اگر از همراهان همیشگی پرشین تولز هستید، حتماً مقاله قبلی در مورد آموزش گوگل سرچ کنسول را خوانده‌اید! در این مقاله هم قصد داریم به بررسی ادامه این بحث بپردازیم تا بتوانید با استفاده از این ابزار و بهینه‌سازی سایت با استفاده از آن، سئوی سایت خود را بهبود ببخشید و ترافیک ورودی سایت خود را افزایش دهید.

تاریخچه اعتبارسنجی

شما می توانید جزییات فرآیند اعتبارسنجی را با کلیک روی لینک validation details در صفحه details این ابزار وبمستری گوگل مشاهده نمایید. اطلاعات موجود در صفحه تاریخچه validation با توجه به URL برای گزارش AMP و گزارش وضعیت ایندکس دسته بندی می شود. در بخش Mobile Usability و گزارش های Rich Result نیز موارد با توجه به URL و داده های ساختار یافته دست بندی می‌شوند.

اعتبار سنجی دوباره در سرچ کنسول گوگل

از این گزینه تنها زمانی می توان استفاده کرد که فرآیند validation با شکست رو به رو شده و وضعیت آن به حالت failed تغییر پیدا کرده باشد. در این حالت شما با کلیک روی Revalidation فرآیند اعتبارسنجی را دوباره راه می اندازید. در کنار آن اعتبارسنجی مشکلات موردهای جدید شناخته شده نیز آغاز می شود.

در نظر داشته باشید که پیش از شروع یک درخواست اعتبارسنجی جدید، باید درخواست قبلی شما به اتمام رسیده باشد. حتی اگر برخی از مشکلات هم در طول فرآیند validation حل شده باشد، شما باید تا لحظه تمام شدن این چرخه صبر کنید.

امکان بررسی دوباره مواردی که مرحله اعتبارسنجی آنها به پایان رسیده است (Passed) یا دیگر در دسترس نمی باشند (Other) وجود ندارد. زمانی که روی گزینه Revalidate کلیک می شود، از تاریخچه حذف می شوند.

انواع وضعیت اعتبارسنجی URL های دسته های ارورهای سرچ کنسول گوگل

بعد از ارسال درخواست اعتبارسنجی، هر یک از URL های قرار گرفته در دسته این ارورها وضعیت مشخص خود را خواهند داشت. این وضعیت ها عبارتند از:

  • Pending validation: زمانی که هر یک از URL های درون یک دسته ارور با این وضعیت مشخص شده باشند یعنی آنها در صف انتظار برای اعتبارسنجی هستند. تا زمانی که گوگل تمامی لینک های قرار گرفته را بررسی نکند، وضعیت به همین شکل باقی می ماند.
  • Passed: در حالتی که تمامی لینک های درون یک ارور بررسی و بدون مشکل تشخیص داده شدند، با این وضعیت رو به رو می شوید.
  • Failed: در این حالت گوگل به منظور بررسی ارور مشخص شده لینک ها را مورد بررسی قرار می دهد و طی بررسی ها متوجه می شود که ارور همچنان پابرجا است. در چنین شرایطی با وضعیت Failed رو به رو می شوید.
  • Other: در حالت Other گوگل نمی تواند به URL های مشخص شده دسترسی پیدا کند یا در داده های ساختاریافته نمی تواند مورد را پیدا کند. سپس چرخه متوقف می شد!

در نظر داشته باشید که URL های مشابه می توانند وضعیت متفاوتی در ارورهای مختلف داشته باشند. به عنوان مثال اگر یک URL به طور همزمان دارای ارورهای X و Y است، ارور X می تواند در وضعیت اعتبارسنجی Passed قرار گرفته باشد. اما ارور Y در وضعیت اعتبارسنجی Pending باشد.

بعد از ورود به گوگل وبمستر تولز نیاز است که با ابزارهای درون آن به شکلی مناسب آشنا شوید. یکی از این ابزارها که در زمینه رفع ارورهای مربوط به ایندکس شدن مورد استفاده قرار می گیرد، بخش coverage کنسول جدید گوگل است. در این بخش شما می توانید ارورهای پیش آمده را بررسی و با استفاده از بخش validation یا اعتبارسنجی اقدام به رفع آنها نمایید.

رفع مشکلات امنیتی سایت با استفاده از گوگل سرچ کنسول

وب سایت ها نیز به اندازه یک خانه، فروشگاه یا هر محیط فیزیکی دیگر می توانند از نظر امنیتی در معرض خطر قرار بگیرند. امروزه و با روی کار آمدن تکنولوژی های جدید جرایم سایبری بیش از گذشته صورت می گیرد. همین موضوع دلیل محکمی شده است برای اینکه صاحبان وب سایت ها به دنبال بررسی امنیت سایت ها و بررسی مشکلات امنیتی سایت با روش های موجود باشند. چرا که ممکن است با کمی سهل انگاری توسط وبمستران در زمینه امنیت سایت های اینترنتی، تمامی تلاش های آنها طی یک اقدام سایبری از دست برود. در سرچ کنسول گوگل به تازگی بخشی اضافه شده است که به کمک آن می توانید به بررسی آنلاین امنیت سایت خود بپردازید. اگر ارزیابی های گوگل تشخیص دهد که سایت شما هک شده است یا رفتارهایی را مشاهده نماید که احتمال آسیب رساندن به بازدیدکنندگان شما را دارد در این زمینه به شما گزارش ارائه می دهد.  صفحات یا سایت هایی که تحت تاثیر یک مشکل امنیتی خاص قرار گرفته اند، توسط گوگل با یک برچسب هشدار دهنده در نتایج جستجو نمایش داده می شود. همچنین ممکن است در زمانی که کاربر اینترنتی قصد وارد شدن به یکی از صفحات دارای مشکل امنیتی یک وب سایت را دارد، با صفحه interstitial warning مواجه شود.

مشکلات امنیتی سایت چیست؟

امنیت وب سایت که با نام امنیت سایبری نیز شناخته می شود، به معنای ایجاد شرایط لازم برای تامین امنیت سایت است. این شرایط تنها با شناسایی، جلوگیری و ارائه پاسخ مناسب به تهدیدات سایبری صورت گرفته امکان پذیر خواهد بود. در صورتی که پس از رفع ایراد سایت و ارسال تقاضای بررسی به گوگل، به دلیل مسدود نکردن راه نفوذخرابکار یا هکر و قبل از بررسی سایت توسط گوگل، مجددا سایت شما با مشکل امنیتی روبرو شود، نتیجه تقاضای بررسی سایت شما منفی خواهد بود و ممکن است در مرتبه بعدی به تقاضای بررسی شما کمی دیرتر رسیدگی شود. بنابراین تلاش کنید که در صورت مواجه شدن با مشکلات امنیتی در سایت و سرور، از یک متخصص امنیت کمک بگیرید. مشکلات امنیتی سایت به طور کلی به سه دسته زیر تقسیم می شود که در ادامه آنها را به شما معرفی خواهیم کرد.

  1. محتوای هک شده

منظور از این دسته از مشکلات امنیتی سایت، محتواهایی است که بدون اجازه و خواست شما به دلیل عدم تامین امنیت سایت، توسط هکرها درون وب سایت شما قرار گرفته است. به دلیل حفظ امنیت کاربران و ارائه نتایج جستجو کارآمد، گوگل تمام تلاش خود را می کند تا محتوای هک شده را از نتایج جستجو کاربران دور نگه دارد. بعد از بررسی مشکلات امنیتی سایت با سرچ کنسول گوگل بهترین راه حل برای رفع آنها پاک کردن محتوای هک شده مشخص شده است.

  1. نرم افزارهای مخرب (بدافزارها)

شما ممکن است در هنگام بررسی مشکلات امنیتی سایت از طریق بخش security issues با خطاای مربوط به بدافزارها رو به رو شوید. منظور از این دسته از عوامل خطرزا برای سایت نرم افزارهایی است که برای آسیب رساندن به دستگاه یا کاربران آن برنامه طراحی شده است. به همین دلیل گوگل مرتبا وب سایت ها را بررسی می کند تا اطمینان حاصل کند که درون آنها بدافزاری برای بارگیری قرار نگرفته است. شما این امکان را دارید که به کمک بخش security issues سرچ کنسول گوگل به بررسی سایت از نظر امنیت پرداخته و در راستای افزایش امنیت وب سایت خود گام بردارید.

  1. مهندسی اجتماعی

یکی دیگر از مشکلات امنیتی سایت که باید به آن توجه داشت، مهندسی اجتماعی است. مفهوم این کلمه این است که بازدیدکنندگان را انجام کارهای خطرناک ترغیب کرده یا به صورت کاملا زیرکانه آنها را متقاعد کنید که اطلاعات شخصی خود را افشا کرده یا بدافزاری را دانلود کند. اگر گوگل به این نتیجه برسد که وب سایت شما دارای محتوای مهندسی اجتماعی است، ممکن است پیغام «Deceptive site ahead» را به کاربرانی که می خواهند از وبسایت شما بازدید نشان دهد.

خوشبختانه در گوگل سرچ کنسول شما می توانید گزارش مربوط به این مشکل امنیتی را مشاهده و بررسی نمایید. در صورت وجود همچین موردی در وب سایت خود می توانید به منظور افزایش امنیت وب سایت سریعا آن محتوای به خصوص را حذف نمایید. به همین دلیل نیاز است که در ابتدا شناخت کافی را درباره مشکلات امنیتی احتمالی داشته و سپس به کمک گوگل سرچ کنسول در راستای رفع آنها گام بردارید.

اهمیت امنیت وب سایت ها

اهمیت امنیت وب سایت در عصر حاضر بیش از هر زمان دیگری خود را نشان می دهد. چرا که باید برای جلوگیری از دسترسی پیدا کردن هکرها و سارقان فضای مجازی به اطلاعات مهم و حساس، به بررسی امنیت سایت های اینترنتی و حفظ آن پرداخت.

بدون داشتن یک استراتژی امنیتی درست و فعال، باید هر لحظه این انتظار را داشته باشید که دچار مشکلات امنیتی شده و خطرات احتمالی ممکن را تجربه کنید. به همین دلیل باید در برابر امنیت وب سایت خود و در کنار آن اعتمادی که کاربران به شما دارند، مسئولیت پذیر باشید و با افزایش امنیت وب سایت خیال خودتان و کاربرانتان را آسود کنید.

بررسی آنلاین امنیت سایت به کمک سرچ کنسول گوگل

به منظور بررسی گزارش های security issues سرچ کنسول گوگل باید بعد از ثبت سایت در گوگل سرچ کنسول و ورود به آن روی زبانه security and manual actions کلیک کنید. بعد از کلیک روی زبانه security and manual actions سرچ کنسول گوگل باید از میان زیر مجموعه های موجود گزینه security issues را انتخاب نمایید. بعد از انتخاب این گزینه با یکی از دو حالات زیر رو به رو خواهید شد:

۱ . پیغام No issues detected: اگر در مسیر بررسی مشکلات امنیتی سایت این پیغام را مشاهده کردید، باید بدانید که در زمینه تامین امنیت سایت عملکرد خوبی را داشته اید. چرا که وب سایت شما هیچگونه مشکل امنیتی به خصوصی را ندارد و کار خود را به درستی پیش می برد.

۲ . پیغام issues detected: مشاهده این پیغام در هنگام بررسی آنلاین امنیت سایت با سرچ کنسول گوگل نشان دهنده این است که وب سایت مشکلاتی را دارد. پس باید در راستای افزایش امنیت وب سایت تلاش کنید. در صورت مشاهده این پیغام باید مشکلات قرار گرفته در پایین صفحه security گوگل سرچ کنسول را یک به یک بررسی کرده و سعی کنید آنها را رفع نمایید.

در چند مقاله سعی کردیم به بررسی کامل سرچ کنسول گوگل بپردازیم تا به راحتی بتوانید از این آموزش‌ها استفاده کنید. اگر در مورد این سیستم سوالی دارید، حتماً از طریق بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

طراح گرافیک و وب‌سایت، متخصص تولید محتوای حرفه‌ای در زمینه دیجیتال مارکتینگ، طراحی سایت، سئو

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *