همه ما می‌دانیم که پادکست چیست و احتمالاً طرفدار پر و پا قرص برخی پادکست‌ها هستیم! آیا می‌دانید که همین پادکست‌ها می‌تواند تاثیر بسیار زیادی بر روی فروش کسب‌وکارتان داشته باشد؟ در مجموعه مقالات پادکست مارکتینگ و نکات آن قصد داریم به بررسی اهمیت آن بپردازیم.

افزایش آگاهی از برند

تولید پادکست بصورت منظم کمک می‌کند برند شرکت شما شناخته شده و توسعه یابد. شما می‌توانید اطلاعات محصولات و خدمات خود را زمانی که به محتوای صوتی مربوط هستند در پادکست بگنجانید. برای مثال، اگر شما یک برنامه‌ریز مالی هستید که پادکستی در مورد برنامه‌ریزی بازنشستگی تولید می‌کند، روی اطلاع‌رسانی در مورد خدماتی که در این زمینه ارائه می‌دهید، کار کنید. به این ترتیب، پادکست‌ها بعنوان یک نوع از تبلیغات برای کسب و کار شما عمل می‌کند.

تاثیر محتوای صوتی بر سئو

آیا می‌دانید چقدر بهینه‌سازی موتورهای جستجو در چند سال گذشته تغییر کرده است؟ بروزرسانی الگوریتم، گزینه‌های بهینه‌سازی بیشتر و حتی ویدیو‌ها در سئوی سایت نقش دارند. شما می‌دانید که بازاریابی محتوا نه تنها به خوانندگان کمک می‌کند محتوای شما را پیدا کنند، بلکه باعث می‌شود دوباره و دوباره به سایت شما رجوع کنند. انواع مختلف محتوا اعم از مقاله، ویدیو و اینفوگرافیک وجود دارد اما آیا شما تا به حال از تولید پادکست بعنوان بخشی از طرح بازاریابی محتوا استفاده کرده‌اید؟ آیا می‌دانید چگونه به بهبود سئو کمک می‌کند؟ اگر تاکنون از آن استفاده نکرده‌اید باید گفت یک راه عالی بهبود SEO ساخت پادکست است. در زیر به تأثیر تولید محتوای صوتی برSEO  اشاره می‌کنیم:

دریافت سیگنال‌های اجتماعی بیشتر

به گفته‌ی مرکز تحقیقات پیو، ۲۰ درصد از بزرگسالان آمریکایی بیشتر از ۱۲ سال سن به حداقل یک پادکست در ماه گوش می‌دهند. این تعداد از سال ۲۰۰۸ افزایش یافته است و انتظار می‌رود که سریع‌تر افزایش یابد. در ایران نیز در چند سال اخیر شاهد افزایش استفاده از پادکست‌ها و انواع محتوای صوتی بوده‌ایم. وقتی شنوندگان پادکست را در شبکه اجتماعی به اشتراک می‌گذارند، آن‌ها سیگنال‌های اجتماعی را به موتورهای جستجو می‌فرستند که به رتبه و عملکرد بهینه‌سازی موتورهای جستجو شما کمک می‌کند. بنابراین مطمئن شوید پادکست را می‌توان به راحتی به اشتراک گذاشت.

سئوی پادکست

نه تنها پادکست به بهبود SEO کلی سایت شما کمک می‌کند، بلکه پادکست و صفحه‌ی پادکست شما نیز می‌تواند عملکرد خوبی روی صفحه گوگل داشته باشد. یکی از راه‌های مهم برای افزایش رتبه‌ی سایت آپلود پادکست خود روی دایرکتوری‌هایی مانند iTunes  یا Google Play است. گاهی اوقات شما ترجیح می‌دهید به جای خواندن یک مقاله یک ویدیو تماشا کنید. درباره‌ی پادکست نیز همین قضیه صادق است. افراد ممکن است زمان و علاقه‌ی کافی برای خواندن مقاله یا تماشای ویدیو نداشته باشند اما حین رانندگی، ورزش و یا رفتن سر کار می‌توانند محتوای صوتی گوش دهند. به این ترتیب باید تولید محتوای صوتی را در دستور کار خود قرار دهید.

ترافیک بیشتر سایت

گوگل به ترافیک سایت یا وبلاگ شما توجه می‌کند و وجود پادکست‌های مختلف راه بسیار خوبی برای جذب بازدیدکنندگان وبلاگ است. هنگامی که تولیدکننده فایل صوتی به طور منظم، فایل صوتی می‌سازد، شنوندگان بیشتری برای گوش دادن به هر فایل به وبلاگ رجوع می‌کنند که به معنای دریافت ترافیک بیشتر است. تولیدکننده محتوای صوتی، با ساخت انواع پادکست آموزشی، سرگرم‌کننده و خبری به ترافیک بیشتر و سئو بهتر کمک می‌کند.

سئو کردن سایت نیازمند صرف زمان و تلاش فراون است. تولیدکننده فایل صوتی زمان کمتری برای ضبط پادکست نیاز دارد و با تمرکز بیشتر و انتخاب محتوای صوتی جذاب و مورد علاقه‌ی مخاطب می‌تواند باعث افزایش رتبه و بهبود سئو شود.

کاربردهای مختلف محتوای صوتی در بازاریابی محتوا

تبلیغات و برندسازی شخصی

پادکست بعنوان یک محتوا در استراتژی بازاریابی محتوا کاربردهای مختلفی دارد. پادکست‌ها به تولیدکننده فایل صوتی در ایجاد برند شخصی کمک می‌کنند. پادکست جوهره‌ی بازاریابی در دراز مدت است.

هر دقیقه که یک مشتری و یا مشتری احتمالی گوش به صحبت‌های تولیدکننده محتوای صوتی با یک فرد گوش می‌کند، تولیدکننده پادکست بعنوان یک رهبر فکری شناخته می‌شود. هر چقدر مخاطبان زمان بیشتری را صرف گوش دادن به محتوای صوتی کنند، تولیدکننده پادکست اعتبار بیشتری بدست خواهد آورد.

تهیه خبر و گزارش

با توسعه‌ی شبکه‌های اجتماعی و نرم‌افزارها این روزها، بسیاری از خبرها بصورت محتوای صوتی و با تهیه‌ی گزارش و خبر به صورت پادکست و محتواهای صوتی در اختیار افراد قرار می‌گیرد. گاهی گزارش‌ها بصورت خبری و مصاحبه با افراد و کارشناسان یک حوزه‌ی خاص است.

سرگرمی

کتاب‌های صوتی، پادکست‌های سریالی ـ ویدیویی و موسیقی همه جزو محتوای صوتی در زمینه‌ی سرگرمی هستند که در بازاریابی محتوا برای جذب مخاطب و ترافیک بیشتر سایت و سئو استفاده می‌شود.

آموزش الکترونیکی

از آنجا که کلاس‌های آنلاین زیادی برگزار می‌شود، تولید پادکست‌ آموزشی در زمینه‌های مختلف در سایت‌ها و شبکه‌های اجتماعی بصورت رایگان و پولی قرار می‌گیرند که دسترسی راحت‌تر کاربران به محتوا را فراهم آورند. تمام کسانی که در کلاس‌ها و آموزش‌های آنلاین شرکت می‌کنند از این نوع محتوا استفاده می‌کنند که نه تنها باعث افزایش ترافیک و بهبود سئو، بلکه باعث افزایش فروش پادکست‌های آموزشی می‌شود.

شاید بدنبال راه‌هایی باشید که از محتوای اثربخش موجود در سایت خود دوباره استفاده کنید. تولید پادکست یک فرصت عالی برای انجام این کار است. محتوای اثربخش و جذابی که قبلاً بازخورد خوبی داشته است را پیدا کنید. شما می‌توانید از آن برای تولید محتوای اثربخش آنلاین استفاده کنید و با مخاطبانی که شنیدن را به خواندن ترجیح می‌دهند، ارتباط برقرار کنید. علاوه بر این تولیدکننده فایل صوتی می‌تواند پادکست‌هایی درباره‌ی خبرهای صنعت خود، نظرات مخاطبان، پاسخ به سؤالات آن‌ها و دانستنی‌ها که برای بسیاری افراد جالب است، بسازد.

یک ایده‌ی موفقیت‌آمیز دیگر برای تولیدکننده فایل صوتی این است که افرادی که داستان‌های زندگی آن‌ها جالب و پر از موفقیت بوده است و کارشناسان صنعت خود را دعوت کرده و با آن‌ها مصاحبه کند؛ آن را ضبط کرده و با مخاطبان به اشتراک بگذارد. با این کار مخاطبان اطلاعاتی از کارشناس بدست می‌آورند و از آنجایی که مهمان در معرض دید قرار می‌گیرد، این قسمت پادکست شما برای بازار خود نیز تبلیغ می‌کند. در چند مقاله به بررسی پادکست مارکتینگ پرداختیم که امیدواریم مفید واقع شده باشد!

 

طراح گرافیک و وب‌سایت، متخصص تولید محتوای حرفه‌ای در زمینه دیجیتال مارکتینگ، طراحی سایت، سئو

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *