برای آن که فعالیت در یوتیوب را آغاز کنید، باید برخی مسائل اولیه و مهم که در افزایش فروش کسب‌وکارتان تاثیرگذار است را یاد بگیرید! اما این نکات شامل چه مواردی می‌شود و چرا باید آن‌ها را یاد بگیریم؟ در مجموعه مقالات ویدیو مارکتینگ حرفه‌ای به کمک یوتیوب قصد داریم به بررسی نکات مهم آن بپردازیم.

تولید ویدیوهای مفید برای جامعه هدف

هر کانال یوتیوب کاربران و مخاطبان هدف خود را دارد و این مسئله بسیار مهم است که ویدیوهای شما چقدر برای این کاربران مفید هستند! هر چقدر ویدیوهای شما مفیدتر باشند، کاربران تعامل بیشتری با شما خواهند داشت و مدت زمانی که ویدیوهای کانال شما را مشاهده می‌کنند، افزایش پیدا می‌کند. در حالت کلی دو دسته از ویدیوها به افزایش بازدید یوتیوب شما کمک می‌کنند:

  • ویدیوهایی که نیاز کاربران را رفع کند!
  • ویدیوهایی که جستجوی زیادی در بخش جستجوی یوتیوب دارند!

این دو دسته از ویدیو از مهم‌ترین و پرمخاطب‌ترین ویدیوها هستند؛ دسته اول به این دلیل است که کاربران می‌خواهند از شما چیزی یاد بگیرند و هدف آن‌ها همین است! به همین دلیل اگر ویدیوهای شما بتواند نیاز کاربران را رفع کند، مدت زمان مشاهده ویدیو توسط آن‌ها افزایش پیدا می‌کند و به افزایش بازدید یوتیوب شما کمک زیادی خواهد کرد. دسته دوم همان کلمات کلیدی پرجستجو هستند و به این معنی است که کاربران آن‌ را زیاد جستجو می‌کنند؛ این مسئله به معنای نیاز و علاقۀ کاربران به این کلمات کلیدی است و با تولید محتوای متناسب با این کلمات کلیدی به راحتی می‌توانید به رتبه‌های بالا در یوتیوب دست پیدا کنید.

ویدیوها ابزارهای ارتباطی میان شما و کاربران در یوتیوب هستند و هر چقدر ویدیوها باکیفیت‌تر باشند، پیوند و تعامل میان شما و کاربران افزایش پیدا می‌کند. برای افزایش تعامل می‌توانید به نظرات کاربران جواب دهید، سوالاتشان را پاسخ دهید، لایو برگزار کنید، در پروژه‌های خود کاربران را مشارکت دهید یا حتی از داستان‌های شخصی خود بگویید؛ مثلاً اگر مدیریت یک کسب‌وکار اینترنتی را برعهده دارید، از داستان خود برای آغاز آن سخن بگویید! شک نکنید که داستان شروع یک کسب‌وکار یا هر چیز دیگری برای بسیاری از کاربران بسیار ارزشمند و جذاب است.

تولید فیلم‌های قهرمانانه مانند قهرمانان ملی یا قهرمان حوزه فعالیتی کانال برای کاربران ارزش زیادی دارد و احتمال اشتراک‌گذاری آن توسط بسیاری از کاربران بسیاربالا است! اگر در حوزه فعالیت خود یک قهرمان دارید، آن را با کمک یک ویدئو به کاربران معرفی کنید و از آن‌ها بخواهید آن را به اشتراک بگذارند. این فیلم‌ها کمک می‌کنند تا رتبه خوبی در میان میلیاردها ویدئوی یوتیوب بگیرید و به افزایش بازدید یوتیوب خود کمک کنید.

به جای تولید یک فیلم طولانی، مجموعه فیلم تولید کنید!

اگر به دنبال افزایش بازدید یوتیوب خود هستید، یک پیشنهاد عالی برای شما داریم! اگر ویدیوهای شما طولانی هستند، به جای اشتراک‌ یک ویدیوی طولانی می‌توانید همان ویدیو را به چندین قسمت مختلف تقسیم کنید. چرا این روش به افزایش بازدید یوتیوب کمک می‌کند؟ واضح است! با این‌ کار تعداد بازدید ویدیو افزایش پیدا می‌کند و می‌توانید شاهد افزایش رتبه کانال خود در میان نتایج جستجو باشید. اگر تولیدکننده محتوای آموزشی هستید، این روش بسیار عالی است! مثلاً اگر قصد دارید محتوای یک کتاب را آموزش دهید، هر فصل آن را در یک ویدیو آموزش دهید. با این کار اگر آن کتاب ۱۰ فصل داشته باشد، ۱۰ ویدیوی کوتاه و مفید دارید و حوصله کاربران را مانند زمانی که یک ویدیوی طولانی تولید کرده‌اید، سر نخواهید برد. اکنون که چند ویدیوی مرتبط تولید کرده‌اید، به راحتی می‌توانید یک پلی‌لیست از ویدیوهای خود ایجاد کنید و آن را در اختیار کاربران قرار دهید.

فراموش نکنید که برای پلی‌لیست خود عنوانی مرتبط با موضوع فیلم‌ها ایجاد کنید! بر اساس گزارش‌های یوتیوب، هیچ ابزاری به اندازه تولید مجموعه فیلم به افزایش مدت زمان بازدید ویدیو کمک نمی‌کند! پس اگر به دنبال افزایش بازدید یوتیوب و ویدیوهای خود هستید، حتماً از مجموعه فیلم به جای یک فیلم طولانی استفاده کنید. این کار باعث می‌شود تا کاربران با کانال شما تعامل خوبی داشته باشند.

همکاری با سایر کاربران و کانال‌های یوتیوب

یوتیوب هزاران کانال و میلیون‌ها کاربر دارد که هر یک از آن‌ها محتوای ویدیویی به اشتراک می‌گذارند! آن‌ها هم مانند شما به دنبال افزایش بازدید ویدیوهای خود هستند؛ چرا با سایر کاربران برای اشتراک‌گذاری محتوای یکدیگر همکاری نمی‌کنید؟ بسیاری از کانال‌ها محتوایی دارند که برای کاربران کانال شما هم مفید است. کافی است با مدیریت کانال‌ها و کاربرانی که دنبال‌کنندگان زیادی دارند، وارد مذاکره شوید و از آن‌ها درخواست همکاری کنید! اگر درخواست شما را قبول کنند، ویدیوهای یکدیگر را به اشتراک می‌گذارید و تعداد زیادی دنبال‌کننده بدست می‌آورید. حال فرض کنید به جای یک کانال یا یک فرد، با چندین کانال همکاری کنید! قطعاً در مدت بسیار کوتاهی میزان بازدید یوتیوب شما تا چندین برابر افزایش پیدا می‌کند و می‌توانید رتبه بهتری در نتایج جستجو یوتیوب کسب کنید.

اگر کانال‌هایی که با آن‌ها همکاری می‌کنید، مخاطبان هدف درستی داشته باشد کاربران به آن کانال اعتماد زیادی دارند و هنگامی که آن کانال، ویدئوهای شما را به اشتراک بگذارد، کاربرانش هم به شما اعتماد می‌کنند. حال اگر کانال شما مربوط به یک کسب‌وکار است، می‌توانید کاربران را به راحتی به مشتری تبدیل کرده و به افزایش درآمد کسب‌وکار خود کمک کنید.

یک نکته مهم! کانال‌هایی که قصد همکاری با آن‌ها را دارید، باید مخاطب هدفشان متناسب با مخاطبان هدف کانال شما باشد؛ اما محتوایی که در کانال آن‌ها منتشر شده است، با محتوای کانال شما متفاوت باشد! زیرا در هنگام اشتراک‌گذاری اگر محتوای آن کانال در کانال شما وجود داشته باشد، رقیب خود را تبلیغ کرده‌اید و این موضوع به ضرر کسب‌وکار شما است؛ مثلاً اگر یک کانال آموزشی دارید، می‌توانید با یک کانال سینمایی همکاری کنید و محتوای یکدیگر را به اشتراک بگذارید.

چند نکته مهم برای همکاری با سایر کانال‌ها در یوتیوب:

الف) کانال‌های متناسب و هم‌اندازه با کانال خود پیدا کنید؛ درست است که هدف ما افزایش تعداد دنبال‌کنندگان کانال است اما اگر کانال خیلی از شما بزرگ‌تر یا خیلی کوچک‌تر باشد، تاثیر خوبی نخواهد داشت. معمولاً کانال‌هایی که مخاطبان زیادی دارند، حاضر نیستند بدون هزینه با کانال‌هایی که خیلی از آن‌ها کوچک‌ترند همکاری کنند و باید هزینه تبلیغات را بپردازید. همچنین همکاری با کانال‌هایی که تعداد مخاطبان آن‌ها بسیار کم است، نمی‌تواند برای‌ شما مفید باشد. بنابراین سعی کنید کانال دیگر اختلاف زیادی با کانال شما نداشته باشد!

ب) از همکاری‌های چندگانه استفاده کنید؛ چه اصراری است که تنها با یک کانال همکاری کنید؟ جامعه یوتیوب بسیار بزرگ است و می‌توانید کانال‌های زیادی با مخاطبان هدف موردنظرتان پیدا کنید! هم‌زمان می‌توانید با چندین کانال همکاری کنید اما اگر قصد آنالیز تعداد کاربران جذب شده از هر کانال را دارید، پیشنهاد می‌کنم ابتدا با یک کانال همکاری کنید و سپس به سراغ کانال بعدی بروید! زیرا اگر کاربران به صورت هم‌زمان از چندین کانال جذب شوند، شما نمی‌دانید کدام کاربر از کدام کانال شما را پیدا کرده است و آنالیز غیرممکن است. توجه داشته باشید که ارتباط با کاربران فعلی بسیار مهم‌تر از جذب کاربران جدید است! بنابراین هنگام همکاری با سایر کانال‌ها برای جذب کاربران، کاربران فعلی خود را فراموش نکنید و محتوای ارزشمند در اختیار آن‌ها قرار دهید.

ج) همکاری با کانال‌های دیگر برای تولید یک ویدیوی حرفه‌ای؛ اگر بتوانید یک ویدیوی مشترک با مدیران کانال‌های مرتبط با حوزه فعالیتی کانال خود تولید کنید و سپس در تمامی کانال‌هایی که در تولید آن شرکت داشته‌اند، منتشر کنید به راحتی می‌توانید تعداد مخاطبان تمامی کانال‌هایی که در این فرآیند شرکت داشته‌اند را افزایش دهید. مثلاً اگر شما یک بلاگر هستید، می‌توانید یک ویدیوی مشترک با بلاگرهای دیگر تولید کنید و حوزه فعالیتی خود سخن بگویید؛ این کار اعتبار ویدیوی شما را افزایش می‌دهد و به راحتی می‌توانید کاربران کانال خود را افزایش دهید.

با رعایت این ۳ نکته می‌توانید همکاری بسیار موفقی با کانال‌های دیگر داشته باشید و به افزایش بازدید یوتیوب خود کمک کنید.

 

 

طراح گرافیک و وب‌سایت، متخصص تولید محتوای حرفه‌ای در زمینه دیجیتال مارکتینگ، طراحی سایت، سئو

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *