در هر کسب و کاری انواع محتوا اهمیت دارند و ویدئو به عنوان محبوب ترین و اثربخش ترین نوع محتوا محسوب می شود! دیدن ویدئو نسبت به دیدن انواع دیگر محتوا ارزش بیشتری دارد و نمی توان اهمیت آن را پنهان کرد. چند سالی است که کسب و کارها به این نتیجه رسیده اند که نتایج حاصل از ویدیو مارکتینگ بسیار بیشتر از روش های دیگر است! به همین دلیل است که ویدیو مارکتینگ به استراتژی بازاریابی کسب و کارها راه پیدا کرده است و احتمالاً آینده بازاریابی، به دست ویدیو مارکتینگ خواهد بود. در این مقاله می خواهیم به بررسی ویدیو مارکتینگ و اهمیت آن در دنیای کسب و کار بپردازیم تا برای استفاده از آن استراتژی خود را بچینید.

ویدیو مارکتینگ چیست؟

اگر به زندگی امروزی توجه کرده باشید، بخشی از زمان ما در شبکه های اجتماعی می‌گذرد. در شبکه های اجتماعی کاربران معمولاً به دنبال دیدن ویدیوهایی هستند که بتواند برای آن ها جذاب باشد. همین مسئله باعث شده تا کسب و کارهای مختلف به دنبال برندسازی و افزایش فروش خود با استفاده از ویدیو مارکتینگ باشند! اگر دقت کرده باشید، در حال حاضر بسیاری از کسب و کارها تولید محتوای ویدیویی در شبکه های اجتماعی نظیر اینستاگرام انجام می دهند و دلیل آن هم افزایش مخاطبان است. هر کسب و کاری برای آن که بتواند بازاریابی ویدیویی موفقی انجام دهد، باید حتماً مخاطبان هدف خود را بشناسد و از ویدیوهای خاصی استفاده کند.

ویدئو مارکتینگ چیست

نباید بازاریابی ویدیویی را با تبلیغات ویدیویی اشتباه گرفت! در بازاریابی ویدئویی شما از تمام روش های بازاریابی استفاده می کنید تا مخاطبان هدف را به صورت طبیعی جذب کنید. در حالی که در تبلیغات ویدئویی خبری از این مسائل نیست و شما محصول خود را به صورت مستقیم معرفی می کنید. بازاریابی ویدیویی اگر با کیفیت بالایی انجام شود، باعث می شود تا افزایش آگاهی از برند شما اتفاق بیفتد و کاربران همیشه ویدئوهای شما را دنبال می کنند. همچنین اگر محتوای ویدیوی شما کاربردی و مفید باشد، کاربران آن را برای دوستان خود هم ارسال می کنند و این مسئله می تواند به رشد کسب و کارتان کمک زیادی کند.

چرا ویدیو مارکتینگ اهمیت زیادی دارد؟

اولین چیزی که باعث می شود تا ویدیو مارکتینگ اهمیت زیادی پیدا کند، این است که در ویدیو انواع محتوا وجود دارد! درست است که ویدئو در دسته محتوای ویدئویی قرار می گیرد اما می تواند انواع محتوا را در خود جای دهد؛ در واقع یک ویدیوی ارزشمند از محتوای متنی نظیر توضیحات موجود در ویدیو، محتوای صوتی، محتوای ویدیویی و… تشکیل شده باشد. در واقع شما تنها با دیدن یک ویدیو، می توانید هم آن را ببینید، هم صدای آن را بشنوید.

از طرف دیگر، عملکرد مغز در مورد ویدیو بسیار بهتر عمل می کند! مغز تنها 0.1 ثانیه زمان نیاز دارد تا آن چیزی که می بیند را درک کند. همچنین یک دوم مغز انسان به بینایی اختصاص داده شده است و 0.7 گیرنده های حسی بدن، در چشم ها قرار دارند. دلیل آن که مغز نسبت به ویدیو واکنش بهتری نسبت به انواع دیگر محتوا نشان می دهد این است که ویدیو متحرک است و این مسئله باعث می شود تا توجه شما کاملاً جلب شود. از دیگر آمارها می توان به آمار یوتیوب که نشان می دهد از هر 3 کاربر، 2 نفر از آن ها حداقل هفته ای یکبار به آن سر می زنند.

بازاریابان کسب و کارهای B2C بیشتر از چه نوع محتوایی استفاده می کنند؟

بازاریابان حوزه B2C از انواع مختلف محتوا استفاده می کنند، اما این دسته از افراد چقدر به ویدئو اهمیت می دهند؟ در این بخش می خواهیم انواع محتوایی که توسط مارکترها مورد استفاده قرار می گیرد را بررسی کنیم و سپس به بررسی اهمیت استفاده از ویدئو در بازاریابی بپردازیم:

ویدئو مارکتینگ در بازاریابی

  • پست شبکه های اجتماعی: اولین و پر استفاده ترین نوع محتوا که مارکترها به خوبی از آن استفاده می کنند، پست شبکه های اجتماعی است؛ در واقع 96 درصد از مارکترها از این نوع محتوا استفاده می کنند. البته توجه داشته باشید که منظور از پست شبکه های اجتماعی، پست های بدون ویدیو است. در حال حاضر اینستاگرام بهترین شبکه اجتماعی برای مارکترها در ایران به حساب می آید که به عنوان یک کسب و کار حتماً باید از آن استفاده کنید.
  • ویدیو: دومین نوع محتوا که توسط درصد بالایی از مارکترها استفاده می شود، ویدئو است. بازاریابان از ویدیو در بخش های مختلف سایت خود استفاده می کنند و این مسئله باعث می شود تا بازاریابی موثر و خوبی را انجام دهند. میزان استفاده از ویدیو توسط مارکترها حدود 76 درصد است که نشان دهنده اهمیت بسیار بالای آن است.
  • تصاویر: کاربران برای محتوای بصری ارزش زیادی قائل هستند و بازاریابی بدون محتوای بصری امکان پذیر نیست! منظور از محتوای بصری، هر چیز تصویری است که بتوانید آن را ببینید. حال هر چقدر بهتر از عکس ها استفاده کنید، تاثیر آن در کسب و کارتان بیشتر می شود. جالب است بدانید حدود 67 درصد مارکترها از عکس استفاده می کنند تا بتوانند کمپین های خود را به خوبی مدیریت کنند.
  • اینفوگرافیک: اینفوگرافیک ارزش بسیار زیادی دارد و کاربران زیادی از ان استفاده می کند! به همین دلیل مارکتر هم استفاده از آن را در برنامه بازاریابی خود قرار می دهند و همین مسئله کمک زیادی به رشد کسب و کار می کند. در حال حاضر حدود 59 درصد مارکترها از اینفوگرافیک استفاده می کنند و این آمار نشان دهنده اهمیت زیاد آن است.
  • ابزارهای تعاملی: یکی دیگر از ابزارهایی که توسط مارکترها مورد استفاده قرار می گیرد، ابزارهای تعاملی است. ابزارهایی نظیر نظرسنجی، آزمون، پرسش نامه و… جزء این دسته از ابزارها هستند. در حال حاضر حدود 39 درصد مارکترها از ابزارهای تعامل استفاده می کنند و البته نتیجه خوبی می گیرند. به خصوص در شبکه های اجتماعی نظیر اینستاگرام، توییتر و فیسبوک به خوبی می توانید از چنین ابزاری استفاده کنید.
  • ای‌بوک: ای‌بوک یا کتاب الکترونیک می تواند اطلاعات خوبی به کاربران ارائه کند اما حقیقت این است که کاربران در حال حاضر کمتر حوصله خواندن کتاب را دارند و دیدن ویدیو را ترجیح می دهند. با این حال، در حال حاضر حدود 35 درصد مارکترها از این ابزار استفاده می کنند.
  • برگزاری لایو: با وجود ابزارهای ارزشمندی نظیر لایو اینستاگرام و یوتیوب به راحتی می توانید لایو بگذارید و با کاربران خود تعامل برقرار کنید؛ پاسخ به سوالات آن ها می تواند ایده مناسبی برای لایو گذاشتن باشد. حدود 22 درصد از مارکترها این ابزار استفاده می کنند.
  • اپلیکیشن موبایل: در حال حاضر حدود 17 درصد مارکترها برای بازاریابی از اپلیکیشن موبایل استفاده می کنند.
  • پادکست: آخرین ابزاری که مارکترها برای بازاریابی از آن استفاده می کنند، پادکست است! حدود 13 درصد مارکترها برای بازاریابی پادکست تولید می کنند.

این ابزارها مهم ترین ابزارهایی بودند که مارکترها از آن استفاده می کنند! با توجه به آمار بالا، پست شبکه های اجتماعی و ویدیو بیشترین بازخورد را دارد؛ حال فرض کنید ویدیوی با کیفیت و جذاب را به عنوان پست در شبکه های اجتماعی منتشر کنید، بدون شک بازاریابی بسیار موفقی با این کار خواهید داشت.

آینده ویدیو مارکتینگ چگونه است؟

تا این جای مقاله متوجه شدید که ویدیو مارکتینگ ارزش بسیار زیادی دارد و می تواند نرخ تبدیل خوبی داشته باشد. اما آینده ویدیو مارکتینگ چگونه است و بر اساس چه آماری می توان ویدیو مارکتینگ را برای سبقت گرفتن از رقبا در آینده در استراتژی خود قرار داد؟ 3 دلیل مهم وجود دارد که حاصل از گزارش سایت های معتبر است:

بررسی آینده ویدئو مارکتینگ

  • نرخ تبدیل ویدیو مارکتینگ: اولین چیزی که نظر شما را جلب می کند، این است که هر 10 نفری که که بازاریابی انجام می دهند، حداقل 9 نفر آن ها توانسته یک مشتری جدید با انتشار ویدیو در شبکه های اجتماعی جذب کند. البته نرخ جذب کاملاً بستگی به ویدئوی و محصول شما دارد! اگر محصول گران قیمتی داشته باشید، ممکن است فروش شما در روز فقط یک عدد باشد اما همین یک عدد به اندازه کافی برای شما سودآوری داشته باشد. بنابراین استفاده از ویدیو مارکتینگ در شبکه های اجتماعی را فراموش نکنید و حتماً در استراتژی خود قرار دهید.
  • یادگیری کاربران از ویدئو: ویدیو مارکتینگ بهترین ابزار برای ایجاد علاقه در کاربران نسبت به یک محصول است اما آیا واقعاً تنها مزیتی که دارد همین است؟ قطعاً خیر. ویدیو می تواند مسائل جدیدی به کاربران آموزش دهد و کاربارن نسبت به برندی که چیزی از آن یاد می گیرند، علاقه نشان می دهند. بنابراین با ارائه محتوای ارزشمند و مفید به کاربران، آن ها را نسبت به برند خود علاقه مند کنید تا محصولات یا خدمات شما را استفاده کنند.
  • آمار بالا در تشویق شدن برای نصب اپلیکیشن: طبق آماری که از کاربران رسیده است، حدود 75 درصد آن ها گفته اند که ویدئو باعث شده تا ما یک اپلیکیشن را نصب کنیم. در حالی که بسیاری از پست های اینستاگرامی از ما می خواهند اپلیکیشن را نصب کنیم اما تعداد بسیار کمی از کاربران چنین کاری انجام می دهند. پس فراموش نکنید که درخواست کردن از کاربران برای انجام کاری، در ویدیو نتیجه بهتری نسبت به انواع دیگر محتوا می دهد.

در حال حاضر بسیاری از کسب و کارهای موفق به جای تولید محتوای متنی و تصویری، از تولید محتوای ویدیویی کوتاه استفاده می کنند. تولید محتوای ویدیویی ممکن است زمان کمتری نسبت به تولید محتوای متنی بگیرد اما تاثیرگذار آن بسیار بیشتر خواهد بود. پس اگر کسب و کاری دارید و می خواهید در آینده از رقیبان خود عقب نیفتید،بازاریابی ویدیویی را در استراتژی بازاریابی خود قرار دهید تا در آینده بتوانید به شماره یک بازار هدف خود تبدیل شود.

برخی آمارهای شگفت انگیز در مورد ویدیو

اگر هنوز در مورد استفاده از ویدیو مارکتینگ مردد هستید، در این بخش ما را همراهی کنید تا برخی آمار و ارقام ارزشمند دیگری را به شما ارائه کنیم:

  • تاثیر استفاده از ویدیو در ایمیل: ویدیو مارکتینگ می تواند نرخ باز شدن ایمیل ها را تا بیش از 6 برابر افزایش دهد! فرض کنید به جای آن که تنها 100 نفر ایمیل شما را باز کنند، 500 نفر باز کنند. در این صورت می توانید نرخ تبدیل و فروش بیشتری را تجربه کنید. بنابراین اگر از ایمیل مارکتینگ استفاده می کنید، بهتر است از ویدیو استفاده کنید تا نرخ باز شدن ایمیل تبلیغاتی شما افزایش پیدا کند.
  • تاثیر استفاده از ویدیو در بهینه سازی سایت: استفاده از ویدیو باعث می شود تا نرخ تبدیل بازدیدکننده به خریدار تا بیش از 80 درصد افزایش پیدا کند! اگر هدف شما فروش محصولات و خدمات است و می خواهید درآمد بیشتری کسب کنید، استفاده از ویدئو به خصوص در صفحه محصولات خود را فراموش نکنید.
  • تاثیر استفاده از ویدیو در شبکه های اجتماعی: کاربران در شبکه های اجتماعی ترجیح می دهند که ویدیو ببینند! در واقع از هر 10 نفر، 6 نفر گفته اند که مشاهده ویدیو تاثیر زیادی در تصمیم گیری برای خرید آن ها گذاشته است.
  • تاثیر استفاده از ویدیو در فروش: شاید از این آمار شگفت زده شوید! حدود 64 درصد از کاربران با احتمال بیشتری پس از تماشای یک ویدئو محصول را به صورت آنلاین خریداری می کنند و این مسئله نشان می دهد که ویدیو مارکتینگ تاثیر بسیار زیادی روی تصمیم گیری کاربر برای خرید دارد.
  • تاثیر استفاده از ویدیو در برندها: حدود 50 درصد مصرف کنندگان محصولات یا خدمات یک برند، هر روز با ویدیوی برندها در فیسبوک تعامل دارند.
  • تاثیر استفاده از ویدیو در ترکیب جمعیتی: حدود 96 درصد کاربران از 1 ساله تا 34 ساله، هر هفته حداقل چند ویدیو را در تلویزیون و شبکه های اجتماعی دنبال می کنند.
  • 7 کانال یوتیوب برای یادگیری تدوین ویدیویی

بنابراین استفاده از ویدیو تاثیر زیادی در آینده کسب و کارتان دارد و اگر می خواهید در آینده هم برند شما حضور فعال و موفقی داشته باشد، خیلی زود استفاده از بازاریابی ویدیویی را در استراتژی بازاریابی خود قرار دهید.

نتیجه گیری

در این مقاله به بررسی اهمیت ویدیو مارکتینگ و تاثیر آن در آینده کسب و کارتان پرداختیم! اگر سوالی دارید، می توانید از طریق بخش نظرات مطرح کنید تا شما را به صورت کامل راهنمایی کنیم.

طراح گرافیک و وب‌سایت، متخصص تولید محتوای حرفه‌ای در زمینه دیجیتال مارکتینگ، طراحی سایت، سئو

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *