همه ما در شبکه های اجتماعی فعالیت داریم و هر یک از ما چند صفحه کاری را هم دنبال می کنیم. صفحات کاری در واقع صفحاتی هستند که با هدف خاصی ایجاد می شوند و مربوط به یک برند و کسب و کار هستند. اگر شما هم کسب و کار یا برندی دارید، احتمالاً در صفحات اجتماعی صفحه کاری برای خودتان ایجاد کرده اید. بسیاری از ما صفحات کاری در شبکه های اجتماعی ایجاد می کنیم و با وجود آن که دنبال کننده جذب می کنیم، اما در نهایت نمی توانیم محصولات یا خدمات خود را بفروشیم. یکی از مهم ترین دلایل آن، زیبا نبودن صفحات کاری است. اگر صفحه شما زیبا نباشد، مشتریان حتی ترغیب نمی شوند که با شما تعامل برقرار کنند، چه برسد به آن که بخواهند از شما چیزی خریداری کنند.

بنابراین اگر یک صفحه کاری دارید و می خواهید محصولات / خدمات خود را به فروش برسانید، باید به فکر جذاب تر کردن صفحه خود باشید. در این مقاله می خواهیم به بررسی اهمیت این موضوع بپردازیم و در نهایت راه کارهایی ارائه کنیم که به جذاب تر شدن صفحات کاری در شبکه های اجتماعی شما کمک زیادی می کند.

صفحه کاری در شبکه های اجتماعی

پیش از آن که بخواهیم به بررسی هر چیزی بپردازیم، ابتدا باید ببینیم که صفحه کاری واقعاً چیست و چرا به آن نیاز دارید! صفحه کاری در واقع صفحه برند شما است؛ حال فرقی نمی کند که برند شما یک کسب و کار فروشگاهی است یا یک برندی است که قصد انجام کارهای خیریه ای دارد. در هر صورت شما برندی دارید، برند شما هدفی را دنبال می کند و صفحه کاری شما هم به این دلیل به وجود آمده است که شما را به هدفتان نزدیک تر کند. بنابراین هر کسی که یک برندی دارد، می تواند یک صفحه کاری داشته باشد و از آن در جهت توسعه برند استفاده کند.

برای درک بهتر این موضوع، دیجی کالا را در نظر بگیرید. دیجی کالا یک برند است که محصولاتی برای فروش دارد. دیجی کالا صفحه ای در اینستاگرام دارد که در آن محصولات خود را تبلیغ می کند. هدفش چیست؟ هدف این است که محصولات خود را به فروش برساند. گاهی اوقات هم جشنواره های تخفیفی دارد که محصولات خود را تبلیغ می کند. در نهایت باز هم هدفش فروش محصول است. یکی از مهم ترین مسائلی که باعث شده تا دیجی کالا بتواند یک صفحه موفق و پرفروش داشته باشد، این است که طراحی های گرافیکی را به بهترین شکل ممکن انجام می دهد. این موضوع را در بخش بعدی به صورت کامل مورد نقد و بررسی قرار می دهیم.

چرا جذاب بودن صفحه کاری در شبکه های اجتماعی مهم است؟

اکنون که با صفحه کاری آشنا شده اید، شاید این سوال برایتان پیش بیاید که چرا جذاب بودن صفحه کاری در شبکه های اجتماعی مهم است. صفحه کاری شما ویترینی از برند یا کسب و کارتان است. اگر ویترین شما زیباتر باشد، اتفاقات خوبی در کسب و کارتان می افتد. اما این اتفاقات خوب دقیقاً چه چیزهایی هستند؟ در این بخش از مقاله به بررسی 4 مورد از مهم ترین اتفاقات خوبی که ویترین قشنگ کسب و کارتان باعث می شود می پردازیم:

  • در دید مشتری بودن

اولین چیزی که طراحی جذاب منجر به آن می شود، این است که در دید مشتری باشید. هر چقدر ویترین کسب و کارتان زیباتر باشد، مشتریان بیشتری توجهشان جلب می شود تا در مورد کسب و کارتان سر در بیاورند. حتی به دنبال این هستند که ببینند چه محصول یا خدماتی دارید تا اگر به آن نیاز داشتند، از شما تهیه کنند. ویترین کسب و کار در شبکه های اجتماعی همان طراحی گرافیکی است. اگر پست های معرفی محصولات و خدمات خود را به شکلی گرافیکی و زیبا نمایش دهید، مشتریان توجهشان جلب می شود و آن را نگاه می کنند.

  • افزایش نرخ تبدیل

یکی دیگر از مسائلی که ویترین قشنگ یا همان طراحی زیبای گرافیک منجر به آن می شود، افزایش نرخ تبدیل است. شما می توانید از محصول خود به صورت ساده هم عکس بگیرید و منتشر کنید تا کاربر آن را ببیند! اما آیا واقعاً کاربر حاضر است یک عکس ساده و ویرایش نشده را مشاهده کند؟ قطعاً خیر. بلکه گرافیک محصول یا خدمات شما باید به نحوی طراحی شوند که بتواند نظر کاربر را جلب کند. هر چقدر طراحی گرافیک شما جذاب تر و خلاقانه تر باشد، نرخ تبدیل هم افزایش پیدا می کند. چرا که مخاطب ترغیب می شود تا آن محصول را خریداری کند.

  • ترغیب مشتریان به تعامل

در شبکه های اجتماعی تعامل هم اهمیت بسیار زیادی دارد و هر چقدر تعامل بیشتر باشد، صفحه شما شانس بیشتری برای رشد دارد. خودتان هم در شبکه های اجتماعی صفحاتی را دنبال می کنید که پست های بسیار زیبا و جذابی دارند. در چنین شرایطی اگر ببینید که چنین صفحاتی پست منتشر کرده اند، احتمال آن که بخواهید با آن تعامل برقرار کنید بسیار زیاد است. پس در صفحه کاری خودتان هم باید سعی کنید پست هایی منتشر کنید که از لحاظ گرافیکی مناسب هستند تا در نهایت مخاطبان شما هم ترغیب شوند که با شما تعامل برقرار کنند.

  • رشد کلی صفحه اجتماعی

در شبکه های اجتماعی و به خصوص اینستاگرام، همه چیز به گرافیک صفحه بر می گردد. اگر گرافیک صفحه مناسب باشد، می توانید انتظار داشته باشید که میلیون ها مخاطب شما را دنبال کنند. در واقع اینستاگرام جایی است که در آن زیبایی و خلاقیت به نمایش گذاشته می شود. حال اگر این زیبایی و خلاقیت به بهترین شکل ممکن به نمایش گذاشته شود، صفحه شما به صورت کلی رشد می کند. در غیر این صورت نباید انتظار رشد سریع صفحه خود را داشته باشید. بنابراین در بخش بعدی با ایده های کاربردی برای زیباتر شدن صفحات کاری همراه ما باشید تا بتوانید به رشد صفحه خود کمک کنید.

ایده های کاربردی برای زیباتر شدن صفحات کاری

اگر به صفحه برندهای بزرگ دقت کنید، متوجه می شوید که یکی از مهم ترین اصل های آن طراحی های گرافیکی بسیار جذاب و حرفه ای آن است. برخی برندها از تیم های بزرگ گرافیکی استفاده می کنند تا بتوانند محصولات و خدمات خود را در بهترین شکل ممکن به نمایش بگذارند. شما هم برای برند خود می توانید چنین کارهایی انجام دهید اما چیزی که مهم است، این است که بهترین ایده ها را داشته باشید. ایده ها هستند که منجر به خلاقیت می شوند و خلاقیت می تواند به رشد چند برابر برندتان کمک زیادی کند. در این بخش از مقاله می خواهیم به بررسی چند مورد از بهترین ایده هایی که منجر به زیباتر شدن صفحات کاری در شبکه های اجتماعی می شود، بپردازیم:

ایده اول) طراحی خلاقانه گرافیک محصول یا خدمات

اگر شما محصول یا خدماتی دارید، باید آن را بازاریابی و تبلیغ کنید. یکی از مهم ترین مسائلی که به شما کمک می کند تا بتوانید محصول خود را بازاریابی کنید، طراحی خلاقانه گرافیک است. اگر محصول یا خدمات خود را به شکلی مناسب طراحی کنید و گرافیک منحصر به فردی داشته باشد، به راحتی می توانید مشتریان خود را جذب کنید. در شبکه های اجتماعی افراد به روش های مختلفی صفحه شما را می بینند و سپس وارد صفحه شما می شوند. اگر حوزه کاری شما به درد آن ها بخورد، احتمالاً شما را دنبال می کنند و همه این موارد به طراحی گرافیک پست های شما بستگی دارد.

یکی از مهم ترین مسائلی که در طراحی گرافیک محصولات فیزیکی اهمیت دارد، عکاسی حرفه ای است. در عکاسی حرفه ای باید شرایطی نظیر نور مناسب و زاویه مناسب در نظر گرفته شده باشد. همه این موارد به شما کمک می کند تا بتوانید عکس خوبی از محصول یا خدمات خود بگیرید و سپس آن را به یک پست خلاقانه و گرافیکی تبدیل کنید. برای عکاسی باید از دوربین یا موبایل بالارده استفاده کنید اما برای طراحی ابزارهای مختلفی وجود دارد. فتوشاپ حرفه ای ترین نرم افزار برای طراحی خلاقانه گرافیک است اما در موبایل هم ابزارهایی نظیر Canva به شما کمک زیادی می کنند.

گاهی اوقات برندها فکر می کنند که هر چقدر یک پست محصول شلوغ تر باشد، به معنای بهتر بودن آن است. اما همیشه باید سادگی را حفظ کنید! چرا که مهم این است شما اصل مطلب را نشان دهید و کمتر حواس کاربر را پرت کنید. اگر قرار است یک دوربین عکاسی نشان دهید، دیگر نیازی به شلوغ کردن کادر نیست! کافی است آن دوربین را در جای مناسبی قرار داده و عکس بگیرید. همچنین می توانید به صورت خلاقانه تر، دوربین را در حال استفاده عکاسی کنید که حس بهتری در مخاطب ایجاد کند.

ایده دوم) طراحی نظرسنجی خلاقانه از کاربران

یکی دیگر از ایده های بسیار جذاب و خوبی که وجود دارد، نظرسنجی است! شبکه های اجتماعی شانس بسیار خوبی به شما می دهند تا بتوانید نظرات کاربران را در مورد محصول، خدمات یا حتی برند خود بدانید. حال چه چیزی بهتر از آن که بخواهید در قالب خلاقیت و گرافیک آن را مطرح کنید؟ مثلاً اینستاگرام را در نظر بگیرید. کافی است یک استوری خلاقانه و جذاب طراحی کنید و سپس با کمک استیکرهای تعاملی از کاربران نظرسنجی کنید. این کار باعث می شود تا افراد بیشتری در نظرسنجی شرکت کنند و آمار شما نسبت به زمانی که تعداد کمی از افراد شرکت می کنند، دقیق تر باشد.

نظرسنجی ها از دو دیدگاه حائز اهمیت هستند! اول این که هنگامی که شما نظرسنجی برگزار می کنید، کاربران در آن شرکت می کنند. شرکت کاربران به این معنی است که به صورت مستقیم با پست یا استوری شما ارتباط برقرار می کنند و این یعنی افزایش تعامل صفحه. هر چقدر تعامل صفحه در شبکه های اجتماعی بیشتر باشد، صفحه شما هم بیشتر دیده می شود. دوم هم این که کاربران به مرور زمان بیشتر به شما اعتماد می کنند و راحت تر می توانید محصول یا خدمات خود را به آن ها بفروشید.

در انتخاب گزینه های نظرسنجی باید سعی کنید همه چیز واضح و شفاف باشد و کاربران به راحتی بتوانند آن را بخوانند. البته فراموش نکنید که سوالات شما خیلی هم نباید دور از موضوع صفحه باشد؛ گاهی اوقات باید موضوعات عمومی و گاهی اوقات هم باید موضوعات تخصصی را پوشش دهید تا بتوانید بهترین نتیجه را بگیرید. از نظر بصری به نظرسنجی خود اهمیت بدهید و از نظر مفهومی هم باید نظرسنجی شما برای کاربران ارزشمند باشد. مثلاً می توانید سوالاتی را مطرح کنید که حس می کنید در ذهن مخاطبان هدف شما به وجود می آید.

ایده سوم) استفاده از پست های اینفوگرافیک

تا به حال در کسب و کار یا صفحه اینستاگرام خود از پست های اینفوگرافیک استفاده کرده اید؟ در واقع این نوع پست ها، پست هایی هستند که در آن محتوای ارزشمند به صورت کاملاً جذاب ارائه شده است. این محتوا می تواند محتوای تحلیلی باشد یا این که یک مسئله را به صورت مختصر بررسی کرده باشد. در هر صورت این نوع پست ها بسیار جذاب هستند و کاربران هم به آن علاقه زیادی دارند! چرا که با یک گرافیک جذاب و عالی می توانند محتوای ارزشمندی را یاد بگیرند و از آن استفاده کنند. یکی از ایده هایی که برای صفحات کاری در اینستاگرام وجود دارد، استفاده از پست های اینفوگرافیک است.

اگر شما بتوانید از اینفوگرافیک ها برای آگاهی رساندن به کاربران خود استفاده کنید، احتمالاً آن ها هم به این نوع پست ها علاقه نشان می دهند. هر چقدر علاقه کاربران نسبت به یک پست بیشتر باشد، با صفحه اینستاگرام شما تعامل بیشتری خواهند داشت. همین مسئله باعث می شود تا در میدان رقابت با رقیبان خود به راحتی بتوانید پیشی بگیرید و به شماره یک بازار خود تبدیل شوید. البته درست است که مسائل دیگری هم تاثیر دارند اما گاهی اوقات رقابت با رقیبان بسیار تنگاتنگ است که با این ایده ها به راحتی می توانید از آن ها سبقت بگیرید و برند خود را گسترش دهید.

در طراحی پست های اینفوگرافیک چند مسئله مهم وجود دارد که اگر آن ها را رعایت کنید، به راحتی می توانید بهترین نتیجه را بگیرید. اولین مسئله ای که باید رعایت کنید، این است که از فونت خوانا و مناسب استفاده کنید. سایز آن هم به نحوی باشد که کاربران به راحتی بتوانند بخوانند؛ به خصوص در اینستاگرام که زوم کردن پست ها مشکل است، بهتر است متناسب با پست ها سایز فونت را انتخاب کنید. یکی دیگر از مسائلی که باید رعایت کنید، استفاده از تصاویر مرتبط با متن است. همچنین متن خود را به نحوی بنویسید که برای کاربران جذاب و خواندنی باشد.

ایده چهارم) استفاده از نظرات و بازخوردهای کاربران

تا به حال این مسئله توجه کرده اید که پیش از خرید محصول یا خدمات ابتدا نظرات کاربران را در مورد آن جویا می شوید؟ اگر کاربران در مورد یک محصول بازخورد مثبت داده باشند، به آن اعتماد می کنید و در نهایت محصول را می خرید. در حالی که اگر نظرات و بازخوردهای کاربران منفی باشد، احتمالاً در خرید خود دقت بیشتری می کنید و شاید هم از خرید آن منصرف شوید. بنابراین در تصمیم گیری کاربران برای خرید یک محصول یا خدمات نظرات و بازخوردهای دیگر مشتریان اهمیت زیادی دارد! این دقیقاً یک ایده برای بهتر شدن صفحه اینستاگرام شما است.

اگر شما می خواهید محصول یا خدماتی را معرفی کنید، می توانید نظرات و بازخوردهای کاربران دیگر را هم در کنار آن قرار دهید. معمولاً نظرات مثبت یک محصول در بخش مزایای آن محصول آورده می شود تا کاربران راحت تر بتوانند تصمیم به خرید بگیرند. اگر هم بازخوردهای منفی وجود دارد، نباید آن را نادیده بگیرید. می توانید به عنوان راهنما در بخش استوری اینستاگرام منتشر کنید و آن بازخورد منفی را بررسی کنید. اگر هم واقعاً یک بازخورد منفی واقعی است، باید به دنبال راه حلی برای حل کردن آن باشید. بازخوردهای منفی در صورت نادیده گرفتن به مرور زمان بیشتر می شوند و تا جایی ادامه پیدا می کند که دیگر نتوانید راه حلی برای آن ارائه کنید.

بر اساس آمار، معمولاً بازخوردهایی که جزئیات بیشتری دارند مورد اعتماد کاربران بیشتری هستند تا بازخوردهایی که محدودتر هستند. حتی گاهی اوقات اگر نظرات کاربران همگی مثبت باشد، بیشتر در مورد آن تحقیق می کنند. زیرا در چنین شرایطی حس می کنند که تنها نظرات مثبت و حتی ساختگی در صفحه محصول یا اینستاگرام خود قرار داده اید. همین مسئله باعث می شود تا آن ها بیشتر تحقیق کنند و این یعنی بخشی از فروش خود را از دست می دهید! آن هم نه به دلیل بد بودن محصول یا خدمات شما، بلکه ممکن است کاربر فراموش کند که قصد خرید آن محصول را داشته است.

ایده پنجم) استفاده از سوالات متداول کاربران

در هر صفحه اینستاگرام مخاطبان هدف ویژگی های مشترک زیادی دارند و همین مسئله باعث می شود تا سوالات مشترک زیادی میان آن ها وجود داشته باشد. یکی از مهم ترین مواردی که می تواند جایگاه ویژه ای در صفحه اینستاگرام شما داشته باشد، استفاده از سوالات متداول کاربران است. کاربران همیشه سوالاتی دارند که از شما می پرسند و جالب است بدانید که بسیاری از سوالات کاربران مشترک هستند. مگر آن که یک کاربر سوال تخصصی داشته باشد که در این صورت ممکن است سوال مجزایی از شما بپرسید.

همین سوالات متداول فرصت بسیار خوبی برای شما هستند تا بتوانید از آن ها برای تولید محتوای خود استفاده کنید. این سوالات با توجه به این که سوال بسیاری از کاربران هستند، پاسخ آن ها به درد اکثر کاربران می خورد. شما می توانید این سوالات را از طریق ابزارهای تعاملی اینستاگرام در بخش استوری بپرسید و پاسخ آن را بدهید. اگر تیم گرافیکی دارید، می توانید چند مورد از سوالات مهم را طراحی کنید و آن را در پست یا هایلایت های استوری اینستاگرام قرار دهید. این مسائل به شما کمک می کند تا نتایج بسیار خوبی بگیرید.

بر اساس تجربه، صفحات زیادی این کار را انجام داده اند و جالب است بدانید که پست های مربوط به سوالات متداول برای بسیاری از کاربران جذاب بوده اند. چرا که آن ها چنین سوالاتی داشته اند و صفحات به خوبی در مورد آن سوال پاسخ داده اند. کافی است طراحی های گرافیکی آن هم جذاب باشد تا تعامل کاربران با آن پست به طرز چشم گیری افزایش پیدا کند. البته حواستان باشد که در یک پست ده ها سوال را پاسخ ندهید! هر از گاهی یکی از این سوالات را جهت انتشار در پست خود طراحی کنید و انتشار دهید تا تعداد سوالات زیاد در یک پست هم حوصله کاربران را سر نبرد.

ایده ششم) تبریک های مربوط به رویدادهای خاص

اگر تقویم را ورق بزنید، متوجه می شوید که تعداد زیادی رویداد و مناسبت وجود دارد! همین رویدادها فرصت بسیار خوبی هستند تا بتوانید به کاربران تبریک بگویید یا ایده های بهتری پیاده سازی کنید. مثلاً در عید نوروز تمام صفحات اینستاگرام این رویداد را تبریک می گویند و صفحات مربوط به کسب و کار هم  از آن به بهترین شکل ممکن استفاده می کنند. مثلاً می توانند یک کد تخفیف به آن مناسبت بدهند تا با این کار به افزایش فروش خود هم کمک کنند. اگر محصولی هم ندارید و آن روز مربوط به یک شخص بزرگ است می توانید جمله ای از آن شخص را استوری کنید. شک نکنید که در صورت طراحی یک استوری یا پست مناسب می توانید بازخورد بسیار خوبی بگیرید و صفحه خود را حرفه ای تر مدیریت کنید.

یکی از مهم ترین مسائلی که هر برند باید نیم نگاهی به آن داشته باشد، این است که تا حدودی خودش را در زندگی کاربران جای دهد. همین مسئله که شما رویدادهای مختلف را به کاربران تبریک می گویید باعث می شود تا حس خوبی از کاربران نسبت به شما ایجاد شود. این مسائل در نهایت باعث می شود تا کاربران شما را نسبت به رقیبان ترجیح دهند و همیشه صفحه شما را دنبال کنند. البته باز هم لازم است بگوییم که مسائل مختلفی در این زمینه تاثیرگذار است و نمی توان همه چیز را به یک فاکتور نسبت داد. اما اگر تمام اصول را به خوبی رعایت می کنید، می توانید با این کارها ارتباط خود را فالوورهای صفحه نزدیک تر کنید و این مسائل در رشد کسب و کارتان هم تاثیر زیادی خواهد داشت.

ایده هفتم) استفاده از پست های انگیزشی

اگر بخواهیم صادقانه پست های انگیزشی را بررسی کنیم، باید بگوییم که شاید برای مدت زمان کوتاهی درست باشد اما حقیقت این است که بسیاری از ما در روزهایی که خسته هستیم، پست های انگیزشی برای مدت زمان کوتاهی حالمان را خوب می کند. کاربران به دنبال این هستند که حال خوب به دست بیاورند؛ پس چرا شما با یک پست الهام بخش و انگیزشی در خوب شدن حالشان به آن ها کمک نکنید؟ در واقع اعتمادی که کاربران به شما دارند بیشتر بخاطر حسی است که از برند شما می گیرند، نه محصولی که از شما خرید می کنند. پس شما می توانید به راحتی حس خوب در کاربران ایجاد کنید و نتایج بسیار خوبی هم کسب کنید. این پست ها معمولاً اشتراک گذاری و تعامل بسیار بالایی دارند و شما می توانید نتایج بسیار خوبی از آن بگیرید.

پیدا کردن چنین جملات انگیزشی هم اصلاً کار سختی نیست! کافی است اینترنت را بگردید یا اگر اهل فیلم هستید، یک بخش از آن را در پست خود قرار دهید. حتی می توانید همان بخش از فیلم را هم در صفحه اینستاگرام خود منتشر کنید که البته باید حواستان به کپی رایت باشد. همچنین اگر قصد دارید جملات انگیزشی منتشر کنید، حواستان باشد که از انتشار متن های طولانی خودداری کنید. کاربران حوصله خواندن محتوای طولانی انگیزشی را ندارند و نهایتاً در یک یا دو جمله باید آن را خلاصه کنید. استفاده از عبارت های کوتاه تاثیر بسیار بیشتری نسبت به پاراگراف های طولانی دارند! چرا که پاراگراف های طولانی توسط تعداد اندکی از افراد خوانده می شود اما معمولاً همه افراد عبارت های کوتاه را می خوانند. پست این موضوع را در نظر داشته باشید و در صفحه اینستاگرام خود استفاده کنید.

احتمالاً ایده های بسیار زیادی برای بهتر شدن صفحه اینستاگرام خود پیدا می کنید اما ما تنها به بررسی چند مورد از رایج ترین آن ها پرداختیم تا بتوانید نتایج خوبی کسب کنید.

نتیجه گیری

فرقی نمی کند که شما در صفحه خود ویدیوهای کوتاه منتشر می کنید یا تصاویر ثابت. در هر صورت ایده هایی که در این مقاله بررسی کردیم می تواند به شما کمک کند تا بهترین نتایج را بگیرید. البته یک مسئله مهم را هم باید در نظر داشته باشید! آن هم این که از این ایده ها به صورت پشت سر هم استفاده نکنید. بلکه هر از گاهی از آن ها استفاده کنید و حتی خودتان هم به دنبال ایده های جدید باشید. این موارد به شما کمک می کند تا در نهایت بتوانید صفحه برند خود را به بهترین شکل ممکن رشد دهید.

در این مقاله سعی کردیم به بررسی چند مورد از بهترین ایده ها بپردازیم تا بتوانید استراتژی محتوای شبکه های اجتماعی خود را قوی تر کنید. هر چقدر قوی تر پیش بروید، رشد شما در شبکه های اجتماعی هم بیشتر است و این مسئله کمک زیادی به رشد برندتان می کند.

طراح گرافیک و وب‌سایت، متخصص تولید محتوای حرفه‌ای در زمینه دیجیتال مارکتینگ، طراحی سایت، سئو

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *