به عنوان یک گرافیست، ابزارهای سخت‌افزاری و نرم‌افزاری زیادی در دسترس شماست که از آن‌ها استفاده کنید. با این حال، یکی از چیزهایی که امروزه به یکی از ملزومات انجام کارهای گرافیکی کامپیوتری بدل شده، تبلت‌های طراحی هستند.

یکی از سوالات رایج در این زمینه، استفاده از آیپد به عنوان تبلت طراحی است و خیلی‌ها می‌پرسند که آیا می‌توان به جای تبلت گرافیکی، از آیپد به این منظور استفاده کرد؟ همراه ما در پرشین تولز باشید تا به این سوال جواب دهیم.

آیا آیپد جایگزینی مناسب برای تبلت طراحی است؟

اگر بخواهیم یک جواب کوتاه به این سوال دهیم، باید بگوییم بله! آیپد در سال 2010 معرفی شد و بعد از این چند نسخه، حالا به دستگاهی قدرتمند بدل شده که نه تنها برای اینترنت گردی، خواندن کتاب و انجام بازی مناسب است، بلکه می‌تواند، یک تبلت گرافیکی منحصر به فرد نیز باشد.

این دستگاه هم از انواع کیبوردها پشتیبانی کرده و هم می‌توان از قلم مخصوص اپ به نام Apple Pencil بر روی آن استفاده کرد که دقت فوق‌العاده زیادی دارد و امکانات خوبی را در اختیار کاربران می‌گذارد. از نظر کیفیت طراحی، آیپد همچون بهترین تبلت‌های گرافیکی عمل می‌کند و با توجه به این که کاربردهای دیگری هم دارد، بدون شک انتخاب خوبی محسوب می‌شود. با این حال، هنوز نکات دیگری هم هستند که می‌توانند در انتخاب شما بین تبلت طراحی و آیپد موثر باشند. در ادامه به بعضی از مهم‌ترین موارد اشاره خواهیم داشت:

  • استفاده چندگانه

یکی از بزرگ‌ترین مزیت‌های آیپد نسبت به تبلت طراحی، استفاده چند گانه از این محصول است. تبلت‌های گرافیکی در واقع یک نمایشگر جداگانه هستند و هیچ سخت‌افزاری برای اجرای سیستم عامل ندارند.

اما آیپد با اجرای iOS تمامی برنامه‌های موجود در اپ استور را در اختیار شما قرار خواهد داد و همان طور که گفتیم، می‌‌توان از آن برای تماشای فیلم، بازی کردن، گوش دادن به موسیقی و خیلی کارهای دیگر استفاده کرد.

  • نمایشگر

در این جا کمی اوضاع پیچیده می‌شود. بزرگ‌ترین آیپد موجود در بازار 12.9 اینچ است که البته برای بسیاری از طراحان، فضایی کافی را در اختیار خواهد گذاشت. مخصوصا این که مدل‌های جدیدتر، دارای نمایشگر 4K بسیار با کیفیت هستند. اما تبلت‌های طراحی با اندازه‌های متفاوتی ارائه می‌شوند.

از تبلت‌های 10 اینچی قابل حمل گرفته تا نمایشگرهای طراحی با کیفیت و بزرگی در اندازه‌های 19، 24 یا حتی 32 اینچی که برای کارهای خاص مورد استفاده قرار می‌گیرد.

  • حساسیت به فشار

یکی از المان‌های بسیار مهم در انتخاب تبلت‌های گرافیکی، میزان حساسیت به فشاری است که قلم و تبلت برای شما به همراه می‌آورند. برای مثال تبلت طراحی Huion H610Pro دارای حساسیت به فشار 8192 است که به معنی تشخیص 8192 پله فشار مختلف در هنگام استفاده از قلم بر روی صفحه نمایش است. نکته‌ی مهم این است که این میزان فشار، کاملا برای انجام کارهای پیچیده و ریزه‌کاری‌های هنری کافی بوده و تقریبا تمامی تبلت‌های طراحی مدرن از این حساسیت بهره می‌برند.

آیپدهای مدرن نیز چنین حساسیتی داشته و عملکرد خیلی خوبی در تشخیص میزان فشاری که از طرف کاربر وارد می‌شود، دارند. البته نکات بیشتری هم در مورد کیفیت خطوط، کیفیت رنگ و چیزهایی از این دست وجود دارد که باید بر اساس قیمت و آزمایش‌های انجام شده، آن‌ها را بسنجید و انتخاب خود را انجام دهید.

  • قابل حمل بودن، اتصالات و انعطاف پذیری

شما می‌توانید از آیپد به عنوان نمایشگر دوم استفاده کنید، هر جایی که خواستید همراهش داشته باشید و بدون نیاز به دستگاهی دیگر، آن را روشن کرده و به کار کردن با این دستگاه مشغول شوید. چیزی که با خرید یک تبلت طراحی، نخواهید داشت.

اما باید در نظر بگیرید که اتصال آیپد به دستگاه‌های ویندوزی، محدودیت‌هایی دارد اما در کل از این نظر، آیپد بدون شک انتخاب بهتر است.

  • نرم‌افزار

یکی دیگر از مهم‌ترین نکاتی که می‌تواند در تصمیم گیری شما موثر باشد، نرم افزار است. وقتی آیپد خریداری می‌کنید، تنها قادر به استفاده از ابزارهایی هستید که در اپ استور منتشر شده و امکان اجرای آن‌ها در آیپد وجود دارد. خیلی از ابزارهای سنگین گرافیکی مخصوصا در زمینه طراحی سه بعدی در آیپد وجود ندارند و این محدودیت بزرگی برایتان به وجود می‌آورد. در صورتی که تبلت‌های گرافیکی با اتصال به ویندوز، مک یا حتی لینوکس، به تمامی ابزارهای این سیستم عامل‌ها دسترسی دارند.

حتما مروری بر ابزارهای مورد نیاز خود داشته باشید و سپس اقدام به خرید محصول مورد نظر خود کنید. حتی با امکان اتصال آیپد به عنوان تبلت طراحی به دستگاه‌های ویندوزی، باز هم محدودیت‌هایی در هنگام استفاده خواهید داشت که در تبلت‌های طراحی ندارید.

  • تجربه کار با تبلت گرافیکی

یکی دیگر از چیزهایی که در تبلت‌های گرافیکی دارید و در آیپد ندارید، نوع لمینت خاصی است که روی تبلت‌ها اعمال می‌شود و به شما حس کار کردن روی کاغذ را می‌دهد.

همچنین وقتی با تبلت گرافیکی کار می‌کنید، هیچ چیز مزاحم شما نیست، شبکه‌های اجتماعی و پیام رسان‌ها نوتیفیکیشن‌های خود را روی صفحه نشان نمی‌دهند و به طور کلی این محصولات با میان‌برهای مخصوص فیزیکی، عملا برای طراحی ساخته شده‌اند. چیزی که آیپد از آن بی‌بهره است.

  • قیمت

و اما نکته‌ای مهم: قیمت! مدل‌های مختلف آپید قیمت مشخصی دارند اما این دستگاه در نهایت، تبلتی گران قیمت به حساب می‌آید. اما تبلت‌های طراحی، قیمت‌های مختلفی دارند. برای مثال، شما مدل‌های 13 اینچ بسیار خوبی با قیمت بسیار پایین‌تر از آیپد می‌توانید، خریداری کنید. در صورتی که با قیمت یک آیپد، حداقل یک تبلت گرافیکی 16 یا 19 اینچ حرفه‌ای می‌توانید بگیرید. پس باید بر اساس نیازهای خود، تصمیم بگیرید که کدام محصول مناسب شما است.

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *