و پویایی سایتتان اهمیت بالایی دارد، لازم است یک هاست اختصاصی تهیه کنید.

  • هاست اختصاصی: هاست اختصاصی معمولا برای وب‌سایت سازمان‌های بزرگ‌ در نظر گرفته می‌شود و گران‌ترین نوع سرویس است. این نوع هاست سخت‌افزار، نرم‌افزار و ظرفیت ذخیره‌سازی بیشتری را در اختیار شما قرار می‌دهد و از طرفی مدیریت پیچیده‌تری هم دارد.

  • هاست مجازی: سرورهای خصوصی دیگری هم از نوع مجازی وجود دارد که با نام VPS شناخته می‌شوند. میزبانی VPS به صاحب وب‌سایت، یک سرور اختصاصی  به صورت مجازی با کنترل کامل بر محیط می‌دهد که علاوه بر دسترسی به سرور، منابع و ظرفیت بیشتری نسبت به هاست اشتراکی دارد. شما می‌توانید در مورد تفاوت سرورهای اختصاصی و VPS  ، در مقاله خرید سرور اختصاصی یا مجازی، مطالب بیشتری بخوانید.
  • سرور ابری:‌ سرور ابری مجموعه‌ای از سرورهای متمرکز است که به صورت اینترنتی میزبانی می‌شود. سرور ابری به عنوان سرور مجازی یا نوعی پلتفرم‌ مجازی نیز شناخته می‌شود. در واقع سروری با زیرساخت فیزیکی یا مجازی قدرتمند است که بسیاری از فناوری‌ها و خدمات مبتنی بر کلود مانند ذخیره‌سازی داده، پردازش اطلاعات، پشتیبانی از سیستم‌عامل‌ها و برنامه ها را به شما ارایه می‌دهد.

پایگاه داده و وب سرور

در تعریف پایگاه‌ داده می‌توان گفت نرم‌افزاری است که داده‌ها را با استفاده از شناسه مخصوص آن‌ها دسته‌بندی و ذخیره می‌کند تا در هر زمان که به آن داده نیاز بود، به آن دسترسی پیدا کند. پایگاه داده سرورهای لینوکسی MySQL و سرورهای ویندوزی SQLserver است. همچنین وب‌سرور نرم‌افزاری است که محتوای درخواستی کاربر از وب‌سایت را به او ارائه می‌دهد. یکی از معروف‌ترین و پرکاربردترین وب سرورها، آپاچی نام دارد.

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *