در مقاله قبلی به بررسی موضوع افزایش مخاطبان لیست ایمیل مارکتینگ پرداختیم و در این مقاله ادامه این موضوع را دنبال می کنیم.

نرخ همگرایی یا (Conversion Rate (CR در بازاریابی ایمیلی: نرخ همگرایی در هر کسب وکار و همچنین در هر بخش از عملیات بازاریابی معنایی متفاوتی دارد اما مفهوم کلی آن، نرخ محقق شدن هدف نهایی یک عملیات است. در فروش معنای نرخ همگرایی، تکمیل فرآیند خرید توسط مشتری است. در یک بازی آنلاین ممکن است رسیدن کاربر به مرحله مشخصی مبنای تعریف نرخ همگرایی باشد. نرخ همگرایی در یک کمپین تبلیغاتی ممکن است بر اساس ثبت نام کاربر در وب سایت و در یک کمپین دیگر، دنبال کردن کسب وکار شما در اینستاگرام تعریف شود. در ایمیل مارکتینگ، منظور از نرخ همگرایی، نسبت تعداد اقدام نهایی که از کاربران می خواهید به تعداد کل کسانی که ایمیل به آن ها ارسال شده است تعریف می شود. این اقدام می تواند عضویت در خبرنامه، دانلود اپلیکیشن، دانلود یک مقاله، کلیک برای خرید محصول جدید شما و … باشد. نرخ کلیک درواقع، درصدی از دریافت کنندگان ایمیل است که پس از باز کردن ایمیل شما و کلیک روی لینک مربوطه، اقدام موردنظر شمارا انجام داده اند.

افزایش ترافیک وب سایت را در نظر بگیرید. با اینکه روش دقیقی برای اندازه گیری نیست اما نشان دهنده عملکرد کلی ایمیل ها ارسالی است.

  • زمان حضور در وب سایت یا Time on Site: زمان دقیقی که دریافت کننده ایمیل پس از کلیک روی لینک موجود در ایمیل در وب سایت شما می گذراند.
  • میانگین زمان قبل از خرید یا Average Time Before Purchasing: مدت زمانی که بین دریافت ایمیل و خرید نهایی طی می شود را زمان میانگین قبل از خرید می گویند که می تواند بین چند ماه تا یک سال نیز طول بکشد.
  • مقدار فروش کل یا Total Sales: اگر از یک کمپین ایمیلی برای افزایش فروش بخشی از محصولات خود استفاده کرده اید، فقط فروش آیتم هایی که در ایمیل ها ذکرشده را حساب نکنید بلکه، کل فروش آیتم های دیگر که در وب سایت موجود است و مشتری پس از کلیک روی لینک موجود در ایمیل، اقدام به خرید آن ها می کند را نیز اندازه گیری کنید؛ که آن را فروش کل می نامند.

  • صرفه جویی در هزینه یا Cost Savings: میزان هزینه هایی که در ایمیل مارکتینگ نسبت به استفاده از دیگر کانال ها و کمپین ها صرفه جویی می شود. از جلسه اول به خاطر دارید که ایمیل مارکتینگ یکی از ارزان ترین راهکارهای بازاریابی دیجیتال است.
  • هزینه به ازای جدب سرنخ یا Cost per Lead: میزان هزینه ای که به طور میانگین برای جذب کاربر جدید از طریق ایمیل مارکتینگ صرف می شود.
  • سنجش عملکرد کمپین‌های بازاریابی در گوگل آنالیتیکس

چند نکته پایانی!

مردم برای دریافت اطلاعات به شبکه های اجتماعی می‌روند. لیست پیام ها را اسکن می‌کنند و پست های مورد علاقه خود را از بین آن‌ها انتخاب کرده و می‌خوانند. شما می‌توانید با همین هدف یک خبرنامه بسازید و از طریق ایمیل به مخاطبانتان ارسال کنید. به طوری که گلچینی از بهترین پست ها و خبرها را لیست کنید و در قالب یک خبرنامه ارسال کنید. می‌توانید برای ایجاد خبر نامه خود از الگوهای مختلف استفاده کنید و از روی آن‌ یک خبرنامه بسازید. شما باید برای نتیجه گیری بیشتر و به بهتر از طریق بازاریابی ایمیل و افزایش تعامل با مخاطب پیام ها و محتوای جذاب و جالب توجهی را برای آنها بفرستید. برای جذاب تر کردن پست های خود بسیار مهم است که تیتر جذاب و شگفت انگیزی را برای مطالب خود استفاده کنند. همچنین قرار دادن تصاویر جذاب نیز نقش بسیار مهمی در جلب توجه مخاطب شما دارد.

پس از گرفتن آدرس ایمیل، نوبت به بررسی انتظارات کاربران مشترک است. مدیریت انتظارات نقش مهمی در ایمیل مارکتینگ دارد و این شما هستید که انتظارات مخاطب را شکل می دهید. پس باید طرح ایمیل مارکتینگ مناسبی داشته باشید که بتوانید آن را دنبال و ارتباط خود را با مخاطبان حفظ کنید. برای مدیریت انتظارات بهتر است بلافاصله پس از تایید عضویت، برای مشترکین یک ایمیل پیگیری بفرستید. این فرصت خوبی برای تشکر از آن ها و معرفی خودتان و همچنین ارسال محتویاتی است که ممکن است برای آن ها جذاب باشد، بهتر است یادآوری کنید هرچند وقت یک بار از شما ایمیل دریافت می کنند. فراموش نکنید که اگر به مشترکین قول داده اید هفته ای یک ایمیل برای آن ها بفرستید، هر روز ایمیل نفرستید! چون باعث ناراحتی آن ها خواهید شد. حالت برعکس نیز همین اثر را دارد، اگر به جای ایمیل های روزانه (که قول آن را داده اید) ماهی یک ایمیل بفرستید، اعتماد و رضایت مشترکین را از دست می دهید.

نرخ باز کردن ایمیل نشان می دهد تا چه حد در برقراری ارتباط موفق بوده اید. در صنایع مختلف، نرخ باز کردن متفاوت است و در کل نرخ باز کردن ایمیل مناسب در حدود ۱۰ الی ۲۰ درصد است. نرخ پایین باز کردن به این معنی است که مخاطبان از ایمیل های شما می گذرند یا به محض دریافت، آن ها را پاک می کنند و یا آن ها را به عنوان خوانده شده علامت گذاری و سپس در صندوق نامه ها رها می کنند. اگر نرخ باز کردن ایمیل پایین است باید در ایمیل مارکتینگ خود تجدیدنظر کنید. ایمیل هایی را که پیش از این ارسال کرده اید بازخوانی کنید، به موضوع ایمیل ها توجه کنید. چیزی در آن ایمیل ها باعث شده است مشترکین آن ها را باز نکنند. پس بررسی و آزمایش کنید تا به نرخ بالاتری برسید.

در چند مقاله سعی کردیم به بررسی کامل موضوع افزایش مخاطبان ایمیل مارکتینگ بپردازیم. اگر سوالی دارید، می توانید از طریق بخش نظرات مطرح کنید.

طراح گرافیک و وب‌سایت، متخصص تولید محتوای حرفه‌ای در زمینه دیجیتال مارکتینگ، طراحی سایت، سئو

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *