برای توسعه‌ی یک کسب‌و‌کار به صورت آنلاین راه‌های متعددی وجود دارد. اما پیش از آنکه بتوانید کار را شروع کنید، باید با نحوه‌ی عملکرد این کانال‌های دیجیتالی، مناسب‌ترین گزینه‌های پیش روی خود و نحوه‌ی تدوین برنامه یا استراتژی شفافی آشنا شوید که به شما کمک کند به اهداف خود برسید و نتایج را ارزیابی کنید.


اهداف خود از حضور در فضای مجازی را بشناسید

زمان آن است که به اهداف بپردازیم. هر کسب‌و‌کاری اهداف متفاوتی را دنبال می‌کند. بنابراین پیش از هرکاری باید بدانید کسب و کار شما چقدر برای ورود به عصر دیجیتال آمادگی دارد؟ و بعد از بررسی آن و ببینید دقیقاً با چه هدفی قصد دارید در دنیای مجازی حضور داشته باشید این اقدامات بسیار خوب است، چرا که کمک می‌کند اولویت‌های درستی برای خود در نظر بگیرید و طرح مناسبی برای پیاده‌سازی آنها شکل دهید. در غیر این صورت دچار سردرگمی خواهید شد.
دنیای دیجیتال به شیوه‌های متعدد و در عین حال مشخصی می‌تواند به کسب‌و‌کار شما کمک کند. شما می‌توانید ببینید چگونه از دنیای مجازی به نفع کسب‌ و‌ کار خود بهره ببرید؟ و یا با برقراری ارتباطات گسترده در شبکه‌های اجتماعی، فروش آنلاین، پیدا کردن مشتریان جدید و یا حتی نگهداشت مشتریان فعلی از جمله نمونه‌های واضح آن هستند.

بهتر است اول از همه از خودتان یک سوال ساده بپرسید:

دقیقاً به چه دلایلی می‌خواهم کسب‌و‌کار خود را آنلاین کنم؟

تصور کنید صاحب یک آرایشگاه هستید. اهداف نهایی شما از حضور در دنیای آنلاین می‌توانند چیزی شبیه اینها باشند: افزایش تعداد مشتریان، افزایش فروش خدمات ویژه در برابر اصلاح عادی موی سر، و افزایش فروش محصولات مرتبطی که برای عرضه دارید.
اما پیش از آنکه مشتریان بالقوه‌تان پا به آرایشگاه شما بگذارند باید اساساً از وجود آرایشگاهی مثل شما مطلع شوند. این هدف بسیار ارزشمندی است که دنیای دیجیتال می‌تواند در تحقق آن بسیار راه گشا باشد. بنابراین بیایید کار را از همین‌جا آغاز کنیم: به دنیای دیجیتال اعلام کنیم شما وجود دارید.

 

دایرکتوری‌های آنلاین

یک راه حل ساده برای نیل به این هدف آن است که کسب‌و‌کار خود را در دایرکتوری‌های آنلاین مبتنی بر موقعیت ثبت کنید. به این ترتیب وقتی کسی روی موتور‌های جستجو یا نقشه‌های آنلاین نظیر گوگل مپس در اطراف موقعیت خود به دنبال آرایشگاه می‌گردد، به سادگی با کسب‌و‌کار شما مواجه خواهد شد.


راه‌اندازی وب سایت

پس از این قدم، شاید به این فکر بیافتید که وب سایتی درست کنید و اطلاعات مربوط به کسب‌و‌کار خود را روی آن با دیگران به اشتراک بگذارید، بنابراین پیش از هر اقدامی اجزای تشکیل‌ دهنده‌ی وبسایت را بشناسید و سپس با در نظر گرفتن بایدها و نبایدهای طراحی وبسایت برای آن برنامه‌ریزی کنید.

ساعات کاری، آدرس و موقعیت مکانی، خدمات مختلف و نرخ ارائه‌ی آنها از جمله اطلاعاتی به شمار می‌روند که می‌توانید روی وبسایت خود در اختیار عموم قرار دهید

حتی شاید وجود یک گالری عکس و ویدیو نیز بتواند بازدیدکننده‌ی وبسایت شما را به اولین مراجعه به سالن آرایش‌تان ترغیب کند.

شبکه‌های اجتماعی

کار دیگری که می‌توانید انجام دهید نیز آن است که روی شبکه‌های اجتماعی مثل اینستاگرام، توییتر، فیسبوک، گوگل پلاس و غیره صفحه‌ای برای کسب‌و‌کار خود درست کنید و روی آن عکس، ویدیو، یا حتی پیشنهاد تخفیف ارائه دهید و با مشتریان خود ارتباط نزدیک‌تری برقرار کنید.

اهداف شما با گذر زمان تغییر می‌کنند

به محض آنکه به اهداف اولیه‌ی خود جامه‌ی عمل بپوشانید و افراد بیشتری از وجود شما و کسب‌و‌کارتان آگاه شوند، طبیعی است که اهداف شما نیز دستخوش تغییر و تحولاتی شوند، به گونه‌ای که بتوانید تمرکز خود را بیشتر به سمت تبدیل بازدیدکنندگان مجازی خود به مشتریان واقعی سوق دهید که حاضرند در ازای استفاده از خدمات شما پول پرداخت کنند.به‌ زبان ساده‌تر باید بدانید، وبسایت شما میعادگاه نیاز‌های مشتری و اهداف کسب‌و‌کاری شماست .

شاید دانستن این موضوع برای شما جذاب باشد که وردپرس ابزاری ساده برای راه‌اندازی سایت جذاب و دیدنی است و با کمک آن می‌توانید قابلیت‌های تازه‌ای نیز به وبسایت خود بیافزایید؛ فیچر‌هایی نظیر قابلیت درخواست وقت به صورت آنلاین و یا بخش نظرات و دیدگاه‌ها که کاربران بتوانند در آن از شما و خدماتی که ارائه می‌دهید تعریف کنند، و یا حتی فروشگاه آنلاین محصولات مو و زیبایی.

زمانی که از دنیای مجازی برای جذب بازدیدکننده و تبدیل آنها به مشتری بهره می‌گیرید، می‌توانید با سرمایه‌گذاری روی تبلیغات آنلاین، کسب‌و‌کارتان را گسترش دهید

اهداف آنلاین شما هرچه که باشند و موقعیت کنونی‌تان هرکجا که باشد، اولویت‌هایتان طبیعتاً تغییر خواهند کرد و با رشد کسب‌و‌کار‌تان بزرگ‌تر خواهند شد.

پیشرفت خود را اندازه بگیرید

برای آنکه از تحقق اهدافتان مطمئن شوید، اندازه‌گیری میزان پیشرفت در طی این مسیر از اهمیت ویژه‌ای برخوردار خواهد بود. به این کار آنالتیکس (Analytics) می‌گویند. ابزارهای آماری و تحلیلی آنالتکیس به شما اجازه می‌دهند بفهمید چه مواردی خوب نتیجه می‌دهند و کدام موارد را می‌توان بهبود داد.ابزاری که هم‌اکنون در گوگل دیده شده و با کمک گوگل آنالیتیکس به‌خوبی می‌توان به این تحلیل آماری دست پیدا کرد.
اگر نگاهی به اجزای اولیه گوگل آنالیتیکس بیاندازید می‌توانید با گوشه‌هایی از این امکانات آشنا شوید. اما در حال حاضر باید توجه داشته باشید که در دنیای آنلاین گزینه‌های متعددی برای سنجش میزان موفقیت اقدامات خود در اختیار دارید.
به عنوان یک جمع‌بندی کوتاه باید گفت پیش از آنکه به دنیای آنلاین قدم بگذارید، باید خوب به این موضوع فکر کنید که از این کار دقیقاً به دنبال چه اهدافی هستید. سپس فرصت‌های آنلاین متعددی که برای رسیدن به این اهداف پیش رو دارید را اولویت‌بندی کنید و بعد از جمع‌بندی اهداف به این فکر کنید که به عنوان یک کسب‌و‌کار چگونه باید در فضای مجازی حضور یابیم؟

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *