تا چند سال پیش اگر قصد برگزاری جلسه را داشتید، باید به صورت حضوری در کنار دوستان و همکاران خود قرار می گرفتید. اما امروزه با پیشرفت تکنولوژی و ظهور ابزارهای جدید، دیگر نیازی به مراجعه حضوری برای برگزاری جلسات نیست. افرادی از آن سر دنیا با افرادی که در ایران حضور دارند، جلسات کاری بسیار موفق و بی نقصی برگزار می کنند و این مسئله را مدیون ابزارهای جدیدی هستیم که در این زمینه به وجود آمده اند. گوگل هم در این زمینه بی وقفه نبوده و ابزارهای بسیار حرفه ای در این زمینه ارائه کرده است.

یکی از بهترین ابزارهایی که امروزه می توانید با کمک آن جلسات بسیار حرفه ای و بی نقص برگزار کنید، بازار گوگل میت (Google Meet) است. این ابزار حرفه ای مورد استفاده میلیون ها کاربر قرار گرفته تا جلسات کاری و درسی خود را با کمک آن جلو ببرند. اگر شما هم به ابزاری نیاز دارید که با استفاده از آن بتوانید جلسات مهم خود را برگزار کنید، گوگل میت را پیشنهاد می کنیم. در این مقاله می خواهیم به بررسی کامل این ابزار بپردازیم تا ببینیم که این ابزار چیست و چه کمکی به شما می کند! بنابراین اگر نیاز به ابزاری برای برگزاری جلسات آنلاین دارید، در این مقاله همراه ما باشید.

گوگل میت (Google Meet) چیست؟

گوگل میت یکی از سرویس های گوگل است که برای کاربرانی که به ابزاری برای برگزار جلسات آنلاین نیاز دارند، به وجود آمده است! در واقع شما با کمک گوگل میت می توانید به برگزاری جلسات آنلاین بپردازید و از قابلیت های بسیار ارزشمند آن استفاده کنید. این سرویس ویژگی های بسیار جذابی دارد و می توانید با کمک قابلیت های پیشرفته آن، جلسات بی نقصی برگزار کنید. این ابزار تا پیش از سال 2020 به صورت پولی بود؛ در واقع برای استفاده از آن فقط زمانی مجاز بودید که یکی از طرح های پولی آن را خریداری می کردید. اما با توجه به این که بسیاری از ابزارهای گوگل رایگان هستند، گوگل تصمیم گرفت یک پلن رایگان هم برای این ابزار ایجاد کند.

در حال حاضر هر کاربر، می تواند جلساتی را به صورت محدود با کمک گوگل میت برگزار کند. در حال حاضر، شما می توانید جلسات خود را که نهایتاً تا 60 دقیقه هستند، بر روی این ابزار برگزار کنید و اگر جلسات شما زمان بیشتری نیاز دارند، باید اقدام به خرید پلن های پولی این ابزار کنید. همچنین با کمک این ابزار می توانید ویدیو کنفرانس هم برگزار کنید و البته محدودیت آن 40 دقیقه است. سرویس های دیگری هم وجود دارند که آن ها هم از محبوبیت خاصی نزد کاربران برخوردارند اما بهترین ابزاری که در حال حاضر گوگل ارائه کرده است، گوگل میت است. اگر می خواهید با ابزارهای رقیب در این زمینه آشنا شوید، در بخش بعدی ما را همراهی کنید.

مهم ترین رقیبان گوگل میت کدام هستند؟

در بخش قبلی سرویس گوگل میت را معرفی کردیم و گفتیم که این سرویس، رقیبان خاص خود را دارد! شاید قابلیت های سرویس های رقیب هم بتواند نظر شما را جلب کند؛ با وجود آن که محدودیت آن ها بیشتر است، اما اگر جلسات شما با تعداد نفرات کمی برگزار می شود بد نیست نگاهی به آن ابزارها بیندازید. دو مورد از مهم ترین رقیبانی که برای گوگل میت وجود دارد و البته از سرویس های شرکت گوگل هستند، می توان به Hangouts و Duo اشاره کرد. هر یک از این ابزارها ویژگی های خاص خود را دارند و همین مسئله باعث شده تا برای کاربران جذاب باشد. در ادامه به بررسی کامل این دو سرویس می پردازیم تا بتوانید در مورد استفاده از آن ها یا گوگل میت، راحت تر تصمیم بگیرید:

  • سرویس Hangouts

اولین ابزاری که می توان به عنوان رقیب گوگل میت در نظر گرفت، ابزار Hangouts است. این ابزار کاربردی به عنوان سرویس مکالمه صوتی و تصویری ارائه شده است و به صورت پیشفرض در جیمیل کاربران هم وجود دارد. در واقع اگر شما دوستی دارید که با کمک جیمیل با هم ارتباط دارید، می توانید با کمک این ابزار در همان جیمیل ارتباط صوتی یا تصویری برقرار کنید. البته پیشنهاد ما این است که اگر قصد استفاده از آن را دارید، حتماً اپلیکیشن Hangouts را نصب کنید تا بتوانید هنگام استفاده از آن، بالاترین کیفیت را داشته باشید. این ابزار دقیقاً یک سرویس چت است که قابلیت های چت صوتی و تصویری را هم دارد.

در حال حاضر شما می توانید این ابزار را بر روی انواع سیستم عامل ها نظیر اندروید، کامپیوتر شخصی و همچنین IOS نصب و از آن استفاده کنید. همچنین لازم به ذکر است که در این ابزار نهایتاً تا 10 نفر به صورت هم زمان می توانند وارد شوند. پس اگر شما قصد برگزاری جلسات کاری را دارید که در آن بیشتر از 10 نفر حضور دارند، بهتر است به فکر سرویس دیگری نظیر گوگل میت باشید. همچنین شما می توانید بر روی حساب کاربری خود شماره موبایل خود را هم قرار دهید؛ این کار باعث می شود تا اگر کاربری نیاز به شماره تماس شما داشت تا همیشه بتواند با شما ارتباط برقرار کند، به راحتی این کار امکان پذیر باشد. البته شماره تماس شما قابل پنهان کردن است و این مسئله بستگی به نیاز شما دارد.

  • سرویس Google Duo

یکی دیگر از سرویس هایی که گوگل در اختیار کاربران قرار داده است، سرویس Google Duo است. این ابزار هم مانند یک ابزار برای تماس صوتی و تصویری است ک هدر هر سیستم عاملی می توانید از آن استفاده کنید. بنابراین فرقی نمی کند که شما از اندروید استفاده می کنید یا IOS. در هر صورت می توانید از آن استفاده کنید و با دوستان خود تماس صوتی و تصویری برقرار کنید. اگر قصد برگزاری جلساتی را دارید که تعداد کمی از افراد قرار است حاضر شوند، این سرویس گزینه مناسبی است. این ابزار به قدری قدرتمند است که شما با اینترنت نسل سوم (3G) هم به راحتی می توانید از آن استفاده کنید.

تعداد افرادی که می توانند به صورت هم زمان در جلسات شما در Google Duo حضور داشته باشند، 12 نفر هستند. در واقع شما به راحتی می توانید هم زمان با 12 نفر جلسه برگزار کنید و از قابلیت های بسیار جذاب آن بهره مند شوید. همچنین لازم به ذکر است که بخش بزرگی از کاربران این ابزار را، کاربرانی مربوط به مشاغل و سازمان های مختلف تشکیل می دهند! بنابراین این ابزار گزینه مناسبی برای برگزاری جلسات آنلاین است؛ به شرط آن که تعداد کاربرانی که در جلسه شما حاضر می شوند حداکثر 12 نفر باشند.

استفاده از این ابزارها بسیار ساده است! کافی است یک تماس تصویری یا جلسه برگزار کنید و لینک آن را در اخیتار کاربرانی که می خواهند در آن شرکت کنند، قرار دهید. با این کار آن افراد هم به راحتی می توانند در جمع شما حاضر شوند و با آن ها به تعامل بپردازید. شاید ابزارهای دیگری هم در زمینه برگزاری جلسات وجود داشته باشند که به شما کمک زیادی خواهد کرد. اما پیشنهاد ما این است برای آن که بتوانید بالاترین کیفیت را داشته باشید، از ابزار گوگل میت استفاده کنید تا کاربران برای ورود به جلسه شما با مشکل خاصی روبرو نشوند و به راحتی بتوانند از قابلیت های گوگل میت استفاده کنند.

استفاده از ابزار گوگل میت چه مزایایی دارد؟

اکنون که با سرویس گوگل میت آشنا شدید، حتماً این سوال برایتان پیش آمده است که گوگل میت چه مزایایی دارد! دلیل این است که شاید در حال حاضر هم از ابزارهای دیگری استفاده می کنید و می خواهید ببینید که ویژگی ها و قابلیت های گوگل میت به قدری هستند که بتواند شما را برای استفاده از آن ترغیب کند یا خیر. گاهی اوقات کاربران بدون تحقیق از یک ابزار به ابزار دیگری کوچ می کنند که در نهایت متوجه می شوند ویژگی های آن ابزار برای آن ها کاربردی نیست. بنابراین پیش از کوچک کردن به هر ابزاری بهتر است با مزایای آن آشنا شوید تا راحت تر بتوانید اقدام به تصمیم گیری درست کنید. مزایای گوگل میت عبارتند از:

  • امکان استفاده از چند صفحه نمایش

اولین قابلیتی که گوگل میت در اختیار شما قرار می دهد، این است که شما امکان استفاده از چند صفحه نمایش را خواهید داشت. در واقع شما می توانید به صورت لایه بندی شده، صفحات نمایش مختلفی در گوگل میت ایجاد کنید و آن ها را به کاربران نمایش دهید. برای درک بهتر این موضوع، فرض کنید شما یک وبینار برگزار کرده اید و می خواهید محتوای ارائه شده را در کنار تصویر خودتان به کاربر نمایش دهید. به کمک قابلیت لایه بندی در گوگل میت، می توانید در بخشی که می خواهید محتوای فایل موردنظر خود را نمایش دهید و در بخشی دیگر از آن، تصویر خود را با سایز دلخواه نمایش دهید.

  • امکان اشتراک گذاری صفحه دسکتاپ یا موبایل

یکی دیگر از قابلیت های بسیار جذاب گوگل میت، امکان اشتراک گذاری صفحه دسکتاپ یا موبایل خود است! گاهی اوقات کاربران نیاز دارند که صفحه دسکتاپ خود را نمایش دهند تا تغییراتی که روی فایل اعمال می کنند، در همان لحظه به کاربر نمایش داده شود. این قابلیت در بسیاری از ابزارها وجود ندارد و شما تنها می توانید فایل خود را نمایش دهید. همین مسئله باعث شده تا گوگل میت برای افرادی که نیاز به اشتراک گذاری آنلاین صفحه دسکتاپ خود را دارند، بسیار جذاب باشد. به خصوص که اگر شما مدرس هستید و می خواهید در همان لحظه که فایل خود را تغییر می دهید، به کاربر هم نمایش دهید.

  • امکان ارائه زیرنویس در لحظه

اگر ابزاری در اختیار شما قرار بگیرد که در همان لحظه زیرنویس صحبت های شما به کاربران نمایش داده شود، جذاب نیست؟ قطعاً جذابیت خاص خود را دارد و البته برای کاربران هم بسیار کاربردی خواهد بود. گوگل میت یک قابلیت بسیار جذاب دارد و آن هم این که، در همان لحظه که شما صحبت می کنید، گوگل میت به کمک هوش مصنوعی صحبت های شما را به متن تبدیل کرده و به عنوان زیرنویس نمایش می دهد. این مسئله زمانی که شما یک وبینار بین المللی دارید و می خواهید کاربران صحبت های شما را به صورت زیرنویس مشاهده کنند، بسیار کاربردی خواهد بود و باعث محبوبیت شما در میان کاربران می شود.

  • جلوگیری از نویز صدا

گاهی اوقات هنگام برگزاری وبینار به دلایل مختلف با نویز صدا روبرو می شوید! این مسئله باعث می شود تا صدای شما به صورت واضح در اختیار کاربران قرار نگیرد و منجر به نارضایتی آن ها شود. یکی از ویژگی های گوگل میت، این است که نویز صدا را می گیرد تا کاربران با بالاترین کیفیت و بدون نویز به صدای شما دسترسی داشته باشند. در این صورت اگر میکروفون شما مشکل داشته باشد یا سرعت پایین اینترنت باعث نویز افتادن روی صدا شود، گوگل میت به صورت خودکار آن را برطرف می کند. در نهایت می توانید با این قابلیت رضایت کاربران را جلب کنید و صدای خود را با بالاترین کیفیت در اختیار آن ها قرار دهید.

  • امکان اتصال دامنه شخصی

یکی دیگر از قابلیت های بسیار جذابی که به درد کسب و کارها می خورد، این است که شما می توانید دامنه سایت خود را به وبینار برگزار شده در گوگل میت متصل کنید! در این صورت حتی دیگر کاربران نیازی ندارند که از طریق گوگل میت متصل شوند و به صورت مستقیم از طریق سایت شما می توانند به آن دسترسی پیدا کنند. البته مشخص می شود که شما در حال استفاده از ابزار گوگل میت هستید اما دسترسی کاربران به آن بسیار راحت تر خواهد بود. پس اگر کسب و کاری دارید و می خواهید در محیطی که امکان اتصال به دامنه شخصی شما را دارد، وبینار برگزار کنید پیشنهاد ما به شما استفاده از ابزار گوگل میت است.

گوگل میت به شما اپلیکیشن موبایل و کامپیوتر را می دهد! بنابراین شما برای دسترسی به آن دیگر نیازی ندارید که از طریق سایت گوگل میت اقدام کنید. این مسئله باعث می شود تا دسترسی کاربران به کمک اپلیکیشن گوگل میت، بسیار راحت تر باشد و بتوانند در کمترین زمان ممکن به جلسات شما دسترسی داشته باشند. همچنین استفاده از اپلیکیشن باعث می شود تا بهترین عملکرد را برای برگزاری جلسات داشته باشید و به دلیل استفاده از ابزار ثالث که همان مرورگر است، با مشکل روبرو نشوید. کافی است پیش از برگزاری جلسات یا وبینار آنلاین خود، از کاربران بخواهید که اپلیکیشن گوگل میت را بر روی موبایل یا کامپیوتر خود نصب کنند تا بالاترین کیفیت را در اختیار داشته باشید.

  • کم هزینه بودن آن

یکی از نگرانی های کاربران هنگام استفاده از ابزارهای مختلف برای برگزاری جلسات آنلاین، هزینه آن است. گاهی اوقات ابزارهای برگزاری جلسات آنلاین و وبینار به قدری هزینه بر هستند که کسب و کارها دچار نگرانی می شوند! به خصوص که اگر تعداد وبینارهای برگزار شده زیاد باشد و کسب و کار شما هم یک کسب و کار کوچک با بودجه کم باشد. در چنین شرایطی باید به دنبال ابزاری باشید که هزینه کمتری دارد. گوگل میت یکی از ابزارهایی است که هزینه بسیار کمی دارد و حتی برای کسب و کارهای کوچک که نیاز به منابع خاصی ندارند، رایگان است. در واقع در نسخه رایگان محدودیت هایی وجود دارد که اگر تعداد کاربران شما زیاد نباشد، می توانید به راحتی از نسخه رایگان استفاده کنید.

  • سرعت بسیار بالا برای برگزاری جلسات

سرعت بالا یکی از مواردی است که برای برگزاری جلسات و وبینار آنلاین اهمیت بسیار زیادی دارد! اگر سرعت وبینار یا جلسه آنلاین شما پایین باشد، کاربران خسته می شوند و حتی ممکن است جلسه را ترک کنند. به عنوان یک کسب و کار یا فردی که جلسه آنلاین شما اهمیت زیادی دارد، قطعاً دوست ندارید کاربران آن را ترک کنند. به همین دلیل پیشنهاد می کنیم از ابزارهایی که سرعت بالایی دارند استفاده کنید تا دچار چنین مشکلاتی نشوید. گوگل میت یکی از ابزارهایی است که سرعت بسیار بالایی دارد و شما می توانید بدون هیچ وقفه یا کاهش سرعتی، جلسه خود را برگزار کنید و بهترین نتیجه را بگیرید.

  • رابط کاربری بسیار ساده و جذاب

گوگل میت رابط کاربری بسیار ساده ای دارد! در واقع این ابزار به قدری ساده است که در کمتر از چند دقیقه می توانید کار کردن با آن را یاد بگیرید. کافی است با اکانت گوگل خود وارد آن شوید و بخش های مختلف آن را در کمتر از چند دقیقه بررسی کنید. قطعاً به راحتی بخش های مختلف آن را درک می کنید و می توانید بهترین نتایج را بگیرید. البته فراموش نکنید که سادگی رابط کاربری یک بحث است و جذابیت آن بحث دیگر. خوشبختانه گوگل میت علاوه بر سادگی، جذابیت خاص خود را هم دارد و به راحتی می توانید زمانی که در آن هستید را نهایت لذت و استفاده را ببرید.

  • امکان استفاده از گوگل میت از طریق مرورگر

یکی از ویژگی های گوگل میت وجود اپلیکیشن برای سیستم عامل های مختلف است. البته این موضوع به این معنی نیست که شما حتماً باید اپلیکیشن آن را نصب کنید. ممکن است به هر دلیلی نخواهید اپلیکیشن آن را نصب کنید که هیچ ایرادی ندارد! کافی است وارد سایت آن شوید و از قابلیت های آن استفاده کنید. در واقع با کمک مرورگر می توانید وارد سایت گوگل میت شوید و پس از وارد شدن با اکانت گوگل، از قابلیت های آن استفاده کنید. گاهی اوقات شما جلسات بسیار کمی برگزار می کنید که در این صورت برای کاربران ارزش ندارد که بخواهند اپلیکیشن آن را بر روی موبایل و کامپیوتر خود نصب کنند. در چنین شرایطی بهتر است از مرورگر برای دسترسی به گوگل میت استفاده کنید.

بنابراین گوگل میت قابلیت های بسیار زیادی دارد و همین مسئله باعث شده تا نظر کاربران بسیار زیادی را به خود جلب کند. مواردی که در این بخش بررسی کردیم، تنها بخشی از ویژگی های آن است و هنگام استفاده از آن، قابلیت های بسیار زیادی دیگر آن هم آشنا خواهید شد.

هزینه‌های گوگل میت چگونه است؟

اکنون که با گوگل میت و ویژگی های آن آشنا شدید، شاید قصد استفاده از آن را داشته باشید! اما یک سوال مهم و اساسی پیش می آید و آن هم این که، استفاده از گوگل میت هزینه دارد؟ و اگر هزینه دارد، هزینه استفاده از آن چقدر است؟ تا چند وقت پیش، استفاده از گوگل میت تنها به ازای پرداخت هزینه بود اما در حال حاضر، یک پلن رایگان هم ارائه شده است که البته قابلیت های آن نسبت به پلن های پولی محدودتر است. در این بخش از مقاله می خواهیم به بررسی تمام پلن هایی که گوگل میت در اختیار شما قرار می دهد بپردازیم تا ببینید امکانات کدام پلن می تواند نیاز شما را برطرف کند:

  • پلن رایگان

اولین پلن از گوگل میت، پلن رایگان آن است. در این پلن از گوگل میت شما می توانید حداکثر 24 ساعت در ماه جلسات کاری برگزاری کنید که زمان بسیار خوبی است! در واقع اگر شما بخواهید در هر ماه 10 جلسه هم برگزار کنید، برای هر کدام از آن بیش از 2 ساعت زمان دارید. البته طول جلسات شما نمی تواند بیشتر از 1 ساعت باشد و در صورتی که بیشتر طول بکشد، باید جلسه دیگری را برگزار کنید. تعداد افرادی هم که به صورت هم زمان می توانند در آن حضور داشته باشند 100 نفر است. در پلن رایگان یک محدودیت مهم وجود دارد؛ آن هم این که شما نمی توانید جلسه خود را ضبط کنید و از قابلیت از بین بردن نویز صدا استفاده کنید. همچنین قابلیت های دیگری نظیر پرسش و پاسخ، نظرسنجی و… در این پلن وجود ندارد.

  • پلن شخصی

یکی دیگر از پلن هایی که گوگل میت در اختیار کاربران قرار داده است، پلن شخصی است. در این پلن شما می توانید مشابه پلن قبلی 24 ساعت جلسه در ماه برگزاری کنید که دیگر محدودیت 1 ساعت وجود ندارد. حداکثر تعداد افرادی که می توانند حضور داشته باشند مشابه پلن رایگان است؛ یعنی 100 نفر. در این پلن شما قابلیت های زیادی در اختیار دارید که در پلن رایگان وجود ندارد. مثلاً می توانید نظرسنجی برگزاری کنید که برای وبینار یک مسئله ضروری است. همچنین می توانید محتوای جلسه آنلاین برگزار شده را ذخیره و دانلود کنید تا بعداً هر جایی که نیاز داشتید، بتوانید از آن استفاده کنید. هزینه این پلن 8 دلار در ماه است که می توانید با پرداخت آن، از قابلیت های آن استفاده کنید.

  • پلن حرفه ای

پلن آخری که گوگل میت در اختیار کاربران قرار داده است، پلن حرفه ای است. در این پلن شما می توانید مانند دو پلن قبلی حداکثر 24 ساعت جلسه برگزار کنید و باز هم محدودیت 1 ساعت وجود ندارد. در واقع شما می توانید یک جلسه 24 ساعته برگزار کنید یا 24 جلسه یک ساعته. حداکثر تعداد افرادی که می توانند در جلسه آنلاین شما شرکت کنند، 250 نفر است. این پلن تمام قابلیت های پلن شخصی را دارد و یک قابلیت جذاب دیگر هم به آن اضافه شده است! قابلیت پرسش و پاسخ که برای برگزاری وبینار و جلسات شخصی اهمیت بسیار زیادی دارد. همچنین شما در صورت اتصال دامنه شخصی می توانید تا 100 هزار نفر بازدید کننده داشته باشید که رقم بسیار بزرگی است. صد ها قابلیت دیگر هم این پلن دارد که ما تنها مهم ترین قابلیت های آن را بررسی کردیم.

شما با توجه به نیاز خود می توانید یکی از این پلن ها را انتخاب کنید و بهترین نتایج را از آن بگیرید.

چند سوال مهم در مورد گوگل میت!

تا اینجای مقاله همه چیز را در مورد گوگل میت بررسی کردیم و اکنون زمان پاسخ به سوالات پرتکرار در مورد گوگل میت رسیده است. چند سوال پرتکرار را در این بخش پاسخ می دهیم تا راحت تر بتوانید در مورد استفاده از این ابزار تصمیم بگیرید:

آیا نسخه رایگانی از گوگل میت در اختیار کاربران قرار دارد؟

اولین سوال پرتکرار کاربران در مورد استفاده از گوگل میت، این است که آیا می توان به صورت رایگان از آن استفاده کرد؟ پاسخ مثبت است. در بخش بالا به بررسی پلن رایگان آن پرداختیم که شما می توانید بدون پرداخت هزینه از آن استفاده کنید. البته محدودیت هایی برای استفاده از آن وجود دارد که برای کسب و کارها یا تیم های کوچک مشکلی ایجاد نمی کند و به راحتی می توانید از آن استفاده کنید.

آیا جلسات برگزاری شده در گوگل میت امن هستند؟

یکی از دغدغه های کاربران این است که حریم خصوصی آن ها رعایت شود. بنابراین این سوال برایشان پیش می آید که آیا گوگل میت امن است یا خیر. گوگل میت اطلاعات را از طریق فضای ابری گوگل انتقال می دهد و اطلاعات شما کاملاً نزد گوگل محرمانه و امن باقی خواهد ماند. شما می توانید در مورد بحث حریم خصوصی گوگل تحقیق کنید و ببینید که اطلاعات کاربران چقدر برای شرکت گوگل مهم است و چه کارهایی برای امن و محرمانه ماندن آن انجام می دهد.

نتیجه گیری

در این مقاله به بررسی ابزار گوگل میت که برای برگزاری جلسات آنلاین و حتی وبینار مناسب است، پرداختیم. هر چیزی که لازم است شما در مورد گوگل میت بدانید را در این مقاله مورد بررسی قرار دادیم. اگر شما هم از کاربران آن هستید، تجربه استفاده از آن را با ما و سایر کاربران به اشتراک بگذارید. همچنین اگر سوالی دارید، می توانید از طریق بخش نظرات مطرح کنید تا شما را راهنمایی کنیم.

طراح گرافیک و وب‌سایت، متخصص تولید محتوای حرفه‌ای در زمینه دیجیتال مارکتینگ، طراحی سایت، سئو

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *