اصطلاح ترند شدن هشتگ‌ها را تا بحال شنیده‌اید؟ این اصطلاح بیشتر برای توییتر به کار برده می‌شود و هنگامی یک هشتگ ترند می‌شود که تعداد زیادی از مردم در پیام‌های خود از آن استفاده کرده و اشتراک‌گذاری کرده باشند! کسب‌وکارهای مختلف به کرات از این خاصیت هشتگ‌ها در راستای اهداف بازاریابی خود بهره برداری کرده‌اند. به‌عنوان مثال، کافی است سری به توییتر بزنید و هشتگ‌های معروف را جستجو کنید تا ببینید که شرکت‌های بزرگ چگونه از هشتگ‌ها برای ترویج و شناساندن هر چه بیشتر برند خود استفاده می‌کند.در این مقاله که ادامه مقاله قبل است، به بررسی ادامه نکات می‌پردازیم تا بتوانید به راحتی یک هشتگ را آنالیز کنید و میزان موفقیت آن بسنجید.

زمان‌بندی پست‌ها و آنالیز هشتگ اینستاگرام با ابزار Iconosquare

ابزار Iconosquare یکی دیگر از ابزارهای بسیار کاربردی و حرفه‌ای در زمینه مدیریت صفحه اینستاگرام است! این ابزار به صورت اختصاصی برای آنالیز صفحه اینستاگرام نیست اما به کمک قابلیت‌های آن می‌توانید بازدیدهای صفحه خود را آنالیز کنید. یکی از قابلیت‌های جالب این سایت، قابلیت پاسخ به کامنت‌های کاربران از طریق این ابزار است که دیگر نیازی به پاسخ دادن به کامنت‌ها از طریق اپلیکیشن اینستاگرام نیست. هدف ما از معرفی این ابزار در این مقاله، وجود قابلیت آنالیز هشتگ اینستاگرام در این ابزار است! در واقع با استفاده از این قابلیت شما می‌توانید هشتگ‌های خود را به صورت کامل آنالیز کنید و میزان رشد هر هشتگ را ببینید. البته باید توجه داشته باشید که آنالیز هشتگ اینستاگرام در بسته‌های تجاری ابزار Iconosquare وجود دارند و برای استفاده از این قابلیت حتماً باید پکیج Elite یا بالاتر از آن را خریداری کنید.

اگر از صفحاتی هستید که کمپین‌های تبلیغاتی زیادی راه‌اندازی می‌کنید یا کسب‌وکارتان در زمینه تبلیغات اینستاگرام فعالیت می‌کند، این ابزار کمک زیادی به شما می‌کند. با استفاده از این ابزار نرخ تعامل ایجاد شده توسط هر هشتگ را ببینید و بر روی هشتگ‌های پرتعامل صفحه خود تمرکز کنید.

همان‌طور که برای پیدا کردن کلمات کلیدی مناسب به تحقیق و بررسی نیاز دارید، برای ارزیابی و کشف هشتگ‌های مختلف مناسب نیز باید تحقیق کنید تا بتوانید محتوای خود را به دست مخاطب مناسب برسانید. برای تحقیق هم ابزارها کمک زیادی به شما می‌کنند؛ البته ابزارهای رایگانی در بستر وب موجود است که می‌تواند در این مسیر به شما کمک کند. درعین‌حال باید توجه داشت که بسیاری از این ابزارها از زبان فارسی به‌ درستی یا کاملاً پشتیبانی نمی‌کنند.

برای آنالیز هشتگ اینستاگرام و میزان رشد نرخ تعامل هر هشتگ، از طریق منوی این ابزار بر روی Hashtags و سپس گزینه Add Hashtag کلیک کنید:

در صفحه نمایش داده شده باید هشتگ موردنظر خود را تایپ کنید و بر روی Add a Hashtag کلیک کنید تا هشتگ انتخاب شده برای آنالیز در ابزار Iconosquare وارد شود. باید توجه داشته باشید که این ابزار پس از اضافه کردن هشتگ موردنظر می‌تواند آن را آنالیز کند و نمی‌تواند داده‌های قبل را به شما نمایش دهد! بنابراین باید هشتگ خود را اضافه کنید و تا چند روز منتظر آنالیز هشتگ اینستاگرام خود باشید. ویژگی مهم این ابزار در بخش آنالیز هشتگ اینستاگرام، وجود این بخش بر روی اپلیکیشن موبایل است! شما به راحتی می‌توانید آنالیز و زمان‌بندی انتشار پست‌ها را از طریق اپلیکیشن این ابزار انجام دهید و به راحتی صفحه اینستاگرام خود را مدیریت کنید. در کمپین‌های تبلیغاتی هم این ابزار کمک زیادی به شما می‌کند تا بتوانید بهینه‌ترین هشتگ‌ها را برای کمپین خود استفاده کنید.

در نمودارهای این ابزار اطلاعاتی خوبی از هشتگ‌ها در دسترس است! مثلاً می‌توانید تعداد پست یا نرخ تعامل هر هشتگ را ببینید. از طرف دیگر می‌توانید نرخ تعامل یا مشارکت را برای هشتگ‌های پست اینستاگرام خود بررسی کنید و هشتگ‌هایی که باعث ایجاد بیشترین نرخ تعامل در صفحه شما شده‌اند را ببینید. یکی دیگر از مزایای این ابزار در بخش آنالیز هشتگ اینستاگرام، قابلیت نمایش موقعیت جغرافیایی کاربرانی است که با صفحه شما تعامل برقرار کرده‌اند! این مسئله به درد کسب‌وکارهای زیادی می‌خورد و ممکن است صفحه شما هم به این اطلاعات نیاز داشته باشد. برای آنالیز صفحه خود کافی است از طریق منوی Analytics، بر روی گزینه track engagement levels کلیک کنید.

در این صفحه لیست هشتگ‌هایی که اضافه کرده‌اید قابل مشاهده است که در جلوی هر هشتگ میانگین نرخ تعامل کاربران نوشته شده است! همچنین لازم است بدانید این هشتگ‌ها بر اساس بیشترین نرخ تعامل رتبه‌بندی شده‌اند که کار شما را برای آنالیز هشتگ اینستاگرام راحت‌تر می‌کند. همچنین در ادامه این صفحه می‌توانید فیلتر نرخ تعامل را بر اساس فاکتورهای مختلف انتخاب کنید:

فیلترهای زیر برای بررسی نرخ تعامل وجود دارند:

  • قابلیت انتخاب بازه زمانی برای مشاهده نرخ تعامل هشتگ‌ها
  • قابلیت مشاهده نرخ تعامل برای نوع پست نظیر ویدئو، عکس یا هر دوی آن‌ها
  • قابلیت مشاهده نرخ تعامل بر اساس نوع آن
  • قابلیت مشاهده نرخ تعامل به صورت جدولی و نموداری (این مورد برای تحلیل هشتگ‌ها کمک زیادی می‌کند)

شما می‌توانید این داده‌ها را به صورت یک فایل اکسل (.cvs) دانلود کنید و نرخ تعامل صفحه خود را در بازه‌های زمانی مختلف مقایسه کنید. ابزار Iconosquare با وجود آن که کاملاً مفید و حرفه‌ای است اما متاسفانه برای استفاده از آن باید هزینه کنید! هزینه این ابزار از ۲۹ دلار شروع می‌شود و با توجه به نیاز شما این هزینه افزایش پیدا می‌کند.

پیدا کردن مهم‌ترین هشتگ‌ها و کلمات کلیدی با ابزار Keyhole

آخرین ابزاری که قصد بررسی آن را داریم، ابزار Keyhole است که با استفاده از آن می‌توانید هشتگ‌ها و ترندهای مهم در توییتر و اینستاگرام را پیدا کنید. این ابزار یکی از کاربردی‌ترین ابزارهای موردنیاز آژانس‌های تبلیغاتی، روزنامه‌نگاران فعال در توییتر و همچنین مدیران بخش بازاریابی اینترنتی کسب‌وکارها است! این ابزار به شما در زمینه آنالیز هشتگ اینستاگرام و توییتر کمک زیادی می‌کند تا بتوانید پست خود را در لیست پرمخاطب‌ترین هشتگ‌ها قرار دهید. برای شروع کار با ابزار و آنالیز هشتگ اینستاگرام کافی است از طریق منوی بالای این ابزار بر روی گزینه Hashtag & Keyword Tracking کلیک کنید تا وارد صفحه آنالیز هشتگ اینستاگرام شوید. در این صفحه کافی است هشتگ‌های موردنظر خود را بنویسید تا ابزار Keyhole داده‌های موردنظر را به شما نمایش دهد:

این ابزار هشتگ‌ها را بر اساس فاکتورهای زیر تحلیل می‌کند و نتایج را به شما نمایش می‌دهد:

  • نمایش تعداد پست هر هشتگ
  • نمایش تعداد کاربران دنبال‌کننده هر هشتگ
  • نمایش تعداد بازدید (Reach) صورت گرفته در هر هشتگ
  • نمایش تعداد مشاهده (Impressions) هر هشتگ

همچنین در نمودار بالا شما می‌توانید میزان رشد آن را بر اساس ۴ فاکتور بالا ببینید و استفاده کنید.

چه چیزی ابزار Keyhole را از سایر ابزارهای آنالیز هشتگ اینستاگرام متمایز می‌کند؟

در این مقاله علاوه بر این ابزار، ۴ ابزار کاربردی و مفید دیگر در زمینه آنالیز هشتگ اینستاگرام معرفی کردیم اما این ابزار کمی متفاوت و البته کاربردی‌تر است! این ابزار علاوه بر ۴ فاکتور مهم که در نمودار بالا به شما نمایش می‌دهد، اطلاعات ثانویه دیگری هم به شما نشان می‌دهد که در تدوین استراتژی محتوایی شما مفید هستند. با استفاده از ابزار Keyhole شما به راحتی می‌توانید پست‌های برتر (Top Posts) هر هشتگ را ببینید و بر اساس هشتگ‌های مرتبط با هر هشتگ که به شما نشان می‌دهد، به تولید محتوای اینستاگرام خود بپردازید. همچنین می‌توانید لیست صفحاتی که بیشترین استفاده از یک هشتگ خاص را دارند و موفق به دریافت بیشتری تعامل شده‌اند را ببینید.

در این مقاله به بررسی برخی ابزارهای موجود در زمینه آنالیز هشتگ‌ها پرداختیم که بتوانید ورودی هشتگ‌ها را اندازه‌گیری کنید. در مقاله بعدی هم به بررسی ابزارهای دیگر خواهیم پرداخت که امیدواریم مفید واقع شود.

 

طراح گرافیک و وب‌سایت، متخصص تولید محتوای حرفه‌ای در زمینه دیجیتال مارکتینگ، طراحی سایت، سئو

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *