هر کسب و کاری برای آن که بتواند فروش آنلاین داشته باشد، نیازمند سایت است. داشتن یک سایت به کسب و کارها کمک می کند تا بتوانند ویترین محصولات و خدمات خود را به صورت آنلاین در اختیار کاربران قرار دهند. یکی از مشکلاتی که برخی کسب و کارها با آن روبرو می شوند، این است که با وجود داشتن سایت و محصولات خوب، فروش خوبی ندارند. یکی از مهم ترین دلایل آن، خوب نبودن سایت است! برای آن که بتوانید فروش خوبی داشته باشید، باید یک سایت تجاری خوب داشته باشید؛ اما ویژگی های یک سایت تجاری خوب چیست؟ در این مقاله به بررسی کامل آن می پردازیم. پس اگر سایتی دارید که می خواهید فروش خوبی را تجربه کنید، در این مقاله با ما همراه باشید تا با ویژگی های یک سایت تجاری خوب آشنا شوید.

سایت تجاری چیست و چه کاربردی دارد؟

هر کسب و کاری که در حال فروش محصولات و خدمات باشد، در حال تجارت است. حال اگر فروش خود را اینترنتی و به کمک سایت انجام دهد، تجارت آنلاین دارد و آن سایت یک سایت تجاری محسوب می شود. به عبارت ساده تر، هر سایتی که در حال ارائه خدمات و محصولات باشد و در حال کسب درآمد باشد، یک سایت تجاری محسوب می شود. بنابراین می توان هر سایت و کسب و کاری آنلاینی را که در حال کسب درآمد است را یک سایت تجاری نامید. داشتن سایت در فضای آنلاین به کسب و کارها کمک می کند تا فاصله خود را مشتریان را به جای چندین کیلومتر، به یک کلیک کاهش دهند. به عبارت ساده تر، کاربران با یک کلیک ساده می توانند وارد سایت شما شوند، در مورد شرکت شما بخوانند، محصول یا خدمات مورد نیاز را سفارش دهند و به صورت مستقیم با شما در ارتباط باشند.

اما آیا هر سایتی می تواند تجارت آنلاین موفقی داشته باشد؟ قطعاً خیر! در میدان رقابت تنها سایت هایی می توانند فروش خوبی را تجربه کنند که ویژگی هایی مثبت داشته باشند.

یک سایت تجاری خوب، باید چه ویژگی هایی داشته باشد؟

داشتن یک سایت تجاری خوب کمک زیادی به کسب و کارها می کند؛ کسب و کارها با داشتن سایت مناسب، می توانند مشتریان بیشتری داشته باشند و در نهایت، درآمد قابل توجهی را تجربه کنند. اگر کسب و کار آنلاینی دارید و می خواهید فروش خود را متحول کنید، باید یک سایت عالی داشته باشید. برای داشتن یک سایت عالی چه چیز هایی لازم است؟ ما در این بخش ویژگی های که یک سایت تجاری خوب باید داشته باشد را بررسی می کنیم! این 25 ویژگی یک سایت خوب عبارت است از:

دامنه مناسب

اولین چیزی که کاربر برای ورود به سایت شما با آن روبرو می شود، دامنه سایت است. گاهی اوقات دامنه سایت کاملاً با نام و موضوع فعالیت سایت متفاوت است که در این صورت نمی تواند در ذهن کاربر بماند. نام دامنه باید بیان گر برند شما و حوزه فعالیتتان باشد تا در ذهن کاربران ماندگار شود. پسوند دامنه هم مهم است! برخی پسوندها مانند IR و Com در ذهن کاربران می ماند اما برخی از آن ها جدید هستند و در ذهن کاربر نمی ماند. پس اگر نام دامنه شما مناسب کسب و کارتان نیست، آن را تغییر دهید.

سرویس میزبانی مناسب

یکی دیگر از مواردی که برای داشتن یک سایت تجاری خوب باید به آن اهمیت دهید، سرویس میزبانی مناسب است. گاهی اوقات سایت ها روی سرورهای میزبانی بی کیفیت میزبانی می شوند که نمی توانند سرعت بالایی برای کاربران فراهم کنند. برای خرید هاست یا سرویس میزبانی پیشنهاد می کنیم از شرکت هایی استفاده کنید که چندین سال سابقه درخشان دارند! این شرکت ها معمولاً از بهترین سخت افزارها و کانفیگ ها استفاده کرده و به همین دلیل سرعت بسیار بالایی برای کاربران فراهم می کنند. گاهی اوقات سایت ها نیاز به میزبانی فایل ها بر روی یک هاست جداگانه دارند تا بتوانند سرعت بارگذاری خوبی را دریافت کنند.

  • پرشین تولز ارائه دهنده میزبانی وب بر روی سرورهای قدرتمند لینوکس و ویندوز ، در ایران و خارج از ایران به همراه کنترل پنل های قدرتمند plesk و cPanel  که امکانات فراوانی برای مدیریت فایلها و دیتابیس فراهم می کنند.
برند سازی مناسب

تا کنون برای برند سازی سایت و کسب و کارتان، کاری انجام داده اید؟ مطمئن باشید که بدون فعالیت مستمر و مناسب نمی توانید برند سازی انجام دهید. برند سازی یعنی این که در ذهن کاربران ماندگار شوید و این مسئله تنها با حضور همیشگی اتفاق می افتد. اگر محصولات و خدمات خوبی دارید، با برند سازی مناسب می توانید کاربران را تشویق به استفاده از محصولات یا خدمات خود کنید. یکی از راه کار های برند سازی، ایجاد مسابقات در شبکه های اجتماعی است تا کاربران با نام کسب و کار شما آشنا شوند. اگر بتوانید جوایز خوبی در مسابقه تعیین کنید، کاربران زیادی شرکت می کنند و می توانید نام کسب و کارتان را در ذهن بسیاری از کاربران ماندگار کنید.

سایت تجاری

رابط کاربری حرفه ای

هنگامی که یک کاربر وارد سایت می شود، اولین چیزی که نظرش را جلب می کند رابط کاربری است. رابط کاربری به معنای ساده، همان ظاهر سایت است که هر چقدر جذاب تر باشد، کاربران بیشتری را جذب می کند. اگر یک سایت رابط کاربری خوبی داشته باشد، کاربرانی که وارد آن می شوند نسبت به سایت شما حس رضایت پیدا کرده و از محتوای سایت شما استفاده می کنند. حال اگر یک سایت رابط کاربری خوبی نداشته باشد، حتی اگر محصولات یا خدمات بسیار با کیفیت و ارزشمندی ارائه کند، نمی تواند نظر کاربران را جلب کند و به همین سادگی مشتریان خود را از دست می دهد.

تجربه کاربری حرفه ای

یکی دیگر از مواردی که جزء ویژگی های یک سایت تجاری خوب است، تجربه کاربری حرفه ای است. تجربه کاربری به عبارت ساده، به این معنی است که کاربران به راحتی بتوانند با سایت شما تعامل داشته باشند. در واقع هنگامی که کاربران وارد سایت شما می شوند، بر اساس حسی که نسبت به سایت شما دارند نوعی تجربه از سایت شما کسب می کنند. این حس و تجربه کاربری از سایت شما همان تجربه کاربری است که اهمیت بسیار زیادی دارد! اگر سایت تجاری شما تجربه کاربری خوبی داشته باشد، کاربران نسبت به برند شما حس خوبی پیدا می کنند اما اگر تجربه کاربری شما خوب نباشد، ممکن است آن کاربر نسبت به سایت شما دل سرد شود و به مشتری تبدیل نشود.

دسترسی به بخش های مختلف از طریق منو

هر سایتی صفحاتی دارد که کاربران بیشتر با آن ارتباط دارند! به عنوان مثال اگر یک سایت فروشگاهی دارید، کاربران با بخش فروشگاه سایت شما بیشتر از بخش وبلاگ تعامل دارند. فهرست یکی از ابزار های موجود در سایت است که با استفاده از آن می توانید لینک های مهم سایت خود را در اختیار کاربران قرار دهید. یک سایت تجاری خوب، بخش های مهم سایت خود را از طریق فهرست در اختیار کاربران قرار می دهد. بنابراین اگر می خواهید کاربران نسبت به سایت شما حس خوبی داشته باشند، بهتر است بخش های مهم سایت خود را در فهرست اصلی که معمولاً در بالای (هدر) سایت است، قرار دهید.

دسترسی سریع به بخش های مورد نیاز کاربران در سایت

یکی دیگر از مواردی که در سایت های تجاری اهمیت بسیار زیادی دارد، نحوه دسترسی کاربران بخش های مورد نیازشان است. بخش هایی از سایت وجود دارند که کاربران با آن ارتباط همیشگی دارند و در واقع، بخش جدا نشدنی از تعامل کاربران با سایت را تشکیل می دهند. به عنوان مثال در سایت های هاستینگ، بخش کاربری مهم ترین بخش آن است که کاربران با ورود به آن می توانند سرویس میزبانی سفارش دهند یا تیکت های خود را ارسال کنند. این بخش ها باید کاملاً در دسترس کاربران باشد؛ به عنوان مثال می توانید بخش ورود به سایت را در هدر قرار دهید و با انتخاب یک بک گراند، آن را از سایر بخش ها جدا کنید.

وجود بخش اطلاعات تماس در سایت

بسیاری از کاربران هنگامی که با مشکل مواجه می شوند یا از شما راهنمایی می خواهند، به اطلاعات تماس شما نیاز دارند. اطلاعات تماس شما شامل فرم تماس، شماره تماس و ایمیل می شود که باید در دسترس کاربران باشد. شما می توانید یک صفحه تماس با ما در سایت ایجاد کنید و فرم تماس خود را قرار دهید. همچنین علاوه بر فرم تماس باید شماره تماس مستقیم شرکت، ایمیل و حتی آیدی تلگرام قرار دهید تا کاربران راحت تر بتوانند با شما ارتباط برقرار کنند. شما هم باید سعی کنید زود تر پاسخ کاربر را بدهید تا رضایت آن ها را جلب کنید.

وجود ابزار پشتیبانی آنلاین / آفلاین کاربران

یکی دیگر از مواردی که در سایت های تجاری اهمیت بسیار زیادی دارد، پشتیبانی کاربران است. پشتیبانی باید از طریق شبکه های ارتباطی صورت بگیرد تا کاربران سریع تر به جواب خود برسند. حتماً در سایت های مختلف پنجره پشتیبانی آنلاین را دیده اید که به راحتی می توانید با پشتیبان سایت ارتباط برقرار کنید. شما هم می توانید با استفاده از سرویس های چت و پشتیبانی آنلاین، بخش پشتیبانی آنلاین را در سایت خود ایجاد کنید تا کاربران بتوانند با شما ارتباط مستقیم برقرار کنند. همچنین اگر می خواهید ارتباط شما در هر شرایطی باشد، می توانید آیکن تلگرام قرار دهید تا کاربر با کلیک بر روی آن، وارد پنجره چت با شما در تلگرام شود.

در مقاله بعدی به بررسی ادامه این بحث می پردازیم.

طراح گرافیک و وب‌سایت، متخصص تولید محتوای حرفه‌ای در زمینه دیجیتال مارکتینگ، طراحی سایت، سئو

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *