استفاده از شبکه‌های اجتماعی تاثیر بسیار زیادی بر روی مارکتینگ کسب‌وکارتان دارد و نباید از آن غافل شوید. ویدیو مارکتینگ با استفاده از یوتیوب به شما کمک می‌کند تا بتوانید ویدئوهای خود را به تعداد زیادی از کاربران و مخاطبان هدف کسب‌وکارتان نمایش دهید.

تفاوت کلمه کلیدی اصلی و فرعی

هر ویدیوی یوتیوب باید یک کلمه کلیدی اصلی و چندین کلمه کلیدی فرعی داشته باشد! مثلاً اگر ویدیویی در زمینه “بررسی دوربین ۵۳۰۰d نیکون” آپلود می‌کنید، کلمه کلیدی اصلی “دوربین ۵۳۰۰d” و سایر کلمات کلیدی فرعی هستند. در هنگام انتخاب نام ویدیو، توضیحات و برچسب مربوط به آن، باید کلمه کلیدی اصلی را در آن‌ها قرار دهید و کلمات کلیدی فرعی را در بخش توضیحات و برچسب‌ها درج کنید.

بهینه‌سازی عنوان ویدیو برای کاربران

اگر در هنگام انتخاب عنوان ویدیو تنها به موتورهای جستجو و افزایش بازدید یوتیوب فکر کنید، نمی‌توانید یک عنوان جذاب برای کاربران بنویسید! کاربران پیش از آن‌که بخواهند ویدیوی شما را ببینند، باید عنوان ویدیو نظرشان را جلب کند. بسیاری از کاربران فکر می‌کنند که اگر عنوان ویدیوی خود را پر از کلمات کلیدی کنند، این عنوان کاملاً بهینه است اما این در حالی است که این کار حس منفی در کاربران ایجاد می‌کند! عنوان ویدیوی شما باید کاملاً جذاب باشد و در نگاه اول، نظر کاربران را به خود جلب کند؛ از طرف دیگر باید تنها یک کلمه کلیدی (کلمه کلیدی اصلی) در آن وجود داشته باشد و وجود کلمات کلیدی فرعی در عنوان ویدیو کاملاً بیهوده است. در بسیاری از کانال‌های یوتیوب، استفاده از عنوان‌‎های داستانی می‌تواند به افزایش بازدید ویدیوها کمک زیادی کند که البته در این مورد نیز باید توجه زیادی داشته باشید؛ مثلاً اگر نوشتن یک عنوان داستانی نتواند مفهوم و موضوع ویدیو را به کاربران برساند، معمولاً کاربران از آن بازدید نمی‌کنند و بازدید شما کاهش پیدا می‌کند.

توجه داشته باشید که عنوان تنها نصف شانس شما برای دیدن ویدیو توسط کاربران را تشکیل می‌دهد و نصف دیگر مربوط به تصویر کوچکی است که در کنار عنوان ویدئو نمایش داده می‌شود! اگر بتوانید یک عنوان جذاب را به همراه یک تصویر هماهنگ با آن درج کنید، نظر کاربران زیادی به آن جلب می‌شود. حال اگر تصویر ویدیوی شما شفاف و واضح نبوده و ارتباط زیادی با عنوان ویدئو نداشته باشد، تعداد بسیار کمی از کاربران بر روی آن ویدئو کلیک می‌کنند.

  1. استفاده از کلمات کلیدی اصلی در کانال

یکی از قابلیت‌های بسیار مهم و کاربردی یوتیوب، قابلیت درج کلمات کلیدی مهم در کانال یوتیوب است! یوتیوب بر اساس الگوریتم‌های خود به کانال‌های مختلف رتبه می‌دهد و استفاده از کلمات کلیدی مهم در بخش کلیدواژه‌های کانال یوتیوب، به افزایش رتبه شما کمک زیادی می‌‌کند. برای درج کلمات کلیدی مهم در کانال یوتیوب خود، کافی است وارد صفحه کانال خود شوید و بر روی عکس پروفایل کلیک کنید. سپس بر روی Creator Studio کلیک کرده و در سایدبار سمت چپ (Channel > Advanced) کلیدواژه‌های خود را اضافه کنید.

  1. دسته‌بندی ویدیوهای یوتیوب به کمک پلی‌لیست‌ها

‌پلی‌لیست علاوه بر کاربردی که در بالا گفته شد، در زمینه سازماندهی کانال و بهینه‌سازی آن کمک زیادی می‌کند. با استفاده از پلی‌لیست‌های مختلف می‌توانید ویدیوهای کانال خود را دسته‌بندی کنید؛ مثلاً می‌توانید یک عنوان برای پلی‌لیست خود مشخص کنید و تمام ویدیوهای مرتبط با دسته‌بندی خاص را در آن قرار دهید. پلی‌لیست‌ها در زمینه افزایش میزان مشاهده ویدیو و افزایش بازدید یوتیوب کمک زیادی می‌کنند. البته باید توجه داشته باشید که ویدیوهای پربازدید خود را در یک پلی‌لیست قرار دهید و به این ترتیب نظر کاربران زیادی را جلب کنید. در بخش برچسب‌های ویدیو می‌توانید ویدیوهای مرتبط باهم را در یک دسته خاص قرار دهید و در نهایت آن‌ها را در یک پلی‌لیست، در اختیار کاربران قرار دهید. این کار به کاربران در زمینه پیدا کردن ویدئوهای دسته‌بندی مورد علاقۀ خود کمک می‌کند و به سازماندهی کانال یوتیوب شما کمک می‌کند. اگر قصد دارید با استفاده از سئو و بهینه‌سازی ویدئوهای برای موتورهای جستجو بازدید بیشتری بگیرید، کلمات کلیدی مرتبط چندین ویدیو را با لینک دادن به هم، به یک‌دیگر متصل کنید.

برای افزایش رتبه ویدیوهای خود در موتورهای جستجو، کافی است یک کلمه کلیدی اصلی را در عنوان پلی‌لیست خود قرار دهید و ویدیوهای مرتبط را به صفحه پلی‌لیست خود لینک کنید. این کار به شما کمک می‌کند تا هنگام جستجوی این کلمه کلید توسط کاربران، پلی‌لیست شما در اختیار کاربران قرار بگیرد و زمان مشاهده ویدئوها توسط کاربران افزایش پیدا کند.

برای ویدیوهای پلی‌لیست ترتیب خاص درنظر بگیرید!

اگر می‌خواهید دوره‌های آموزشی مرتبط خود را در چندین ویدیو در اختیار کاربران قرار دهید، لازم است تا کاربران از طریق یک پلی‌لیست به تمام آموزش‌های آن دوره دسترسی داشته باشند. برای این‌کار ویدیوهای خود را با رعایت ترتیب، در اختیار کاربران قرار دهید تا علاوه بر افزایش بازدهی دوره خود، بتوانید ترافیک بیشتری بگیرید؛ مثلاً اگر یک دوره آموزش اینستاگرام در یوتیوب آپلود کرده‌اید، می‌توانید پلی‌لیستی با عنوان “دوره آموزش کامل اینستاگرام” ایجاد کنید و دوره‌های آموزشی را با رعایت ترتیب، در اختیار کاربران قرار دهید.

یک تصویر کوچک برای پلی‌لیست خود ایجاد کنید!

بسیاری از مردم از قابلیت انتخاب تصویر برای پلی‌لیست در یوتیوب اطلاع ندارند! شما می‌توانید یک تصویر کوچک برای پلی‌لیست خود انتخاب کنید که با تمام ویدیئوهای موردنظرتان مرتبط است؛ با این‌کار به راحتی می‌توانید میزان توجه کاربران را افزایش دهید و در نهایت به افزایش بازدید یوتیوب و ویدیوهای کانال خود کمک کنید. برای اطلاع‌ از بهترین ویدیوهای خود که بازدید زیادی دارند، کافی است وارد بخش Creator Studio  و بخش Analytic> Traffic Sources را بررسی کنید. در این بخش تعداد بازدید ویدیوهای شما به ترتیب بیشترین بازدید در اختیارتان قرار دارد و می‌توانید ویدیوهای پرطرفدار خود را شناسایی کنید.

اضافه کردن ویدیوها به صورت خودکار به پلی‌لیست یوتیوب

یوتیوب قابلیت اضافه کردن ویدیوها به صورت خودکار را در اختیار کاربران قرار داده است؛ با این قابلیت می‌توانید قوانینی برای شناسایی ویدئوهای مرتبط مشخص کنید تا یوتیوب بر اساس این قوانین و ویژگی‌ها، ویدیوها را به پلی‌لیست شما اضافه کند. برای این کار کافی است برای ویدیوهای موردنظر خود یک برچسب مشخص ایجاد کنید تا اگر ویدیوی جدیدی به کانال شما اضافه شد، یوتیوب به صورت خودکار آن را در پلی‌لیست شما نمایش دهد. برای این کار کافی است وارد Creator Studio شوید و سپس بخش Video Manager > Playlists شوید. در این بخش گزینه Auto Add دیده می‌شود که با ورود به آن می‌توانید یک کلمه کلیدی را به همراه نقش آن مشخص کنید! نقش ویدیو به این معنی است که مشخص کنید اگر کلمه کلیدی مشخص شده در برچسب، عنوان یا توضیحات وجود داشته باشد، به صورت خودکار به پلی‌لیست اضافه شود.

یک پیشنهاد! برای افزایش بازدهی کانال خود می‌توانید ویدیوهای موردنظرتان را در چندین پلی‌لیست پخش کنید تا اگر کاربران تصمیم به دیدن تنها یک پلی‌لیست داشتند، آن ویدیو هم در میان چندین ویدیوی دیگر به کاربران نمایش داده شود.

در یوتیوب می‌توانید به صورت رایگان ویدیوهای خود را به کاربران نمایش دهید یا برای افزایش مخاطبان ویدیوهای خود، از تبلیغات یوتیوب استفاده کنید. تمام این موارد بستگی به بودجه کسب‌وکارتان برای بخش ویدیو مارکتینگ دارد. در این مقاله به بررسی برخی موارد از ویدیو مارکتینگ حرفه‌ای به کمک یوتیوب پرداختیم و در مقالات بعدی به تکمیل آن می‌پردازیم.

طراح گرافیک و وب‌سایت، متخصص تولید محتوای حرفه‌ای در زمینه دیجیتال مارکتینگ، طراحی سایت، سئو

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *