در بخش قبلی دلایل ایندکس نشدن مطالب سایت در گوگل به بررسی اهمیت آن پرداختیم. در این مقاله قصد داریم دلایل مهمی که مانع ایندکس شدن سایت شما در گوگل می شوند را بررسی کنیم.

پنج) سایت خود را برای موتور های جستجو بهینه سازی نکرده اید!

امروزه در مورد مسئله سئو وبینار ها، کلاس‌ های حضوری و غیرحضوری و بسیاری از منابع دیگر برای یادگیری وجود دارند. از داشتن گواهی SSL برای سایتتان گرفته تا داشتن هدرها، عناوین و بسیاری از مسائلی دیگر که باید در تک ‌تک صفحه‌های وب‌سایتتان انجام شود. از این گذشته، بهبود عملکرد وب‌سایت به طور کلی به این مسئله بستگی دارد که چطور توانسته ‌اید محتوایتان را در گوگل محبوب نگه دارید و آیا توانسته ‌اید کلمه ‌های کلیدی‌ که کاربران به دنبال آن هستند را در دل محتوای خود قرار دهید تا راحت‌تر در گوگل پیدا شوند؟ سایت شما ممکن است در برخی واژه‌ها در صفحه اول گوگل باشد و در برخی دیگر در صفحات دوم و یا سوم. مسئله این است که بتوانید نقطه ضعف‌ها را پیدا کرده تا بتوانید آن‌ها را رفع کنید. اگر می ‌خواهید توجه گوگل را جلب کنید و در رتبه‌ بندی آن به جایی که می‌ خواهید برسید باید از روش‌های صحیح سئو استفاده کنید. استفاده صحیح از عنوان ‌ها، واژه‌ های کلیدی، پاورقی ‌ها، ساختار مقاله، توضیحات متا و URLها نکاتی هستند که حتماً باید رعایت شوند. رعایت این مسائل آن ‌قدر ها هم که فکر می‌کنید سخت نیستند. تنها باید بتوانید از آن ‌ها به درستی استفاده کنید.

شش) سازماندهی سایت خود را بهبود ببخشید!

سازمان ‌دهی سایت یکی از مسائل مهمی است که باید به آن توجه ویژه ‌ای داشته باشید. اگر ساختار سایتتان شفاف و واضح نیست ممکن است شما با تعداد زیادی از کاربرانی مواجه شوید که به وب ‌سایت شما می ‌آیند ولی بعد از مواجه شدن با آن مجدداً دکمه برگشت را کلیک می‌ کنند و به صفحه موتور جستجوی گوگل باز می ‌گردند و به دنبال دیگر وب‌سایت ‌ها می ‌روند. هنگامی که این اتفاق می ‌افتد گوگل سایت شما را به عنوان سایتی که کاربران به آن علاقه‌ی زیادی ندارند شناسایی می ‌کند و کم‌ کم در میزان رتبه‌بندی شما اثری منفی خواهد داشت.

برای حل این مسئله باید سعی کنید مطالبی که در وب ‌سایت خود دارید به خوبی دسته ‌بندی شده باشند و دسترسی به تمامی آن‌ ها از صفحه اول وب ‌سایت نیز به راحتی میسر باشد. به عنوان مثال گذاشتن زبانه‌ هایی در بالای سایت که مطالب سایت در آن‌ها دسته‌بندی شده است باعث می‌شود که یک نقشه‌ی واضح از وب‌سایت شما در ذهن کاربر ایجاد شود و هنگامی که با سایت شما مواجه شد دچار سرگردانی نشود. طراحی نامناسب صفحات یک وب‌سایت هرچقدر هم که گرافیکی و جذاب به نظر برسند، اما باید ساده و قابل دسترس باشند. بنابراین حتماً روی این مسئله توجه کافی داشته باشید.

هفت) یک کسب و کار با صد ها رقیب دارید!

برخی از صنایع و موضوعات کاری بیشتر از بقیه اشباع شده ‌اند و طبیعتاً رقبای بیشتر دارند. بدیهی است که در چنین شرایطی بسیار سخت خواهد بود که در رتبه ‌بندی گوگل به جایگاه‌های اول برسید زیرا کسب‌و‌کارهای دیگری وجود دارند که از قبل در این عرصه فعالیت داشته‌اند و به نوعی برای کاربران شناخته شده‌تر هستند. باید بدانید که اگر می‌خواهید وارد کسب‌وکاری که تعداد زیادی تجارت از آن وجود دارد شوید، باید آن کسب‌وکار با کالاهای اساسی و روزمره زندگی مردم سروکار داشته باشد تا بتوانید موفق شوید.

به عنوان مثال تولید و فروش ماسک‌های بهداشتی و ضدعفونی‌کننده‌ها یکی از مواردی است که امروزه به دلیل همه‌گیری به وجود آمده از ویروس کرونا به یک کسب و کار پر درآمد تبدیل شده است؛ بنابراین فعالیت در این حوزه و فروش اینترنتی این محصولات هر چند که اشباع باشد ولی باز می‌تواند انتظارات شما را برآورده کند. بنابراین اگر وارد چنین کسب و کاری شدید سعی کنید با کالاهای اساسی شروع کنید که بتوانید در گوگل رتبه‌بندی مورد نظرتان را به دست بیاورید.

هشت) محتوای مناسب تولید نمی کنید!

در این جا باید به این نکته توجه کرد که همه‌ی شغل ‌ها و کسب‌وکار ها باهم یکسان نیستند. برخی از تجارت‌ها که تاکنون توانسته ‌اند اعتماد مرم را جلب کنند، همیشه از پرسنل قابل ‌اعتمادی استفاده کرده‌اند. این امر به طور مستقیم می‌ تواند بر دیدگاه مردم و آگاهی عمومی آن‌ها تأثیر گذار باشد. مطمئناً همیشه تولید محتوا توسط یک متخصص کیفیت بیشتری نسبت به تولید محتوا توسط افراد بی ‌تجربه دارد و همان‌ طور که قبلاً گفته شد همیشه کیفیت است که باعث می ‌شود افراد سایت شما را به دیگر سایت ‌ها ترجیح دهند که در نتیجه‌ این موضوع سایت شما رتبه ‌بندی بهتری در گوگل پیدا می ‌کند. پس برای حل این مشکل باید از افراد متخصص و با سابقه که قابل اعتماد هستند استفاده کنید. فراموش نکنید که مبحث تولید محتوا تکنیک ‌ها و اصول خاصی دارد که معمولاً نویسنده‌ های تازه‌کار با آن خیلی آشنا نیستند. بنابراین یا می‌توانید یک متخصص یا کارشناس تولید محتوا استخدام کنید و یا با کمک فریلنسرها اقدام به برون‌سپاری کارها و پروژه‌های تولید محتوای خود کنید.

نه) تگ noindex روی سایت خود قرار داده اید!

تگ noindex یک تگ متا است که می ‌توانید در صفحات وب ‌سایت خود قرار دهید، تا به موتور های جستجو بگوید که آن صفحه از سایت شما را ایندکس نکنند. شاید با خود بگویید اگر این نوع از تگ باعث می‌ شود که در گوگل دیده نشویم، پس استفاده از آن‌ها چه کاربردی دارد؟ البته که در برخی وب‌ سایت ‌ها این کد ها به کار می ‌آیند. مثلاً در سایت‌هایی که می‌خواهند یک لینک دانلود فقط مخصوص افرادی خاص ارائه کنند و یا صفحه‌ای که هنوز آماده نیست یا کپی صفحه‌ی دیگری است را در گوگل ثبت نکنند.

پس باید بدانیم که این دسته از کد ها فقط باید مخصوص برخی از صفحات وب‌ سایت شما باشند، نه تمامی آن‌ها و این مشکلی است که خیلی از وب‌سایت‌ها به اشتباه با آن درگیر هستند. بنابراین برای حل این مشکل باید مطمئن شوید که این نوع از کدها در سایت شما وجود ندارند و اگر وجود داشتند بدانید که احتمالاً یکی از دلایل پدیدار نشدن وب‌ سایت شما در گوگل همین مسئله است. دقت کنید گاهی برخی افزونه‌ ها بدون اطلاع این کد ها را با تنظیمات پیش‌فرض خود در برخی از صفحات سایت شما قرار می‌ دهند.

ده) پست های قدیمی سایت خود را بروزرسانی نمی کنید!

باید بدانید که رتبه اول گوگل یک جایزه نیست که بزنید بر روی دیوار اتاقتان و به آن افتخار کنید. این رتبه می تواند یک مسئله‌ موقتی خواهد باشد. یعنی باید مطالبی که از قبل نیز بر روی سایت گذاشته ‌اید را همچنان بروز کنید تا از لحاظ کیفیت دچار افت نشوند. هیچ ‌کس مایل نیست یک روزنامه که تاریخ نشر آن مدت‌ ها قبل است را مطالعه کند. کاربران وقتی وارد وب‌سایتی می ‌شوند که چیز جدیدی برای ارائه ندارد به سرعت از آن خارج می‌شوند. همان‌ طور که قبلاً گفته شد این مسئله در رتبه‌ بندی شما تأثیر منفی دارد. پس برای حل مشکل بالا عدم کسب جایگاه بهتر در گوگل، می ‌توانید از به‌روز کردن مدام تمامی پست‌ هایتان به عنوان یک ابزار برای بهینه کردن رتبه خود استفاده کنید. اما بعضی اوقات مطالب قدیمی آنقدر بی ‌کیفیت هستند که نمی‌توان به سادگی آن‌ها را با کمی تغییر و ویرایش بازنویسی کرد.

نتیجه گیری

در چند مقاله به بررسی دلایلی که می تواند منجر به ایندکس نشدن سایت شما می شوند، پرداختیم. اگر سایت شما هم با مشکل ایندکس مطالب روبرو است، می توانید این راه کار ها را امتحان کنید! اگر سوالی دارید، از طریق بخش نظرات با ما در میان بگذارید تا پاسخ سوال شما را بدهیم.

طراح گرافیک و وب‌سایت، متخصص تولید محتوای حرفه‌ای در زمینه دیجیتال مارکتینگ، طراحی سایت، سئو

Join the Conversation

1 Comment

  1. سلام وقت بخیر
    آیا در چند وقت گذشته سیستم ایندکس گوگل مشکل داره؟؟
    قبلاً ما توی 2 ساعت مطالب مون ایندکس میشد الان یا نمیشه یا یک هفته طول میکشه!

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *