اگر از همراهان همیشگی پرشین تولز هستید، حتماً مقاله قبلی در مورد آموزش گوگل سرچ کنسول را خوانده‌اید! در این مقاله هم قصد داریم به بررسی ادامه این بحث بپردازیم تا بتوانید با استفاده از این ابزار و بهینه‌سازی سایت با استفاده از آن، سئوی سایت خود را بهبود ببخشید و ترافیک ورودی سایت خود را افزایش دهید.

بخش Index coverage

اگر کمی اسکرول کنید بخش Index coverage را می بینید. در این بخش می توانید توضیحات مربوط به وضعیت ایندکس URL وارد شده در ابزار URL inspection گوگل سرچ کنسول و جزییات فرآیند ایندکس شدن آن را مشاهده نمایید. با توجه به وضعیت ایندکس شدن لینک مورد نظر با یکی از موارد زیر رو به رو خواهید شد:

  1. Index coverage status

در این بخش گوگل به شما توضیح می دهد که لینک مورد نظر از نظر ایندکس شدن در چه وضعیتی قرار دارد و به چه دلایلی توسط گوگل ایندکس شده یا نشده است. در این بخش با ۳ پیغام warning، failure یا excluded مواجه خواهید داشت.

  1. Sitemaps

در این بخش هر نقشه سایتی که به URL مورد نظر اشاره دارد به شما نشان داده می شود. این بخش تنها نقشه سایتی را دربر می گیرد که با استفاده از سایت مپ تایید شده یا در فایل robots.txt برای وب سایت مورد نظر لیست شده است.

  1. Referring page

در این بخش اطلاعات صفحه ای که گوگل به عنوان صفحه مرجع برای پیدا کردن URL وارد شده در ابزار URL inspection گوگل سرچ کنسول به آن مراجعه می کند، نمایش داده می شود. صفحه مرجع ممکن است به طور مستقیم به URL مورد نظر لینک داده شود یا این که صفحه مادری باشد که صفحه مورد نظر را دربر می گیرد.

  1. Last crawl

در این بخش زمان آخرین باری که صفحه وارد شده توسط گوگل crawl شده است به شما گفته می شود. تمامی اطلاعاتی که در این قسمت به نمایش گذاشته می شود، درباره آخرین باری است که گوگل صفحه ای از وب سایت شما را بررسی کرده است.

  1. Crawl allowed

در این قسمت شما می توانید ببینید که آیا گوگل اجازه بازدید و خزیدن در صفحه موردنظر را دارد یا شما از طریق robots.txt این قابلیت را بلاک کرده اید. اگر گوگل بلاک شده است اما شما چنین نیتی را نداشته اید، باید به تنظیمات فایل robots.txt رفته و این مورد را درست کنید. در نظر داشته باشید که این مورد با هشدار Indexing allowed که در ادامه به آن می پردازیم تفاوت دارد.

  1. Page fetch

در این بخش مشخص می شود که گوگل می تواند صفحه شما را از سرورتان دریافت کند یا نه. اگر قابلیت crawling بلاک شده باشد در این بخش همواره با پیغام شکست (failure) رو به رو خواهید شد. اما اگر امکان crawling وجود داشته باشد باز هم بنا به یکسری دلایل fetch کردن صفحه ممکن است با شکست رو به رو شود.در واقع در بخش crawl allowed متوجه می شوید که آیا امکان دسترسی به صفحه را به گوگل داده اید یا خیر! در قسمت page fetch می توانید ببینید که با وجود امکان دسترسی، گوگل واقعا می تواند به صفحه دسترسی پیدا کند یا خیر!

  1. Indexing allowed

با بررسی Indexing allowed می توانید متوجه شوید که آیا صفحه شما به صورت واضح و مشخص اجازه ایندکس شدن را دارد یا نه. اگر این اجازه به گوگل داده نشده باشد، می توانید دلیل آن را در این بخش ببینید. اما باید به خاطر داشته باشید که صادر شدن اجازه ایندکس از سمت شما، صفحه مورد نظر در نتایج جستجو گوگل به نمایش گذاشته می شود.

اگر صفحه شما توسط robots.txt بلاک شده باشد، این بخش همواره پیغام YES را نشان می دهد. چرا که گوگل نمی تواند دستورالعمل noindex را مشاهده و به آن احترام بگذارد. در این حالت صفحه شما ممکن است در نتایج جستجو گوگل نشان داده شود.

  1. User-declared canonical

URL کانونیکال انتخابی شما به طور مشخص در این بخش به نمایش گذاشته می شود. شما می توانید URL کانونیکال خود را به روش های مختلفی همچون موارد زیر مشخص کنید:

  • استفاده از تگ <link rel=”canonical”> در هدر HTTP
  • نقشه سایت

اگر صفحه شما یکی از صفحه های مشابه یا تکراری باشد، به شما توصیه می شود که حتما URL کانونیکال را مشخص نمایید.

  1. Google-selected canonical

زمانی که گوگل با صفحات مشابه یا تکراری در وب سایت شما رو به رو شود، یک صفحه را به عنوان URL کانونیکال انتخاب می کند. اگر شما URL کانونیکال را مشخص کرده باشید، به احتمال زیاد گوگل همان لینک را به عنوان لینک کانونیکال انتخاب می کند. اما گاهی نیز لینک انتخابی گوگل متفاوت خواهد بود. در نتیحه شما نمی توانید گوگل را مجبور کنید که URL مورد نظر شما را انتخاب کند اما می توانید آن URL را پیشنهاد بدهید.

بخش Enhancements

در این بخش آخرین آمار جمع شده توسط گوگل طی آخرین فرآیند ایندکس کردن به نمایش گذاشته می شود. اگر URL مورد نظر ایندکس نشده باشد یا تغییری در شرایط آن در نتایج جستجو حاصل نشده باشد، این بخش خالی خواهد بود. البته در این بخش تمامی اطلاعات جمع آوری شده به نمایش گذاشته نمی شود، ابزار URL inspection گوگل سرچ کنسول در این بخش اطلاعات زیر را در اختیار شما قرار می دهد:

  1. Mobile Usability

در این قسمت می توانید بررسی کنید که کارکرد وب سایتتان روی تلفن همراه به چه شکلی باشد. ممکن است با یکی از پیغام های زیر رو به رو شوید:

  • Page is not mobile friendly: در این حالت صفحه مورد به شکل مناسبی روی تلفن همراه به نمایش گذاشته نمی شود. در نتیجه شما باید ایرادهای عنوان شده را رفع کنید تا صفحه حاضر به شکل مناسبی روی تلفن های همراه نیز نشان داده شود.
  • Page is mobile friendly: در صورت مواجه با این پیغام باید بدانید که عملکرد صفحه مورد نظر روی گوشی های تلفن همراه مناسب می باشد.
  • no data available: در این حالت بنا به دلایلی گوگل نتوانسته است صفحه مورد نظر را بازیابی کرده یا کارکرد آن روی تلفن‌های همراه را بررسی نماید. در این حالت لازم است کمی صبر کرده و دوباره تلاش کنید.
  1. AMP

AMP مخفف عبارت Accelerated Mobile Page و به معنای شتاب دهنده صفحه های تلفن های همراه است. هنگامی که از صفحات AMP استفاده می شود، می توانید اطلاعات مربوط را در این قسمت مشاهده نمایید. از اطلاعات قرار گرفته در این بخش نیز می توانید برای پیدا کردن مشکل موجود و حل آن استفاده نمایید.

  1. Rich results

در نهایت نیز در بخش انتهایی Enhancements می‌توانید اطلاعاتی درباره انواع مختلف صفحات غنی یا همان داده های ساختار یافته پیدا نمایید. این اطلاعات شامل تعداد موارد معتبر پیدا شده در URL، توضیحاتی درباره هر یک از آنها و جزییاتی درباره ارورها یا هشدارهای پیدا شده می باشید.

در مقاله بعدی به ادامه این بحث می‌پردازیم.

طراح گرافیک و وب‌سایت، متخصص تولید محتوای حرفه‌ای در زمینه دیجیتال مارکتینگ، طراحی سایت، سئو

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *