در شبکه های اجتماعی ممکن است با پستی روبرو شوید که در مورد یک برند صحبت می کند! گاهی اوقات هم موج بزرگی از صحبت های کاربران در مورد یک برند را می بینید. اگر برند یا کسب و کاری دارید، تا به حال از خودتان پرسیده اید که مردم در مورد برندتان چه می گویند؟ این صحبت ها در شبکه های اجتماعی و معمولاً هم برای برندهای بزرگ شکل می گیرد. ابزارهایی در مورد بررسی صحبت های دیگران در مورد برندها وجود دارد که به شما کمک می کند تا در مورد این موضوع تحقیق کنید. به این کار سوشال لیسنینگ گفته می شود.

در این مقاله می خواهیم به بررسی کامل سوشال لیسنینگ بپردازیم تا ببینید که چه مزایایی دارد. در نهایت هم تعداد از بهترین ابزارهای سوشال لیسنینگ را معرفی می کنیم تا بتوانید از آن استفاده کنید.

سوشال لیسنینگ چیست؟

یکی از مهم ترین مسائلی که در مورد کسب و کار یا برندها وجود دارد، سوشال لیسنینگ است. سوشال لیسنینگ به این معنی است که ببینید افراد دیگر در مورد شما چه چیزی می گویند! گاهی اوقات موج مثبت در مورد کسب و کارتان راه می افتد و همه در مورد آن صحبت می کنند. گاهی اوقات هم موج منفی در مورد کسب و کارتان پیش می آید. فرقی نمی کند که کدام موج صورت می گیرد؛ مهم این است که شما در زمان درست آن را ببینید و در مورد آن راه کار مناسبی ارائه کنید تا مشکل خاصی برای شما به وجود نیاید.

گاهی اوقات برندها این موضوع را مهم نمی دانند و همین مسئله منجر به رشد منفی آن ها خواهد شد! اما چطور؟ فکر کنید هزاران کاربر در مورد برند شما فید بک منفی دهند. شما هم از آن اطلاع ندارید؛ این در حالی است که قدرت شبکه های اجتماعی و نظیری که دیگران در مورد شما می دهند، می توانید روی کسب و کارتان تاثیر زیادی داشته باشد. بنابراین شما باید ببینید که کاربران در مورد برند شما چه چیزی می گویند و این دقیقاً همان سوشال لیسنینگ است. پس سوشال لیسنینگ یعنی این که ببینید دیگران در مورد برند، کسب و کار یا صفحه اجتماعی شما چه چیزی می گویند.

چرا به سوشال لیسنینگ نیاز داریم؟

یکی از مهم ترین دلایلی که باعث می شود تا سوشال لیسنینگ اهمیت زیادی داشته باشد، این است که شبکه های اجتماعی قدرت بسیار زیادی دارند! دلیل آن هم این است که افراد زیادی در آن حضور دارند و دائماً در حال فعالیت و تعامل هستند. بنابراین اگر می خواهید کسب و کارتان در شبکه های اجتماعی موفق باشد و شبکه های اجتماعی منجر به شکست شما نشود، باید حتماً سوشال لیسنینگ را جدی بگیرید. سوشال لیسنینگ به شما کمک می کند تا اطلاعات خوبی نسبت به برند خودتان کسب کنید و این موضوع در نهایت روی تعامل شما با کاربران شبکه های اجتماعی تاثیر زیادی دارد.

یکی دیگر از مهم ترین دلایلی که باعث شده تا سوشال لیسنینگ اهمیت زیادی پیدا کند، مدیریت بحران است. اگر یک مشکلی در کسب و کارتان به وجود بیاید که روی کاربران تاثیر داشته باشد، همه کاربران شروع می کنند در مورد آن مشکل در شبکه های اجتماعی صحبت کردن! حال اگر شما این بحران را مدیریت نکنید، کاربران ممکن است دیگر از خدمات شما استفاده نکنند. همین مسئله منجر به مشکلات بزرگی می شود که در نهایت حتی ممکن است منجر به شکست شما شود. دلایل دیگری هم برای سوشال لیسنینگ وجود دارد که مهم ترین آن ها همین مواردی هستند که بررسی کردیم.

تفاوت سوشال لیسنینگ و ردیابی شبکه های اجتماعی

یکی از مهم ترین اشتباهاتی که گاهی اوقات کاربران دچار می شوند، این است که ردیابی شبکه های اجتماعی و سوشال لیسنینگ را یکی می دانند. این یک اشتباه بزرگ است! ردیابی شبکه های اجتماعی به این معنی است که همه چیز در شبکه های اجتماعی در مورد صفحه بررسی شود. در واقع شما می خواهید ببینید که کاربران صفحه اجتماعی شما چقدر رشد کرده اند و چه رفتاری نسبت به صفحه شما نشان داده اند. این موضوع به معنای ردیابی شبکه های اجتماعی است و همه چیز را در بر می گیرد.

در حالی که سوشال لیسنینگ به این معنی است که ببینید کاربران در مورد شما چه می گویند! در واقع مهم نیست که چند نفر در صفحه شما حضور دارند اما می خواهید ببینید که کاربران در مورد شما چه چیزی می گویند. این مفهوم در واقع همان سوشال لیسنینگ است که اهمیت بسیار زیادی هم دارد. پس تجزیه و تحلیل شبکه های اجتماعی به صورت کلی را باید ردیابی شبکه های اجتماعی دانست اما چیزهایی که کاربران در شبکه های اجتماعی در مورد شما می گویند در واقع سوشال لیسنینگ است.

بهترین ابزارهای سوشال لیسنینگ کدام هستند؟

اکنون که با سوشال لیسنینگ آشنا شدید، حتماً می خواهید بدانید که چطور می توان آن را مورد بررسی قرار داد. ابزارهای مختلفی در این زمینه وجود دارد که به شما کمک می کند تا بتوانید ببینید کاربران در مورد شما چه چیزی می گویند. در این بخش از مقاله به بررسی چند مورد از بهترین ابزارهای سوشال لیسنینگ می پردازیم تا بتوانید به خوبی از آن استفاده کنید:

  • ابزار HubSpot

شاید تا به حال نام هاب اسپات به گوشتان خورده باشد! هاب اسپات به طور کلی یکی از نرم افزارهای مدیریت شبکه های اجتماعی است که به کاربران کمک می کند تا بتوانند روی شبکه های اجتماعی خود نظارت داشته باشند. همچنین با کمک آن می توانید تعاملات روزانه و همچنین اهدافی که برای شبکه های اجتماعی خود در نظر گرفته اید را مورد بررسی قرار دهید.

یکی از مهم ترین ویژگی های این ابزار این است با کمک آن می توانید سوشال لیسنینگ را روی کسب و کارتان پیاده سازی کنید؛ اما چطور؟ کافی است کلمات کلیدی برند خود را به آن ارائه کنید تا صحبت های کاربران در مورد برند شما را نشان دهد. در واقع دیگر نیاز نیست که بخواهید همه چیز را در شبکه های اجتماعی مختلف جستجو کنید! با دادن کلمات کلیدی به این ابزار همه چیز را در اختیار شما قرار می دهد.

  • ابزار Sprout Social

ابزار Sprout Social یکی دیگر از ابزارهایی است که به شما کمک می کند تا بتوانید سوشال لیسنینگ را به بهترین شکل ممکن ادامه دهید. چرا که در این ابزار علاوه بر این که به شما امکان مدیریت رسانه های اجتماعی را می دهد، به راحتی می توانید راه های قدرتمندی از آن دریافت کنید. بنابراین اگر به عنوان یک کسب و کار به دنبال این هستید که صفحه اجتماعی خود را مدیریت کنید و ببینید که مردم در مورد شما چه چیزی می گویند، این ابزار گزینه بسیار مناسبی است.

البته امکانات دیگری هم می توانید در این ابزار در اختیار داشته باشید! مثلاً می توانید پست هایی که قرار است بر اساس استراتژی محتوای شما منتشر شود، به راحتی می توانید زمان بندی کنید. همچنین این ابزار ترندهای روز دنیا را در اختیار شما قرار می دهد تا بتوانید استراتژی محتوای خود را به بهترین شکل ممکن جلو ببرید.

  • ابزار falcon.io

یکی دیگر از ابزارهایی که مانند ابزارهای قبلی است و می تواند کمک بسیار زیادی به شما کند، ابزار falcon.io است. با کمک این ابزار که یک پلتفرم جامع رسانه های اجتماعی است که می توانید تجربه خوبی برای دنبال کنندگان خود ایجاد کنید. این ابزار تمامی امکاناتی که برای مدیریت یک صفحه نیاز دارید را در اختیار شما قرار می دهد که از مهم ترین آن ها می توان به امکان زمان بندی محتوا، تعامل، سوشال لیسنینگ، تحلیل پیج و ده ها مورد دیگر که هنگام کار کردن با آن متوجه می شوید.

در این ابزار شما می توانید تمام صفحات اجتماعی خود در پلتفرم های مختلف را در اختیار داشته باشید و همه آن ها را به صورت خودکار مدیریت کنید. یکی از جالب ترین مزایای این ابزار این است که شما میتوانید شبکه های ارتباطی نظیر واتس اپ را هم در لیست کانال های خود قرار دهید تا مدیریت آن ساده تر شود.

  • ابزار Hootsuit

نام Hootsuit به گوشتان خورده است؟ این ابزار به قدری معروف است که بعید نیست از آن استفاده هم کرده باشید. در این ابزار شما می توانید ببینید که افراد در کانال های اجتماعی مختلف در مورد شما چه چیزی می گویند. در واقع این ابزار در زمینه سوشال لیسنینگ بسیار قدرتمند عمل کرده است و به شما کمک می کند تا بتوانید عملکرد را نشان دهید. در این ابزار شما می توانید روی پلتفرم های اجتماعی مختلفی نظارت داشته باشید و بهترین نتیجه را بگیرید.

همچنین ابزار بسیار خوبی برای سوشال لیسنینگ هم در اختیار شما است تا ببینید که افراد دیگر در مورد شما چه چیزی می گویند. حتی شما می توانید برای اجرای کمپین های تبلیغاتی از این ابزار استفاده کنید تا بتوانید تبلیغات و محتوای خود را بهینه سازی کنید. در واقع این ابزار برای رشد کردن کسب و کارتان به وجود آمده است و کمک زیادی به هر کسب و کاری می کند.

  • ابزار Buffer

یکی از ابزارهای رایگانی که به شما کمک می کند تا بتوانید رسانه های اجتماعی خود را به شکل مناسبی مدیریت کنید، ابزار Buffer است. این ابزار به شما کمک می کند تا بتوانید روی مکالمات مورد نظر خود نظارت کنید و به ساده ترین شکل ممکن بتوانید آن ها را در نظر بگیرید. این کار به شما کمک می کند تا اگر مخاطبان شما در مورد یک مشکلی صحبت می کنند، به راحتی بتوانید آن را بدانید و راه کار مناسبی در مورد آن به کار بگیرید.

این نرم افزار امکان مدیریت شبکه های اجتماعی را هم می دهد و ابزارهایی نظیر زمان بندی و انتشار محتوا را هم در اختیارتان قرار می دهد. همچنین می توانید عملکرد صفحه خود را بررسی کنید و ببینید که نحوه تعامل مخاطبان و همچنین رفتار آن ها با شما چگونه است. همچنین امکان بررسی کانال هایی مانند فیسبوک و اینستاگرام هم به راحتی در آن وجود دارد.

  • ابزار Tweet Reach

یکی از ابزارهایی که به صورت متمرکز روی توییتر فعالیت می کند، ابزار Tweet Reach است. با کمک این ابزار شما به راحتی می توانید توییت هایی که روی توییتر در مورد شما شکل می گیرد را بررسی کنید. در واقع با کمک این ابزار به راحتی می توانید افراد، دسته ها و هشتگ های مختلفی که در توییتر وجود دارد را مورد آنالیز قرار دهید. مثلاً برای مسئله سوشال لیسنینگ شما می توانید نام برند خود را به این ابزار بدهید تا ببینید که افراد در زمان های مختلف در مورد شما چه می گویند.

همچنین شما می توانید تعداد توییت هایی که نام برند شما در آن قرار دارد را هم ببینید. این موضوع که افراد زیادی راجع به شما صحبت کنند همیشه هم خوب نیست! فرض کنید موج منفی در مورد برند شما شکل بگیرد که در این صورت مشکلات زیادی برای شما پیش می آورد. بنابراین همیشه حواستان به سوشال لیسنینگ باشد تا مشکل خاصی برای برند شما پیش نیاید. البته لازم است بگوییم که این ابزار امکان ادغام با شبکه های اجتماعی فیسبوک و اینستاگرام را هم دارد.

  • ابزار BuzzSumo

یکی دیگر از ابزارهایی که برای سوشال لیسنینگ مناسب است، این ابزار است. با کمک این ابزار هم می توانید تعداد ایمپرشن و اشتراک گذاری پست های مورد نظر خود را در نظر بگیرید و همچنین عملکرد برند خود را بررسی کنید. البته این ابزار به صورت متمرکز برای فیسبوک طراحی شده است و اگر کسب و کارتان فارسی است، احتمالاً از فیسبوک استفاده زیادی ندارید. اما اگر کسب و کار بین المللی دارید، این ابزار کمک زیادی به شما می کند. این ابزار در روزهای مختلف تعداد بازدید و رفتار کاربران را آنالیز می کند و آمار بسیار خوبی در اختیار شما قرار می دهد.

این ابزار در واقع به شناسایی محبوب ترین پست های یک برند کمک زیادی به شما می کند و شما می توانید رسانه های اجتماعی مختلف را مورد بررسی قرار دهید. علاوه بر این موضوع، شما می توانید محتوای اشتراک گذاری شده را بررسی کنید و اطلاعات بسیار خوبی در مورد آن کسب کنید. از طرف دیگر، علاوه بر فیسبوک شما می توانید به شبکه های اجتماعی دیگری نظیر توییتر، اینستاگرام، پینترست و ردیت هم متصل شوید.

  • ابزار keyhole

یکی دیگر از ابزارهایی که در زمینه تجزیه و تحلیل عملکرد برند به شما کمک می کند، ابزار keyhole است. با کمک این ابزار می توانید شبکه های اجتماعی خود را آنالیز کنید؛ البته لازم است بگوییم که تمرکز این ابزار روی توییتر و اینستاگرام است. همچنین شما می توانید هشتگ ها، منشن ها و هر چیزی که می تواند به شما کمک کند تا صفحه خود را رشد دهید، دسترسی داشته باشید. یکی از ابزار قابلیت بسیار خوب دیگری نظیر نقشه های حرارتی هم دارد که با کمک آن می توانید میزان تعامل مخاطبان را در مقایسه با برندهای دیگر بررسی کنید.

این ابزار یک قابلیت بسیار جذاب و عالی هم دارد! آن هم امکان پیش بینی عملکرد هشتگ های برند با کمک هوش مصنوعی که بسیار قابلیت جذابی است. شما می توانید صفحات توییتر، اینستاگرام، یوتیوب و فیسبوک را به این ابزار متصل کنید و بهترین نتیجه را بگیرید.

  • ابزار Mention

ابزار Mention امکان ردیابی منابع مختلف محتوا را در اختیار شما قرار می دهد و شما می توانید به 42 زبان زنده دنیا برند خود را آنالیز کنید. همه چیز به راحتی، با سرعت بالا و بدون اتلاف وقت انجام می شود و کمک زیادی به شما خواهد کرد. همچنین با کمک این ابزار به راحتی می توانید دو یا چند رقیب خود را بررسی کنید. در واقع می توانید جایگاه برند خود را در میان رقیبان پیدا کنید و بهترین نتایج را بگیرید.

با کمک این ابزار می توانید کارمندان کسب و کارتان را هم با یکدیگر متصل کنید تا کارها را به شکل قوی تری جلو ببرید. همچنین امکان پیگیری عملکرد تیم در حین حل مشکلات و چالش ها هم وجود دارد. پس اگر کسب و کاری دارید که می خواهید در میان رقیبان جایگاه خود را پیدا کنید، این ابزار کمک زیادی به شما می کند و در نهایت می توانید سوشال لیسنینگ به شکل مناسبی جلو ببرید.

  • ابزار Awario

یکی از ابزارهای بسیار خوبی که روی سوشال لیسنینگ تمرکز خوبی کرده است، این ابزار است. با کمک این ابزار شما می توانید ببینید که افراد در مورد شما چه چیزی می گویند. علاوه بر آن می توانید روی آگاهی از برند متمرکز شوید و بهترین نتایج را بگیرید. در واقع این ابزار به شما کمک می کند تا بتوانید کلمات کلیدی مورد نظر خود را رصد کنید و ببینید که افراد در مورد شما چه می گویند. به خصوص که اگر از افرادی هستید که کسب و کار بین المللی دارید و می خواهید در میان رقیبان جایگاه خود را شناسایی کنید.

با کمک این ابزار همه آن چیزی که نیاز دارید تا روی نظرات مخاطبان خود تمرکز کنید، در اختیارتان خواهد بود. جالب است بدانید که این ابزار api های مختلفی دارد که با کمک آن می توانید به سایت، انجمن ها، وبلاگ و چند سرویس مهم دیگر متصل شوید. این قابلیت بسیار جذاب است و می توانید از آن به بهترین شکل ممکن استفاده کنید.

  • ابزار Oktopost

ابزار Oktopost یکی دیگر از پلتفرم های بسیار مناسبی است که در زمینه مدیریت شبکه های اجتماعی می توانید از آن استفاده کنید. در واقع با کمک این ابزار شما می توانید نظارت و اندازه گیری شبکه های اجتماعی خود را به بهترین شکل ممکن انجام دهید. یکی از مهم ترین استفاده هایی که از این ابزار می شود، بازاریابی B2B است و در واقع بازاریابان B2B از امکانات آن به بهترین شکل ممکن استفاده می کنند. با کمک این ابزار فرقی نمی کند که می خواهید چه کاری در شبکه های اجتماعی انجام دهید! از برنامه ریزی محتوا گرفته تا سوشال لیسنینگ همگی در آن وجود دارد.

در این ابزار می توانید کمپین های خود را تعریف کنید و ROI آن را اندازه گیری کنید. همچنین شما می توانید اهداف بازاریابی B2B را برای آن تعریف کنید و میزان دستیابی به آن را هم اندازه بگیرید. امکان انتشار و مدیریت محتوای شبکه های اجتماعی لینکدین، فیسبوک، توییتر، اینستاگرام و یوتیوب هم وجود دارد. در نهایت شما می توانید گزارش های خوبی از آن تهیه کنید و برای کسب و کارتان استراتژی مناسبی بچینید.

  • ابزار Iconosquare

یکی دیگر از ابزارهایی که در زمینه شبکه های اجتماعی و سوشیال لیسنینگ به شما کمک زیادی می کند، ابزار Iconosquare است. با کمک این ابزار به راحتی می توانید پروفایل خود را در این ابزار ثبت کنید. سپس نمودارهای مربوط به آن را ببینید که شبکه های اجتماعی شما در چه وضعیتی هستند. یکی از بهترین و کاربردی ترین امکاناتی که در این ابزار وجود دارد، قابلیت برنامه ریزی برای محتوا است. شما می توانید محتوای خود را در این ابزار آپلود کنید و زمان انتشار آن را هم مشخص کنید.

همچنین امکان رصد استوری ها، پست ها، تگ ها، هشتگ ها و هر چیز دیگری که مربوط به شبکه های اجتماعی است در این ابزار وجود دارد و کمک زیادی به شما می کند. با قابلیت سوشال لیسنینگ هم به راحتی می توانید ببینید که افراد مختلف در مورد شما چه چیزی می گویند و اطلاعات بسیار خوبی در مورد نظرات دیگران در مورد کسب و کارتان جمع آوری کنید.

  • ابزار Tailwind

یکی دیگر از ابزارهای جامعی که در زمینه مدیریت شبکه های اجتماعی وجود دارد، ابزار Tailwind است. با کمک این ابزار می تواندی پلتفرم های اینستاگرام و پینترست را مورد بررسی قرار دهید. البته از آن جایی که پینترست کمی با اینستاگرام فرق می کند، کارکردهای این پلتفرم هم در مورد این دو شبکه اجتماعی متفاوت خواهد بود. جالب است بدانید که در این ابزار می توانید بر اساس رفتار کاربران بهترین زمان برای اشتراک محتوا را بشناسید و در نهایت در همان زمان انتشار دهید.

در پینترست هم امکان برنامه ریزی منظم برای محتوای هفتگی وجود دارد و شما می توانید به تجزیه و تحلیل های خوبی هم دست پیدا کنید. همچنین امکان تجزیه و تحلیل آن هم وجود دارد و با یک کلیک می توانید اطلاعات بسیار خوبی در اختیار داشته باشید. بنابراین این ابزار برای افرادی مناسب است که به دنبال شبکه های اجتماعی دیگری نیستند. پس اگر از لینکدین و اینستاگرام استفاده می کنید، این ابزار برای شما مناسب خواهد بود.

  • ابزار Agorapulse

اگر بخواهیم یکی دیگر از بهترین ابزارهای مدیریت شبکه های اجتماعی را مورد بررسی قرار دهیم، ابزار Agorapulse گزینه بسیار مناسبی است. با کمک این ابزار می توانید اطلاعات بسیار خوبی در مورد شبکه های اجتماعی خود کسب کنید و از آن به خوبی استفاده کنید. مزیت بسیار خوب این ابزار این است که با کمک آن می توانید تعدادی از شبکه های اجتماعی نظیر توییتر، فیسبوک، اینستاگرام و یوتیوب را به صورت یکپارچه در یک پنل داشته باشید.

همچنین در بخش استراتژی محتوا هم می توانید آن را به خوبی با این ابزار ادغام کنید تا محتوای شما دقیقاً در همان زمان موردنظرتان منتشر شود. همچنین امکان برچسب گذاری یا تگ کردن هم وجود دارد و این یک مزیت مهم محسوب می شود. از طرف دیگر شما می توانید پست های پرطرفدار و مهم، فعالیت رقیبان و همچنین بازخورد مشتریان را بررسی کنید و فعالیت خود را بر اساس چنین بازخوردهایی قرار دهید.

  • ابزار Digimind Social

آخرین ابزاری که قصد معرفی آن را داریم، ابزار Digimind Social است. این ابزار هم یکی از بهترین ابزارهایی است که در زمینه سوشال لیسنینگ به شما کمک زیادی می کند. در واقع این مورد، یک ابزار هوشمند است که می تواند روی اکثر شبکه های اجتماعی دنیا تمرکز کند تا ببینید که کاربران دیگر در مورد شما چه چیزهایی می گویند. داده هایی که توسط این ابزار در اختیار شما قرار می گیرد، می تواند کمک زیادی به رشد کسب و کارتان کند. در واقع با کمک این داده ها به راحتی می توانید بهترین استراتژی را برای فعالیت در شبکه های اجتماعی مشخص کنید و از رشد کسب و کارتان لذت ببرید.

از مهم ترین ویژگی های این ابزار می توان به این مورد اشاره کرد که تحلیل اطلاعات به صورت نموداری در اختیار شما قرار می گیرد. همچنین شما می توانید اطلاعاتی که مربوط به گذشته هستند را هم جستجو کنید و آن را هم در اختیار داشته باشید. اگر می خواهید نظرات کاربران را در شبکه های اجتماعی زیر نظر بگیرید، باز هم این ابزار کمک زیادی به شما می کند. یکی از مهم ترین موضوعات هم پیدا کردن ترندهای مربوط به رسانه های اجتماعی است که این ابزار به خوبی آن را تحلیل می کند و گزارش کاملی در اختیار شما قرار می دهد.

با سوشال لیسنینگ، با رشد کاربران کسب و کارتان کمک کنید!

اگر کسب و کاری دارید، تا به حال در مورد سوشال لیسنینگ فکر کرده اید که چطور می تواند آینده کسب و کارتان را رقم بزند؟ به خصوص در کسب و کارهای کوچک. در کسب و کارهای کوچکی که خدمات خوبی ارائه می دهید، مخاطبان کمی دارید اما آن ها از شما رضایت دارن. بنابراین در مورد شما صحبت می کنند و بقیه افراد را هم به سمت استفاده از کسب و کارتان می آورند. به همین دلیل است که در این مقاله به بررسی کامل سوشال لیسنینگ و ابزارهایی که می توانید این کار را انجام دهید، پرداختیم.

طراح گرافیک و وب‌سایت، متخصص تولید محتوای حرفه‌ای در زمینه دیجیتال مارکتینگ، طراحی سایت، سئو

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *