این روزها کد QR کاربردهای فراوانی پیدا کرده است و خیلی‌هایمان، از گوشی هوشمندی که در اختیار داریم برای اسکن این کدها استفاده می‌کنیم. اما آیا می‌دانستید که از طریق خود ویندوز و بدون نیاز به گوشی هم می‌توان به اسکن کد QR پرداخت؟ اگر نه که در این نوشته همراه ما باشید تا به طور کامل آن را به شما آموزش دهیم.

اسکن کد QR با استفاده از برنامه دوربین ویندوز

مایکروسافت یک اسکنر کد QR داخلی برای برنامه دوربین خود در نظر گرفته و اگر شما از دستگاه‌هایی استفاده می‌کنید که بر روی خود دوربین دارند، به راحتی در ویندوز 10 و 11 امکان استفاده از آن را خواهید داشت. برای این کار ابتدا کلیدهای ویندوز + S را زده و در بخش جستجو، عبارت Camera را وارد نمایید و این برنامه را اجرا کنید.

روی فلش‌های کنار صفحه کلیک کنید تا آیکون بارکد که در عکس زیر مشاهده می‌کنید، نمایان شود. حالا کد QR را جلوی دوربین بگیرید و آن را اسکن کنید.

البته این را در نظر بگیرید که قابلیت اسکن کد QR در جدیدترین نسخه ویندوز به دوربین اضافه شده و اگر شما سیستم عامل خود را به روزرسانی نکرده باشید، امکان استفاده از این قابلیت را ندارید.

اسکن کد QR از روی عکس در ویندوز

اما با توجه به این که در خیلی از دستگاه‌های خانگی، دوربین یا وبکمی وجود ندارد، بهترین راه برای اسکن کد QR، از روی عکس خواهد بود. برای این کار، سرویس‌های آنلاین بسیار زیادی وجود دارد که خیلی راحت می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید.

برای استفاده از یکی از معروف‌ترین سرویس‌ها به سایت ScanQR بروید. کمی به پایین اسکرول کنید تا به بخش Scan QR code from image بروید. عکس خود را کشیده و در سمت چپ این صفحه زیر Select QR Image رها کنید تا عکس شما بر روی سایت آپلود شود. همچنین می‌توانید روی این بخش کلیک کرده و از طریق فایل اکسپلورر، مسیر عکس خود را مشخص نمایید.

بعد از این که عکس به طور کامل بارگزاری شد، به صورت خودکار کد QR مندرج در عکس را شناسایی کرده و اطلاعات آن را به شما نمایش می‌دهد و می‌توانید روی لینکی که در کد وجود دارد، کلیک کرده و آن را باز کنید.

اسکن کد QR در ویندوز با استفاده از برنامه Codex

با توجه به استفاده گسترده از کد QR، چندین برنامه برای اسکن این کدها بر روی ویندوز منتشر شده و کافی‌ست تا به فروشگاه مایکروسافت بروید تا با انبوه این برنامه‌ها مواجه شوید. با استفاده از برنامه‌های مورد نظر به سرعت می‌توانید، کد QR تولید کرده یا کدهای ساخته شده را از طریق عکس یا دوربین اسکن نمایید. یکی از بهترین برنامه‌ها در این زمینه، Codex  است که کاملا رایگان بوده و خیلی سبک است.

ابتدا برای نصب Codex به این آدرس رفته و آن را دانلود نمایید. بعد از نصب، وقتی برای اولین بار Codex را اجرا می‌کنید، با چهار گزینه مواجه خواهید شد که یکی از آن‌ها برای تولید کد، دیگری برای خواندن و دو تای دیگر تنظیمات و تاریخچه‌ی کدها هستند. همچنین در بالای صفحه می‌بینید که این برنامه یک نسخه پولی هم دارد اما تمام نیازهای شما برای کار با کدهای QR در همان نسخه رایگان نیز حل می‌شود.

اگر قصد خواندن کد QR را دارید، روی Scan QR Code بزنید.‌

اگر قصد دارید از دوربین برای اسکن استفاده کنید، روی Camera زده و سپس با زدن روی Yes به برنامه اجازه دسترسی به دوربین را بدهید. سپس کد مورد نظر خود را جلوی دوربین گرفته و آن را اسکن کنید. Codex به سرعت کد را تشخیص داده و اطلاعات آن را به شما نمایش خواهد داد.

اما اگر می‌خواهید، کد QR را از روی عکس اسکن کنید، کافی است بعد از زدن روی Scan QR Code، به جای دوربین، File را انتخاب کرده و سپس روی Select Image بزنید. در نهایت باید مسیر عکس خود را از روی فایل اکسپلورر وارد نمایید.

برنامه Codex به سرعت کد QR موجود در عکس را تشخیص داده و اطلاعات آن را به شما نمایش خواهد داد. همچنین شما می‌توانید از طریق Your QR History به تمامی کدهایی که قبلا اسکن کرده‌اید دسترسی داشته باشید. به این ترتیب با استفاده از Codex ، یک تاریخچه خوب و کامل از کدهایی که از قبل اسکن کرده‌اید در اختیار خواهید داشت.

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *