بسیاری از تولیدکنندگان محتوا برای این به یوتیوب می‌روند تا بتوانند از طریق این سرویس به درآمدزایی برسند، اما برای این که شما بتوانید از کانال خود درآمدزایی کنید، حتما باید مورد تایید یوتیوب قرار بگیرید. یوتیوب در این زمینه، تمامی جوانب کانال شما را مورد ارزیابی قرار می‌دهد که شامل عناوین ویدیوها، تصاویر شاخص و محتوای تولید شده هم می‌شود.

در این میان، سه نوع کانال هستند که به هیچ وجه امکان درآمدزایی در یوتیوب را ندارند. کانال‌هایی که در زیر به صورت مفصل در موردشان صحبت خواهیم کرد.

1. کانال‌هایی که مطالب دیگران را بازنشر می‌کنند

یوتیوب قبل از هر بار پرداخت درآمد کانال‌ها، ویدیوهای آن‌ها را بررسی می‌کند و یکی از چیزهایی که باعث می‌شود، درآمد شما بلوکه شود، این است که کارهایی که پست می‌کنید، تماما بازنشر بوده و محتوایی متعلق به خود صاحب کانال نباشد. ممکن است کانال‌های زیادی را روی یوتیوب ببینید که ویدیوهای وایرال شده دیگران را بازنشر کرده و تعداد بازدیدهای بسیار بالایی را جذب می‌کنند اما درآمد هیچ کدام از این ویدیوها محاسبه نمی‌شود. بازنشر ویدیوها تنها در صورتی ممکن است که شما چیزی به این محتوا اضافه کنید و همچنینی در این میان قوانین کپی رایت را نیز رعایت نمایید.

برای مثال، ری‌اکشن به ویدیوها، ادیت مجدد، اضافه کردن توضیحات یا به کار گیری ویدیوها برای تولید محتوای جدید امکان پذیر است اما بازنشر آن‌ها بدون هیچ گونه تغییری، جلوی درآمدزایی شما را خواهد گرفت. یوتیوب در مورد این گونه کانال‌ها توضیح می‌دهد که سیستم درآمدزایی این سایت، برای آن دسته افرادی است که به تولید محتوای منحصر به فرد می‌پردازند و محتوای آن‌ها برای کاربران ارزشمند است.

نمونه‌هایی از استفاده مجدد از ویدیوها که مورد تایید یوتیوب نیست:

  • برداشت کلیپ‌های محبوب از کانال‌های مختلف و قرار دادن آن‌ها در یک ویدیو واحد
  • پست کردن دوباره میم‌ها بدون قرار دادن توضیحات اصلی
  • پست کردن بخش‌هایی از فیلم‌ها یا سریال‌های تلویزیونی
  • آپلود کردن موزیک از هنرمندان مختلف بدون کسب اجازه آن‌ها حتی با تصویر جدید یا محتوای متفاوت

2. کانال‌هایی با محتوای تکراری

محتوای تکراری به مرور حوصله سر بر شده و ارزش خود را برای کاربران از دست می‌دهد و یوتیوب متوجه این موضوع است. پس بهتر است نه تنها در محتوا بلکه حتی در تامنیل‌ها، تیترها و توضیحات ویدیو خود نیز از چنین رفتاری پرهیز کنید. محتوای تکراری که دیگر تولید کنندگان قبلا به آن‌ها پرداخته‌اند یا تولید محتوای تکراری در تمامی ویدیوها درآمدی را از یوتیوب نصیب شما نمی‌کند. همچنین به تازگی با به روزرسانی قوانین یوتیوب، استفاده گسترده از هوش مصنوعی بدون هیچ نوآوری، محتوای تکراری قلمداد می‌شود.

یوتیوب به دنبال محتوایی است که کاربران را درگیر خود کرده و برای آن‌ها مفید باشد و کاربران مشتاق به تماشای ویدیوها، تبلیغات مندرج در آن‌ها را نیز تماشا کنند. محتوایی که از این اصول خارج شود، عملا به درد یوتیوب نخورده و از همین رو درآمدزایی نیز نخواهد داشت.

نمونه‌هایی از استفاده محتوای تکراری:

  • کلیپ‌های بسیار کوتاه که به صورت چرخه به صورت ویدیو طولانی در آمده‌اند، مثل صدای باران، صدای باد و …
  • آپلود چند باره یک ویدیو با تیترها و توضیحات متفاوت
  • ساخت اسلاید شو اتوماتیک با تمپلیت‌های مختلف
  • استفاده از سیستم نوشته برای تولید محتوا از روی محتوایی که دیگران ساخته‌اند و آپلود آن‌ها

3. کانال‌هایی که قوانین یوتیوب را نقض می‌کنند

در کنار این که باید محتوایی تولید کنید که مطابق سلیقه و استانداردهای یوتیوب باشد، حتما باید قوانین این سایت را نیز رعایت کنید. یوتیوب بر روی قوانین خود بسیار سخت گیر است و در اکثر موارد در سومین اخطار کانال شما به صورت کامل بسته شده و در بعضی موارد که رعایت نکردن قوانین بسیار زننده باشد، در همان ابتدا کانال شما را می‌بندد. همچنین ویدیوهایی که قوانین را رعایت نکنند، به طور کلی بازدیدهایشان در درآمدزایی محاسبه نخواهد شد.

اما این قوانین چه چیزهایی هستند؟ شما به طور کلی ویدیوهایی که اسپم هستند، اطلاعات غلط و گمراه کننده می‌دهند، محتوای زننده و جنسی دارند، نمود عینی خشونت یا تبلیغ انجام کارهای خطرناک هستند و یا به تبلیغ دزدی می‌پردازند را نباید منتشر کنید. البته بهتر است، قبل از تولید ویدیو، به صورت کامل قوانین یوتیوب را مرور نمایید که دچار مشکل نشوید. مسلما رعایت کپی رایت نیز اهمیت بالایی دارد و هم در زمینه استفاده از تصاویر و هم در زمینه استفاده از موسیقی، قبل از پرداخت درآمد، مورد بررسی قرار خواهد گرفت. البته اشتباهات قابل رفع هستند و با اخطار یوتیوب، شما می‌توانید، ویدیویی که دارای مشکل است را حذف کنید و درآمد خود از دیگر ویدیوها را دریافت نمایید. اما اگر محتوای کلی کانال شما و ویدیوهایی که منتشر می‌کنید در این دسته قرار گیرد، به هیچ وجه شامل درآمد زایی نخواهید شد.

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *