مفاهیم اصلی و انواع آی پی را در مقاله هر آنچه درباره آی‌پی باید بدانید، خواندیم. در این متن می‌خواهیم درباره آی‌پی ثابت و روش به دست آوردن آن در سیستم کامپیوتری خود را بیشتر یاد بگیریم.

آی پی ثابت چیست؟

در تعریفی ساده، آی پی ثابت آدرسی است که به ‌جای سرور DHCP، به‌شکل دستی برای یک دستگاه در نظر می‌شود و تغییر نمی‌کند. به عنوان مثال در صورتی که آی‌پی خود را برای خانه بگیرید، همیشه یک عدد ثابت را خواهید دید اما وقتی که به یک شرکت، کافی‌شاپ و یا خانه دوستتان بروید، آی‌پی متفاوتی را می‌بینید که از طریق شبکه تنظیم و اختصاص داده شده است. آدرس‌ و آی‌پی‌های ثابت، امنیت شبکه و کنترل اتصالات را افزایش می‌دهند و امکان دسترسی کاربران به اتصالات ثابت را مطمئن‌تر کرده و موقعیت جغرافیایی یکسانی را برای هر کدام فراهم می‌کند. هر دستگاه کامپیوتری از جمله دسکتاپ شخصی، لپ‌تاپ‌ها، گوشی‌های هوشمند، تبلت‌ها و حتی روترها می‌توانند طوری تنظیم شوند که یک آدرس آی‌پی ثابت داشته باشند.

از لحاظ فنی‌تر می‌توان این طور گفت که آدرس‌های آی‌پی ثابت را می‌توان در هر مکانی در سرتاسر جهان انتخاب و آن‌ها را به گزینه‌ای برای کاربرد تجاری تبدیل کرد. همچنین برای کشورهایی همچون ایران، چین و روسیه از آی‌پی ثابت برای دور زدن اینترنت سانسور شده هم می‌توان استفاده کرد. به این شکل که آنها فایروال‌های پیچیده‌ای را ارائه می‌کنند تا کاربران بین‌المللی امکان دسترسی به سایت‌های کشورشان را نداشته باشند. اما مشخصا کاربرانی که دانش کافی در کامپیوتر دارند، می‌توانند با استفاده از دستگاه‌های خاص و آی پی ثابت، این ممنوعیت‌ها را دور بزنند.

روش‌های به دست آوردن آی‌پی ثابت

قبل از هر چیز باید بدانیم چگونه آی‌پی ثابت داشته باشیم که در این صورت باید ابتدا با سرویس‌دهنده اینترنت خود تماس بگیریم و درخواست آی‌پی ثابت بدهیم. توجه داشته باشید که برای داشتن آی‌پی ثابت لازم است که هزینه‌ای پرداخت کنید. پس از آن روش‌های مختلفی برای به دست آوردن آی‌پی ثابت کامپیوتر ما وجود دارد که به چند مورد از آنها اشاره می‌کنیم:

  • پیدا کردن آی‌پی به کمک گوگل: بهترین و ساده‌ترین راه پیدا کردن آی‌پی کامپیوتر نوشتن عبارت What is my IP در جستجوگر گوگل است که بالافاصله عدد مورد نظر را به شما نشان می‌دهد.
  • یافتن آی‌پی سیستم از راه cmd: برای این کار لازم است به کمک صفحه CMD ، در مقابل نام کامپیوتر خود، عبارت ipconfig را تایپ کرده و اینتر بزنید. یکی از اطلاعاتی که نمایش می‌دهد عدد آی‌پی خصوصی دستگاه شماست که جلوی IPv4 address نوشته شده است.
  • راه پيدا كردن آی‌پی در ویندوز (ورژن‌های ۸ به بعد) : در جستجوی ویندوز، عبارت Network status را نوشته و آن را انتخاب کنید. همچنین می‌توانید از فشردن کلیدهای ترکیبی پنجره ویندوز به اضافه دکمه X نیز به آن دسترسی داشته باشید. سپس از منوی Network Connections ، گزینه View your network properties یا Details را انتخاب کنید.
  • دیدن آی‌پی در مک: از طریق System Preferences ، منوی Network را باز کنید و با انتخاب شبکه متصل، آی پی خود را ببینید.
  • راه‌های آنلاین: شما می‌توانید به کمک وب‌سایت‌هایی همچون ip-tracker یاcom آدرس آی‌پی خود را مشاهده کنید.
  • آی پی آدرس چه اطلاعاتی از شما فاش می کند؟

در نهایت، در ویندوز کامپیوتر خود می‌توانید آدرس آی‌پی ثابت خود را با استفاده از نوشتن دستور ipconfig در محیط Command Prompt پیدا کنید و یا با تایپ عبارت What is my IP Address در گوگل، آن را به سادگی ببینید. در سیستم‌عامل مک هم می‌توانید به بخش System Preferences بروید، منوی Network را باز کنید و با انتخاب شبکه‌ای که به آن وصل هستید، آی پی خود را پیدا کنید.

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *