یکی از مهم‌ترین مسائلی که هر کسب‌وکار آنلاینی از آن استفاده می‌کند، دیجیتال مارکتینگ است. برای فرآیند دیجیتال مارکتینگ، نیازمند استراتژی هستید و این مسئله در سال ۲۰۲۰ اهمیت بسیار زیادی دارد. در واقع بدون داشتن استراتژی دیجیتال مارکتینگ نمی‌توانید بازاریابی آنلاین درستی را اجرا کنید. سودآورترین سبک بازاریابی کسب‌وکارهای مدرن است که با ارائه‌ی طیف وسیعی از رویکردهای اینترنتی و فناوری دیجیتال، به شما کمک می‌کند اهداف شرکت را محقق کنید. بازاریابی دیجیتال مهمترین‌ترین و عملی ترین روش بازاریابی در کسب و کارهای مدرنی است که کارشان بر بستر اینترنت و به صورت آنلاین انجام می‌شود. دیجیتال مارکتینگ طیف وسعی از فعالیت‌ها و ابزارها را در اختیار کسب و کارها قرار می‌دهد که به کمک فعالیت‌های اینترنتی و استفاده از فناوری‌های دیجیتال به شرکت‌های بزرگ و کوچک کمک می‌کند تا اهداف کوتاه مدت و بلند مدت خود را تحقق بخشند و به سودآوری بیشتری برسند. در این مقاله قصد داریم به بررسی موضوع استراتژی دیجیتال مارکتینگ با رویکرد به سال ۲۰۱۹ بپردازیم. اگر موافق هستید، در ادامه همراه ما باشید.

دیجیتال مارکتینگ در سال ۲۰۲۰

دیجیتال مارکتینگ (بازاریابی دیجیتال) هم مانند دیگر حوزه های علمی و حتی بیشتر از مابقی حوزه ها در معرض ترندهای جدید است. مدت زیادی از ۲۰۲۰ نگذشته است و تغییرات مهمی در حوزه های مختلف دیجیتال مارکتینگ و بازاریابی اینترنتی مانند شبکه‌های اجتماعی، تبلیغات پولی آنلاین، بازاریابی محتوا و سئو نیز در حال وقوع است. اگر فردی هستید که وب سایتی دارید و یا کارآفرینی هستید که در حوزه دیجیتال فعالیت میکیند، دانستن ترندهای روز بازاریابی دیجیتال که در مدت کوتاهی تغییراتی شگرف در وضعیت کسب و کار شما ایجاد می کنند به شما در سازگار کردن استراتژی های کسب و کارتان کمک بزرگی خواهد کرد. با اینکه منظور کردن این ترندها در استراتژی های کسب‌وکارتان بسیار مهم است اما نباید از به کارگیری ایده های جدید و شخصی در کسب و کارتان غافل شوید و همواره تلاش کنید پا از این چهارچوب ها فراتر بگذارید و به کمک متخصصان حوزه بازاریابی دیجیتال ترندهای جدیدی بسازید.

هوش مصنوعی در صنایع بزرگ بسیار به کار می‌رود و دیجیتال مارکتینگ نیز یکی از این حوزه‌های عظیم است. در حال حاضر هوش مصنوعی با استفاده از اطلاعاتی که از شبکه‌های اجتماعی و پست‌های وبلاگ‌ها به دست می آورد، برای تحلیل رفتار مصرف کننده و الگوهای جستجوی کسب و کارهای بزرگی به کار می‌رود. هوش مصنوعی به مالکان کسب و کارها کمک می کند تا بدانند چگونه مصرف کنندگان، محصولات و خدمات آنها را می یابند و چگونه می توان تجربه کاربری مصرف کنندگان را بهبود داد. ربات های یکی از مثال های محبوب این موضوع هستند! ربات های چت برنامه هایی هستند که برای تقلید رفتار انسانها از روی صدا یا متن ها طراحی شده اند. از سال ۱۹۶۰ که این ربات ها ساخته شدند تا امروز راه زیادی طی شده است. با بهره گیری از هوش مصنوعی، این ربات ها روز به روز در حل مسائل پیچیده و پاسخ به تقاضای مختلف موثرتر عمل میکنند زیرا آنها از مکالمات مشتریان یاد می‌گیرند و مدام در حال رشد هستند. با این حال تعاملات و عکس العمل های انسانی هنوز جای خود را دارند و در حوزه ترافیک وبسایت عملکرد انسانی حرف اول را می‌زند.

با اپلیکیشن‌های صوتی آشنایی دارید؟ با روی کار آمدن Siri، Alexa، Bixby و دیگر اپلیکیشن های صوتی کمکی مانند این‌ها، شرکت‌ها در حال بازنگری در استراتژی های بازاریابی دیجیتال خود هستند تا بتوانند امکان جستجوی صوتی را به امکانات موجود اضافه کنند. تحقیقات نشان می دهند که در سال ۲۰۲۰ میلادی ۵۰ درصد از کل جستجوهای موتورهای سرچ به صورت صوتی انجام خواهند گرفت. در حال حاضر بیش از ۲۰ درصد جستجوهایی که از طریق موبایل در گوگل صورت میگیرند به صورت صوتی هستند. به وضوح چنین ترندی به سرعت دنیای بازاریابی دیجیتال و بازاریابی اینترنتی را متحول خواهد کرد. با توجه به اینکه در دنیای دیجیتال ظرفیت ابزارهای کاربردی و کمکی برای شناخت و تشخیص صدای انسان در حال بهبود است، ایجاد استراتژی‌هایی برای بهینه سازی موتورهای جستجو در جستجوهای صوتی ضرورتی اجتناب ناپذیر خواهد بود. انجام تحقیقات پیشرفته برای این موضوع  اهمیت خاصی دارد زیرا مستندات نشان می دهند که اپلیکیشن های کاربردی پیشرفته مانند بیکس‌بی تنها تعداد محدودی نتیجه در ازای یک جستجوی صوتی نشان میدهند در حالی که شمار صفحات نتایج برای کلمه مشابهی که از طریق متن جستجو شده باشد بسیار بیشتر است.

تعداد زیادی از بازاریابان و تولید کنندگان محتوا ادعا کرده اند که در بازاریابی اینترنتی محتواهای تعاملی و فعال در مقایسه با محتواهای ثابت توجه بیشتری جلب می کنند. محتواهای تعاملی محتواهایی هستند که مشارکت بازدید کنندگان سایت را جلب می کنند. به اعتقاد متخصصان بازاریابی دیجیتال یکی از بهترین راه‌ها برای اطلاع‌رسانی، علاقه‌مند کردن و جلب توجه مخاطبین استفاده از محتواهای تعاملی و فعال است. بر اساس آمارها نرخ تبدیل بازدیدکنندگان به خریداران در مواردی که محتواهای تعاملی به کار گرفته می شوند ۷۰ درصد است در حالی که این آمار برای محتواهای معمولی و غیرفعال تنها ۳۶ درصد است. برخی از محتواهای فعالی که می‌توانند توسط صاحبین کسب و کار ها و بازاریابان دیجیتال به کار گرفته شوند عبارتند از : نظرسنجی ها، محاسبات و تبدیلات، مسابقات و رقابت‌های آنلاین و اینفوگرافیک های تعاملی. در میان این مدل محتواها، مسابقات آنلاین یکی از بهترین گزینه ها هستند زیرا افراد معمولاً نتایجی که در رقابت کسب می‌کنند را در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک می‌گذارند و بدین ترتیب نرخ بازدید تا حد زیادی افزایش پیدا می کند.

دیجیتال مارکتینگ در سال ۲۰۲۰ به صورت قابل توجهی تغییر خواهد کرد و متاسفانه، شما خیلی از این تغییرات را دوست نخواهید داشت!  در حقیقت منظور من تغییر از دیدگاه رقابتی نیست. شما هم اکنون می‌دانید که هر ساله، بازاریابی پرهزینه تر و رقابتی‌تر می‌شود. این مسئله به خوبی معلوم است. یکی از بزرگترین دلایلی که ما تغییرات ایجاد شده در زمینه‌ی دیجیتال مارکتینگ را به عنوان تغییرات قابل توجه در نظر می‌گیریم، به خاطر این موضوع است که تکنولوژی‌های جدیدی در این سال‌ها استفاده شده است.  البته از جمله دلایل دیگر این مسئله، این است که دنیای وب در حال اشباع شدن است. در حقیقت نزدیک ۲ میلیارد وب‌سایت در سراسر دنیا به وجود آمده است.  این بدین معناست که برای هر ۴ انسان بر روی زمین یک وب‌سایت راه اندازی شده است. این مسئله واقعا عجیب است! در ادامه به بررسی این تغییرات می‌پردازیم!

طراح گرافیک و وب‌سایت، متخصص تولید محتوای حرفه‌ای در زمینه دیجیتال مارکتینگ، طراحی سایت، سئو

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *