در دنیای امروز تقریبا همه‌ی مردم از گوشی‌ هوشمند بهره می‌برند و کودکان نیز از این امر مستثنی نیستند. در این مطلب به بررسی پنج نرم‌افزار می‌پردازیم که به شما کمک می‌کنند تا هم در دنیای دیجیتال و هم واقعی از کودکان خود مراقبت کنید. شما می‌توانید فعالیت‌های آن‌ها را بررسی کنید و به آن‌ها دروس امنیتی بدهید و حتی موقعیت آن‌ها را ردیابی کرده تا از به دور از خطر بودن آن‌ها مطمئن شوید.

۱. Kaspersky Safekids

این اپلیکیشن تمامی امکانات مورد نیاز را در خود جای داده‌است. پس از نصب اپلیکیشن بر روی آن رمز می‌گذارید تا کسی جز شما به آن دسترسی نداشته‌باشد. سپس به صورت گام به گام مراحل نصب را ادامه دهید تا اپلیکیشن بر روی دستگاه به درستی نصب و اجرا شود. پس از نصب این نرم‌افزار، می‌توانید آن‌را از راه دور و توسط پلتفرمی مناسب کنترل کنید.

Kaspersky Safekids

والدین با این اپلیکیشن به خوبی می‌توانند برای موارد و میزان استفاده‌ی کودک خود از موبایل محدودیت تعیین کنند و در صورت تخطی فرزند، جلوی آن را بگیرند. ضمنا اگر کودک تلاشی برای دستیابی به امکانات ممنوع کند و یا بیش از حد مجاز از گوشی یا تبلت خود استفاده کند، یک نوتیفیکیشن برای خانواده‌ی او ارسال می‌شود.

نسخه‌ی رایگان اپلیکیشن همانند یک نرم‌افزار نظارت خانواده بر کارهای کودک عمل می‌کند، اما با پرداخت ۱۶.۹۹ دلار در سال به امکانات بسیار بیشتری دست می‌یابید. از جمله‌ی این امکانات می‌توان به دسترسی به محل کودک، پیامک‌ها و تماس‌ها اشاره کرد.

دانلود: اندروید  –  iOS

۲. TrueMotion Family Safe Driving

طرز رانندگی از بزرگترین نگرانی‌های خانواده‌هایی است که فرزندانی نوجوان و جوان دارند و صرف‌نظر از تمامی آموزش‌ها، همیشه امکان عدم پیروی فرزند از قوانین رانندگی و هشدارهای خانواده وجود دارد. با استفاده از این اپلیکیشن شما توانایی نظارت بر عادات رانندگی فرزندان خود را دارید و نیز می‌توانید آن‌ها را به رانندگی ایمن تشویق کنید.

این نرم‌افزار پس از نصب، محل فرزند شما و نیز عادات رانندگی وی(نظیر سرعت متوسط، تعداد ترمزهای ناگهانی،‌ میزان استفاده از تلفن حین رانندگی و چند فاکتور دیگر) را به اطلاعتان می‌رساند.

TrueMotion Family Safe Driving

پس از نصب اولیه، باید میزان متوسط رانندگی خود در هفته را به نرم‌افزار اطلاع دهید و مطمئن شوید که فرزندتان نیز همین کار را می‌کند. ضمنا با انتخاب دکمه‌ی خاکستری می‌توانید دیگر اعضا را نیز به اپلیکیشن اضافه کنید.

اپلیکیشن پس از محاسبه‌ی عادات رانندگی هر عضو، آن را به صورت عمومی در اختیار دیگر اعضای خانواده نیز می‌گذارد و بدین ترتیب حالتی رقابتی بین اعضا برای رانندگی ایمن پدید می‌آورد.

پس به صورت خلاصه، Truemotion امکان نظارت بر رانندگی اعضای خانواده(به خصوص نوجوانان و جوانان) را فراهم کرده و در ضمن آن نوعی رقابت بین اعضا ایجاد می‌کند.

دانلود: اندروید  –  iOS

۳. Life360 Family Locator

امکان نظارت بر محل کودک خود و نیز چت کردن با وی(و حتی ساخت گروه و صحبت در آن) از امکانات اصلی این اپلیکیشن است که تمامی اعضا را به هم متصل کرده و تمام‌وقت محل فعلی کودکتان را ثبت می‌کند.

تمامی اعضا بر روی نقشه نشان داده می‌شوند و با انتخاب آن‌ها امکان چت فراهم می‌شود. همچنین در این نرم‌افزار قابلیت ساخت گروه‌های مجزا قرار داده شده‌است و می‌توانید برای مثال کودکان و بزرگسالان را در گروه‌هایی جداگانه قرار دهید.

Life360 Family Locator

نسخه‌ی رایگان اپلیکیشن قابلیت مکان‌یابی و چت را در خود دارد و نسخه‌ی پولی با قیمت ۵۰ دلار در سال توانایی مشاهده‌ی محل‌های بازدید شده در یک ماه گذشته و نیز ارسال ارسال هشدار، بازیابی گوشی مفقود شده، درخواست کمک اضطراری از افراد واقعی و حتی درخواست کمک کنار جاده‌ای را دارد.

دانلود: اندروید  –  iOS

۴. Safety for Kids

این اپلیکیشن موبایل بیشتر یک بازی است و طی ۱۲ مرحله به کودک شما راه‌های محافظت از خود در شرایط متفاوت را یاد می‌دهد. شرایطی نظیر آتش، گیر کردن در آسانسور، حضور غریبه‌ای پشت در، گم شدن، خطر در راه و چندین مورد دیگر.

به محض شروع بازی نقشه‌ای زیبا با علامت ۱۲ مرحله‌ی بازی به نمایش در می‌آید که سه مرحله‌ی اول رایگان بوده و ۹تای بعدی هرکدام با قیمت ۱ دلار به فروش می‌رسند.

بازی به زبان انگلیسی روایت می‌شود و کلمات بسیار ساده‌ای دارد. پس از بازی کردن مرحله‌ی غریبه‌ای پشت در باید ذکر کنم که بازی علاوه‌بر این آموزش‌ها در زمینه‌ی رفتاری هم آموزش‌هایی می‌دهد. مثلا با وجود این‌که بخشی از مرحله نیست، به کودک توصیه می‌شود که خانه را مرتب کند.

بازی همچنین به شدت آسان است و کودک باید پاسخ و رفتار مناسب در هر حالت را انتخاب کند و در صورت انتخاب پاسخ غلط، به تفصیل دلیل نادرست بودن جواب او توضیح داده می‌شود. یک نکته‌ی بسیار خوب بازی وجود همزمان دو پاسخ صحیح است که البته تنها یک مورد بهترین راه‌حل است؛ بدین‌ترتیب کودک درمی‌یابد که چرا پاسخ دوم در این حالت کمتر قابل قبول بوده و راه‌حل بهتری نیز وجود دارد.

در کل این اپلیکیشن یک روش عالی برای آموزش دادن کودک در حین سرگرم کردن او است.

دانلود: اندروید  –  iOS

۵. SPIN Safe Browser

این مرورگر به سادگی و بدون نیاز به تنظیمات خاصی، تمامی مطالب نامناسب برای کودکان را از دید آن‌ها مخفی می‌کند. از جمله‌ی این مطالب می‌توان به موارد جنسی، مربوط به موادمخدر و الکل، قمار، بدافزار، پراکسی‌ها و موارد متعدد دیگر اشاره کرد.

SPIN Safe Browser

همچنین این مرورگر امکان دسترسی به یوتیوب را فراهم کرده‌است اما صفحات حاوی مطالب نامناسب را از روی خود حذف می‌کند و به این شکل کودکان می‌توانند به خوبی از یوتیوب نیز بهره‌مند شوند. ضمنا SPIN هیچ حالت مخفی ندارد و کودکان نمی‌توانند به صورت مخفیانه به گشت و گذار در اینترنت بپردازند.

ازآن‌جایی که مرورگر بر اساس فایرفاکس نوشته شده‌است، شباهت ظاهری خاصی به آن دارد و حتی افزونه‌های فایرفاکس نیز با مراجعه به قسمت Add-ons در منوی Setting بر روی آن قابل نصب می‌باشند.

دانلود: اندروید  –  iOS

سخن پایانی

با دانستن محل کودک خود می‌توانید به‌خوبی از امنیت او اطمینان حاصل کنید. دو اپلیکیشن Kaspersky Safe Kids و Life360 برای این امر بهترین بوده و به صورتی رایگان این قابلیت را در اختیار شما قرار می‌دهند.

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *