در حالی که امروزه اینترنت نقش بسیار مهمی در زندگی همه افراد ایفا می‌کند، ممکن است کنجکاو باشید تا درباره خدمات ارائه دهنده وب بیشتر بدانید. وقتی صفحه‌ای را در دنیای وب باز می‌کنید یا کلمه‌ای را در موتور جستجوگر می‌نویسید، می‌خواهید بدانید که چطور همه اینها اتفاق می‌افتد و چه چیزهایی در پس زمینه یک وب سایت وجود دارد که من می‌توانم این مطالب را بخوانم و این تصاویر را ببینم. ویدیو تماشا کنم و با فشار دادن فقط چند دکمه تمام اطلاعات مورد نیازم را پیدا کنم؟ در این مقاله همراه ما باشید تا درباره کلیات سرویس‌های حرفه‌ای وب چند خطی بخوانید.

میزبانی وب یا Web Hosting چیست؟

در تعریفی کوتاه و ساده از فضای میزبانی یا هاست باید بگوییم: فضای لازم برای ذخیره اطلاعات، محتوا و نرم‌افزارهای وب‌سایت‌ها در یک کامپیوتر که به اصطلاح سرور گفته می‌شود. این کامپیوترها یا همان سرورها همیشه روشن و متصل به اینترنت هستند. به همین خاطر، با توجه به انواع مختلف سرورها، پردازنده‌ها و درایوهای ذخیره‌سازی، انتخاب بهترین سرور برای یک وب سایت ممکن است کار دشواری به نظر ‌برسد. هر چند با داشتن اطلاعات کافی و دانستن تفاوت هر کدام از آنها، می‌توانید سرور مناسب و خدمات هاستینگ را از شرکت مورد اطمینان خود بگیرید.

بیایید مثالی بزنیم تا عملکرد هاست را بهتر متوجه شویم. اگر کاربری وارد وب‌سایت شما شود و بخواهد یک مقاله خاص را بخواند، سرور هاست باید بتواند دقیقا همان صفحه را از حافظه خود پیدا کرده و به مرورگر کاربر تحویل دهد. پس در اینجا سرعت عمل سرور اهمیت پیدا می‌کند. انواع سرورهای میزبانی وب شامل هاست اشتراکی، هاست اختصاصی و سرور مجازی می‌شود که هر کدام خصوصیت مختص به خود را دارند و شما باید به نسبت کاربردی که برای وب سایتتان در نظر گرفته‌اید، یکی از آنها را انتخاب کرده و به صورت سالانه اجاره کنید. شما می‌توانید اطلاعات بیشتری را درباره هاست‌ها در مقاله همه چیز درباره هاست و خرید فضای میزبانی بخوانید.

سرور اختصاصی و مجازی:

در حالی که می‌دانید سرور چیست و چه می‌کند، لازم است تفاوت انواع آن را به صورت خلاصه بگوییم. اگر وب سایت فروشگاهی و یا وب سایتی دارید که دارای حجم بالای بازدید و ترافیک است، ممکن است بر روی هاست اشتراکی با کندی سرعت مواجه شود و با قطع و وصل مکرر بر روی سایت روبرو شده، کار سایت را مختل کند. در این حالت متوجه می‌شوید که هاست اشتراکی انتخاب درستی برای سایت‌های پربازدید نیست و لازم است تا یک سرور اختصاصی یا سرور مجازی اجاره کنید. برای دانستن اینکه دقیقا چه تفاوت‌هایی دارند و کدام برای سایت شما مناسب‌تر است می‌توانید به مقاله خرید سرور اختصاصی یا مجازی مراجعه کنید.

دامنه چیست و چگونه آن را ثبت کنیم؟

دامنه یا دامین، Domain در دنیای وب به آدرسی گفته می‌شود که با تایپ و ورود آن در مرورگرتان وارد سایت می‌شوید. در واقع دامین همچون آدرس خانه شما عمل می‌کند. اگر کسی می‌خواهد به خانه شما بیاید باید به آدرس مشخصی مراجعه کند و در دنیای وب اگر کسی می‌خواهد به سایت شما برود و از محتویات آن بهره ببرد، باید دامنه آن را وارد مرورگر کند. حال هر چقدر که این آدرس ساده‌تر باشد و مشخصه به یادماندنی داشته باشد، بهتر و راحت‌تر در حافظه‌ها می‌ماند تا یک آدرس و نام طولانی و پیچیده. پس قبل از هر چیز در انتخاب دامنه مورد نظرتان دقت کنید. نام دامنه، اسم منحصر‌به‌فرد و یکتای وب‌سایت شماست و برای به ‌خاطر سپردن اسم یا برند شما مهم است. پس از آن پسوندی که انتخاب می‌کنید، می‌تواند عمومی یا ملی باشد مثلir و com یا اختصاصی برای سازمان‌ها org یا مفاهیم دیگر استفاده شود. اگر قصد خرید دامنه و انتخاب نام اینترنتی دارید، ابتدا باید نام دامنه را به همراه پسوند آن چک کنید تا موجود باشد. سپس آن را به سبد اضافه کنید و پرداخت انجام دهید.

گواهی امنیت چیست و چه کاربردی دارد؟

از آنجایی که گواهی SSL برای اعتماد به وب سایت و فروشگاه‌ آنلاین لازم است، در مورد آن توضیح مختصری می‌دهیم تا بدانید گواهی امنیت سایت چیست. همان طور که قبلا مواردی را درباره امنیت یک وب سایت گفته‌ایم، ارتباط امن کاربر و وب سایت موضوع مهمی برای مخاطبان یک وب سایت است که به کمک پروتکل SSL میسر می‌شود. مخصوصا برای اینکه به فروشگاه‌ها نماد اعتماد eNamad تعلق بگیرد، حتما باید این گواهی را خریداری کرده باشند. سایت‌هایی که SSL دارند، در ابتدای دامین به جای پروتکل http، https خواهید دید.

در نتیجه، شما برای اینکه صفحه‌ای از یک سایت را در اینترنت باز کنید و محتوای آن را ببینید، لازم است که در پشت صفحه آن وب سایت، حجم مشخصی فضای میزبانی بر روی یکی از انواع سرورها داشته باشد. دامین مختص به خود و در صورت امن بودن سایت، گواهی SSL خریداری کرده باشد.

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *