تاکنون برای همه ما پیش آمده است که از یک فروشگاه اینترنتی خرید کنیم و پس از مدتی، دوباره خرید دیگری انجام دهیم! همچنین شاید برای شما هم پیش آمده باشد که پس از یک بار خرید از یک فروشگاه اینترنتی، دیگر حاضر به خرید محصولی از آن نشوید. به نظر شما چه اتفاقی می افتد که دو تصمیم متفاوت راجع به خرید از دو فروشگاه متفاوت می گیرید؟ تجربه خرید لذت بخش همان مفهومی است که باعث می شود تا شما در مورد خرید مجدد از یک فروشگاه تصمیم بگیرید. در این مقاله می خواهیم به بررسی مفهوم تجربه خرید لذت بخش بپردازیم و ببینیم که چه کاری باید انجام دهیم که مشتریان دوباره از ما خرید کنند.

تجربه خرید لذت‌بخش، تنها دلیلی که دوباره از شما خرید می‌کنند!

تجربه خرید لذت بخش به این معنی است که شما پس از پایان خرید خود، از آن رضایت داشته باشید! خرید اینترنتی شامل مراحلی است که این مراحل برای محصول فیزیکی یا دیجیتال متفاوت است. اگر شما در حال خرید یک محصول فیزیکی باشد نحوه سفارش، مراحل سفارش در سایت، نحوه ارسال محصول و همچنین کیفیت محصول روی تجربه خرید لذت بخش تاثیر بسیار زیادی خواهد داشت. همچنین فرآیند سفارش محصول دیجیتال هم مانند محصول فیزیکی است اما مرحله ارسال محصول را ندارد! بنابراین هر محصولی که در سایت خود ارائه می کنید، باید تمام مراحل آن به بهترین شکل ممکن انجام شود تا تجربه خرید لذت بخش را برای مشتریان خود فراهم کنید.

یک مثال عالی برای تجربه خرید لذت بخش، فروشگاه اینترنتی دیجی کالا است! در حال حاضر دیجی کالا بسیاری از محصولات خود را از طریق فروشندگان تهیه می کند اما همچنان درصد بالایی از کاربران رضایت دارند. دیجی کالا علاوه بر این که روی محصولاتی که از طریق فروشندگان فراهم می شود نظارت دارد، تجربه کاربری عالی در سایت و اپلیکیشن خود در اختیار کاربران قرار داده است. در هر لحظه که بخواهید، می توانید محصولات موردنظر را از آن خریداری کنید و اطلاعات ضروری درباره مراحل مختلف خرید کالا در اختیار شما قرار می گیرد.

چگونه خرید مجدد مشتری را بهبود ببخشیم؟

اگر یک فروشگاه اینترنتی دارید، بهبود تجربه خرید برای مشتریان اهمیت بسیار زیادی دارد! جالب است بدانید بسیاری از مشتریان کسب و کارها، افرادی هستند که قبلاً از آن ها خرید کرده اند. چنین افرادی اعتماد کافی به آن فروشگاه اینترنتی پیدا کرده اند و پس از آن، اگر به محصولی نیاز داشته باشند به راحتی آن را خریداری می کنند. اگر می خواهید کسب و کاری داشته باشید که کاربران همیشه دست به خرید مجدد بزنند، باید همه چیز را اطلاع رسانی کنید. هنگامی که کاربر محصولی سفارش می دهد، انتظار دارد که به راحت ترین شکل ممکن فرآیند سفارش محصول را طی کند.

در هر مرحله از فرآیند سفارش محصول، باید توضیحات لازم را ارائه کنید! گاهی اوقات کاربران وارد یک مرحله از خرید می شوند اما نمی دانند باید چه کاری انجام دهند. در این صورت ممکن است دقیقاً زمانی که در حال خرید محصول هستند، از این کار دست بکشند. در حالی که اگر توضیحات هر مرحله را در همان صفحه ارائه کنید، می توانید تجربه خرید لذت بخشی را برای مشتری فراهم کنید! از طرف دیگر، مراحل مهم سفارش محصول را از طریق پیامک اطلاع رسانی کنید؛ مثلاً دریافت سفارش در سایت، تایید سفارش در سایت، ارسال سفارش از طریق پست و… از مهم ترین مواردی هستند که بهتر است از طریق پیامک اطلاع رسانی شود.

اهمیت بهینه سازی تجربه کاربری در خرید مجدد مشتری

یکی دیگر از مفاهیم بسیار مهمی که در تجربه خرید لذت بخش و خرید مجدد مشتری اهمیت زیادی دارد، تجربه کاربری است! اگر تجربه کاربری خوبی برای کاربران ایجاد کرده باشید، از خرید خود لذت می برند و احتمال آن که محصول شما را خریداری کنند زیاد است. برای آن که تجربه کاربری سایت خود را بهینه سازی کنید، 3 مرحله در فروشگاه اینترنتی باید انجام دهید که تاثیر زیادی دارد! البته تجربه کاربری به همین موارد ختم نمی شود و موارد زیادی در آن تاثیرگذار هستند اما این موارد کمک زیادی به ایجاد تجربه لذت بخش مشتریان و خرید مجدد آن ها خواهد شد:

  1. شفاف سازی مراحل خرید

اولین مرحله برای آن که یک خرید لذت بخش برای مشتریان فراهم کنید، این است که تمام مراحل سفارش محصول شفاف باشد! در واقع کاربران به دنبال این هستند که وارد هر صفحه که شدند، کاملاً مشخص باشد که در هر بخش باید چه اطلاعاتی وارد کنند. گاهی اوقات در فروشگاه های اینترنتی مراحل زیادی برای خرید محصول باید طی شود، در حالی که هیچ مرحله ای شفاف نیست. این مسئله نه تنها باعث می شود که مشتری خرید مجدد نداشته باشد، بلکه باعث می شود تا همان خرید را هم کامل انجام ندهد. بنابراین اگر می خواهید تجربه کاربری بد سایت به از دست رفتن مشتریان منجر نشود، مراحل خرید را شفاف سازی کنید.

  1. ارائه توضیحات لازم در هر مرحله

یکی دیگر از راه های بهبود تجربه کاربری سایت برای بهبود تجربه خرید اینترنتی، این است که توضیحات لازم در هر مرحله را ارائه کنید. گاهی اوقات در سایت ها تنها چند فیلد برای وارد کردن اطلاعات وجود دارد اما توضیح دقیقی در آن موجود نیست! این مسائل باعث می شود تا مشتری محصول موردنظر خود را سفارش ندهد و اگر هم سفارش دهد، شما هنگام ارسال محصول با مشکل مواجه شوید. زیرا ممکن است اطلاعات وارد شده توسط مشتریان اشتباه باشد و هنگام ارسال با مشکل مواجه شوید. حال اگر بخواهید با مشتری تماس بگیرید و اطلاعات دقیق دریافت کنید، تجربه مشتری از خرید لذت بخش نخواهد بود و ممکن است جلوی خریدهای بعدی مشتری را بگیرد.

  1. اطلاع رسانی به مشتری از طریق پیامک

یکی دیگر از مواردی که برای بهبود تجربه کاربری و تجربه خرید می توانید انجام دهید، اطلاع رسانی از طریق پیامک است! در واقع شما با استفاده از پیامک به راحتی می توانید تمام مراحل خرید را اطلاع رسانی کنید. گاهی اوقات کاربران متوجه نمی شوند که محصول آن ها در چه وضعیتی قرار دارد و اصلاً سفارش آن ها ثبت شده است یا خیر! با استفاده از پیامک تمام این مراحل را به کاربران توضیح دهید تا آن ها هم از وضعیت ارسال محصول خود آگاه باشند. این مسئله بخش مهمی از بازاریابی پیامکی است که پس از دریافت محصول توسط مشتری، می توانید محصولات دیگری را به همراه کد تخفیف از طریق پیامک پیشنهاد کنید.

برای استفاده از اطلاع رسانی پیامکی کافی است یک پنل اس ام اس خریداری کنید! برای این کار کافی است وارد سایت این سرویس شوید و پنل موردنظر خود را انتخاب کنید. پس از انتخاب پنل، آن را سفارش دهید:

در بخش آزمایشگاه افزونه هر سیستمی، می توانید پلاگین های مربوط به هر سیستم مدیریت محتوایی را دانلود کنید و با اتصال پنل پیامک به سایت، تجربه خرید مشتریان را بهبود ببخشید. در پنل پیامک شما می توانید هر نوع پیامی را مشخص کنید و همچنین تعیین کنید که چه پیامی پس از انجام کدام فعالیت توسط کاربران برای آن ها ارسال شود. مثلاً می توانید یک پیام تشکر بابت خرید ایجاد کنید و در پلاگین سایت خود مشخص کنید که این پیام چه زمانی ارسال شود. همچنین وب سرویس های مربوط به سامانه پیامک در اختیار شما قرار گرفته است تا اگر CMS شما اختصاصی است، بتوانید خودتان به سادگی پنل پیامک را متصل کنید.

طراح گرافیک و وب‌سایت، متخصص تولید محتوای حرفه‌ای در زمینه دیجیتال مارکتینگ، طراحی سایت، سئو

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *