می‌خواهید برنامه‌های اندرویدی را روی لینوکس اجرا کنید؟ یا شاید هم دوست دارید چند بازی برتر گوشی‌های هوشمند را روی PC خود داشته باشید. بهترین کار برای اجرای بازی‌ها و برنامه‌های اندرویدی بر روی لینوکس، Anbox است. ابزاری که بدون شبیه ساز می‌تواند بازی‌ها و برنامه‌های اندرویدی را برایتان اجرا کند.

ما آموزشی جمع و جور برای استفاده از این ابزار در اختیارتان قرار می دهیم.

Anbox، اندروید در یک جعبه!

امکان استفاده از برنامه‌ها و بازی‌های اندرویدی بر روی لینوکس، بعد تازه‌ای به این سیستم عامل می‌دهد. برنامه‌های موبایلی عموما ساده‌تر هستند و در بسیاری موارد، نمونه‌هایشان برای لینوکس پیدا نمی‌شود. در مورد بازی‌ها هم که داشتن اندرویدی‌ها روی لینوکس، واقعا عالی خواهد بود. ابزارهای زیادی روی مک یا ویندوز (همچون Bluestacks) ارائه شده که به شما امکان اجرای این برنامه‌ها و بازی‌ها را روی سیستم عامل‌های یاد شده می‌دهد، اما برای لینوکس چنین شبیه‌سازی در دسترس نیست.

به جای این، شما می‌توانید از Anbox استفاده کنید که یک ابزار رایگان و کد باز است و شما می‌توانید به وسیله‌ی آن، برنامه‌های اندرویدی را روی لینوکس اجرا کنید. این برنامه پنجره‌ای برای اجرای محصول اندرویدی در اختیارتان می‌گذارد اما البته این برنامه محدودیت‌هایی نیز دارد. یکی از این محدودیت‌ها شامل قدرت سخت‌افزاری دستگاه شما نیز می‌شود که تا چه حد منابع می‌تواند در اختیارش بگذارد.

چه لینوکس‌هایی Anbox را پشتیبانی می‌کنند؟

ابتدا باید بدانید که Anbox از بسته‌های snapd برای نصب استفاده می‌کند. به این ترتیب تمام فایل‌های نصبی و چیزهایی که برای اجرای برنامه احتیاج هست، درون یک بسته قرار گرفته‌اند که نصب آن را آسان می‌کند. اما در عین حال نیاز است تا سیستم عامل شما از snapd پشتبانی کنید. البته بسیاری از نسخه‌های مهم لینوکس snapd را پشتیبانی می‌کنند و حتی اوبونتو نسخه ۱۴٫۰۴ آن را از پیش نصب دارد. شما می‌توانید جزییات کامل در رابطه با پشتیبانی نسخه‌های مختلف را در این آدرس دنبال کنید.

برای نصب snapd هم کافی است کد زیر را در ترمینال وارد کنید:

sudo apt install snapd
همچنین فراموش نکنید که Anbox به صورت رسمی از نسخه‌های Ubuntu 16.04 LTS و Ubuntu 18.04 LTS پشتیبانی می‌کند و شما نتیجه بهتری از اجرای برنامه‌های اندرویدی روی این نسخه‌ها خواهید داشت.

نصب Anbox روی لینوکس

حالا نوبت نصب Anbox می‌رسد. کد زیر را در ترمینال تایپ و اجرا کنید:

snap install --classic anbox-installer && anbox-installer
پسورد خود را وارد کنید تا پکیج آن دانلود شود. در ادامه شما دو گزینه خواهید داشت که اولی برای نصب و دومی برای حذف Anbox است.

گزینه ۱ را برای نصب انتخاب کنید. سپس توضیحاتی در مورد Anbox ارائه می‌شود که بهتر است آن را بخوانید. یکی از آن‌ها اجرای anbox runtime به محض ورود به لینوکس است، بستری که به شما اجازه می‌دهد برنامه‌اندرویدی را روی لینوکس باز کنید.

در نهایت روی I AGREE کلیک کنید. برنامه نصب شده و دستگاه یک بار ریست می‌شود.

دانلود و نصب فایل‌های APK در لینوکس

بعد از این که لینوکس بالا آمد، در منوی دستکتاپ Anbox را می‌بینید که اضافه شده است. روی آن کلیک کنید تا پنجره‌ی این ابزار باز شود.

اگر اتفاقی نیفتاد یا روی پنجره‌ی Starting گیر کرد، کمی صبر کنید و اگر باز هم چیزی نشد، ترمینال را باز کرده و کد anbox session-manager را اجرا کنید. دوباره Anbox را اجرا نمایید، این بار ابزار باید باز شود. وقتی Anbox اجرا شد شما برنامه‌های پایه‌ای را می‌بینید که از پیش نصب شده‌اند و بعد از اجرا در پنجره‌ای رویت می‌شوند که می‌توانید این پنجره را کوچک و بزرگ کنید.برای نصب برنامه‌ها تنها باید از طریق فایل‌های APK که فایل‌های نصبی اندروید هستند اقدام کنید، چون امکان نصب گوگل پلی استور را نخواهید داشت.

سایت‌های داخلی و خارجی زیادی هستند که می‌توانید از آن‌ها فایل‌های مورد نیاز خود را دانلود کنید. اما برای نصب ابتدا باید به برنامه Settings رفته و Security را پیدا کنید. Unknown Sources را روشن کنید و در نهایت OK را بزنید. حالا کافی است که هر فایل APK که دانلود کردید را با یک دبل کلیک نصب نمایید.

مراحل نصب هم بسیار ساده است و شما می‌توانید همه‌ی گزینه‌ها را به صورت پیش فرض جلو بروید. فراموش نکنید که Anbox تنها راه اجرای برنامه‌های اندرویدی روی لینوکس نیست، اما در این سال‌ها، به محبوب‌ترین شیوه بدل شده است.

Join the Conversation

1 Comment

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *