احتمالا شما هم مثل من، بیشتر در دنیای آنلاین باشید تا دنیای واقعی. برای امثال ما رعایت موارد امنیتی بسیار اهمیت دارد، چون اطلاعات مهمی از ما روی گوشی‌ هست و باید از آن‌ها به بهترین شکل مراقبت کنیم. به همین خاطر ما ۱۰ پله‌ی مهم را برای شما بر خواهیم شمرد، که در نهایت به داشتن آیفون یا آیپدی امن‌تر می‌انجامد.

  1. آیفون یا آیپد خود را به روز نگه دارید

شاید واضح و پیش و پا افتاده به نظر بیاید، اما به روز رسانی مداوم گوشی آیفون یا آیپد، مهم‌ترین نکته در امنیت بهتر گوشی شماست. این به روزرسانی‌ها عموما ایرادات امنیتی که در نسخه قبلی iOS بوده را برطرف می‌کند و امکانات بهتری برای سفت و سخت کردن امنیت گوشی یا آیپد به شما می‌دهد. برای این که ببینید برای دستگاه شما به روزرسانی وجود دارد یا نه، ابتدا مطمئن شوید که دستگاهتان به اینترنت متصل است و سپس از مسیر  Settings > General > Software Update ببینید نسخه‌ی جیدید برای شما آمده یا نه و اگر بود iOS را به روزرسانی کنید.

  1. از رمز مناسب و Face ID یا Touch ID استفاده کنید

اگر چه بسیاری از کاربران امروزه از Face ID یا Touch ID برای امنیت دستگاه‌های خود استفاده می‌کنند، اما داشتن رمز مناسب نیز در آیفون یا آیپد بسیار حیاتی است، به شکلی که اگر از رمز آسان استفاده کنید، پاشنه‌ی آشیلی برای دستگاه شما خواهد شد و به راحتی فضول‌ها می‌توانند با دست رسی به گوشی شما در آن بگردند! بهتر است برای امنیت بیشتر، در کنار Touch ID یا Face ID، حتما یک رمز خوب و سخت نیز در نظر بگیرید.

  1. صفحه قفل دستگاه را امن کنید

صفحه قفل دستگاه شما می‌تواند بسیاری از اطلاعاتی که نمی‌خواهید را به دیگران بدهد. برای مثال ممکن است پیغامی که نمی‌خواهید دیگر ببینند، به صورت پیش نمایش در آن به نمایش در بیاید یا حتی نوتیفیکیشن‌های شبکه‌های اجتماعی شما در معرض دید قرار بگیرد. برای این مسئله، بهتر است پیش نمایش برنامه‌ها در صفحه کلید را بردارید. به این منظور به مسیر Settings > Notifications > Show Previews رفته و گزینه‌ی When Unlocked را انتخاب کنید. به این ترتیب تا زمانی که که قفل گوشی باز نشده، محتوای هیچ گزینه‌ای به نمایش در نمی‌آید.

  1. از باز کردن لینک‌هایی که به آن اطمینان ندارید بپرهیزید

البته این گزینه نه فقط برای آیفون یا آیپد، بلکه برای تمامی موارد امنیتی صدق می‌کند. اما با توجه به حساسیت‌هایی که دستگاه‌های همراه دارند، مهم است که شما روی هیچ لینکی که به ایمیل یا شبکه‌های اجتماعی شما می‌آید و از آن مطمئن نیستید کلیک نکنید. این لینک‌ها ممکن است محتوی بدافزارهایی باشند که اطلاعات شما را به خطر می‌اندازد.

  1. مطمئن شوید Find My فعال باشد

Find My در واقع نام جدیدی برای سرویسی است که به شما کمک می‌کند دستگاه خود را پیدا کنید. قبلا نام این سرویس Find My iPhone و  Find My iPad بود و تنها وظیفه‌ی مشخص کردن محل دستگاه شما را به عهده ندارد بلکه می‌توانید در مواقع لزوم، وقتی دستگاه شما دزدیده شده، اطلاعاتی که می‌خواهید را به صورت از راه دور از گوشی پاک کنید. این کار به کمک آیکلود انجام می‌شود، پس مهم است که همیشه این گزینه برای شما فعال باشد.

  1. از Wi-Fi عمومی استفاده نکنید

Wi-Fi رایگان که عموما در محل‌های عمومی ارائه می‌شوند، از نظر امنیتی بسیار شکننده‌اند و تا حد امکان نباید از آن‌ها استفاده کنید. گاهی دزدهای اطلاعات، خود را میان اینترنتی که از این دستگاه به اشتراک گذاشته می‌شود و دستگاه شما قرار داده و اطلاعات شما را به سرقت می‌برند.

  1. دستگاه خود را جیلبریک نکنید

اگر چه در ابتدا شاید کمی وسوسه کننده به نظر برسد، اما اگر برای امنیت خود احترام قائلید، باید از جیلبریک کردن دستگاه خود بپرهیزید، چون به این ترتیب برنامه‌ها می‌توانند تا دسترسی روت را نیز به دست آورند و این ترتیب، دیگر سخت بتوان جلوی برنامه‌های خراب کار را گرفت و دستگاه شما به شدت آسیب‌پذیر می‌شوند.

  1. به صورت دوره‌ای تنظیمات حریم شخصی خود را مرور کنید

گاهی به بعضی برنامه‌ها دسترسی‌های خاصی داده‌اید، که بعدا ترجیح می‌دهید این دسترسی را حذف کرده و این که مروری کنید تا ببینید دسترسی‌های مختلف را به چه برنامه‌هایی داده‌اید. به همین خاط بهتراست به صورت دوره‌ای به  Settings > Privacy  رفته و برنامه‌هایی که به آن‌ها اطمینان ندارید را باز کنید و دسترسی‌هایی که به آن‌ها داده‌اید را مرور نمایید و در صورت نیاز، این دسترسی را از آن‌ها بگیرید.

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *