سرعت سایت در سال 2020 یکی از مهم ترین مسائل در مدیریت کسب و کار اینترنتی محسوب می شود! در مقاله قبلی به بررسی این موضوع پرداختیم و در این مقاله هم به بررسی ادامه این بحث می پردازیم.

اهمیت سرعت لود سایت برای کاربران

هنگامی که یک کاربر از سایت بازدید می کند، انتظار دارد که مدت زیادی را برای بارگذاری آن منتظر نماند. حال اگر سایت شما سرعت پایینی داشته باشد، یکی از 2 مورد زیر اتفاق می افتد:

کاربر سایت شما را ترک می کند: اگر سرعت سایت شما پایین باشد و زمان زیادی برای بارگذاری آن نیاز باشد، احتمال آن که کاربر سایت را ترک کند زیاد است. در این صورت کاربر به سراغ سایت رقیبان که در نتایج جستجو ظاهر شده اند، می رود و این مسئله می تواند به مرور زمان روی فروش شما تاثیر بسیار زیادی داشته باشد. اگر نمی خواهید مخاطبان خود را از دست بدهید، حتماً روی سرعت بارگذاری سایت خود کار کنید.

کاربر در سایت می ماند اما تاثیر منفی روی برندسازی شما دارد: احتمال دیگری که بسیار ضعیف است، این است که کاربر تا زمان بارگذاری کامل در سایت می ماند. معمولاً زمانی این اتفاق می افتد که محتوای خاصی داشته باشید که کمتر سایتی آن را منتشر کرده باشد. در این صورت کاربر حاضر است که در سایت بماند اما باز هم روی برند شما تاثیر منفی خواهد گذاشت؛ زیرا ذهنیت کاربران به این سمت می رود که سایت شما حرفه ای و استاندارد نیست و احتمالاً خدمات کسب و کارتان هم مانند سایتتان باشد! در این صورت شاید در سایت باقی بمانند اما احتمال آن که بخواهند محصولات یا خدمات شما را سفارش دهند، کم است.

افزایش سرعت بالا آمدن سایت

سرعت بالا آمدن یک سایت به عوامل مختلفی بستگی دارد و شامل دو مرحله مهم است. مرحله اول ارسال تقاضا به سرور برای ارسال اطلاعات و مرحله دوم پاسخ سرور و بارگذاری اطلاعات روی مرورگر کاربر! اگر سرعت یک وبسایت پایین باشد باید عوامل زیر را بررسی کرد

سرعت اینترنت کاربر

در گذشته به دلیل این که کابران از اینترنت کم سرعت استفاده میکردند، سرعت لود سایت ها بطور طبیعی پایین بود اما حالا شرایط فرق می کند. اکثر کاربران از اینترنت های پرسرعت استفاده می کنند بنابراین اگر سرعت لود سایت شما پایین است دلیل آن را باید در جای دیگری جستجو کرد.

سرعت سرور و تنطیمات سخت افزاری و نرم افزاری آن

کیفیت سرور و هاست تاثیر بسیاری بر سرعت لود سایت شما دارد. هاست و سرور باید ظرفیت کافی برای ورود کاربران را داشته باشد و با وارد شدن حجم بالای کاربران از دسترس خارج نشود. در ابتدای راه اندازی وبسایت نیازی نیست هاست بالایی داشته باشید اما با بالا رفتن اعتبار برند باید هاست و سرور خود را نیز ارتقا دهید و سایت خود را برای ورود حجم بالای کاربران و آپلود منابع بیشتر آمده کنید.

برنامه وبسایت و تنطیماتی که اعمال شده

شاید مهمترین کاری که یک طراح سایت یا وبمستر برای بهینه سازی سایت باید انجام دهد بهینه کردن برنامه وبسایت و تنظیمات آن است. اما اینکار به این سادگی که شما فکر میکنید نیست و طراح سایت باید کارهای زیادی در سایت انجام دهد و زمان زیادی برای اینکار صرف کند.

چند دلیل مهم برای کند بودن سرعت سایت

کند بودن سرعت سایت بدون علت نیست و باید بررسی کنید که چرا سرعت سایت شما پایین است! تا زمانی که نتوانید دلیل آن را پیدا کنید، نمی توانید مشکل را رفع کنید و به بهینه سازی سرعت بارگذاری سایت خود بپردازید. در این بخش چند دلیل مهم که باعث کند شدن سرعت بارگذاری سایت شما می شود، می پردازیم:

  •  سرویس میزبانی سایت

برای راه اندازی یک سایت اولین چیزی که به آن نیاز دارید، سرویس میزبان و دامنه است. دامنه تاثیری روی سرعت بارگذاری سایت ندارد اما سرویس میزبان تاثیر مستقیم دارد. اگر سرویس میزبانی شما مناسب نباشد، می تواند در اتصال مرورگر کاربر به سرور سایت اختلال ایجاد کند و همین مسئله موجب کاهش سرعت بارگذاری سایت شود. همچنین گاهی اوقات در سرورهای میزبانی از سخت افزارهای قدیمی استفاده می شود که این مورد هم تاثیر بسیار زیادی روی سرعت بارگذاری دارد. یکی از مهم ترین مسائل دیگر در انتخاب سرویس میزبان، انتخاب لوکیشن سرور است! مثلاً هاست ایران نسبت به هاست آمریکا سرعت بارگذاری بالاتری برای کاربران ایرانی دارد؛ دلیل آن هم تنها نزدیکی لود موقعیت سرور ایران نسبت به آمریکا است. اگر سرویس میزبان شما ایراد دارد، هر چه زود تر آن را تغییر دهید تا سرعت بارگذاری سایت شما افزایش پیدا کند.

  • پرشین تولز ارائه دهنده میزبانی وب بر روی سرورهای قدرتمند لینوکس و ویندوز ، در ایران و خارج از ایران به همراه کنترل پنل های قدرتمند plesk و cPanel  که امکانات فراوانی برای مدیریت فایلها و دیتابیس فراهم می کنند.

  •  مرورگر کاربر

یکی دیگر از مواردی که روی سرعت بارگذاری سایت تاثیر مستقیم دارد، مرورگر کاربران است. گاهی اوقات کاربران از مرورگرهای قدیمی استفاده می کنند و این مرورگرها از آخرین تکنولوژی های نسخه وب پشتیبانی نمی کنند. به همین دلیل سرعت بارگذاری سایت شما تا حد زیادی کاهش پیدا می کند! برخی ابزارهای تست سرعت سایت شما را در مرورگرهای مختلف بررسی می کنند و اگر سایت شما در یکی از آن ها به خوبی نمایش داده نشود، آن را به شما اطلاع می دهد.

گاهی اوقات کسب و کارها هنگام انتخاب یا طراحی قالب تنها به ظاهر آن توجه می کنند و اصلاً به کدنویسی آن قالب اهمیت نمی دهند. در حالی که باید به کد نویسی بیشتر از ظاهر آن اهمیت داده شود؛ زیرا شما می خواهید در گوگل به نتایج خوبی دست پیدا کنید و کاربران هم خیلی راحت از سایت شما بازدید کنند. اگر سایت شما سرعت بارگذاری بالایی نداشته باشد، نمی توانید به این نتایج ارزشمند دست پیدا کنید. یکی از موارد تاثیر گذار در سرعت بارگذاری سایت، بهینه نبودن کدهای سایت است. این مورد را هم ابزارهای تست سرعت بررسی می کنند و فایل هایی که سنگین یا دارای مشکل هستند، به شما نمایش داده می شود.

  • نوع محتوای موجود روی سایت

محتوای هر صفحه روی سرعت بارگذاری آن تاثیر زیادی دارد. تصاویر و ویدیوها سنگین ترین محتوای سایت هستند و اگر بهینه سازی نشده باشند، تاثیر منفی روی سرعت بارگذاری دارند. به خصوص تصاویر که با هر حجمی در سایت قرار بگیرند، با همان حجم بارگذاری می شوند و تاثیر منفی روی سایت خواهد داشت. به عنوان مثال اگر بخواهید یک تصویر 500 در 1000 پیکسل در سایت قرار دهید اما سایز 2000 در 4000 قرار دهید، این مورد باعث می شود تا حجم آن بسیار زیاد شود و تاثیر منفی روی سرعت سایت داشته باشد. ویدیوها معمولاً تا زمانی که کاربر نخواهد، بارگذاری نمی شوند و تاثیر زیادی روی سرعت بارگذاری سایت ندارند اما باز هم بهتر است بهینه سازی شوند؛ زیرا هنگام مشاهده توسط کاربران، سنگین بودن آن زمان زیادی از کاربر می گیرد که باز هم روی رفتار کاربر تاثیرگذار است.

بهینه سازی محتوا

استفاده از تصاویر و ویدیوها برای بالا رفتن کیفیت محتوا بسیار مهم است و موجب جذابتر شدن و درک بیشتر کاربر می شود اما اگر این تصاویر حجم زیادی داشته باشند سرعت لود سایت شما را بسرعت کاهش میدهند و باعث خستگی و دلزدگی کاربر می شوند. وبسایت هایی در فضای وب وجود دارند که میتوانند بسادگی و بصورت آنلاین حجم تصاویر شما را بهینه کنند یکی از آنها وبسایت https://tinypng.com/ است که البته برای دسترسی به آن باید از فیلترشکن استفاده کنید.

استفاده از Lazy Load

با استفاده قابلیت Lazy Load تنها بخشی از سایت که کاربر در حال مشاهده آن است بارگذاری می شود. مثلا اگر کاربر در حال مشاهده ابتدای صفحه سایت است، تصاویر موجود در انتهای صفحه بارگذاری نمی شوند و به این ترتیب سرعت لود سایت بالاتر می رود. این قابلیت با استفاده از افزونه هایی مانند Optimole فعال می شود.

استفاده از افزونه های کش (Cache)

این افزونه تاثیر مهمی روی سرعت لود سایت شما دارد. اگر برای اولین بار وارد یک سایت می شوید زمان بیشتری را برای لود شدن تصاویر صرف میکنید درصورتی که اگر به یک سایت تکراری سر بزنید سرعت لود آن سایت بسیار بیشتر است. این قابلیت بدلیل استفاده از افزونه های کش بوجود آمده است. اگر این افزونه روی وبسایت شما فعال باشد یک کاربر برای بازدید اول مدت زمانی را در سایت شما صرف میکند اما این زمان در بازدید دوم و سوم بسیار کمتر می شود چون قبلا یکبار همه این کدها برایش لود شده و دیگر نیازی نیست از اول این کدها اجرا شوند

فشرده کردن فایل های سیستم

با فشرده سازی فایل های CSS و JS گام بزرگی برای بالا رفتن سرعت لود سایت خود برمیدارید. این کار با استفاده از افزونه های WP Rocket امکان پذیر است. همچنین با استفاده از حالت فشرده سازی  Gzip حجم فایل های سیستم خود را بطرز قابل توجهی کاهش می دهید. این کار علاوه بر افزایش سرعت بالا آمدن سایت شما، باعث راحتی ربات های گوگل و ایندکس سریعتر می شود و به این ترتیب در سئو سایت نیز بسیار موثر است.

نتیجه گیری

در این مقاله به بررسی کامل اهمیت سرعت سایت، زمان بارگذاری آن و تاثیری که روی رفتار کاربران دارد پرداختیم. اگر سوالی دارید، می توانید از طریق بخش نظرات مطرح کنید تا شما را به صورت کامل راهنمایی کنیم.

طراح گرافیک و وب‌سایت، متخصص تولید محتوای حرفه‌ای در زمینه دیجیتال مارکتینگ، طراحی سایت، سئو

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *